Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2023

ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ...

 ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ...



     Η Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων", με σταθερό πλατωνικό προσανατολισμό και πλήρη αποστροφή προς την κρατούσα δημοκρατική παρακμή, επιμένει να διατηρεί διαρκώς επικαιροποιημένη την διεθνή αναγνώριση που κατέκτησε στους Αγώνες της Κίνας (2012) ως η, παγκοσμίως, καλύτερα οργανωμένη στο είδος της! 

     Έτσι, καθ΄ όλα τα 17 συνεχή χρόνια της λειτουργίας μας, παραμένουμε πιστοί στην υλοποίηση των επιλογών μας σε όλα τα επίπεδα των δραστηριοτήτων μας, ώστε να διακρινόμεθα για την ποιότητα του έργου μας και την συνέπεια στην διάδοση των εφίππων πολεμικών τεχνών που αποτελούν και το γνωστικό αντικείμενό μας, με, σταθερώς, μηδενικό δείκτη ατυχημάτων και, βεβαίως, αδιαμφισβήτητη πρόοδο των μαθητών μας όχι μόνον στο επίπεδο των δεξιοτήτων τους αλλά, κυρίως,στο διανοητικό επίπεδο που αποτελεί και την εσώτερη Αξία μιας πολεμικής τέχνης.

     Όπως είχαμε εξαγγείλει από τον Ιούνιο του 2022, η αθηναϊκή Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων", ανεξαρτήτως των λοιπών αδελφών Σχολών, απαιτεί, πλέον από τους μαθητές της την ανάπτυξη της Παιδείας του Ήθους τους και την επαύξηση της επαρκείας διανοήσεως, ώστε να είναι σε θέση και να ιππεύσουν, δοθέντος ότι η εφίππευση προϋποθέτει καλλιέργεια άνευ της οποίας εκτρέπεται σε  β α ν α υ σ ί α  εις βάρος του Ίππου και, προς αυτή την κατεύθυνση ήδη υλοποιήσαμε και συνεχίζουμε να υλοποιούμε μια σειρά συντεταγμένων θεωρητικών παραδόσεων : (α) Την "Ηρωικήν Αντίληψη της Ζωής" του Ιωάννη Συκουτρή, (β) Την εισαγωγή στην "Πολιτεία" του Πλάτωνος και (γ) Την παραστατικήν ανάλυση του βιβλίου του Eugen Herrigel "Ζεν στην Τέχνη της Τοξοβολίας" διανύοντας το ένατο από τα 12 μέρη του και πλησιάζοντας προς την ολοκλήρωσή του, ενώ πλέον, απομένει και η παρουσίαση του έργου του Ξενοφώντος "Περί Ιππικής" ώστε να ολοκληρωθεί η υπεσχημένη τετραλογία των εγκυκλίων μαθημάτων, όπως αυτά έχουν προαναγγελθεί! 

     Αυτό το ειδικό έργο της παρουσιάσεως των τεσσάρων θεωρητικών μαθημάτων, προϋπέθεσε και, εν συνεχεία, προϋποθέτει την καταβολή επίπονης και επιμελέστατης εργασίας, ερευνητικής, συγγραφικής, οργανωτικής κλπ, διότι κάθε ένα από αυτά δεν αφήνεται στην λήθη μιας παρελθούσης παρουσιάσεως για κάποιους παρόντες, αλλά προνοείται και η διαρκής χρησιμότητά τους υπό την μορφή "αφέσεως" γραπτών κειμένων ώστε, καθείς ενδιαφερόμενος να μπορεί μελλοντικώς να λάβει γνώση του περιεχομένου τους και να ωφεληθεί εξ αυτών αφού αυτή η γνώση αποτελεί, πια, προϋπόθεση ιππεύσεως για τους μαθητές μας! Και, χάρη στην ιδιωτική Βιβλιοθήκη των "Ελλήνων Κενταύρων" είχαμε όλη την υποστήριξη των καλύτερων πηγών για τούτο το απαιτητικότατο έργο!

     Έτσι, για ό,τι προηγήθηκε αισθανόμεθα ευγνώμονες προς τον Καθηγητή κ. Δημήτριο Μιχαλόπουλο, τους κ.κ. Νικόλαο Καρρά και Ήρκο Ρ. Αποστολίδη, καθώς και στον κ. Γεώργιο Κοτζάμπαση ο οποίος, ευγενώς, προσέφερε τον εξαιρετικό χώρο του για την διοργάνωση των μαθημάτων μας!  

     Αισίως, λοιπόν, και "πριν αλέκτορα φωνήσαι", ολίγον προ της ολοκληρώσεως του βιβλίου του Eugen Herrigel "Ζεν στην Τέχνη της Τοξοβολίας", ξεκινούμε την προετοιμασία της διδασκαλίας του ουσιώδους μηνύματος του βιβλίου "Περί Ιππικής", του Ξενοφώντος.

     Η επιλογή της διδασκαλίας του συγκεκριμένου έργου της αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας δεν έγινε τυχαία, ούτε και εκ λόγων εθνο/πατριδοκαπηλικής οιήσεως, συνηθέστατης στους κύκλους των αστοιχειώτων γραικύλων! Δεν έγινε καν για το περιεχόμενό του το οποίο θα μπορούσε να θεωρηθεί από τεχνικής-ιππικής απόψεως "παρωχημένο"! Έγινε επί τη βάσει της υψηλής Αξίας αυτού καθαυτού του διδάγματός του, αναφορικώς προς την ηθική της ιππεύσεως και την επιβεβλημένη σχέση του Ανθρώπου προς τον Ίππο!

