ΟΠΟΥ Ο ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΟΣ, ΔΙΔΑΣΚΕΙ!
Μία αποτελεσματική μέθοδος εμπεδώσεως της γνώσεως είναι και η προώθηση του διδασκομένου στον ρόλο του διδάσκοντος ήδη, από την περίοδο της μαθητείας του και αυτό, σήμερα, επιχειρήθηκε και στον Παντελή μας!
Για κάθε μαθητή είναι πολύ σημαντικό να εισχωρεί στον ρόλο του διδάσκοντος ώστε να αντιλαμβάνεται το τι μπορεί να κάνει την διδασκαλία αποτελεσματικότερη και τι ο ίδιος, ως μαθητής, θα πρέπει να αποφεύγει ώστε να μην παρεμποδίζει την αποτελεσματικότητα μιας μέγιστης ωφέλειας από την διδασκαλία την οποία δέχεται. Και αυτό ακριβώς σήμερα επετεύχθη και στην περίπτωση του Παντελή μας.
Ευγενής και ικανότατος ο σημερινός μαθητής, λόγω της ιδιαίτερης κοινωνικότητος που τον χαρακτηρίζει ως χαρακτήρα, είναι και ...ομιλητικότατος! Επιδιώκει την συνεχή λεκτική επαφή με τους πάντες όπου κι αν βρίσκεται, συχνά παρεκκλίνοντας προς νέες "κατευθύνσεις" που διατηρούν ...ατέρμονα τον διάλογο, κάτι που στην Ιππική γίνεται συχνά και ...επικίνδυνο! Όχι, ο Παντελής ούτε φλύαρος είναι, ούτε ανόητος, απλώς, εκεί όπου απαιτείται αυτοσυγκέντρωση κάθε εκτροπή σε πλεονάζοντα λόγο αποτελεί αιτία αστοχίας, κάτι επικίνδυνο στην Ιππική!
Πολύ συχνά ο Παντελής έχει δεχθεί παρατηρήσεις του Εκπαιδευτή του γι αυτή του την ευχάριστη μεν, επικίνδυνη δε συνήθεια να διαφεύγει της λακωνικότητος την οποία απαιτεί η Ιππική ως τέχνη αυτοσυγκεντρώσεως. Και γνωστής ούσης της λατρείας του Εκπαιδευτή του στην λακωνικότητα, πολλές φορές ο Παντελής έχει νοιώσει δυσάρεστα γι' αυτές τις παρατηρήσεις του Εκπαιδευτή του, όμως, η πάντα θετική σκέψη του τον βοηθά ώστε, έστω και εκ των υστέρων, να αναγνωρίζει στον Εκπαιδευτή του την καλή πρόθεση προς εμπέδωση της διδασκαλίας του και να μην τον παρεξηγεί.
Σήμερα ο Παντελής αφού θα ολοκλήρωνε την ατομική του Προπόνηση θα ανελάμβανε το Μέλος της Ομάδος μας και κόρη του, να της κάνει ένα μάθημα με κύριο αντικείμενο την διδασκαλία του εδραίου τροχασμού τον οποίο ο ίδιος κατέχει λίαν καλώς, απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορεί ο μαθητής να διδάξει σε κάποιον άλλο συμμαθητή του.
Έτσι, ο Παντελής ξεκίνησε το πρόγραμμά του επί φυσικού εδάφους, στον εξωτερικό χώρο του Ιππευτηρίου μας όπως πάντα, με τον εξαιρετικό Ίππο της Σχολής μας ρυταγωγώντας, όπως πάντοτε και εκτελώντας και τους τρεις βηματισμούς.
Ακολούθως εξήλθε σε καλπαστικές εξόδους με την γνωστή του επαρκέστατην ισορροπία και άνετη τεχνική τοξεύοντας τα βέλη στο υποδειχθέν σημείο.
