Πέμπτη 12 Ιουλίου 2018


 ΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ ΙΠΠΟΥ




     Ο επικεφαλής του Παραρτήματος των "Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας" Αθανάσιος Α. Ψωρομύτης, μας έστειλε την Αναφορά του, μετά την, ολοκλήρωση των βασικών εργασιών κατασκευής Κυκλοτερούς στη Κοιλάδα του για την ευκολότερη εκπαίδευση των Ίππων του Παραρτήματός του, αν και ο κύριος "πελάτης" της νεότευκτης εγκαταστάσεως θα είναι η γλυκύτατη αλλά και ατίθαση φοραδούλα Ρέα η οποία και το ..."εγκαινίασε". Στο κείμενο του Συνασκουμένου μας Αθανασίου κυριαρχεί η σοφία της πρακτικής προσεγγίσεως και βελτιώσεως μιας "παραβατικής" συμπεριφοράς Ίππου, προσέγγιση η οποία τεκμαίρει την ορθή ερμηνεία πολλών παραμέτρων Ιππικής από τον γράφοντα.  Η Αναφορά παρατίθεται αυτούσια προκειμένου και οι μη παρόντες υπόλοιποι "Έλληνες Κένταυροι" να βοηθηθούμε σε ανάλογα εκπαιδευτικά εγχειρήματα από τα εξαχθέντα συμπεράσματα αυτής της πρώτης εφαρμογής. Και θα πρέπει να προσέξουμε ιδιαιτέρως την συλλογιστική του Συνασκουμένου μας η οποία, πραγματικά, συνιστά "επιτομή" ιππικής λογικής.Βεβαίως, την ίδιαν ωφελιμότητα θα απολαύσουν και όλοι οι εκτός Ομάδος μας αναγνώστες του κειμένου, κάτι το οποίο τους συνιστούμε




ΑΝΑΦΟΡΑ

Καλαμάτα, Τρίτη, 10η Ιουλίου 2018 

     Το Σάββατο 07-07-2018 με την βοήθεια του Μελέτη τελείωσε η κατασκευή του κυκλοτερούς. Εργασίες παρόλα αυτά βελτιώσεως της κατασκευής θα συνεχίσουν να γίνονται.

     Σήμερα αποφάσισα ότι παρά το πιεσμένο πρόγραμμα και την συνεπαγόμενη έλλειψη άνετου χρόνου έπρεπε να ξεκινήσω την προσπάθεια εκπαίδευσης της Ρέας. 

     Ο κύριος λόγος που με οδήγησε στην απόφαση της κατασκευής του κυκλοτερούς είναι ότι δεν μπορούσα να σκεφτώ πιο πρόσφορο τρόπο ώστε να δουλέψω με τη Ρέα. Ο στόχος μου διπλός. Η Ρέα μη σεβόμενη την διάμετρο του Ιππαγωγού αλλά και οποιουδήποτε την πλησίαζε αδυνατούσε να εκπαιδευθεί με την βοήθεια συραγωγέα διότι «έκλεινε» πάντα την τροχιά της προς τον συραγωγούντα ακυρώνοντας τον κύκλο και με πρόθεση πάντα να γυρίσει τα οπίσθιά της για να κλωτσήσει και έτσι να σταματήσει την εκπαίδευση. Οπότε πρώτος και κύριος στόχος η αποδοχή και σεβασμός από την Ρέα του ζωτικού χώρου του Ιππαγωγού και στην συνέχεια η εφαρμογή συραγωγέα (αρχικά εντός κυκλοτερούς).

     Η Ρέα οδηγήθηκε με ρυταγώγηση στο κυκλοτερές όπου την περίμενε ένα μικρό τελάρο με λίγο σανό. Την έκλεισα μέσα και την άφησα να χαρεί το 'κέρασμά' της. Όταν τελείωσε μπήκα στο κυκλοτερές και προσπάθησα με την βοήθεια αρχικά της μάστιγας να την θέσω σε κύκλο.  Η αντίδραση ήταν είτε να αρνηθεί είτε, όταν την πίεσα αρκετά, να μου επιτεθεί κατά μέτωπο και γυρνώντας τα οπίσθια για κλωτσιά. Αυτό επαναλήφθηκε 5-6 φορές με εμένα είτε να ξαπλώνω στην «παράλληλα» και κοντά στην περίμετρο είτε να πηδάω έξω από το κυκλοτερές για να αποφύγω το χτύπημα.

     Στην συνέχεια αποφάσισα να συνεχίσω χρησιμοποιώντας ένα μακρύ ίσιο κλαδί με εξαιρετικά πλούσιο φύλλωμα στην κορυφή του διότι είχα από το παρελθόν διαπιστώσει ότι το λαμβάνει περισσότερο υπόψη της η Ρέα. Αυτό δεν με βοήθησε να βάλω την Ρέα σε κύκλο αλλά παρατήρησα ότι όταν το ύψωνα μπροστά της τουλάχιστον λειτουργούσε σχετικά ανασταλτικά στις επιθέσεις της δίνοντάς μου χρόνο αντίδρασης. Πρέπει εδώ να σημειώσω ότι η διάμετρος του κυκλοτερούς (9 μέτρα) έκανε την προσπάθεια και την ασφάλειά μου ακόμη πιο δύσκολη.