     Εν προκειμένω δε και πάλι η Βιβλιοθήκη των "Ελλήνων Κενταύρων" μας προσέφερε μία σπάνια έκδοση (1861) του σημαντικού Παρισινού εκδότη και διαπρυσίου Φιλέλληνος Αμβροσίου Φιρμίνου Διδότου (Ambroise Firmin Didot) ώστε, βασιζόμενοι επ΄ αυτής να αντλήσουμε τα στοιχεία μας από το αρχαίο κείμενο το οποίο, σ΄ αυτήν, παρουσιαζεται με πληρότητα και με λατινική μετάφραση. 

     Πρόθεσή μας δεν είναι η αναλυτική περιγραφή όλων των, τεχνικών και ιστορικών, παραμέτρων του, εν λόγω, έργου του Ξενοφώντος διότι, εν τοιαύτη περιπτώσει θα χρησιμοποιούσαμε μιαν απλή μετάφραση του έργου της εξαιρετικής, νεαρής Ουγγαρέζας Αμαζόνος Nemes Julia η οποία κατάφερε να συγγράψει μια πληρέστατη ανάλυση του έργου του Έλληνος Στρατηγού στην Ουγγρική γλώσσα, συμπεριλαμβάνοντας ακόμη κι ένα ακριβέστατο λεξικό αρχαίων Ελληνικών όρων όπως εμφανίζονται στο αρχαίο κείμενο!

     Ναι, αυτό το βιβλίο της Nemes Julia θεωρείται ως η παγκοσμίως σημαντικότερη "μεταφορά" του "Περί Ιππικής" του Ξενοφώντος και όσοι έχουμε επαφή με την υψηλότατη Παιδεία του Ουγγρικού λαού αυτό δεν μας εντυπωσιάζει, γνωρίζοντας πόσο βαθείς γνώστες της αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας είναι οι λαμπροί απόγονοι των Ούννων, οι Ούγγροι, με την αρχαιότερην, όσο και πλήρη, ευρωπαϊκή γλώσσα, την Rovásírás που έχει ζωή 7.500 χρόνων. 

     Άλλωστε, ακόμη και εάν προσέξουμε το ελληνικότατο όνομα του εκδοτικού Οίκου αυτού του εξόχου βιβλίου ("Apollo") και το συγκρίνουμε με τα αντίστοιχα ("Βest", "Thrash", "Ουγκ", μπαμ-μπουμ) της δημοκρατικής ψοφοδεούς γραικίας θα αντιληφθούμε την χαώδην απόσταση μεταξύ ενός λαού υπερήφανου για την εθνική καταγωγή του, αυστηρώς αριστοκρατικού και παραδοσιοκρατικού κι ενός άλλου που αποτελεί φθίνουσα σκιά παρελθόντος...

     Στην περίπτωσή μας, ως υπερήφανοι Έλληνες, υπερήφανοι για την εθνική καταγωγή μας και ουδεμίαν σχέση έχοντες με κατωτικούς σφετεριστές του Ελληνισμού, επιδιώκουμε να αποκαταστήσουμε το απωλεσθέν "αζιμούθιο" αναφορικώς με τον Ίππο, δια γραφίδος Ξενοφώντος και αυτό θα επιχειρήσουμε ως το αμέσως επόμενο "βήμα" της Σχολής μας. 

Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2023

ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ ΘΙΒΕΤ

 ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ ΘΙΒΕΤ



     Στη μεγάλη "γειτονιά του κόσμου" η Ιππική σηματοδοτεί μεγάλα γεγονότα, όπως στο Θιβέτ το οποίο, χθες γιόρτασε την έλευση του νέου, δικού τους, έτους, με την καθιερωμένη ετήσια ιππικήν εκδήλωση στη Λάσα που συμπεριελάμβανε Έφιππη Τοξοβολία, Έφιππες Πολεμικές Τέχνες, Ιππασία Djigitovka και πολλά άλλα.

      Οι εικόνες που μας δίνει το Θιβετανικό Ειδησεογραφικό Πρακτορείο "Kangba TV" είναι συναρπαστικές και αποτυπώνουν την αγάπη των Θιβετανών για τον Ίππο, αλλά και τις υψηλές ιππικές τους δεξιότητες.

     Με την γνωστή προτίμησή τους στην έντονη πολυχρωμία, οι Θιβετανοί δίνουν παντού το δικό τους "στίγμα" χρωμάτων, όπως και σε αυτή την εκδήλωση, χαρακτηριστικό της τοπικής αισθητικής.

     Ο Ίππος ενώνει τον κόσμο και μας θυμίζει πάντα ότι αποτελεί έναν κοινό συνδετικό κρίκο Πολιτισμών. 


Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΣΜΕΝ!

 ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΣΜΕΝ!



