Σάββατο 4 Ιουλίου 2015

ΣΤΟ "ΑΧΤΙΣΤΟ" ΦΩΣ ΤΟΥ ΖΑΡΑΤΟΥΣΤΡΑ


     Αυτός ο μοναδικός ζωροαστρικός ναός στο κέντρο των Αθηνών, μέσα στον οποίο έγινε το τελευταίο "γύρισμα" του ιστορικού ντοκιμαντέρ "ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ" με την συμμετοχή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ", έχει πάρα πολλά κοινά ναοδομικά χαρακτηριστικά με τον περίφημο ζωροαστρικό τέμπλο της φωτιάς Γιαζντ, της Περσίας (Ιράν).


     Για το "γύρισμα" αυτό που ο Αρχηγός των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" εργάσθηκε 18,5 ώρες και όλοι οι υπόλοιποι 14 ώρες, όλα μας "περίμεναν" στη ...θέση τους νομοτελειακώς, όπως το "άχτιστο" και ανέσπερο φως του Ζαρατούστρα.


     Κάθε λεπτομέρεια του σκηνικού κι ένας υπαινιγμός αυτοαναφορικότητος του Ισοθέου! Κι όλα γύρω απ΄τη φωτιά και το φως...


     Το ίδιο φως που, σπάζοντας το σκοτάδι, φωτίζει το νού αλλά ευλογεί και τα όπλα που μαζύ με τη γραφίδα, γράφουν την Ιστορία της ανθρωπότητος.


     Το σενάριο του Δημήτρη Πλευράκη κατέληγε με το διπλό γάμο του Αλεξάνδρου με τη Βαρσίνη και του Νεάρχου με τη κόρη της! Πράξεις συμβολικές για τη συστράτευση Πολιτισμών στη κοινή πορεία της ανθρωπότητος. Και σ΄ αυτό το "γύρισμα" το επίκεντρο ήταν οι δύο γάμοι σαν ένα κοινό δρώμενο γύρω από το "άχτιστο" φως του Πολιτισμού. 


     Και πρώτος ο Αλέξανδρος του "γυρίσματός μας, ο γνωστός ηθοποιός και συνιδρυτής της "ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ" Γιάννης Δρίτσας, σε μία από τις πλέον λαμπρές εμφανίσεις του.


     Μεγαλοπρεπής όπως ο Ισόθεος "γέμισε" πληθωρικά με την αυτοκρατορική παρουσία του τη σκηνή.


     Απ΄όπου κι αν καιροφυλακτούσε η κάμερα, αυτός ο Αλέξανδρος υπήρξε μνημειακός, όπως ο ίδιος ο Ισόθεος!



     Το ίδιο το σκηνικό φαίνονταν να είχε στηθεί στα δικά του μέτρα και ..."χρώματα".


     Το άλλοτε παιδί των εκστρατειών με το φρέσκο πρόσωπο, ήταν πια, λίγο προ του θανάτου του ένας ώριμος στρατηλάτης, νικητής από τον πόλεμο και ηττημένος από τον χρόνο!


     Τώρα, ο Ισόθεος προτιμούσε τη θαλπωρή του ανακλίντρου από ένα εφίππιο και τη συντροφιά ακάλυπτων φιλίων προσώπων παρά τα αντιπαρατασσόμενα εχθρικά πρόσωπα μέσα σε βαρβαρικές περικεφαλαίες.


     Χωρίς καμιάν υπερβολή, ο πολέμαρχος Ισόθεος είχε πια κατανοήσει τη μεγάλη χαρά της επικοινωνίας με τους άλλοτε εχθρούς και την απόσταξη της σοφίας τους αντί της στείρας αναμετρήσεως με τον γνωστικότατο ...αγνωστικισμό τους.


     Kαι ο ελληνικός καταλύτης της σοφίας (Δημήτρης Π. Χρήστου - Αρπάλυκος), πανταχού παρών, σχεδίαζε τα μελλούμενα...



     Εξίσου λαμπρή και η Βαρσίνη (Χριστίνα Χρ. Ντίκου) του "γυρίσματός" μας με μια σκηνική παρουσία αντάξια ενός Ισοθέου και μιας πριγκίπισσας.


     Αυτή η γυναίκα η οποία αν και έφερε στο κόσμο το μοναδικό γιο του Ισοθέου δεν κατάφερε να ζήσει μαζύ του και τελικώς θανατώθηκε από τον Κάσσανδρο μαζύ με τον διάδοχο του Μακεδόνος Αυτοκράτορος, βρήκε στο πρόσωπο μιας Ελληνίδας την καλύτερη υπαινικτική "συνέχειά" της μέσα στους αιώνες.


