ΜΟΡΙΕΣ ΕΛΙΕΣ
Η ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ BONSAI
Σε μία κοινωνία γεμάτη
μαζοκρατικήν ασκήμια την οποίαν, ευχαρίστως, ο οχλολοίδορος Ηράκλειτος θα
ενέπτυε, κάτι πολύ όμορφο ξεπήδησε από έναν ευρωπαϊκό "βατήρα" για να
καταλήξει σε έναν αντίστοιχο της μακρινής Άπω Ανατολής, γεφυρώνοντας
πολιτισμούς. Και η παμπάλαιη αυτοκρατορική τέχνη του Bonsai βρήκε τη ρότα της
από το Ιερό της Αφροδίτης του αθηναϊκού Ποικίλου Όρους προς τα πέρατα της Ασίας
υπενθυμίζοντας ότι ακόμη και σε εποχές παρακμής ο Άνθρωπος δεν σταματά να δημιουργεί πολιτισμό!
Η εκδήλωση αυτή ανεβίωσε την ιστορικότητα
του κατ΄ εξοχήν ελληνικού δένδρου, της ελιάς, με όσα αυτή "μεταφέρει"
από τους αρχαίους χρόνους.
Όταν η ανιδιοτελής πρωτοβουλία ενός νεαρού
Συνέλληνος (κ. Σταύρου Λώλη) ενισχύεται από την υποστήριξη μιας Αρχαιολογικής
Εφορείας (Δυτικής Αττικής) και του Υπουργείου Πολιτισμού, τότε αναδεικνύεται
ένας λατρευτικός αρχαιολογικός χώρος (Ιερό Αφροδίτης) και ο Ελληνικός
πολιτισμός "γεφυρώνεται" με την καλαισθησία της αρχαίας Άπω Ανατολής
η οποία τόσο λείπει από την σημερινή Ευρώπη!
Αυτή την φορά, μία πολυάνθρωπη εκδήλωση
υπό την αιγίδα ενός Υπουργείου Πολιτισμού που βρίσκεται υπό συνεχή κριτική,
βρήκε τους πάντες να συγχαίρουν την Υπουργό Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη και,
βεβαίως, την Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής κ. Χριστίνα
Μερκούρη καθώς και την Αρχαιολόγο κ. Ευσταθία Ανέστη για την ευγενή υποστήριξη
αυτής της σεμνής παρουσιάσεως της τέχνης του Bonsai στο αθηναϊκό Κοινό, όπως
ακριβώς την σχεδίασε ο κ. Σταύρος Λώλης με σεβασμό στον χώρο και στο
αντικείμενο.
Αποκλειστικός Χορηγός της διοργανώσεως
ήταν τα ΦΥΤΩΡΙΑ ΚΟΥΡΛΑ "ΕΜΦΥΤΟ", ένας Οίκος Κηποτεχνίας ειδικευμένος
στην ελιά, τα εσπεριδοειδή, τα πυρηνόκαρπα και, βεβαίως και στα Bonsai.
Το Bonsai παραμένει δια μέσου των αιώνων
μια αισθητικότατη καλλιτεχνικότατη δημιουργία στην οποία ο Άνθρωπος
"αρχιτεκτονεί" την ίδια την Φύση με την εικαστική του παρέμβαση
επιχειρώντας την εν σμικρώ συμπερίληψη των φυσικών κανόνων. Δεν περιορίζεται, απλώς,
στην αναπαραγωγή ενός δεδομένου δένδρου υπό μικρές διαστάσεις, αλλά προσθέτει
και τις φυσικές παραμέτρους των επιδράσεων του ανέμου, της γεωμορφολογίας κλπ.
Ο διοργανωτής και καλλιτεχνικός επιμελητής
της εκθέσεως κ. Σταύρος Λώλης, διακεκριμένος φίλος των "Ελλήνων
Κενταύρων" και ανιδιοτελέστατος φροντιστής της χλωρίδος της αυλής της
έδρας της Ομάδος μας, με το πάθος του αφιερωμένου κηποτέχνη και καλλιεργητή
Bonsai, πολύ εύστοχα απεφάσισε να επιδείξει την αγαπημένη τέχνη του διοργανώνοντας
μια πολυεπίπεδη παρουσίαση με έργα Ελλήνων ομοτέχνων του και δικά του, με
παρουσίαση του τρόπου αναδείξεως ενός Bonsai αλλά και με μία γλαφυρότατη
αρχαιολογική ξενάγηση την οποία προσέφερε στους ευτυχείς επισκέπτες η
Αρχαιολόγος κ. Ευσταθία Ανέστη.
Βεβαίως, δε, το θεματικό αντικείμενο, εν
προκειμένω, δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από την ελληνικότατην ελιά η οποία
κατέκλυζε τον άξονα της Ιεράς Οδού επί του οποίου βρίσκεται και ο συγκεκριμένος
αρχαιολογικός χώρος.