     Ζητώντας προσφορές εκτυπώσεως ενός ανέκδοτου κειμένου που αφορά στις δράσεις της Ομάδος των "Ελλήνων Κενταύρων" , άθελά μας, "εισπράξαμε" ενθουσιώδη σχόλια όχι μόνον για τις δράσεις μας αλλά και για την όλην Αισθητική της λειτουργίας μας από στελέχη σημαντικών εκδοτικών Οίκων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης! Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκαναν οι προσωπικές τηλεφωνικές κλήσεις (πέραν της τυπικής γραπτής επικοινωνίας) με τις οποίες, τα στελέχη γνωστών κορυφαίων εκδοτικών Οίκων θέλησαν να μας συγχαρούν για την ποιότητα του ομαδικού έργου μας και να μας τονίσουν την έκπληξή τους για όσα είδαν στο περιεχόμενο του υπό έκδοση κειμένου μας. Χαρακτηριστική και η διατύπωση μιας κυρίας που εκπροσωπεί αθηναϊκό εκδοτικό Οίκο και η οποία μας είπε: "Το βιβλίο σας περιέχει πολλές έγχρωμες φωτογραφίες που ανεβάζουν το κόστος και σε αυτές τις περιπτώσεις για την μείωση του κόστους καταφεύγουμε στην εκτύπωσή τους σε μαυρόασπρο. Επειδή όμως είναι καταπληκτικές και δεν θα θέλαμε να αδικηθεί η εικόνα του έργου σας θα σας τις χρεώσουμε στο μισό!". Ευγνώμονες προς όλους τους φίλους με τους οποίους επικοινωνήσαμε θα απαντήσουμε ότι θέλουμε να διατηρούμε πάντα επίκαιρο το βραβείο μας το οποίο κατακτήσαμε στους διεθνείς αγώνες της Κίνας ως η καλύτερα οργανωμένη Ομάδα Έφιππης Τοξοβολίας, παγκοσμίως! Διότι, εμείς είμαστε Έλληνες!


Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2023

EUGEN HERRIGEL: "ΖΕΝ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΤΟΞΟΒΟΛΙΑΣ" 9ο ΜΕΡΟΣ ΠΡΟΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

 EUGEN HERRIGEL: "ΖΕΝ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΤΟΞΟΒΟΛΙΑΣ" 9ο ΜΕΡΟΣ


ΠΡΟΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ



     Προς όσους προτίθενται να παρευρεθούν στην ημερίδα της παραστατικής αναλύσεως του 9ου Μέρους του βιβλίου «Ζεν στην Τέχνη της Τοξοβολίας» του Eugen Herrigel, την Κυριακή 26η Φεβρουαρίου 2023, στην έδρα της Ομάδος στις 16.00 μ.μ.:

     Επειδή κατά την συγκεκριμένη ημερίδα ο χρόνος που θα είναι αφιερωμένος στο παραστατικό ασκησιολόγιο επί της Γραμμής Βολής θα είναι πολύ περιορισμένος ώστε να μην επιτρέπει και την, παράλληλη, προφορική εισήγηση, όπως συνηθίζουμε μέχρι τώρα, παραθέτουμε εδώ την εισαγωγικήν αναφορά στο περιεχόμενο της ημερίδος ώστε να το μελετήσετε κατ’ ιδίαν, πριν βρεθείτε στην Γραμμή Βολής.


Μ Ε Ρ Ο Σ  9ο

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΤΟΞΕΥΣΕΩΣ

Η ΠΛΗΡΩΣ ΕΠΙΤΥΧΗΣ ΖΕΝΙΚΗ ΤΟΞΕΥΣΗ


     Αθροίζοντας τα όσα μέχρι τώρα αποκομίσαμε θεωρούμε επιβεβλημένη μια διευκρινιστική σύναψη για ένα ζήτημα το οποίο παραμένει παρεξηγημένο ή, απλώς, "ομιχλώδες" για πολλούς: Ποια είναι η αξία της  ε υ σ τ ο χ ί α ς  της τοξεύσεως στην ζενική προσέγγιση; Ποια είναι η σημασία των τοξευτικών αποστάσεων (απόσταση στόχου) και, εν γένει, ποια η διαφορά μεταξύ της τελετουργικής Ενστικτώδους Τοξοβολίας (όπως η ζενική, ή, το Ιαπωνικό Kyudo) και της, κακώς και ανιστορήτως, αναφερομένης ως "Ολυμπιακής";

     Παρά τις κάποιες συγκεχυμένες ή και αντίθετες απόψεις, η στοχαστική ακρίβεια είναι ο σκοπός τόσον της τελετουργικής Ενστικτώδους Τοξοβολίας όσο και της "Ολυμπιακής". Η μεγάλη και αγεφύρωτη διαφορά τους έγκειται στο ότι κατά την τελετουργικήν Ενστικτώδη Τοξοβολία τοξεύει αποκλειστικώς ο Τοξότης ενώ, κατά την "Ολυμπιακή" τοξεύει η τεχνολογία δια χειρών Τοξότη. Η τεράστια κατασκευαστική διαφορά των Τόξων της τελετουργικής Ενστικτώδους Τοξοβολίας και της "Ολυμπιακής" ερμηνεύει τον λόγο. Εκ των κατασκευαστικών διαφορών των Τόξων, δικαιολογείται και η μεγαλύτερη απόσταση τοξεύσεως (μακρύτερη απόσταση τοποθετήσεως του στόχου) που ισχύει στην "Ολυμπιακή" Τοξοβολία. 


     Σε κάθε περίπτωση, όμως, η τεράστια διαφορά τους έγκειται στο ότι η τελετουργική Ενστικτώδης Τοξοβολία καλλιεργεί την πνευματικότητα και τον ψυχισμό του Τοξότη, ενώ η "Ολυμπιακή" Τοξοβολία αναπτύσσει μηχανικώς τις χειριστικές δεξιότητές του. Επιπλέον, η τελετουργική Ενστικτώδης Τοξοβολία, ως "εσωτεριστική", επιτρέπει στον Τοξότη τον απεγκλωβισμό από το "εγώ" του και την ομαλή ανέλιξή του στην συνένωσή του με την υπέρτατην Οντότητα (φωτισμός - σατόρι) πέραν της ευστοχίας της τοξεύσεως, ενώ η "Ολυμπιακή" Τοξοβολία περιορίζεται στο πρακτικό ζήτημα της ευστοχίας της τοξεύσεως και μόνον, χωρίς καμιάν άλλη προσδοκία για την βελτίωση της "εσωτερικότητος" του Τοξότη.

