Σάββατο 16 Απριλίου 2016

ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ 
ΠΡΩΤΟ ΜΑΘΗΜΑ 
ΙΠΠΑΣΙΑΣ


     Μία πολύ ιδιαίτερη μαθήτρια εμφανίστηκε στη Σχολή μας για το πρώτο της μάθημα Ιππασίας, Ήταν πολύ λιγόλογη, σκεπτική και κάπνιζε νευρικά ένα τσιγάρο πίνοντας αμήχανα έναν καφέ. Μας είχε ζητήσει αυτό το πρώτο της μάθημα να είναι ...δίωρο και αυτό μας είχε προβληματίσει ξέροντας το πόσο δύσκολο θα ήταν για ένα κορίτσι, αφού ούτε ένας γυμνασμένος άντρας δε μπορεί εύκολα να ανταπεξέλθει σε παρόμοιες απαιτήσεις αντοχής... αλλά το δεχτήκαμε. Αναμένοντας στο αίθριο μέχρι να φέρει τον Ίππο ο Εκπαιδευτής της παρατηρήσαμε ότι κάθε άλλο παρά ήταν ήρεμη...  Παρά το ότι το κάπνισμα στη Σχολή μας είναι, τουλάχιστον ...casus belli, δεν αντιδράσαμε με ...πυροβολισμό αλλά με μία διακριτική αναφορά στην ενόχληση της οσφρήσεως του Ίππου από τα παράγωγα της καύσεως του τσιγάρου και εκείνη κατάλαβε, όπως και εμείς είχαμε καταλάβει το άγχος της, το ιδιαίτερο άγχος αυτού του ιδιαιτέρως ευγενικού και σκεπτόμενου παιδιού... Όλες οι εξ αρχής προδιαγραφές αυτού του πρώτου μαθήματος που θα επακολουθούσε ήσαν ...ιδιαίτερες. Ακολουθώντας την "μαιευτική" τακτική της ...Φαιναρέτης που εφαρμόζεται στους προθαλάμους των ..."καφεμαντισσών" προσπαθήσαμε να "σκιαγραφήσουμε" τη "ψυχολογία" της μαθήτριάς μας ώστε να "σχεδιάσουμε" στα μέτρα της το μάθημα που θα επακολουθούσε, αλλά εκείνη μας δυσκόλεψε υποχρεώνοντάς μας να της παίρνουμε τις λέξεις με το ..."τσιγκέλι". Ξεκινήσαμε αυτό το μάθημα με μόνο διαπιστωμένο το φόβο της απέναντι σε μία ενδεχόμενη πτώση, όμως, πολύ εντονότερο απ΄ ό,τι συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις. Έτσι, ο Εκπαιδευτής της, ο Αρπάλυκος, κατάλαβε αμέσως ότι ακόμη κι αν στο τέλος αυτού του μαθήματος η μαθήτριά του δε θα κατάφερνε να αναλάβει τον Ίππο της, θα έπρεπε να είχε συμφιλιωθεί με την πτώση η οποία ήταν το απαραίτητο διδακτικό αντικείμενο αυτής της πρώτης επαφής της με την Ιππασία. 


     Η μαθήτριά μας έδειξε έναν πολύ προσεκτικό και προσαρμόσιμο στην εκπαίδευση χαρακτήρα, εκτελώντας με ακρίβεια τις οδηγίες του Εκπαιδευτή της Αρπάλυκου και με φυσική "Στρογγυλή Κίνηση" χωρίς καν να της έχουμε μιλήσει γι αυτή. Μας έκανε εντύπωση η σταθερότητα εκτελέσεως των οδηγιών που της έδινε ο Εκπαιδευτής, διακρίνοντας, πάντως, το φόβο της κάθε φορά που ζύγωνε τον Ίππο στον, εναρκτήριο, "Κύκλο Προσεγγίσεως".


     Το "πλάνο" του Αρπάλυκου ήταν πονηρό και τέθηκε σε εφαρμογή αμέσως μόλις η μαθήτριά του άρχισε την εκπαιδευτική ρυταγώγηση... Με τον Ιβάν να είναι ιδανικός για τη περίπτωση, ξεκίνησε να αποενοχοποιεί το φόβο στη μαθήτριά του από τη πρώτη στιγμή, προκαλώντας ανώδυνες καταστάσεις μη συμβατικών συνθηκών οι οποίες παρέπεμπαν περισσότερο σε χιούμορ παρά σε κίνδυνο. 


     Κρατώντας αποστάσεις ασφαλείας από το δρώμενο, η ανυποψίαστη μαθήτρια παρατηρούσε εμβρόντητη τα καμώματα του Ιβάν αρχίζοντας, σιγά-σιγά, να διασκεδάζει με τη ...παιδική συμπεριφορά του η οποία μαρτυρούσε ένα άκακο πλάσμα παρά το μέγεθός του. Ναι, οι Ίπποι μπορεί να είναι ογκώδεις και δυνατοί αλλά δε σημαίνει ότι είναι και εχθρικοί προς τον Άνθρωπο, κάθε άλλο... 