     Και η δική μας Βαρσίνη (Χριστίνα Χρ. Ντίκου) στάθηκε κατά πως έπρεπε σε όλη τη διάρκεια του "γυρίσματος" της σκηνής με την αυτοπεποίθηση του χαρακτήρος του σεναρίου χωρίς καμία προηγούμενη διδασκαλία! Δίπλα της και πάντοτε διακριτική η παρουσία των φυλάκων της Ελλήνων-στρατιωτών της μακεδονικής στρατιάς (Γεώργιος Τροβάς).  


     Κάποιες καλλιτεχνικές δημιουργίες, όπως το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ σε κάνουν να πιστεύεις ότι μια εξ αρχής "ευλογία" τις κάνει τόσο εντυπωσιακές και τόσο εύκολες στην υλοποίησή τους... ώστε να χαίρεσαι το κάθε δευτερόλεπτο της δημιουργίας τους.


     Ο γάμος δε θα μπορούσε να "γυριστεί" καλύτερα, μέσα σε ένα ιδανικό σκηνικό με ιδανικά πρόσωπα!


     Όλα τα καρέ αυτού του "γυρίσματος" απέδωσαν ..."πίνακες ζωγραφικής" και το προσοφθάλμιο της κάμερας έδινε σε όλο το "γύρισμα" ένα χάρμα ιδέσθαι!


     Όσες φορές κι αν οι φακοί έπεσαν "πάνω" στο ζευγάρι του Αλεξάνδρου με τη Βαρσίνη το αποτέλεσμα ήταν παραπάνω από λαμπρό μέχρι και τη παραμικρή λεπτομέρεια. 


     Η ανθρώπινη διάσταση του κορυφαίου ζεύγους επιστέγασε την "αλήθεια" του "γυρίσματος" και αυτό αποτυπώθηκε σε όλα τα πλάνα!


     Ο ναύαρχος και επιστήθιος φίλος του Αλεξάνδρου, ο Νέαρχος (Διονύσης Βαρδίκος) στάθηκε στο ύψος του ρόλου του το ίδιο όπως και όλοι οι υπόλοιποι χαρακτήρες αυτού του ντοκιμαντέρ.



     Η κόρη της Βαρσίνης (Αστεριάννα Ξενάκη) μαγνήτισε τις κάμερες με την ποιότητα ενός δεκαοχτάχρονου, μόλις, παιδιού το οποίο ήδη έχει τιμηθεί (στα 16 της) με πρώτο λογοτεχνικό βραβείο ως μαθήτρια λυκείου!


     Ο γάμος του Νεάρχου με τη κόρη της Βαρσίνης υπό την ευλογία του Ισοθέου εξίσου εντυπωσιακός με τον προηγούμενο!


     Κι ο μέγας ...καταλύτης, ήρεμος, ολύμπιος να απολαμβάνει σε μια γωνιά τους γευστικούς καρπούς της γης...


     Πάντοτε υπό τη παρουσία του Αρχία (Σπύρος Νικόλης) οι νεόνυμφοι θα πορευτούν στο δικό τους μονοπάτι...


     Σημαντική η συμβολή του σκιώδους Πέρση (Γεώργιος Σταυριανόπουλος - Ιφικράτης) που όπου κι αν στάθηκε σε τούτο το "γύρισμα" έδωσε την αδρότερη παρουσία ενός παρασκηνικαού πνεύματος στο επίκεντρο των δρωμένων.


     Αυτή η σκοτεινή "παρουσία" έβαλε τη "πινελιά" της σε πολλά πλάνα εξεικονίζοντας τον "βάρβαρο" που, όμως, άρχισε να θέλγεται από έναν ξένο Πολιτισμό (ελληνικά σανδάλια) που άξαφνα ανεκάλυψε μπροστά του!



     Δυνατά και τα πολυπρόσωπα πλάνα αυτής της παραγωγής, μέσα στο μοναδικό σκηνικό το οποίο ο Αρχηγός των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" έστησε μπροστά στις κάμερες.



     Οι σκηνές της εορταστικής ευωχίας "γεμάτες" αλλά χωρίς "φλυαρία". Όλοι και όλα στο μέτρο της αλήθειας της εποχής και του σεναρίου.


     Έτσι, όταν το φως του θεού Ήλιου αποσύρθηκε, ήρθε κι άναψε η φωτιά του Μίθρα σαν από κάποια ουρανόπεμπτη σπίθα εκεί, στο τέμπλο του Ζαρατούστρα. 



