OGASAWARA-RYŪ
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ
Ο Ogasawara Nagakiyo ίδρυσε την Ogasawara-ryū πριν από 830 χρόνια ως Σχολή Στατικής Τοξοβολίας, Έφιππης Τοξοβολίας και Reihō (εθιμοτυπίας). Η οικογένεια Ogasawara υπηρέτησε επί γενεές ηγεμόνες υποστηρίζοντάς τους με εκπαιδευτές σε αυτά τα είδη πολεμικών τεχνών. Η εθιμοτυπία της Σχολής Ogasawara-ryū (η Reihō) διδάχτηκε σε πολεμιστές σε όλη την Ιαπωνία ως η ενδεδειγμένη συμπεριφορά των Σαμουράι και έγινε το θεμέλιο για την εθιμοτυπία των πολεμικών τεχνών. Το Yabusame είναι μια παραδοσιακή πολεμική τέχνη την οποία ακολουθεί εκείνος που τοξεύει έφιππος καλπάζοντας, κατά στόχων, έχει δε την σημασία μιας τελετουργίας (και όχι απλού αθλήματος) εκτελούμενης από αιώνων σε Ιερά του Σιντοϊσμού.
Τα δυνατά πόδια του Εφιπποτοξότη και η εξαιρετική στάση του είναι βασικές προϋποθέσεις ώστε, καλπάζοντας, να εξασφαλίσει την ευστοχία κι αυτά διαπλάθονται με την εφαρμογή των κανόνων της εθμιτυπίας (Reihō) στην καθημερινότητά του. Η διδασκαλία της Σχολής Ogasawara-ryū έχει περάσει από πατέρα σε γιο, ανά τους αιώνες και διατηρείται μέχρι σήμερα από τον νυν, 31ης γενεάς, επικεφαλής της Σχολής, Ogasawara Kiyotada.
ΕΦΙΠΠΗ ΤΟΞΟΒΟΛΙΑ
Η Ιαπωνική Έφιππη Τοξοβολία ονομάζεται, είτε Kyūbajyutsu (Ιππασία με Τόξο), είτε Kisha (Έφιππη Τοξοβολία) και οι σημαντικότερες παραλλαγές της περιλαμβάνει (α) το Yabusame, (β) το Kasagake και (γ) το Inuoumono.
Στη σημερινή Σχολή Ogasawara-ryū εξασκείται το Υabusame και το Κasagake.
Το Yabusame προέρχεται από ευγενείς της αυλής, ενσωματώνοντας τελετουργικά στοιχεία, της περιόδου Heian (794-1185). Μια παρακαταθήκη του Minamoto no Yoritomo του 1187 απαιτούσε από τον Nagakiyo να καθορίσει τους κανόνες για το Υabusame της γενεάς Minamoto και να το παρουσιάζει στο Ιερό Tsurugaoka Hachimangū στο οποίο, ακόμη και σήμερα, το Υabusame τελείται κάθε χρόνο στις 16 Σεπτεμβρίου.
Στο προαναφερόμενο Ιερό, μετά από μία τελετή, Έφιπποι Τοξότες καλπάζουν σε μια διαδρομή μήκους περίπου 250 μέτρων και τοξεύουν βέλη σε τρεις στόχους. Η κραυγή του τοξότη "In'yōi!" όταν τοξεύει κάθε βέλος είναι μια αναφορά στο γιν και γιανγκ και είναι μια
προσευχή για ειρήνη σε όλο το βασίλειο και για καλές σοδειές. Οι κινήσεις για
την εναλλαγή στόχων και την περισυλλογή βελών διέπονται επίσης από τους κανόνες της εθιμοτυπίας (ετικέτας) Reihō όπως διασώθηκαν ανά τους αιώνες.
Η οικογένεια Ogasawara χρησιμοποιεί τρία στυλ Υabusame: το στυλ που καθιερώθηκε στην περίοδο Kamakura (1185-1333), σε συνδυασμό με τα δύο στυλ που προέβλεπε ο όγδοος Tokugawa shogun (ηγεμόνας), Yoshimune, στην περίοδο Edo (1603-1868).
Το Yabusame της Σχολής Ogasawara-ryū εξασκείται σε Ιερά σε όλη την Ιαπωνία και, τα τελευταία χρόνια και σε
υπερπόντιες χώρες όπως η Βρετανία και η Γαλλία.
Η στατική (από εδάφους) Τοξοβολία ονομάζεται Κyujitsu ή Ηosha. Η Ηosha όπως καθιερώθηκε στη γενεά Ogasawara επινοήθηκε ως πολεμική τέχνη την περίοδο Kamakura, προερχόμενη από την αυλική κουλτούρα, αλλά και υπό την επιρροή του πνεύματος των Σαμουράι, με κύρια χαρακτηριστικά την απλότητα και το σθένος.
Περιλαμβάνει τελετουργίες εξαγνισμού όπως Hikimeno-gi και Ōmato-shiki, και μια
τελετή πρακτικής κυνηγιού που ονομάζεται Kusajishi-shiki, που εξακολουθούν
να διαδίδονται και σήμερα. Ο Minamoto no Yoritomo αναφέρεται στα χρονικά του «Azuma
Kagami» ως εξασκών το Ōmato-shiki. Παρήκμασε κατά την περίοδο Έντο, αλλά
αναζωογονήθηκε κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας του όγδοου Ηγεμόνος (Shogun), του
Yoshimune, και ετελείτο στους κήπους Fukiage στο Αυτοκρατορικό Ανάκτορο στις
17 Ιανουαρίου κάθε έτους. Σήμερα, το Ōmato-shiki, το πλέον επίσημο από όλα τα
τελετουργικά της Σχολής Ogasawara-ryū, τελείται στο Ναό Meiji Jingu την ίδια ημέρα.
Η εθιμοτυπία (ετικέτα) Reihō που καθιερώθηκε στην γενεά (οικογένεια) Ogasawara προήλθε από την εθιμοτυπία των Σαμουράι της περιόδου Kamakura. Στην ύστερη περίοδο Heian, ο Nagakiyo δημιούργησε τελετουργίες για τους Σαμουράι κατόπιν αιτήματος του Minamoto no Yoritomo, και στην περίοδο Muromachi (1336-1573), αυτές επισημοποιήθηκαν ως το Reihō για την ρύθμιση της καθημερινής συμπεριφοράς των Σαμουράι
Στην περίοδο Meiji (1868-1912), διαδόθηκαν παραλλαγές Reihō που αγνοούσαν τον "πυρήνα" των πραγματικών κανόνων συμπεριφοράς των Σαμουράι και αυτός μπορεί να είναι ο λόγος παρεξηγήσεως από πολλούς που νομίζουν ότι η εθιμοτυπία είναι άκαμπτη και "στεγανή", αλλά στην Σχολή Ogasawara-ryū η εθιμοτυπία δεν εστιάζεται σε ασήμαντες λεπτομέρειες, αλλά στην αναζήτηση της αισθητικής ομορφιάς με σεβασμό προς τον άλλο και με ευελιξία ανταποκρίσεως στην όποιαν απαίτηση της καθημερινότητος, προσπερνώντας κάθε τι περιττό και ασήμαντο!