Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2012

ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟ...
...ΣΤΗΝ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ


     Η Έφιππη Τοξοβολία αποτελεί μιαν αδιαίρετην ενότητα ιστορικής Παραδόσεως και εφίππων δεξιοτήτων. Κατά γενικό κανόνα, όσοι παγκοσμίως ασχολούμεθα με αυτή (πλην κάποιων αγγλοσαξώνων οι οποίοι παραμένουν δέσμιοι "δυτικών" αγκυλώσεων) μοιράζουμε τις ώρες μας ανάμεσα στην ιστορικήν έρευνα και την εφιπποτοξοτική πρακτική, ώστε η ισορροπία της κατανοήσεως της Ιστορίας και της πρακτικής εφαρμογής των διδαγμάτων της να μας κάνει πραγματικούς Εφιπποτοξότες.


     Αυτή η, σε βάθος, ιστορική έρευνα, όχι μόνον παρέχει στους Εφιπποτοξότες όλου του Κόσμου βαρύνουσα πληροφόρηση για την ορθότητα της διεξαγωγής της Έφιππης Τοξοβολίας αλλά και ισχυρούς συνδετικούς δεσμούς οι οποίοι, πραγματικά, συνενώνουν την παγκόσμια εφιπποτοξοτική "οικογένεια"!  


     Στις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις, οι Εφιπποτοξότες διακρίνονται όχι μόνον για τις επιμέρους έφιππες ικανότητές τους αλλά και για τον σεβασμό τους στην ιστορική λεπτομέρεια την οποία αποδίδουν με υψηλή αισθητική! 



     Μετά από εμβριθή μελέτη του παρελθόντος, οι εμφανίσεις των Εφιπποτοξοτών μαγνητίζουν τον παρατηρητή τόσο για την ιστορική ακρίβειά τους όσο και για την απόδοση της αισθητικής των αιώνων, κάτι που σημαίνει την κατανόηση των κοινωνικών δεδομένων τους.


     Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι, όσοι παρακολουθούν δημόσιες επιδείξεις Έφιππης Τοξοβολίας διδάσκονται, κατ'  αρχήν, Ιστορία, κατόπιν δε απολαμβάνουν το θέαμα και μόνον έτσι, στο τέλος, νοιώθουν πληρότητα. Οι δημόσιες επιδείξεις Έφιππης Τοξοβολίας είναι καθιερωμένο να αποτελούν περισσότερο ...μουσειακές εκδηλώσεις, με την ακριβή ιστορική αναπαραστικότητα όχι μόνο των εφιπποτοξοτικών τακτικών αλλά και την προσεγμένη ανακατασκευή οπλισμού, στολών, ιπποσκευών και λοιπών εξαρτύσεων. 


     Ίσως, όλα τούτα φαίνονται περιττά σε μία Κοινωνία η οποία θεωρεί ως πολύ δευτερεύουσα την αισθητική Παιδεία, "απασχολημένη" με προτεραιότητες επιβιώσεως..., όμως οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" καταφέρνουμε να παραμένουμε απαγίδευτοι από ψευτοδιλήμματα που εφευρίσκονται για να κρατήσουν υπόδουλες τις Κοινωνίες και ακολουθούμε τον διεθνή "κανόνα" της Έφιππης Τοξοβολίας που θέλει τον Εφιπποτοξότη πεπαιδευμένο ως προς τις Παραδόσεις και εφίππως ικανό!


     Η Ελληνική Ομάδα Έφιππης Τοξοβολίας "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" εστιάζει το ενδιαφέρον της στο "φαινόμενο" των "Ελλήνων Στρατιωτών" (Estradioti) και, όπως είναι φυσικό μελετά την έφιππη μαχητική Παράδοση εκείνων των, αγνοημένων, Ηρώων ώστε να αναβιώσει με ιστορικήν ακρίβεια τις έφιππες μαχητικές τακτικές τους. Στο πλαίσιο αυτό, η Ομάδα μας, ενθαρρύνει πλέον στα Μέλη της την ιδιόχειρη κατασκευή των όσων όπλων, στολών, ιπποσκευών και λοιπών εξαρτύσεων χρειάζεται ώστε οι σχεδιαζόμενες μελλοντικές δημόσιες εμφανίσεις της να περιβάλλονται με την ιστορική ακρίβεια και σοβαρότητα των όσων εκπροσωπεί. Και έγινε ένα ακόμη βήμα:


 
     Μελετώντας δημοσιεύσεις, εικόνες, ευρήματα της ιστορικής περιόδου κατά την οποία έδρασαν οι "Έλληνες Στρατιώτες" (διότι, για τους ίδιους ελάχιστα στοιχεία υπάρχουν) καταφέραμε να συνθέσουμε μία φαρέτρα που θα μπορούσε να βρίσκεται κρεμασμένη στη ζώνη ενός από εκείνους τους τρομερούς έφιππους πολεμιστές.