     Και μαζύ με τη σπίθα, ήρθε και το πύρινο αερικό (Φιφίκα Νικολοπούλου, κλασική χορογράφος, χοροδιδασκάλισσα) για να κάνει όρχηση τα διαγγέλματα του Ζαρατούστρα για έναν κόσμο γεμάτο ανώτερες Αξίες κι Αισθητική με τη συνένωση δύο λαμπρών αυτοκρατοριών!


     Αλλά, το πύρινο αερικό έφερε πλάι στη φωτιά και το ταίρι της (Εριθέλγη Μεραμβελιωτάκη) για να ξεσηκώσουν τους ευωχητές σ'  έναν χορό γύρω απ΄ τη φωτιά.


     Ο Μίθρας όταν σε φωτίζει είναι φυσικό τα μάτια να γίνονται "φάροι" και να βλέπουν στα σκοτάδια του σύμπαντος, να διαπερνούν την άγνοια και να ανακαλύπτουν στόχους στους μακρινούς ορίζοντες του χρόνου.


     Έτσι ο χορός αρχίζει, με τις αραχνούφαντες εσθήτες να θροίζουν άφοβες πλάι στις φλόγες...



     Ενώ η όρχηση, σα κράχτης-διαλαλητής, γρήγορα προσκαλεί σιμά της τους νυχτωμένους γλεντζέδες τα αερικά του Μίθρα εμπνέουν...


     Η χορογραφία επί σκηνής τόσο αποτελεσματική ώστε σε λίγο οι άνθρωποι είχαν πλησιάσει τόσο πολύ τις νάγιες κι όλοι μαζύ έγιναν ένα.


     Ακόμη κι ο αυστηρός πολεμιστής Αρχίας έδειξε πως κι ο σκληρότερος στρατιώτης χωρίς έναν εσωτερικό βακχιστή ατελής θα παραμείνει. 


     Σ'  αυτό τον χορό όλοι ένοιωσαν το καθαρμό των ψυχών τους και η κίνηση πλάι στη φωτιά εξαγνιστική.


     Ύστερα το αερικό υποκλίθηκε αλλά δεν αποσύρθηκε...


     Έμεινε στο σκοτάδι μέχρι που ένας-ένας γύρναγε στη σκηνή του να ξεκουραστεί. Το αερικό του Μίθρα περίμενε υπομονητικά στην αφάνεια, όπως παρέμεινε ολοζώντανο στους αιώνες...


     Κι όταν όλοι χάθηκαν απ΄ το προσκήνιο του κόσμου,απόμεινε η φλόγα του "άχτιστου" φωτός του Ζαρατούστρα με το αερικό της διδαχής του να μας θυμίζει ότι ακόμη κι όταν τα πάντα στερεύουν πάντα μια ασήμαντη εστία μπορεί να ξανανάψει τη πυρκαϊά πάνω στη γη!



     Γι αυτή την αλησμόνητη εμπειρία ευχαριστούμε θερμά την Σκηνοθέτιδα κ. Ελένη Βλάσση η οποία, μέσα από το ντοκιμαντέρ της "ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ", προέβαλε κατά τον καλύτερο τρόπο τον Ελληνικό Πολιτισμό και την Ομάδα των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ", όπως ευχαριστούμε θερμά και τον σεναριογράφο κ. Δημήτρη Πλευράκη για τον ιστορικό "καμβά" πάνω στον οποίο μας ώθησε να 'πορευτούμε'. Παρόμοιες ευκαιρίες πολιτισμικής δημιουργίας αποτελούν 'οξυγόνο ψυχής' σε εποχές δραματικώς απολίτιστες και ευτελώς υλιστικές. 


Για το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας
2015
υπό την αιγίδα του
ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
και του
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ




Υστερόγραφο:

     Mε την Ελλάδα συντρίμμια από τους νόθους κατοίκους της που ποτέ δεν την εννόησαν και δε την αγάπησαν, με τους ηλιθίους κομματιζόμενους γραικύλους σε έναν αδιέξοδο αλληλοσπαραγμό, μέσα σε μία κοινωνία χωρίς αξιακό κώδικα και με μόνη επιδίωξη τη συβαριτική ευμάρεια, οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" κηρύσσουμε την ανάγκη παραγωγής Πολιτισμού και αναπτύξεως της Παιδείας ως 'συντεταγμένων' βίου! Κάποιοι καλοί φίλοι μας καλούν να ..."αφιππεύσουμε" και να σπεύσουμε να σώσουμε τους ...ηλιθίους! Όχι, οι Έλληνες, όσοι τέλος πάντων απομένουμε, έχουμε μία πολύ σημαντικότερη αποστολή να επιτελέσουμε ευπειθείς στις προτροπές και στις αποτροπές μιας παρακαταθήκης που μας αφήνει ξωπίσω του ο Κωνσταντίνος Καβάφης στο "Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον". Τίποτε παραπάνω, τίποτε λιγότερο!