     Η Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων" προάγοντας την Έφιππη Τοξοβολία, ασφαλώς κι επιλέγει την Ενστικτώδη Τοξοβολία, αλλά αυτό δεν σημαίνει την εκ μέρους μας οιανδήποτε "πολεμικήν" εναντίον της "Ολυμπιακής" Τοξοβολίας, πέραν του, ιστορικώς, αδόκιμου προσδιορισμού της αφού η Τοξοβολία, στην αρχαιότητα, ουδέποτε υπήρξε ολυμπιακό αγώνισμα.

     Η δική μας Σχολή θεωρεί δικαίωμα ενός εκάστου την ελεύθερην επιλογή του "δρόμου" που του ταιριάζει ενώ, ως Σχολή πολεμικής τέχνης με πλήρη άρνηση σε πελατειακές σχέσεις με μαθητές και προσφέροντας αφιλοκερδώς τα όσα επί χρόνια προσφέρουμε, ουδεμία πρόθεση ...αγρεύσεως "πελατείας" μας χαρακτηρίζει.


     Και με όλα τα προαναφερθέντα ως δεδομένα, "διασταυρωνόμαστε" πλέον, με το ένατο μέρος του υπό αναλυτική παρουσίαση βιβλίου του Eugen Herrigel που "αγγίζει" τεχνικές παραμέτρους της ζενικής Ιαπωνικής Τοξοβολίας Kyudo, η οποία, ενίοτε, αναφέρεται και ως "Ritsu Zen", δηλαδή, Ζεν σε όρθια (κάθετη) στάση και της οποίας τα πρώτα τεκμήρια (κυνηγετικές παραστάσεις) ανάγονται στην περίοδο Yayoi (300 π.χ.χ. - 250 μ.χ.χ.) πριν εξελιχθεί σε τελετουργία των αυτοκρατορικών αυλών κατά τον 4ο - 5ο αι. πάντοτε υπό την επίδραση της Κινεζικής κουλτούρας.  

     Πριν, όμως, υπεισέλθουμε στο κυρίως περιεχόμενο αυτού του ενάτου μέρους, θα πρέπει να τονίσουμε ότι αναφερόμαστε σε ένα αντικείμενο (Kyudo) καθοσιωμένο για τα δεδομένα της Ιαπωνικής Κοινωνίας όπου, σήμερα, ασκούνται σε αυτό περίπου 135.000 Τοξότες (έναντι 145.000 αθλητών του Judo και 96.000 αθλητών του Iaido) αριθμός που δείχνει και την σοβαρότητα του πλαισίου εξασκήσεώς του.

      Η τελετουργική Ζενική Τοξοβολία "εγγράφεται" σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο ιδιαίτερης εμβαθύνσεως, κατάλληλο για ανατολικούς χαρακτήρες προικισμένους με αφοσίωση και υπομονή στο γνωστικό αντικείμενο και στον Δάσκαλο. Χαρακτηριστικό είναι, ότι, κάθε αρχάριος, απλώς, για να κρατήσει σωστά το μακρύ και ασύμμετρο Τόξο (Yumi) του σταθερά διευθυνόμενο προς τον στόχο, θα πρέπει να αφιερώσει περίπου δυο μήνες εάν και εφ΄ όσον εξασκείται πέντε φορές την εβδομάδα, άλλως, στην περίπτωση που εξασκείται μόνον μία έως δύο φορές θα απαιτηθεί να αφιερώσει έξι μήνες εξασκήσεως. Αντιθέτως, ο αρχάριος ο οποίος θα ασχοληθεί με οποιοδήποτε άλλο είδος Τοξοβολίας (Ενστικτώδους ή "Ολυμπιακής") θα μπορέσει ήδη από την πρώτη μέρα όχι μόνον να κρατήσει το Τόξο του αλλά και νατοξεύσει! Επιπλέον, οι υψηλές δυσκολίες της τελετουργικής Ζενικής Τοξοβολίας προϋποθέτουν, επιπροσθέτως από τον ασκούμενο και υπομονή χρόνου προκειμένου να αισθανθεί ικανοποίηση ευστοχίας, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να επιτύχει ευστοχία 50% μετά από συστηματικήν εξάσκηση ενός ή και δύο ετών, ανεξαρτήτως δε χρονικής διαρκείας εξασκήσεως η ευστοχία του θα κυμανθεί τελικώς μεταξύ 50% - 75%. Τώρα, καθίσταται ευκολότερο να κατανοήσουμε και το πνεύμα του Eugen Herrigel στο παρόν μέρος του βιβλίου του.


