ΠΑΡΙΣΙ:
ΑΣΙΑΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ
ΣΤΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ GUIMET
ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, όχι η ασταθής, ούτε η αδιάφορη, αλλά η ε υ σ τ α θ ή ς που, δυστυχώς, παραλείπεται ως "ευκόλως εννοουμένη" και πολύ κακώς! Κακώς διότι τείνει να αποτελέσει στις ημέρες μας ...σπανιότητα αν και συνιστά τον άξονα της ζωής και της ευημερίας του κόσμου μας! Η ίδια ισορροπία η οποία απαντάται ως κανόνας σε όλες τις εκφάνσεις του ανθρώπινου Πολιτισμού και, βεβαίως, στις Πολεμικές Τέχνες, όπως και σε αυτή της Έφιππης Τοξοβολίας! Μόλις τώρα, ασφαλώς, αντιλαμβάνεται και ο αναγνώστης μας τον λόγο της επισκέψεώς μας στο παρισινό Εθνικό Μουσείο Ασιατικών Τεχνών Guimet, όπου παρουσιάσθηκε και η περιοδική έκθεση "Ασιατική Θεραπευτική" με τον ευστοχότατον υπότιτλο "Η τέχνη της ισορροπίας"!
Κι αυτή η επίσκεψη ήταν η ευκαιρία ώστε να γίνει αισθητότερο το έργο της άυλης σμίλης που βάθυνε στην Vincennes τις ..."αύλακες" μας, φέρνοντας μας ακόμη πιο κοντά στην διαλογιστική διαδικασία, με τον "χρονισμό" στη συγκεκριμένη περιοδική έκθεση.
Πάνε πάρα πολλά χρόνια από τότε που το ένστικτό μας, υπό πολύ δύσκολες συνθήκες καθημερινότητος, μας συνέγειρε, προειδοποιώντας μας ότι η περαιτέρω επιβίωσή μας προϋπέθετε ριζική αναθεώρηση των, μέχρι τότε, δυτικότροπων προσεγγίσεων υγείας με την εισαγωγή εναλλακτικών "προσανατολισμών" άνευ των οποίων... Και όταν στα 27 σου τολμάς να προβληματιστείς και να αναστρέψεις "ρότες" καταφέρνεις στα 72 σου, σ΄ αυτόν τον αναπόφευκτον ...αναριθμητισμό της ζωής, να παραμένεις μακράν ...ιατρών, πλήρης υγείας και με μια απόχρωση μαλλιών που κάνει πολλούς να αναρωτιούνται αν τα ...βάφεις (!) ενώ εσύ χαμογελάς, συγχωρώντας τους την άγνοια του ο υ σ ι ώ δ ο υ ς που εξασφαλίζει την ψυχική και σωματικήν υγεία και την αποφυγή άσκοπης οργανικής φθοράς, κάτι α π λ ό αλλά τόσο απόμακρο για τον "δυτικό" άνθρωπο. Είναι αυτοί οι κάποιοι που δεν θέλουν να γνωρίζουν αλλά δηλώνουν ότι ...ξέρουν, θεωρώντας ...αμπελοφιλοσοφίες εκείνα που θα έπρεπε να μάθουν κι επιμένουν να τα αγνοούν! Και προς επιβεβαίωση αυτού του ουσιώδους και τούτη η επίσκεψη στο Guimet και στην περιοδική έκθεσή του "Ασιατική Θεραπευτική" όχι, τόσο, για να μάθουμε (διότι όσα είδαμε τα είχαμε κατά νου από νεανικής ηλικίας...) όσο για να επικυρώσουμε της γνώσεως το αληθές!...
Με εκθέματα ινδικής αρχαιολογίας, τέχνης των Χμερ, της Ταϊλάνδης, της Μπούρμα, της Ινδονησίας και του Βιετνάμ στο ισόγειο, με εκθέματα κινεζικής αρχαιολογίας, του δρόμου του μεταξιού, κινεζικής βουδιστικής τέχνης ελληνο-βουδιστικής τέχνης, τέχνης των Ιμαλαίων, ινδικών διακοσμητικών τεχνών και ιαπωνικής γλυπτικής στον πρώτο όροφο, με εκθέματα ιαπωνικής και κορεατικής αρχαιολογίας καθώς και με έργα πορσελάνης και κινεζικής επιπλοποιίας στον δεύτερο όροφο, τέλος, με μια λαμπρή συλλογή κινεζικών διακοσμητικών έργων στον τρίτο όροφο, αυτό το Μουσείο παραμένει μνημειακής σημασίας για τον μελετητή της ασιατικής αρχαιολογίας και δεν ...εξαντλείται εδώ διότι, ο επιπλέον υπόγειος χώρος του των περιοδικών εκθέσεων το καθιστά διακεκριμένο, μαζυ με τον ειδικό χώρο του "Αίθουσα Τσαγιού" και το υπέροχο εστιατόριο του για την αναψυχη των επισκεπτών του.
Το Εθνικό Μουσείο Ασιατικών Τεχνών Guimet
του Παρισιού είναι, όντως, εξαιρετικό στο είδος του, όμως, υστερεί σε τρεις
τομείς ασιατικών τεχνουργημάτων: στα τεχνουργήματα κοραλιού, ελεφαντόδοντου και
στα κεντητά. Κι όσο θυμόμαστε την σπουδαία συλλογή του Ιωάννου Πασσά την οποία
είχαμε την τύχη να δούμε στην ...τελευταία κατοικία της, στο Μουσείο Πασσά,
πριν εξαφανισθεί από προσώπου ...Αθηνών επί δημαρχίας Αβραμόπουλου και δηλωθεί
ως "κλαπείσα" με ένα ψήγμα της να καταλήγει σκανδαλωδώς στο (άσχετο!)
Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών, οργιζόμαστε διότι ο αείμνηστος ευπατρίδης Ιωάννης
Πασσάς είχε καταφέρει να συλλέξει, μεταξύ πολλών άλλων, μοναδικά ασιατικά
αριστουργήματα από κοράλι ελεφαντόδοντο και ασιατικά κεντήματα που θα μπορούσαν
να γεμίσουν τις προθήκες ενός λαμπρού Μουσείου στη στέρφα Αθήνα.
Η "Μεγάλη Αψιδα" της παρισινής
Defense που δημιουργήθηκε ως αρχιτεκτονημα επιφανειακού μοντερνιστικού εντυπωσιασμού και μόνον, ήταν έργο δύο ...Δανών σρχιτεκτόνων, ενός Ιρλανδού ...άντε κι ενός Γάλλου! Και είναι γεγονός ότι χωρίς τους Γερμανούς να
παρελαύνουν στην Αψίδα του Θριάμβου η τους Δανούς να χτίζουν την "Μεγάλη Αψιδα",
οι Γάλλοι πάντοτε θα αναζητούν το ξένο συμπλήρωμα που θα τους αναδείξει, όπως
και την Αφροδίτη της Μήλου για το Λούβρο τους... Έτσι και η συνεισφορά της Ασιατικής
Θεραπευτικής στο Μουσείο Guimet (παραλλήλως προς τα ασιατικά εκθέματα των
μόνιμων συλλoγων του) αναδεικνύει, τούτες τις ημερες σε "Λούβρο"
ασιατικής σπουδής αυτό το Μουσείο.
Εδώ, λοιπόν, στον υπόγειο χώρο των
περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Guimet, ξαναθυμήθηκαμε την ιαματική ιδιότητα
του διαλογισμού στο ειδικώς διαμορφωμένο τμήμα της τρέχουσας εκθέσεως
"Ασιατική Θεραπευτική" όπου ο διαλογισμός αποτελεί ξεχωριστό
"σπόνδυλο" μεταξύ πολλών άλλων που απαρτίζουν αυτή την σημαντική
έκθεση.
Εδώ, εν μέσω των πολλών εναλλακτικών
θεραπευτικών "κεφαλαίων" που συνθέτουν την ασιατική ιατρική
(ανιμισμός, τεγκρισμός, βελονισμός, αστρολογική ιατρική, μάλαξη, φαρμακοδοσια
κλπ) ο διαλογισμός προτείνεται ως θεραπευτικός και στον επισκέπτη της εκθέσεως
παρέχεται και η δυνατότητα να τον ...δοκιμάσει.
Σ' αυτό τον σκοτεινό
χώρο, υπό το άγαλμα του Βούδα και με χαλαρωτική μουσική υπόκρουση, ο επισκέπτης
μπορεί να διαλογισθεί και να βιώσει τον ιαματικό χαρακτήρα της όλης
διαδικασίας.
Και, βεβαίως, με την περίοπτη θέση που κρατά σ' αυτή την περιοδική έκθεση ο διαλογισμός ως θεραπευτική διαδικασία, όχι μόνον η Ασιατική Θεραπευτική αναδεικνύεται ως πληρέστερη, αλλά και ο διαλογισμός, αμφιπλεύρως, αποκτά την "διάσταση" που του αναλογεί, ως "ιάματος" απαραίτητου για τον Άνθρωπο.
Παρά την σημαντικότητα της, η περιοδική εκθεση εμφανίσθηκε να πάσχει από μια σοβαρή υστέρηση σε ο,τι αφορά στον Σιβηριανό Τεγκρισμό (Σαμανισμό).
Αν και στην
συγκεκριμένη έκθεση υπήρξε ένα αφιέρωμα στον Κορεάτικο Ανιμισμό (εσφαλμένως, αποκαλούμενο
"Σαμανισμό") τον οποίο γνωρίζουμε ως "Mu" (mudang, mugyeok)
εν τούτοις, ο Σιβηριανός Τεγκρισμός ήταν ...απών!
Ο ογκώδης και καλοτυπωμένος καταλογος της εκθέσεως, ασφαλώς, καλύπτοντας όλες τις πτυχές της εκθέσεως κάνει αναφορά και στον θεραπευτικό διαλογισμό.
Βαρειές οι αποσκευές μας στο check-in της επιστροφής μας από το Παρίσι στην Αθήνα λόγω του όγκου των βιβλίων που μεταφέραμε και ευτυχώς που ο ευγενέστατος μαύρος υπάλληλος της "Sky Express" μας χαμογέλασε με νόημα και δεν μας ταλαιπώρησε εφαρμόζοντας τα προβλεπόμενα. Βλέπετε, ταξιδεύαμε μόνον με ...χειραποσκευή και βρεθήκαμε με μία ...βιβλιοθήκη παραμάσχαλα! Ανάμεσα σ΄ αυτόν τον όγκο και ο παραπάνω κατάλογος, μαζύ με πολλά άλλα βιβλία, εμπλουτίζει πλέον την Βιβλιοθήκη των "Ελλήνων Κενταύρων" κι ένα ειλικρινές "ευχαριστώ" προς την εξαιρετικήν εταιρία και τον, ομοίως, υπάλληλό της για την πολύτιμη διευκόλυνση!
Σε κάθε περίπτωση, οι ..."ιαματικοί προσανατολισμοί" της Σχολής των "Ελλήνων Κενταύρων" δικαιώνονται και από τα συμπεράσματα στα οποία άγει και το περιεχόμενο αυτής της εκθέσεως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.