Αριστοτέλης Ηρ. Καλέντζης
4η Ιουλίου 2015



Παρασκευή 3 Ιουλίου 2015

EYXΗ ΜΑΣ ΝΑ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΠΑΝΤΑ ΨΗΛΑ!


     Με την ευκαιρία των σημερινών γενεθλίων του, η "ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ" εύχεται στον Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. της Νικόλαο Καραίσκο (Ακάδημο) να στοχεύει πάντα ψηλά! 

Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015

Ο ΑΧΟΣ ΤΩΝ ΝΕΡΩΝ


     όλεμος πάντων μεν πατήρ εστί..." είπε ο Ηράκλειτος και εμείς συμπληρώνουμε "και πανταχού παρών"! ακόμη και μέσα στα νερά των οποίων ο πολεμικός αχός "ξανακούστηκε" με τις τοξεύσεις των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" μπροστά στις κάμερες του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ της Ελένης Βλάσση "Ένας θεός γεννιέται", για το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού και του Πανεπιστημίου Κρήτης.


     Υποκύπτοντας ανενδοίαστα στην "εικονολαγνεία" του φυσικού τοπίου το πέμπτο κατά σειρά "γύρισμα" του ιστορικού ντοκιμαντέρ της Ελένης Βλάσση μας μάγεψε όλους μέσα στο καταρράκτη και στο ποτάμι που μας φιλοξένησαν για ώρες αλησμόνητης κινηματογραφικής εμπειρίας με τη σκηνοθέτιδα και τους δύο εικονολήπτες. 


     Σ'  αυτό το "γύρισμα" το νερό υπήρξε ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής! Στούς παφλασμούς και στα ρυτιδιάσματά του καθρεφτίστηκε ο αχός και το κλέος της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη μακρινή χώρα των Περσών και στην επιφάνειά του, με μιαν αιμάτινη πινελιά που την έσυρε το ρέμα στην αφάνεια, γράφτηκε ο επίλογος των γενναίων συγκρούσεων.


      Η μεγάλη "ανάβαση" των Μακεδόνων εκστρατευτών "χαρτογραφήθηκε" σ'  αυτό το ντοκιμαντέρ με τα βήματα των στρατιωτών του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσα στα νερά που "αγκάλιασαν" αυτό το "γύρισμά" μας.


     Σ' αυτό το υγρό στοιχείο που έσπευσαν να βυθιστούν τα φρυγμένα πόδια των δρομάρηδων των ασιατικών στεπών που εγκατέλειψαν πίσω τους τις καταπράσινες ελληνικές πατρικές γαίες για την ατέλειωτη περιπέτεια του πολέμου!


     Συγκλονιστική η "εικόνα" των Ελλήνων στα πλάνα αυτής της παραγωγής, έδειξε να ξεπροβάλει από εύθραυστες περγαμηνές του Ηροδότου.


     Και οι εικονολήπτες έδειξαν τον καλύτερο εαυτό τους ώστε να μη χαθεί "καρέ" από το πολύωρο αυτό "γύρισμα" για το οποίο δε θα μπορούσε να υπάρξει επί γης καλύτερο φυσικό "σκηνικό".


     Δολερές ενέδρες, ένοπλες συγκρούσεις, σκοτωμοί, όλα όσα συνθέτουν το έπος των Ελληνοπερσικών πολέμων εδώ έγιναν "εικόνα".


     Η κάμερα του εξαιρετικού εικονολήπτη Τζανέτου έβγαλε, κυριολεκτικώς, ..."σπίθες"!


     Κι αυτό το δίποδο τσακάλι της ...εικονοληψίας, για άλλη μια φορά μας δίδαξε την αυταπάρνηση για ένα ωραίο πλάνο, όταν σε κάποια στιγμή κινδύνεψε να πέσει από το χείλος του γκρεμού του καταρράκτη. O Tζανέτος απέδειξε ότι ο ίδιος συνδυάζει άνθρωπο κι ...ελικόπτερο όπου χρειαστεί...


     Το ίδιο ρηξικέλευθος κι ο εικονολήπτης μας ο Γιώργος ο οποίος, με το ένα πόδι του τρίποδος μέσα στο νερό κατέγραψε επικά τα πλάνα της ημέρας.