     Με αυξημένη αυτοπεποίθηση, η μαθήτρια ανέλαβε στο χέρι τον Ίππο και πεζή ξεκίνησε να τον ρυταγωγεί εκτελώντας τις προβλεπόμενες ασκήσεις που θα την "συνέδεαν" από το έδαφος με τον Ίππο της. Τώρα, μετά την παρατήρηση της αστείας συμπεριφοράς του Ίππου που πριν λίγο κυλίστηκε στην άμμο, η μαθήτρια είχε αρχίσει να υποψιάζεται ότι ο Ίππος δεν είχε καμία κακή πρόθεση για την ίδια αλλά μια καλή γενική διάθεση για τη περίσταση.


     Η μαθήτρια, πια, αρκετά χαλαρωμένη επικεντρώθηκε στη κίνηση πλάι στον Ίππο και στην εργασιακή επικοινωνία της με αυτόν, τρέχοντας πλάι του και πηδώντας παρέα χαμηλά εμπόδια. Πίσω από την εμφανή χαλάρωσή της, πάντως, ο Εκπαιδευτής της εξακολουθούσε να αντιλαμβάνεται την εμμονή της "σκιάς" του φόβου και, αμέσως, οργάνωσε τη δεύτερη φάση ...εξορκισμού του. 


     Κάποτε η μαθήτρια ένοιωσε έτοιμη να εφιππεύσει και βρέθηκε στη γυμνή ράχη του Ίππου της με τον Αρπάλυκο να της δίνει χαλαρός τις πρώτες οδηγίες από μία στάση πολύ ασυνήθιστη για Εκπαιδευτή, ...καθισμένος στο χώμα μπροστά στον Ιβάν και παίζοντας με τον τετράποδο, αγαθό, γίγαντα. Η μαθήτριά του τον παρακολουθούσε από ...ψηλά σκύβοντας για να τον βλέπει να της μιλά χαμογελαστός και έτοιμος να ξαναρχίσει με τον Ιβάν κάποιο παιγνίδι. Σκηνές ασυνήθιστες για ένα Ιππευτήριο σχολής Ιππασίας, αλλά σοφές για την υποστήριξη των ψυχολογικών αναγκών μιας μαθήτριας με εμφανέστατες ικανότητες οι οποίες, όμως, φαίνονταν να είχαν "επικαλυφθεί" από "κάτι" που την βασάνιζε....


     Ο Αρπάλυκος άρχισε να "εγγράφει" στη συνείδηση των μυικών ομάδων της μαθήτριάς του την αίσθηση της ισορροπίας και στο ψυχισμό της την ασφάλεια της ιππεύσεως ρυταγωγώντας τον Ίππο επάνω στον οποίο εκείνη άρχιζε να βρίσκει το "καλό κάθισμά" της. Αλλά το έμπειρο "μάτι" που παρακολουθούσε τον Αρπάλυκο από μακριά κατάλαβε ότι ο εμπειρότατος Εκπαιδευτής "κάτι" ετοίμαζε και η φωτογραφική κάμερα τέθηκε στο "αυτόματο" με πλήρη ετοιμότητα του δακτύλου επάνω στο κουμπί λήψεως... Και, πράγματι, ..."μετ' ου πολύ" ο Αρπάλυκος οδηγεί τον Ιβάν με τη μαθήτρια επάνω από ένα οικείο σημείο ...κυλίσματος, καθυστερεί με "νόημα" τον Ίππο επάνω σε αυτό και ... 


...και ο Ίππος "πιάνει το υπονοούμενο" και ξαπλώνει φαρδύς-πλατύς στο χώμα υποχρεώνοντας σε ελεγχόμενη πτώση τη μαθήτριά του η οποία φεύγει άρον-άρον από τη ράχη του προς ...άγνωστη κατεύθυνση, ενώ ο Αρπάλυκος χαμογελά γεμάτος αυτοπεποίθηση για το έλεγχο της καταστάσεως διατηρώντας την επαφή του με τον κυλιόμενο ...Ίππο! Σκηνή απείρου κάλλους που η φωτογραφική κάμερα ...εγκαίρως προϊδεασμένη κατέγραψε προς δόξαν των μεθόδων διδασκαλίας της Ιππασίας! Όχι, θα μας ξέφευγε...  