     Εισαγόμενοι σε ένα πεδίο το οποίο χαρακτηρίζεται, κυρίως, από τεχνικές παραμέτρους, στην αρχή, ερχόμαστε σε επαφή με τον στόχο, όπως μας τον περιγράφει ο συγγραφέας. Και ο στόχος αυτός (Μakiwara), κατά την περίπτωση του αρχαρίου εξασκουμένου, δεν σχηματοποιείται ώστε να αποτελεί ένα "μέτρο" βαθμολογίας στοχαστικών τοξευτικών επιδόσεων, αλλ' ως ένας απλός "υποδοχέας" βελών, ως ένα "εργαλείο" περισυλλογής βελών ώστε αυτά να μπορούν να επανασυλλεγούν και να επανατοξευθούν προς βελτίωση της τοξευτικής τεχνικής του Τοξότη και όχι προς βαθμολόγηση των επιδόσεων ευστοχίας του. Διότι αυτός ο στόχος δεν φέρει "πρόσωπο" με βαθμονομήσεις ομοκέντρων κύκλων και τοποθετείται σε απόσταση ίση με το μήκος, μόλις, δύο ...βελών! Όλα τούτα σημαίνουν την πλήρη διάσταση προσεγγίσεων της εσωτεριστικής Ζενικής Τοξοβολίας από την καθαρώς μηχανιστική "Ολυμπιακή" Τοξοβολία, την περιφρόνηση της πρώτης προς τις "αγωνίες επιδόσεων" που ταλανίζουν την δεύτερη λόγω του ότι  η Ζενική Τοξοβολία κρίνεται από την υπέρβαση του "εγώ" το οποίο θεωρείται ως η αφετηρία που οδηγεί στον προορισμό του "παντός", εν αντιθέσει προς την "Ολυμπιακή" όπου το "εγώ" αποτελεί παγιδευτικό δόκανο αιχμαλωτίσεως του ασκουμένου σε μιαν απλή αφετηρία η οποία εκλαμβάνεται ψευδώς και ως "προορισμός".

     Όμως, επάνω σε έναν τέτοιο στόχο ποια θα πρέπει είναι η ποιότητα της τοξεύσεως; Ποια θα πρέπει να είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ώστε να είναι "σύννομη" κατά την ζενική προσέγγιση;

     Ο συγγραφέας, αρχικώς, επισημαίνει την αστοχία των τοξεύσεών του και, παραπάνω, είδαμε τις τεχνικές δυσκολίες της Ιαπωνικής Τοξοβολίας, όμως ήταν μόνον αυτές οι οποίες οδηγούσαν τα βέλη του σε αποτυχία; Σαφώς όχι, όπως άλλωστε φέρεται να διευκρινίζει ο Δάσκαλος ο οποίος και επικεντρώνεται στην πνευματικότητα κάθε ζενικής τοξεύσεως.

     Σύμφωνα με τον Kenzo Awa, κάθε βολή θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από  π ν ε υ μ α τ ι κ ό τ η τ α  τόσο "ευρεία" και μακρόθωρη λες κι ο στόχος δεν βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής αλλά μακριά, στο άπειρο. Επίσης, κάθε βολή θα πρέπει να "χρωματίζεται" με ζωντάνια και ετοιμότητα του αποτελούν και βασικές παραμέτρους της συμπεριφοράς του πολεμιστή και όχι, απλώς, του αθλητή ο οποίος περιορίζεται σε χειριστική δεξιότητα η οποία αρκείται στην σκεπτικιστική και συγκρατημένη επανάληψη συγκεκριμένων τυπικών κανόνων. Αντιθέτως, στην ζενική Τοξοβολία είναι απαραίτητος ο φυσικός  α υ θ ο ρ μ η τ ι σ μ ό ς  του Τοξότη με κατάληξη αυτός να λειτουργεί ως χορευτής ενός τελετουργικού χορού όπου ο ίδιος να ταυτίζεται και να εναρμονίζεται με τον χορό ο οποίος δεν εμφανίζεται σαν "γνωστικό αντικείμενο", σαν επίκτητη δραστηριότητα, αλλ΄ ως κάτι το  φ ύ σ ε ι   σ υ ν υ π ά ρ χ ο ν  με τον τελετουργό-χορευτή! 

     Έτσι, σ'  αυτή την Τοξοβολία, η ισχύς του ίδιου του Τόξου περνά σε ένα δεύτερο "επίπεδο" με την πνευματική ποιότητα της τοξεύσεως να επιδρά τόσο καταλυτικά ώστε εκεί που η αυτή η ποιότητα κυριαρχεί, ο Τοξότης με Τόξο μικρότερης ισχύος να επιτυγχάνει πολύ καλύτερες επιδόσεις από έναν άλλο με Τόξο μεγαλύτερης ισχύος αφού η εμπεριεχόμενη πνευματικότητα είναι εκείνη η οποία αντισταθμίζει το έλλειμμα ισχύος μετατρέποντάς το σε ποιοτικό πλεόνασμα. 

     Και, μόνον υπ΄ αυτές τις προϋποθέσεις, η τόξευση θα χαρακτηρίζεται από την πνευματικότητα η οποία συνιστά και επικύρωση της ζενικής ποιότητος αυτής της εσωτεριστικής, τελετουργικής, Τοξοβολίας!      