Έτσι, το τελικό αισθητικό πρόσημο του
συνδυασμού της ελιάς, της Ιεράς Οδού και του Ιερού της Αφροδίτης υπερέβαλε κατά
πολύ κάθε προσδοκία και προσέφερε σε όσους παρόντες μια μοναδικήν αίσθηση
ομορφιάς αλλά και ιστορικότητος.
Πραγματική μυσταγωγία ήταν και η ξενάγηση
που προσέφερε στο πολυπληθές ακροατήριο η Αρχαιολόγος κ. Ευσταθία Ανέστη η
οποία, με συναρπαστικό συνδυασμό λόγου και εικόνων παρουσίασε την αρχαιολογική
σημασία αυτού του ωραιότατου χώρου ο οποίος, αν και εγγύτατα των Αθηνών με
πλείστους όσους ανυποψίαστους και καθημερινώς διερχομένους από την πύλη του,
παραμένει άγνωστος.
Αξίζει να υπογραμμισθεί ότι η κ. Ευσταθία
Ανέστη, αδιαφορώντας για τον έντονο ήλιο, ασκεπής και κάθιδρη, για περισσότερη
από μία ώρα απέδωσε με τον πληρέστερο τρόπο το αρχαιολογικό "σκαρίφημα"
του Ιερού της Αφροδίτης με αρτιότητα πληροφοριών για την οποία θα ήταν πολύ
υπερήφανη η ψυχή του Κυριακού Πιττάκη παρατηρώντας αξίους συνεχιστές της
επιστήμης του!
Περιεκτικότατη και η επίδειξη τεχνικών
προσεγγίσεων Bonsai την οποία έκανε ο εκ Θεσσαλονίκης ειδικός κ. Αλέξανδρος
Καδής.
Ο Θεσσαλονικεύς καλλιτέχνης του Bonsai μας
έδειξε την τεχνική της συρματώσεως, δηλαδή της, κατά την ανθρώπινη εικαστική σχεδίαση,
κατευθύνσεως του κυρίως δένδρου και των κλάδων του ώστε το τελικό αποτέλεσμα να
συμπίπτει με την φυσική "αρχιτεκτονική" αντίληψη, τον αισθητικόν
οραματισμό, του εκάστοτε καλλιεργητή.
Υπό την γενική επίβλεψη του διοργανωτή και
καλλιτεχνικού επιμελητή κ. Σταύρου Λώλη η όλη εκδήλωση υπήρξε μια πραγματική
απόλαυση για όλους όσους είχαμε την τύχη να την χαρούμε από κοντά μέσα στον
ιδανικό χώρο του Ιερού της Αφροδίτης, είτε, πλατωνικώς, "Ουρανίας",
είτε "πανδήμου" όπως διέκρινε στην εμπνευσμένη παρουσίασή της η
τοπική Αρχαιολόγος.
Και αυτή η διοργάνωση ήταν προσεγμένη
μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια της συνεχούς φροντίδος των Bonsai καθ΄ όλη
την διάρκεια της εκθέσεώς τους στον ...αδυσώπητο αττικό ήλιο!
Είναι απορίας άξια η ένδεια τόσο ποιοτικών
εκδηλώσεων σε ελληνικούς αρχαιολογικούς χώρους οι οποίοι εκπέμπουν μια
συγκλονιστικήν αίσθηση και αποζητούν την ανεκπλήρωτη συμπλήρωσή τους από την
σύγχρονη πραγματικότητα!
Προβληματίζει βασανιστικώς η πενία
διοργανωτικής εμπνεύσεως από πλευράς αρμοδίων για παρόμοιες εκδηλώσεις σε
αρχαιολογικούς χώρους οι οποίοι, όχι μόνον αναδεικνύονται και γίνονται γνωστοί
στο "στερημένο" κοινό, αλλά και ξαναζωντανεύουν την Ιστορία σε μία
σύγχρονη αβελτερία της οποίας το πρόσημο, αμιγώς υλιστικό, χρειάζεται
αισθητικήν αναβάθμιση.
Με την ευχή της επαναλήψεως παρομοίων
εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους και με την ευγνωμοσύνη μας σε όσους
συντελεστές προανεφέρθησαν όσο και στους καλλιτέχνες του Bonsai που εξέθεσαν
έργα τους κατ΄ αυτή την εκδήλωση κ.κ. Γεώργιο Βαλσαμή, Γεώργιο Γκοτζαμάνη,
Αλέξανδρο Καδή, Νικόλαο Κουρμούλη, Νικόλαο Κουτσουμπό, Κωνσταντίνο Μπέη,
Κωνσταντίνο Μπελιά και Ιωάννη Νικολακόπουλο, ελπίζουμε να ξανασυναντήσουμε την
ελιά Bonsai και επάνω στον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως όπου είναι και η φυσική
θέση των "μεμορημένων αττικών ελαιών"!
Πλήρες Φωτογραφικό Λεύκωμα ΕΔΩ