     Η αιφνιδιασμένη μαθήτριά μας βρέθηκε "αλλού γι αλλού", έχοντας δει τον ...ουρανό με τ'  άστρα αλλά και, ταυτοχρόνως, έχοντας αντιληφθεί ότι η "φοβερή" πτώση που πολλοί νομίζουν ως ...φόβητρο της Ιππασίας δεν είναι παρά μία κατάσταση απωλείας της ισορροπίας χωρίς κατ΄ ανάγκη οδυνηρές επιπτώσεις. Ναι, είχε πέσει αλλά τελικώς αυτό ήταν μέρος ενός, για εκείνη, απρόβλεπτου  διασκεδαστικού παιγνιδιού που στο κάτω-κάτω μόνον επί πλέον κέφι μπορεί να της πρόσφερε.


     Όταν η μαθήτριά μας σηκώθηκε και τινάχτηκε από τη σκόνη ήταν, απλώς, ένας άλλος Άνθρωπος με το πιο φωτεινό και χαμογελαστό παιδικό πρόσωπο! Με ασυγκράτητη χαρά μας ζήτησε αμέσως να φωτογραφηθεί με τον Ίππο της που πήρε κυριολεκτικώς αγκαλιά (εκείνος, άλλο που δεν ήθελε και ποζάρησε ως άλλος ...Errol Flynn) και μας είπε ότι αυτή η στιγμή ήταν πολύ ιδιαίτερη για την ίδια διότι πριν έρθει στη Σχολή μας είχε, σε άλλη Σχολή δυτικής Ιππασίας, μία πολύ τραυματική εμπειρία ενός πρώτου μαθήματος που την έκανε να φοβηθεί τον Ίππο και μόλις αυτή τη στιγμή ξανα-αποκτά την αυτοπεποίθησή της ως Αμαζόνα. Η "κάθαρση" επετεύχθη χάρη στην εκπαιδευτική εμπειρία του Αρπάλυκου και στο χαρακτήρα του τετράποδου Ιβάν κι εμείς χαρήκαμε ένα, μέχρι πριν λίγο, φοβισμένο παιδί που συμφιλιώνονταν με τον Ίππο και την Ιππασία.  


     Όταν η μαθήτριά μας επαν-εφίππευσε ήταν, πια μια Αμαζόνα με πλήρη αυτοπεποίθηση και εξαιρετική ψυχολογία. Οι φόβοι είχαν εξανεμισθεί και σμικρύνθηκαν στην εμεπιρία ενός χαριτωμένου παιγνιδιού! Τώρα κουμαντάριζε τον Ίππο της άριστα, αν και κουρασμένη μετά από μιάμιση ...ώρα συνεχών ασκήσεων και κοπώσεως που με το πρόγραμμα δεν είχε τη ...πολυτέλεια να αντιληφθεί!


     Σ' αυτό το πρώτο της μάθημα, κατόπιν, η μαθητριά μας πέρασε μόνη της ακόμη και χαμηλά εμπόδια με άψογη διεύθυνση του Ίππου της στο μέσο της διαδρομής τους και χωρίς να χαλάσει το "καλό κάθισμά" της ούτε για μια στιγμή γιατί, τώρα, δεν ένοιωθε φόβο, βασική προϋπόθεση στην Ιππασία!


     Όταν ο Αρπάλυκος ζήτησε από τη μαθήτριά του να αφιππεύσει, μετά τη λήξη του μαθήματός της, εκείνη μεν δεν είχε αντιληφθεί ότι ήδη έκλεισεπερισσότερο από δύο ώρες με τον Ίππο της και εμείς πως το ...άντεξε! Όμως εκείνη επέλεξε το δύσκολο "δρόμο" θέλοντας να ξεπεράσει τους φόβους της.


     Κατά την "αποενημέρωση" του μαθήματος δεν έχουμε ξανασυναντήσει πιο χαλαρωμένο και ενθουσιώδη μαθητή της Ιππασίας, κυριολεκτικώς, έναν "άλλον Άνθρωπο"! Η Ιππασία αξίζει για μαι τέτοια στιγμή...


     Η Ιπποκομία που επακολούθησε έδειξε μια ικανότατη μαθήτρια η οποία στην αρχή είχε ενδοιασμούς να πλησιάσει τον Ίππο, να σηκώνει με αποφασιστικότητα τα πόδια του σαν έμπειρος σταυλίτης!


     Και ήταν τόση η χαρά αυτής της μαθήτριάς μας η οποία στο τέλος του δίωρου μαθήματός της ζήτησε και να τοξεύσει δείχνοντας την αίσθηση της για τα χαλαρωτικά οφέλη της Τοξοβολίας ως συνειδητή μαθήτρια της Έφιππης Τοξοβολίας!


     Αγαπημένη μας Ειρήνη, καλώς μας ήλθες! Όχι εμείς αλλά ο φακός της φωτογραφικής μας κάμερας τεκμηριώνει τις ικανότητές σου γι αυτό που διάλεξες ή, μάλλον, σε διάλεξε!






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.