     Στόχος, ποιότητα τοξεύσεως και εκείνο που έπεται είναι η αποσαφήνιση της στοχαστικής προσεγγίσεως. Πώς, τελικώς στοχεύει ο Τοξότης και ποια είναι η σχέση του στόχου με την αιχμή του βέλους, δηλαδή, με την ρύθμιση της πορείας του ώστε να πλήξει τον στόχο;

     Ο Δάσκαλος Kenzo Awa δηλώνει, δια της γραφίδος του Eugen Herrigel, ότι αυτή η σχέση υπάρχει αλλά ο μεταφραστής της ελληνικής αποδόσεως του πρωτοτύπου Φοίβος Πιομπίνος και πάλι στέκεται ανίκανος να μας μεταφέρει από τα Γερμανικά το πνεύμα του συγγραφέως με αποτέλεσμα η σχετική αποστροφή να προκαλεί σύγχυση στον ελληνόγλωσσο μελετητή. Ας προσέξουμε ιδιαιτέρως αυτό το σημείο... Δυστυχώς, στο δημοκρατικό εμπόριο "ιδεών" δεν επικρατεί μόνον η σκοπούμενη διαστρέβλωση της αλήθειας αλλά και η τσαπατσουλιά ως συνέπεια ελλείψεως Παιδείας και ευσυνειδησίας, κάτι που είναι εμφανές και στην περίπτωση της παρούσης μεταφράσεως και εκδόσεως από έναν εκδοτικόν οίκο ο οποίος δεν φημίζεται και για την αθωότητα των "προθέσεών" του. Ας δούμε λοιπόν προσεκτικά το τι μας λέει ο Kenzo Awa για την στοχαστική προσέγγιση της ζενικής Τοξοβολίας.

     Για τον μη ζενικό Τοξότη, μας λέει ο Kenzo Awa, το "πρόσωπο" του στόχου δεν είναι παρά ένα χαρτί προοριζόμενο να ξεσκιστεί από τα βέλη που θα καρφωθούν επάνω του και αυτός ο ρηχός κι επιδειξιομανής Τοξότης επιδιώκει την ευστοχία ως μέσο ικανοποιήσεως μιας ατομικής φιλοδοξίας η οποία τον κρατά υπόδουλο στον μικρόκοσμο του "εγώ" του. Αντιθέτως, η ζενική Τοξοβολία θεωρεί μιαρό έναν τέτοιον τυποποιημένο στόχο, αναγνωρίζοντας εκείνον ο οποίος στέκεται σε ένα υπερβατικό ..."απυρόβλητο" ώστε να αποκλείει στον Τοξότη να τον ...πλήξει δια της τεχνικής κι αυτός ο στόχος γι αυτή την Τοξοβολία εκφράζει τον ίδιο τον Βούδα! Και εις επίρρωση της όλης υπερβατικής καταστάσεως κατά την στοχαστική προσέγγιση της διδασκαλίας του, ο Eugen Herrigel μας περιγράφει ότι, παρατηρώντας τον Δάσκαλό του Kenzo Awa την ώρα που στόχευε, τα μάτια του ήταν σχεδόν κλειστά δείχνοντας ότι ίσως και να αγνοούσε τον στόχο, ως υπέρτατο δείγμα μεθέξεως σε μιαν τελετουργία μακράν των "επιγείων". Κι αυτό σήμαινε  έ κ σ τ α σ η, κάτι που αναλύεται επιπροσθέτως, στο τέλος του βιβλίου!

     Μόνον τότε η Τοξοβολία γίνεται "τέχνη χωρίς τέχνη" όταν ο Τοξότης αποδεσμεύεται από το "εγώ" του και αφήνεται σ΄ "αυτό" να τοξεύει! Όταν, όχι εμείς, αλλά "αυτό" χειρίζεται το Τόξο και ο στόχος μπορεί να βρίσκεται οπουδήποτε ή και να μη βρίσκεται πουθενά! Όταν, ακόμη και η ευστοχία εκλαμβάνεται όχι σαν ατομικό επίτευγμα, αλλά ως ...ευτυχής σύμπτωση που δεν διαταράσσει διόλου την διαρκή νιρβάνα του Τοξότη.  

                                                                                                 
     Ο Ιδρυτής των "Ελλήνων Κενταύρων" και επιμελούμενος της παρούσης παραστατικής αναλύσεως, στην νεότητά του είχε την Τιμή να διωχθεί από την διεφθαρμένη δημοκρατία για τις αριστοκρατικές Ιδέες του και να βρεθεί ως πολιτικός κρατούμενος στα δημοκρατικά κάτεργα! Παραμένοντας στην ειδική πτέρυγα των πολιτικών κρατουμένων της τότε, Φυλακής Αιγίνης, είχε την ευκαιρία να διδαχθεί αντισφαίριση από τον Συνταγματάρχη των Καταδρομών και άριστο τενίστα Δημήτριο Παπαποστόλου ασκούμενος μαζύ του καθημερινώς και υπό πολύ απαιτητικές συνθήκες, αν και ποτέ του δεν συνεκινείτο από αθλήματα που περιείχαν σφαίρα. Έτσι, καθημερινώς, στο ειδικό γήπεδο του τένις, στο προαύλιο της φυλακής, ο ακούραστος Δάσκαλος-Συνταγματάρχης μάθαινε τένις στον μαθητή του ο οποίος, όπως ήταν φυσικό, εισέπραττε συνεχείς ήττες, ώσπου κάποιαν ημέρα κέρδισε για πρώτη φορά τον ...Δάσκαλό του και τον κέρδισε με την αξία του, οπότε σημειώθηκε η ακόλουθη παράδοξη σκηνή: Ο μεν ηττημένος Δάσκαλος να πανηγυρίζει, ο δε νικητής μαθητής να τον παρακολουθεί απαθής! Τότε, εκνευρισμένος ο Συνταγματάρχης στρέφεται και λέει προς τον μαθητή του: "Μα καλά δεν χαίρεσαι που με κέρδισες, δεν χαίρεσαι που νίκησες τον Δάσκαλό σου;" Kι ο μαθητής, που τότε δεν είχε μελετήσει το "Ζεν στην Τέχνη της Τοξοβολίας" του απήντησε: "Ήταν μια σύμπτωση, κύριε Συνταγματάρχα"... Τώρα, μετά από πολλά χρόνια ο μεγάλος Eugen Herrigel το επιβεβαιώνει κι ελπίζω ο σεβαστός μου Συνταγματάρχης να κατανοεί την, τότε, ενστικτώδη απάθειά μου και να μην θυμώνει γι αυτήν! 