Έχοντας "βρει τον εαυτό του" με τον Ίππο, ο Παντελής, οδηγήθηκε στον εσωτερικό χώρο του Ιππευτηρίου, όπου συνέχισε μέσα στο κυκλοτερές να καλπάζει προσομοιώνοντας τοξεύσεις ακόμη και προς την αντίθετη κατεύθυνση ως αριστερόχειρας, αν και ο ίδιος είναι δεξιόχειρας. Και με όσες δυσχέρειες του προξενεί η σωματοδομή του, η ανταπόκρισή του στην εκτέλεση αυτής της δύσκολης ασκήσεως ήταν αξιοσημείωτη, με τον Ίππο να το προσυπογράφει με την άνεση του καλπασμού του παρά τις έντονες κινήσεις του εφιππεύοντος Παντελή!! Ώσπου, έφθασε η ώρα της ..."κρίσεως" και ο Παντελής ανέλαβε την μαθήτρια-κόρη του, την αγαπημένη μας Άννα η οποία έχει μία σύντομη ιππική εμπειρία μέχρι τον πρόσφατο τοκετό της, σημείο από το οποίο επανήλθε στην ενεργό δράση της Ιππικής.
Με τον λατρευτό του εγγονό ...επ΄ ώμων, ο Παντελής ξεκίνησε να εκπαιδεύει την Άννα, πάντοτε υπό την επίβλεψη του Εκπαιδευτή.
Οι οδηγίες του Παντελή σαφείς και συγκροτημένες, βοήθησαν την μαθήτριά του να φτάσει γρήγορα σε ένα πολύ καλό σημείο απ΄όπου θα μπορούσε να ξεκινήσει την κυρίως διδασκαλία του εδραίου τροχασμού.
Η τροχαστική επιτάχυνση του Ίππου και η αναμενόμενη αστάθεια του μαθητή με τον συνεπαγόμενο κίνδυνο πτώσεώς του, εδώ, έκανε τον παντελή να αντιληφθεί το πόσο υπεύθυνη είναι η προσπάθεια ενός Εκπαιδευτή Ιππασίας να διδάξει τον μαθητή του ενώ παραλλήλως ούτε για μια στιγμή δεν επιτρέπεται να παραλείψει να έχει κατά νου την ασφάλειά του! Και, εν προκειμένω, βεβαίως, ο πατέρας-Εκπαιδευτής έχει διπλή την αίσθηση του καθήκοντος.
Και κάπου εδώ η μαθήτρια του Παντελή ...μίλησε και ο Παντελής ...απορυθμίστηκε και κατάλαβε το τι σημαίνει μία άκαιρη ομιλία του μαθητή εκεί που η αυτοσυγκέντρωση Εκπαιδευτή, ίππου και μαθητή είναι παράγων ασφαλείας και όχι "πολυτέλεια"... Και ο Παντελής, ως "Εκπαιδευτής" πλέον κατανόησε το πόσο σημαντικό για την ασφάλεια του μαθήματος Ιππασίας είναι το ..."λακωνίζειν" το οποίο δεν είναι απλώς "φιλοσοφείν" αλλά κάτι πολύ σημαντικότερο: ασφάλεια σωματικής ακεραιότητος εν ώρα μαθήματος Ιππασίας! Και ο Παντελής γυρίζει και λέει στον επιβλέποντα Εκπαιδευτή του: "Τώρα καταλαβαίνω γιατί μου κάνεις παρατηρήσεις!".
Συνηθίζουμε συχνά να λέμε ότι, το Ιππευτήριο είναι ιεροπρεπέστερο του Ναού και οι διάκονοί του ευλαβέστεροι των ιερέων, σ΄ αυτό τον χώρο η α υ τ ο σ υ γ κ έ ν τ ρ ω σ η είναι η "ραχοκοκκαλιά" ασφαλείας και επιτυχίας κι αυτό ας μη το ξεχνά κανείς όταν βρίσκεται κοντά ή επάνω στον Ίππο! Αυτή ήταν και η δική μας εμπειρία όπου και εάν εκπαιδευθήκαμε! Και η αποκτηθείσα επίγνωση αυτής της ακρογωνιαίας παραμέτρου, οδήγησε σήμερα τον Παντελή ώστε και ο ίδιος να καρπωθεί μιαν ζωτικήν αλήθεια και το μάθημά του να καταλήξει με ιδιαίτερη επιτυχία για την μαθήτριά του καθιστάμενος άξιος συγχαρητηρίων!