      Με την αγαστή σύμπραξη των δύο εικονοληπτών, τα αποτελέσματα ήσαν πλήρη ακεραιώνοντας στο μάτι μια πειστικότατη secance πολέμου!


     Η προετοιμασία της κυρίως μάχης ξεκίνησε λίγο πριν χαθεί το ημερήσιο φως σε ένα άλλο υδάτινο φυσικό τοπίο.


     Από το σημείο αυτό ξεκινούσε η μουντή υδάτινη διαδρομή  μιας ψυχοπομπού Αχερουσίας που δεν έχει τόπο, ούτε γεωγραφικό μήκος και πλάτος, αλλά είναι το ρέον μονοπάτι προς τα Ηλύσια πεδία "όπου γης πολέμου"!  


     Ο εχθρός, εξίσου ηρωϊκός κι αξιοσέβαστος, πανταχού παρών στο σκηνικό της συγκρούσεως. 


     Λένε πως ο υέτιος Δίας παρακολουθεί τους πιστούς του και, πράγματι, αυτό έδειξε και η συγκεκριμένη συγκυρία όταν, εκείνη ακριβώς τη στιγμή -αν και τέλος Ιουνίου, στο γέρμα μιας ηλιόλουστης καλοκαιρινής ημέρας- πάνω από το "σκηνικό" του πολέμου ήρθε και στάθηκε ένας απειλητικός, βροχερός, σωρειτομελανίας. 


     Ο υέτιος Δίας δε βιάστηκε να μας υγράνει περισσότερο από τα νερά της ημέρας! 


     Σε λίγο τα "τύμπανα" του πολέμου, μάλλον οι κλαγγές των όπλων και τα σφυρίγματα των μανιασμένων βελών θα ήσαν η μόνιμη "υπόκρουση" των πλάνων μας.


     Ο θεός Άρης, πια, είχε θέσει υπό τη ματωμένη αιγίδα του τους αντιμαχόμενους και η σύγκρουση θα έγραφε το δικό της ιστορικό αλλά και ...εικονοπλαστικό έπος στις κάμερες του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ της Ελένης Βλάσση!


     Η σφοδρότητα της μάχης υπήρξε "απτή" μπροστά στις κάμερες των εικονοληπτών.


     Σε λίγο τα νερά του ποταμού θα δέχονταν τους ανώνυμους αλλά όχι και απρόσωπους πρωταγωνιστές των ιστορικών συγκρούσεων, τον ένα μετά τον άλλο. 


     Και τότε, τι σύμπτωση! ο υέτιος Δίας μας έστειλε τον χαιρετιστήριο όμβρο του που μας συνόδεψε ως το πέρας του γυρίσματος και την αναχώρησή μας από το υπέροχο αυτό φυσικό σκηνικό, αργά το βράδυ!


     Ο Αρχηγός των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" φρόντισε και πάλι για την αληθοφάνεια των ...σκοτωμένων, εφαρμόζοντας τα ...μακάβρια επινοήματά του για την απόδοση των "εικόνων" τους.  


    Και τα επινοήματα του Αρπάλυκου απεδείχθησαν τόσο πειστικά ώστε "άντεξαν" και στις πιο κοντινές λήψεις του φωτογραφικού, πλέον, φακού!


     Μετά, ο "λόγος" αφέθηκε στις κάμερες των εικονοληπτών να αναδείξουν την "εικόνα"!


      Ιδιαίτερη η παρουσία και εθελοντική συμβολή στο σημερινό "γύρισμα" των φίλων του "Συλλόγου Λουτρού Παλλήνης" με τους υπέροχους χαρακτήρες των μελών του και το διαρκές κέφι της συνεργασίας τους στη δύσκολη αυτή προσπάθεια.


Για το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας
2015
υπό την αιγίδα του 
ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
και του 
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ




TO EΠΙΣΗΜΟ ΤΡΕΪΛΕΡ
THE OFFICIAL TRAILER


     Το επίσημο τρέιλερ του ντοκιμαντέρ «Ένας θεός γεννιέται» με την συμμετοχή των «Ελλήνων Κενταύρων», μία παραγωγή της Ελένης Βλάσση για το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας υπό την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού και του Πανεπιστημίου Κρήτης.


     Here the official trailer of the documentary “A God is born” with the participation of “Greek Centaurs”. Τhis is a production of Eleni Vlassi, for the 2nd International Documentary Festival of Ierapetra, under auspices of the Greek Ministry of Culture and University of Crete.