TΡΙΗΜΕΡΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ
25, 26 και 27 Μαΐου 2025
Η Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων" ενθαρρύνει τους μαθητές της να αποκτούν εκπαιδευτικήν εμπειρία σε ξένες, έγκριτες, Σχολές ώστε να μπορούν να συγκρίνουν εκπαιδευτικές μεθόδους και να μας βοηθούν να βελτιωνόμαστε κι εμείς όπου και εάν κάτι τέτοιο θα ήταν απαραίτητο. Δεν επιχειρούμε τον "εγκλωβισμό" των μαθητών μας στις δικές μας, δοκιμασμένες, εκπαιδευτικές μεθόδους, αλλά με ανοικτούς πνευματικούς ορίζοντες χαιρόμαστε όταν οι μαθητές μας διευρύνουν την μαθησιακή εμπειρία τους εμπλουτίζοντάς την και με ξένες διδασκαλίες. Και, αυτή την φορά, είχαμε την χαρά να ενθαρρύνουμε τον εξαιρετικό εκπαιδευόμενό μας Κωνσταντίνο να αφιερώσει μια σειρά μαθημάτων στην Σχολή "Мадарски конник" του εξαιρετικότατου Βούλγαρου Εκπαιδευτή Dimitar Trukanov που εδρεύει στο Obzor της Βουλγαρίας. Τις εντυπώσεις του από την εκπαίδευσή του καταγράφει ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Αβερκιάδης ο οποίος θα συνεχίσει την σειρά των εκεί μαθημάτων του και θα μας ενημερώνει για τις εντυπώσεις του!

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΤΡΙΗΜΕΡΟΥ
Ημέρα πρώτη
Η πρώτη ημέρα περιλάμβανε
δίωρη εκπαίδευση εντός κλειστού χώρου με αντικείμενο την τοξοβολία. Δόθηκε
ιδιαίτερη έμφαση στη σωστή στάση σώματος, τη θέση του τόξου και του βέλους,
καθώς και στον βασικό χειρισμό του εξοπλισμού.
Ημέρα δεύτερη
Η εκπαίδευση συνεχίστηκε με
παρόμοιο πρόγραμμα, εστιάζοντας περαιτέρω στη σωστή τεχνική και επανάληψη των
θεμελιωδών στοιχείων.
Τρίτη ημέρα
Η τρίτη ημέρα πραγματοποιήθηκε
σε εξωτερικό περιβάλλον, όπου εφαρμόστηκαν πιο σύνθετες ασκήσεις. Περιλάμβανε:
Δίωρη εκπαίδευση με
«σύνθετους» στόχους, με έμφαση στην ευθυγράμμιση της λεκάνης και των ποδιών σε
σχέση με τη σωστή στάση τόξευσης επί ίππου.
Μισάωρη εκπαίδευση ισορροπίας
επάνω στον ίππο με ελεύθερα χέρια.
Ο εκπαιδευτής Ντιμιτάρ
Τρουκάνοβ δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη σωστή αρχική στάση σώματος κατά την
τόξευση. Εστιάζει:
Στην αναπνοή,
Στη θέση των άνω και κάτω
άκρων,
Στην κίνηση του κορμού,
Και στον σωστό συντονισμό όλων
των κινήσεων.
Πριν από κάθε προπόνηση,
προηγείται σειρά δυναμικών ασκήσεων ζεστάματος με λάστιχα και καλάμια, ώστε να
ενεργοποιηθούν οι μύες, να αιματωθεί σωστά το σώμα και να αποφευχθούν
τραυματισμοί ή έντονα πιασίματα.
Βασική στάση τόξευσης
Ο ασκούμενος τοποθετείται σε
στάση «αγωνιστή του μποξ», κρατώντας το τόξο με το βέλος μπροστά στο οπτικό του
πεδίο. Τα χέρια υψώνονται στο ύψος των ώμων, σε στάση που ο Τρουκάνοβ αποκαλεί
«στάση του αετού». Οι αγκώνες απλώνονται, με το αριστερό πόδι ελαφρώς μπροστά
από το δεξί.