     Ομοία και η "προσέγγιση" του ζητήματος των βραβείων και διακρίσεων που κατέκτησε η Ομάδα των "Ελλήνων Κενταύρων" θεωρώντας  ότι, όχι εμείς, αλλά "αυτό" τα κατέκτησε ανθ' ημών! Κυρίως, ότι η επιδίωξή μας δεν είναι η ματαιοδοξία της επιβραβεύσεως όσο της επιτελέσεως ενός καθήκοντος το οποίο η συνείδησή μας υπαγορεύει και αυτή ίσταται ως ο μόνος κριτής αποτιμήσεως της ποιότητος αυτής της ολοκληρώσεως. Διότι, "αυτό" δεν εξαρτάται παρά μόνον από ..."αυτό" και από "αυτό" εξαρτώνται τα πάντα! Ευτυχή τω τρόπω, η Φύση ρυθμίζει σοφά τα πάντα και η ανθρώπινη ευδαιμονία κρίνεται από το "μέτρον" της κατανοήσεως της Φύσεως ζωτικόν νευρώνα της οποίας αποτελεί το Ζεν, ή, "αυτό"!



     Εν κατακλείδι, η στοχαστική προσέγγιση της ζενικής Τοξοβολίας δεν επιδέχεται ουδεμιάς εκλογικευμένης ερμηνείας! Δεν νομιμοποιεί "λογικές επεξηγήσεις" και "τετράγωνες θεωρητικολογίες". Το μόνο που μπορεί να την οροθετήσει και να την ερμηνεύσει είναι το ...ακατανόητο και η εφαρμογή της καταλήγει σε μη στόχευση, όπως ακριβώς και "η τέχνη χωρίς τέχνη"!  Θα μπορούσαμε να πούμε ότι στην ζενική τόξευση ο στόχος εκλαμβάνεται μεν "ωσεί μη υπάρχων" αν και πλήττεται ωσεί υπάρχων! Και το πλήγμα του δεν τεκμηριώνει παρά μόνον την μη πρόθεση πλήγματος, με ό,τι και αν αυτό σημαίνει! 

     Ακατανόητα όλα τούτα σε μια "πρώτην ανάγνωση" αλλά κατανοητά μέσα στο φυσικό πεδίο όπου η σιγουριά του υπνοβάτη τον κάνει να κινείται με ασφάλεια που δεν θα εξασφάλιζε σε καμία περίπτωση η ενεργή όραση και εγρήγορσή του. Κι ας το προσέξουμε ιδιαιτέρως αυτό το σημείο, διότι αυτό ακριβώς χωρίς να μας εξηγεί μας ...ερμηνεύει το ακατανοήτως ...κατανοητό και το τελικό πλήγμα του στόχου ο οποίος μπορεί να παραμένει αθεάτως ανύπαρκτος στην εγρήγορσή μας. Και, όταν πια, όλα μα όλα, στόχος, Τόξο και Τοξότης "ανακατευτούν" και γίνουν "ένα", χωρίς διακριτά όρια και περιγράμματα, χωρίς διαχωρισμούς, τότε και μόνον "αυτό" τοξεύει και πλήττει τον στόχο χωρίς καμιάν διαμεσολάβηση του "υπνοβάτη" Ανθρώπου τον οποίον, εν τοιαύτη περιπτώσει "διαπερνά η ίδια η χορδή" σε μία πλήρως επιτυχημένη τόξευση! 


ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΤΩΝ "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ ΚΕΡΚΥΡΑΣ"

 ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 

ΤΩΝ 

"ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ ΚΕΡΚΥΡΑΣ"


     Όπως έχει αποδειχθεί, μια σωστή ομαδική εκπαιδευτική ημερίδα Τοξοβολίας εξαρτάται από την ορθή εκτίμηση του μέσου όρου "επιπέδου" της συνθέσεως της "Γραμμής Βολής" της!

     Αυτό σημαίνει ότι ο Εκπαιδευτής που επιδιώκει ένα ωφέλιμο αποτέλεσμα για τους εκπαιδευομένους του θα πρέπει, αρχικώς, να επιμείνει στην ορθή αξιολόγηση των ικανοτήτων τους, να εξαγάγει ακριβές συμπέρασμα περί αυτών και, εν συνεχεία, να συνθέσει ένα γόνιμο πρόγραμμα ώστε όλοι να προχωρήσουν κατά ένα βήμα κι αυτό φαίνεται να συμβαίνει καθ΄ όλες τις ομαδικές εκπαιδευτικές ημερίδες των "Ελλήνων Κενταύρων" όπου λειτουργούμε, όπως συμβαίνει και στην Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων Κερκύρας" την οποία διευθύνει με ιδιαίτερη φροντίδα και επιτυχία ο επικεφαλής της Συνασκούμενος Χριστόφορος Κασφίκης!

     Όλα τούτα υλοποιήθηκαν και κατά την τελευταίαν εκπαιδευτικήν ημερίδα όταν προέκυψε ένα πρόγραμμα "sur mesure" και, συγκεκριμένα, "επί μέτρω" των Συνασκουμένων οι οποίοι επέστρεψαν στην "Γραμμή Βολής" μετά από μακρά περίοδο απουσίας.