     Δική μας πρωτοτυπία υπήρξε η ενσωμάτωση αυθεντικών στοιχείων παλαιοτέρων εποχών, λίγο απεχουσών από την εποχή της κυρίως δράσεως των "Ελλήνων Στρατιωτών", αλλά διατηρούντων την μορφολογική "ειλικρίνεια" των αυθεντικών αντιστοίχων τους. Θελήσαμε η δημιουργία μας να εμπεριέχει και το "άρωμα χρόνου" για λόγους, καθαρά, ιστορικής ακριβείας, συναισθηματικούς και αισθητικούς!


     Ο δικός μας "Στρατιώτης" φαίνεται ότι κινήθηκε στα "μονοπάτια" της Ιλλυρίας και Ηπείρου "κουβαλώντας" μέσα του την αισθητική, ασφαλώς, της Ιταλικής Αναγεννήσεως αλλά και των Βαλκανίων. Με όλες τις χαρακτηροδομικές πτυχές ενός πραγματικού πολεμιστή, μαχητικός, συναισθηματικός, πρακτικός, ο "Στρατιώτης" μας φαίνεται να διασχίζει έφιππος και οπλισμένος βαλκανικά "μονοπάτια" μαχόμενος κι απολαμβάνοντας τον πλάνητα βίο.


     Ως φαίνεται, μετά από κάποια "επαφή" του με το οθωμανικό στοιχείο, βρέθηκε να έχει στη κατοχή του ένα χάλκινο οθωμανικό γυναικείο περιλαίμιο, ίσως ανάμνηση κάποιου "αγγίγματος" απ΄ αυτά που συχνά χαίρονται οι "δρομάρηδες" στις ατέλειωτες περιδιαβάσεις τους... Το κόσμημα αυτό το "στόλισε" στο χείλος της φαρέτρας του όχι απλά για να του θυμίζει αλλά και για να του "κουδουνίζει" καθώς κάλπαζε πάνω στο άτι του, νανουρίζοντάς τον μέχρι τον προορισμό. Γιατί, η συγκεκριμένη κατασκευή είναι έτσι καμωμένη ώστε τα μικρά μπρούτζινα σφαιρίδιά της να είναι κινητά και να γλυκο-κουδουνίζουν, με τον πριμαριστό ήχο τους, σε κάθε κίνηση. [Το συγκεκριμένο κόσμημα προέρχεται από την Πέργαμο και χρονολογείται περίπου από τα μέσα του 19ου αιώνος].


     Τα δύο στρογγυλά μεταλλικά μοτίβα με τη Σβάστικα (ιερό σύμβολο και των Μογγόλων, επιπλέον δε, το ουσιαστικό εθνικό τους έμβλημα που εμφανίζεται παντού στη Μογγολία) καθώς και το τελευταίο διακοσμητικό μοτίβο προς την κάτω άκρη του σώματος της φαρέτρας είναι ...μογγολικά και φαίνεται να τα αγόρασε από κάποιο παζάρι που βρήκε στο δρόμο του. Μπορεί και να τα άρπαξε..., ποιος ξέρει...; Οι Μογγόλοι ήδη είχαν κάνει τη παρουσία τους στην Ευρώπη και είχαν επιστρέψει στη μακρυνή χώρα τους, όμως, πίσω τους είχαν αφήσει πάρα πολλά απομεινάρια που θεωρήθηκαν "γούρια" και προωθήθηκαν στις αγορές, ανάμεσα σ' αυτά και τα στολίδια που προαναφέρθηκαν, όλα κατασκευασμένα από χαμηλό ασήμι. [ Τα συγκεκριμένα διακοσμητικά μοτίβα προέρχονται από το Ulan Bataar και χρονολογούνται περίπου από τα τέλη του 19ου αιώνος]