     Η πρώτη καθοριστική (αν και ανορθόδοξη) επιλογή που έκανα ήταν να εκμεταλλευτώ θετικά το μικρό κυκλοτερές ώστε να προκαλέσω την Ρέα σε αφηνιασμό έξωθεν του κυκλοτερούς με την συνέργεια της μάστιγας και με λίγη φωνή. Το εγχείρημα πέτυχε με την Ρέα σε συνεχή κίνηση σε ημικύκλια και αναστροφές. 

     Ενθυμούμενος, ταυτόχρονα, απόσπασμα από το έργο «Περί Ιππικής» του Ξενοφώντος, είχα αποφασίσει το επόμενο βήμα μου. Το απόσπασμα ανέφερε την περίπτωση Ίππου ο οποίος φοβάται να πηδήξει επάνω από αυλάκι. Εκεί ο Ξενοφώντας ως λύση πρότεινε ότι την ώρα που ο ίππος ιππεύεται και κινείται προς το αυλάκι πρέπει ένας τρίτος να πλησιάσει από πίσω και με μία βέργα να δώσει μία στα οπίσθια του ώστε τις επόμενες φορές ο ίππος να συνδυάσει την ατολμία του με το δυσάρεστο γεγονός και να μην κολλήσει στο αυλάκι αλλά να το υπερπηδήσει. Αν και είμαι αντίθετος με κάθε είδους βία αυτή η συμβουλή του Ξενοφώντα για εμένα φάνηκε η μόνη λύση, έπρεπε η Ρέα να συνδυάσει με κάποιο τρόπο την προσπάθειά της να κλωτσήσει με κάτι δυσάρεστο.  

     Αφού λοιπόν όπως προανέφερα είχα εξασφαλίσει ότι η Ρέα μπαίνει σε κίνηση πλέον και υπολογίζει τα σήματά μου (και αφού την είχα κουράσει και λίγο) μπήκα στο κυκλοτερές κρατώντας στο ένα χέρι την μάστιγα και στο άλλο το κλαδί ως μέσο ανάσχεσης μιας πιθανής επίθεσης. Η Ρέα μπήκε σε κίνηση δυσανασχετώντας με δύο απόπειρες να επιτεθεί. Εδώ βοήθησε κάπως το κλαδί όταν υψώθηκε μπροστά της. Στην τρίτη όμως απόπειρά της ως ευφυέστατη δεν το έλαβε και πολύ στα σοβαρά και επιτέθηκε πλησιάζοντας πάρα πολύ, αλλά όντας συσπειρωμένη και ακριβώς πριν σηκώσει τα πόδια της διάλεξα να μην αποφύγω πλέον το χτύπημα αλλά να εφαρμόσω την συμβουλή του Ξενοφώντα χαρίζοντας στην Ρέα ένα τσούξιμο από το σχοινάκι της μάστιγας. Ο συγχρονισμός ήταν τέλειος και η Ρέα όχι μόνο δεν κλώτσησε αλλά μαζεύτηκε και μπήκε σε κύκλο. 

     Συνέχισα κρατώντας εναλλάξ μεταξύ των δύο χεριών μάστιγα και κλαρί και έπειτα αφού όλα πήγαιναν καλά άφησα το κλαδί κατά μέρος. Η Ρέα δεν ξανα-επιτέθηκε και μέχρι το τέλος της εκπαίδευσης εκτέλεσε ομαλά εντολές τροχασμού, καλπασμού και αναστροφές με τον υποφαινόμενο πλέον ασφαλή στο κέντρο του κυκλοτερούς. Κατά της στάσεις τουλάχιστον της μισές φορές όχι μόνο ανταποκρίθηκε άμεσα στο «αλτ» αλλά γύρισε και με χαμηλωμένο το κεφάλι προς τα εμένα πλησιάζοντας ήρεμα. Στις στάσεις αυτές όπως και το τέλος της εκπαίδευσης της πρόσφερα λίγο σανό και της άνοιξα την πόρτα ώστε να φύγει όποτε θέλει μόνη της.

Παρατηρήσεις:

     Αυτά που διαπίστωσα σχετικά με την διάμετρο του κυκλοτερούς είναι τα ακόλουθα:

     α) Όταν ο ίππος δεν έχει συμπεριφορικά ελαττώματα δεν είναι τόσο κρίσιμη η διάμετρός του, μάλιστα θεωρώ ότι είναι ακόμη πιο ωφέλιμη για τους αρχάριους ιππείς (παρουσία εκπαιδευτή) η μικρή διάμετρος γιατί εμποδίζει τους γρήγορους καλπασμούς.

     β) Στην περίπτωση επιθετικών ίππων τα προβλήματα με την μικρή διάμετρο είναι δύο, (1) δεν μπορείς να βρίσκεσαι στο κέντρο του κυκλοτερούς διότι δεν έχεις ασφαλή απόσταση από τον ίππο, (2) μοιραία λοιπόν για να έχεις ασφαλή απόσταση πρέπει να δουλέψεις σχεδόν αντιδιαμετρικά αυτό όμως δημιουργεί το πρόβλημα ότι σε περίπτωση καλπασμού ή ακόμη και τροχασμού για να συνεχίσεις να διατηρείς την ασφαλή απόσταση και να είσαι πίσω από τον ίππο πρέπει να τρέχεις περιμετρικά όσο γρήγορα τρέχει και ο ίππος πράγμα εξαντλητικό ή και αδύνατο.

Αθανάσιος Α. Ψωρομύτης
Επικεφαλής των "Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας"




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.