     Στις περιπτώσεις αυτές, ανεξαρτήτως του τι έχει προσχεδιάσει ο Εκπαιδευτής, η άμεση αναθεώρηση του περιεχομένου της εκπαιδεύσεως είναι επιβεβλημένη κάτι που έγινε και κατά την συγκεκριμένην ημερίδα.  

     Ο σεβασμός προς την βασική παράμετρο της "ομαδικότητος" ως καθοριστικού πλαισίου υπάρξεως και λειτουργίας μιας Ομάδος, όπως αυτής των "Ελλήνων Κενταύρων", καθοδηγεί σταθερά τα "βήματά" μας, μακράν κάθε εξατομικευμένης ανταγωνιστικότητος και αυτό υπογραμμίζει την διαφορά μιας Ομάδος κάποιας πολεμικής τέχνης από κάποιαν άλλη "αθλητικού" χαρακτήρος!

     Κι εδώ έγκειται ακόμη μία επιπλέον (πέραν του φιλοσοφικού υποστρώματος) υπεροχή των πολεμικών τεχνών έναντι της "αθλήσεως"!

Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2023

ΕΚΣΤΑΣΗ, Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΣΙΩΣΗ


ΕΚΣΤΑΣΗ,

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΣΙΩΣΗ


«Έκσταση» (Αρχ. Δημ.):

η μετάθεση εκ της οικείας (κανονικής) θέσεως.

 

     Η έννοια «έκσταση» μεθερμηνεύεται πολλαπλώς, όμως, εν προκειμένω σημαίνει το, δι’  ατενίσεως και έξω των αισθήσεων,  δ ι α λ ο γ ί ζ ε σ θ α ι. Κατά την φιλοσοφική της σημασία, η «έκσταση» ορίζει την αποκοπήν από τον εξωτερικόν αισθητό κόσμο και, συχνά, με την πλήρη εκμηδένιση της ιδίας της προσωπικότητος («ε γ ώ») προκειμένου η ατομική συνείδηση να συνταυτισθεί με το  τ έ λ ε ι ο   άπειρον ον, το  π α ν! Και είναι εμφανές ότι, αν η «οικεία» («κανονική») θέση του ατόμου βρίσκεται εντός του κόσμου των αισθήσεων («αισθητού») η εξ αυτού μετάθεση ορίζει την «έκσταση».

     Η έκσταση συσχετίζεται στενότατα μέχρι πλήρους αποδόσεως του Ζεν, αφού εμπεριέχει: (α) Την απόσπαση του ατόμου από τον εξωτερικόν, αισθητό, κόσμο και τους αρνητικούς περισπασμούς του, (β) την υπέρβαση του καθηλωτικού «εγώ» και (γ) την τάση συνενώσεως της ατομικής συνειδήσεως με το «παν», το «σύμπαν», την υπερβατικήν Οντότητα.

     Ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος Πλωτίνος εξέλαβε την έκσταση ως ανάδυση της συνειδήσεως πέραν των ορίων της ατομικότητος, δίκην μυστικής συνενώσεως με την υπερβατικήν Οντότητα, ο δε Friedrich Nietzsche ήταν αυτός ο οποίος μετέφερε στην νεώτερην εποχή την μυθική μορφή του Διονύσου ως συμβόλου εκστάσεως. Τέλος, η έκσταση ακολουθείται ως «πρακτικό μονοπάτι» επί του οποίου επιτελούνται οι θεραπευτικές διαδικασίες του Τεγκερισμού (Σαμανισμού) όπως, επίσης και πολλών, ανά τον κόσμο,  ανιμιστικών προσεγγίσεων.

     Δυστυχώς, ανέκαθεν ο άνθρωπος, αντί της επίπονης φυσικής ασκήσεως προς επίτευξη της ευεργετικής καταστάσεως της εκστάσεως, επέλεγε την «χημεία» ψυχοτρόπων ουσιών προς επίτευξή της, αλλά αυτό είναι απολύτως καταδικαστέο διότι, στην περίπτωση αυτή, το μεν εκστατικό αποτέλεσμα δεν πιστώνεται στον ίδιο τον άνθρωπο αλλά στην υποβοηθούσα «χημεία», ενώ εκ της χρήσεως των ουσιών είναι βέβαιες φθοροποιές παρενέργειες οι οποίες όχι μόνον δεν επιτρέπουν στην ατομική συνείδηση την τελεία συνένωσή της με το παν, το σύμπαν, την υπερβατικήν Οντότητα, αλλά και καταστρέφουν, οργανικώς, το σώμα του χρήστη αυτών των, συχνά εξαρτησιογόνων, ουσιών.

     Κατόπιν αυτών, στην προσπάθειά μας να διεισδύσουμε στην ζενικήν ατραπό, θα πρέπει να λάβουμε υπ΄ όψη και την έκσταση ως «βακτηρία» της βαδίσεώς μας στον υπό «χαρτογράφηση» τομέα! Βεβαίως, η «βακτηρία» αυτή δεν πρόκειται για κάτι διαφορετικό, για κάτι επιπλέον εκ των όσων ήδη έχουμε αναφερθεί και αναλύσει αναφορικώς με το Ζεν και τις προσεγγίσεις του, όμως, αυτό το επιπλέον εννοιολογικό «κλειδί» μας βοηθά να κατανοήσουμε ακόμη βαθύτερα την όλην ενότητα των διόδων προσελεύσεως στον σκοπό της συνενώσεως με την υπερβατικήν Οντότητα που αποτελεί και τον ζενικό στόχο!