     Το κεντρικό στολίδι του σώματος της φαρέτρας είναι βαλκανικό αποτελούμενο από δύο ξεχωριστά κομμάτια που "παντρεύτηκαν" για να διακοσμήσουν τη φαρέτρα του πολεμιστή. Ένας ρόδακας από μπρούντζο και ημιπολύτιμες πέτρες προερχόμενος από πόρπη κι ένα φυλαχτό από ηπειρώτικο κιουστέκι με αετό και πολεμιστή άγιο, φτιαγμένα από χαμηλό ασήμι. Αφήσαμε, επίτηδες, αιωρούμενο το φυλαχτό ώστε να προσθέτει κι αυτό τον, μάλλον μπασαριστό, ήχο του και να ισορροπεί τα ...πρίμα των σφαιριδίων. Κι ας μην απορεί ο αναγνώστης μας για την εμμονή μας στη μουσικότητα των κροταλισμάτων αυτών των μερών διότι εδώ, ακριβώς, έγκειται και η "πρακτικότητα" της όλης ανακατασκευής, όπως θα σας την αποκαλύψουμε κατόπιν... [Και τα δύο προέρχονται από τα Γιάννενα και χρονολογούνται από τις αρχές του 19ου αιώνος]



     Τέλος, η αγκράφα του αορτήρος της φαρέτρας, προέρχεται από αορτήρα εμπροσθογεμούς μακρύκαννου βαλκανικού τυφεκίου και είναι κατασκευασμένη από ασήμι όχι ιδιαιτέρως χαμηλό  και από Ιλλύριο τεχνίτη. Τοποθετήθηκε στο συγκεκριμένο σημείο ώστε να διακοσμεί και να συμβολίζει την τελική αδιευκρίνιστη λεπτομέρεια περί του τρόπου αναρτήσεως της φαρέτρας των "Ελλήνων Στρατιωτών" και, δυστυχώς, δεν είναι το μόνο που αγνοούμε περί αυτών! [Προέρχεται από την περιοχή του Αργυροκάστρου, μέσα απ΄το παλιό φρούριο  και χρονολογείται από τον 18ο αιώνα].


     Τα τρία μικρότερα στρογγυλά διακοσμητικά στοιχεία με τον γεωμετρικό ανθοδιάκοσμο είναι σύγχρονης κατασκευής, μαγυάρικα! Ε! να μη τιμήσουμε την "πατρίδα" της σύγχρονης Έφιππης Τοξοβολίας, την αγαπημένη μας Ουγγαρία;


     Κάπου εδώ τελειώνει η περιγραφή της ιστορικότητος των επιπροσθέτων μερών της φαρέτρας και απομένει να σταθούμε στην πρακτικότητά της που δεν είναι μόνον η μεταφορά των "πολεμοφοδίων" του Εφιπποτοξότη. Συνθέτοντας αυτή την φαρέτρα δεν είχαμε κατά νου, απλώς, να δημιουργήσουμε ένα ευπαρουσίαστο, φετιχιστικό,  "παραφερνάλιο" για τις εμφανίσεις μας αλλά και ένα χρήσιμο ...εκπαιδευτικό εργαλείο για τους Ίππους μας! Ναι, βλέπετε, εμείς δε θέλουμε να κρατάμε τίποτε κρυφό διότι πιστεύουμε ότι η κρυψίνοια μόνον την γνώση και τον Πολιτισμό δεν προάγει. Έτσι, με ...χαρά θα σας αποκαλύψουμε και το εκπαιδευτικό μυστικό αυτής της κατασκευής: ο ήχος που παράγεται από τα μικρά σφαιρίδια και το κροταλίζον φυλαχτό λειτουργεί παβλωφικά στην ακοή του Ίππου στον οποίο επισημαίνει "Πρόσεχε, ξεκινάμε Έφιππη Τοξοβολία!".


     Την όλη (τεχνική) κατασκευή διεκπεραίωσε κατά τον καλύτερο τρόπο μέσα σε ένα μεσημέρι ο "χρυσοχέρης" Εφιπποτοξότης Δημήτριος Χρήστου τον οποίο θερμά ευχαριστούμε! Α και κάτι τελευταίο: στους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" δεν περιοριζόμαστε, απλώς, στην πρακτική της Έφιππης Τοξοβολίας, αλλά επιδιώκουμε να αναδείξουμε τις ικανότητες των Εφιπποτοξοτών μας σε όσους περισσότερους τομείς κοινωνικής ζωής είναι δυνατόν... Και είναι δυνατόν!


    
    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.