Κομβικό σημείο είναι η
αναπνοή: ο τοξότης εισπνέει βαθιά και εκπνέει κατά περίπου 70% τη στιγμή της
έλξης της χορδής.
Κρίσιμες τεχνικές
λεπτομέρειες:
Ο αντίχειρας του δεξιού χεριού
ακουμπά σχεδόν τη δεξιά παρειά, στο ύψος της πίσω κάτω γνάθου.
Ο δείκτης πιέζει τον
αντίχειρα, ο οποίος φέρει όλο το βάρος της τεντωμένης χορδής.
Ο πήχης του δεξιού χεριού και
οι ώμοι παραμένουν χαλαροί.
Το βάρος κατανέμεται στα
πλευρά, στον αντίχειρα και τον δείκτη.
Το αριστερό χέρι παραμένει
απόλυτα σταθερό και τεντωμένο.
Η απελευθέρωση του βέλους
πραγματοποιείται ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση της εκπνοής, μέσω μιας τεχνικής
«συμπίεσης» της χορδής (squeezing, όπως λέει ο ίδιος ο εκπαιδευτής).
Μετά την απελευθέρωση, ο
ασκούμενος πρέπει να διατηρήσει τη θέση του σταθερή, χωρίς μετακίνηση του
κεφαλιού ή του κορμού. Ο σκελετός παραμένει κάθετος, ευθυγραμμισμένος με έναν
νοητό κατακόρυφο άξονα.
Η εξάσκηση στην ύπαιθρο
επικεντρώθηκε στην εφαρμογή της τεχνικής επί ίππου, δίνοντας επιπλέον βαρύτητα
στην πίεση και το πάτημα των ποδιών. Εκτελέστηκαν ασκήσεις με τρεις βασικούς
τύπους βολής:
Εμπρόσθια
Πλάγια
Οπίσθια
Στη συνέχεια, ο εκπαιδευόμενος
τόξευσε από μικρή απόσταση σε κυλινδρικό στόχο, με στόχο τρία σημεία: πάνω,
μεσαίο και κάτω. Τα βέλη πέτυχαν 100% τον στόχο και οι τρεις βολές ήταν
απολύτως επιτυχημένες. Ο εκπαιδευτής μάλιστα επεσήμανε την ύπαρξη «φυσικού ταλέντου
στην ακρίβεια στόχου».
Κατόπιν, ακολούθησε μια
σύντομη εισαγωγή στην ισορροπία επί ίππου. Η έμφαση δόθηκε:
Στην πίεση των μηρών προς τα
μέσα,
Στην ελαφρά αποφόρτιση των
γλουτών από τη σέλα, ώστε τη στιγμή της τόξευσης να μην εφάπτονται πλήρως επάνω
της,
Στη σωστή πίεση των πελμάτων,
που έπρεπε να προσομοιάζουν την αίσθηση επαφής με το έδαφος παρά την τοποθέτησή
τους στους αναβολείς,
Στην ευθυγράμμιση της λεκάνης
με ελαφρά κλίση του κορμού προς τα εμπρός.
Πραγματοποιήθηκαν σύντομες
ασκήσεις ισορροπίας, με τον ίππο να βαδίζει υπό τον έλεγχο του εκπαιδευτή, ενώ
ο ασκούμενος διατηρούσε τα χέρια του ελεύθερα, είτε σε ανάταση είτε σε
οριζόντια διάταξη. Έτσι έγινε μια αρχική προσομοίωση της παράλληλης ίππευσης και
τοξευτικής στόχευσης.
Με το πέρας της εκπαίδευσης, ο
δάσκαλος ιππασίας παρέθεσε ολιγόλεπτη επίδειξη ορθής ίππευσης στον
εκπαιδευόμενο.