ΘΕΑΜΑΤΙΚΑ ΤΑ "ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ"
ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ
"ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ"
ΓΙΑ ΤΟ
ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ
Mε έμφαση στην απόδοση το διαχρονικού πολεμικού ήθους των Κρητών και την "καταγραφή" της λεβέντικης εικόνας τους, οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" συνεχίζουν, για δεύτερη εβδομάδα, την συμμετοχή τους στο ιστορικό ντοκιμαντέρ παραγωγής της κ. Ελένης Βλάσση που προορίζεται για το " Β' Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας 2015" υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Στόχος του επιστημονικού συμβούλου αυτής της παραγωγής και Ιδρυτή της Ομάδος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ", υπήρξαν τα απέριττα πλάνα, η "λιγόλογη" εικόνα, χωρίς καμία "φεστιβαλική" χροιά, με μόνη επιτρεπτή "φλυαρία" την ιστορική πληρότητα και ο "φακός" δείχνει από τα "γυρίσματα" ότι ο στόχος αυτός να υλοποιείται στο ακέραιο.
Άλλωστε, όταν αναφέρεσαι στη Κρήτη και στο λαό της η ίδια η Ιστορία σε δεσμεύει να κρατήσεις "αδιάβατο" το έρκος των οδόντων σου και να περιοριστείς στο ψυχικό "δακτυλικό αποτύπωμα" αυτού του νησιώτικου πληθυσμού που είναι η γενναιότητα και η αυταπάρνηση.
Το έλος του Μαραθώνος "αγκάλιασε" ρεαλιστικά όλη τη δράση των "γυρισμάτων" σε ένα τοπίο αληθοφανές "φιλόξενο" αλλά και εικονοπλαστικό από κάθε άποψη. To διεξοδικό όσο κι εξαντλητικό repérage που προηγήθηκε των "γυρισμάτων" έδωσε τους αναμενόμενους καρπούς με ένα σκηνικό περιβάλλον άριστο για την περίσταση.
Το Εθνικό Πάρκο Σχινιά Μαραθώνα βρίσκεται στην Αττική και
στην πεδιάδα του Μαραθώνα, στην ομώνυμη περιοχή. Απέχει από την Αθήνα 40
περίπου χιλιόμετρα ΒΑ και αποτελεί το σημαντικότερο παράκτιο οικοσύστημα της
Αττικής. Ιστορικά ο χώρος ταυτίζεται με το πεδίο της Μάχης του Μαραθώνα, και
συγκεκριμένα με το στρατόπεδο των Περσών, ενώ το Τρόπαιο της Μάχης βρίσκεται σε
πολύ κοντινή απόσταση. Η περιοχή ανήκει στο δίκτυο “Natura 2000” με κωδικό
αριθμό GR 3000003 με συνολικά 19 τύπους ενδιαιτημάτων, 115 είδη πτηνών με
δυνητική ποικιλότητα 215 ειδών ενώ υπάρχουν απειλούμενα είδη ψαριών γλυκού
νερού, αμφιβίων και ερπετών. Kαι σ' αυτό τον μοναδικό τόπο τα "γυρίσματα" με την συμμετοχή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" υπήρξαν μία βιωματική εμπειρία για όλους μας.
Το υπέροχο, φυσικό, σκηνικό plateau με τη δράση των αρχαίων Κρητών τοξοτών να ξαναζωντανεύει, δεν έδειχνε διόλου μακρυά από τις εκβολές του ...Άναμι ξανακερδίζοντας την αρχαία του "λάμψη".
Τα πλάνα από αέρος έδειξαν όχι απλώς "εικαστικά" αλλά και αλληγορικά, αποδίδοντας την απεραντοσύνη του οράματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και την, τεραστίου εύρους, επίδρασή του στην Ιστορία!
Τα πλάνα από αέρος έδειξαν όχι απλώς "εικαστικά" αλλά και αλληγορικά, αποδίδοντας την απεραντοσύνη του οράματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και την, τεραστίου εύρους, επίδρασή του στην Ιστορία!
Και οι ακούραστοι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" ακολουθώντας τις οδηγίες της σκηνοθέτιδος και των τεχνικών εικονοληπτών και ηχοληπτών, επαναλαμβάνοντας κάθε πλάνο μέχρι την επίτευξη της πλήρους τελειότητος, από τις πεντέμισι το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, μπαίνοντας μέσα στο έλος, δίπλα σε νωχελικά ερπετά και αποδίδοντας τις σκηνοθετικές παραμέτρους της απαιτούμενης δράσεως, απέδειξαν ότι, πραγματικά, αποτελούν μία πολεμική Ομάδα!
Mετά
το έλος του Μαραθώνος τα «γυρίσματα» συνεχίστηκαν στο Κορωπί, στον πάντοτε
φιλόξενο «αδελφό» Σταύλο “Working Line Shepherd Club Golden Aphrodite” της
Τσέχας πολυβραβευμένης εκτροφέως σκύλων Gabriela Zanosova που ζει μονίμως στην
Αθήνα και η οποία μας χορήγησε ευγενώς τον χώρο και τους Ίππους της ώστε να υπάρχει
ακόμη πιο γεμάτη «εικόνα» για τις σκηνές Έφιππης Τοξοβολίας των αρχαίων Κρητών
Εφιπποτοξοτών αλλά έφιππης μάχης, σύμφωνα με το scenario.
Στο συγκεκριμένο "γύρισμα" αντιμετωπίσαμε πολύ σοβαρές δυσκολίες πεδίου όπου ήσαν εμφανή πολλά εναέρια ηλεκτροφόρα καλώδια αλλά και κτίσματα τα οποία θα έπρεπε να αποκρυβούν, κάτι το οποίο επέβαλε τη χρήση "κινηματογραφικού γερανού" αλλά και την επικίνδυνη προϋπόθεση ώστε όλο το "γύρισμα" να γίνεται με τους Ίππους να καλπάζουν εν επαφή, σχεδόν, με τον πεσμένο ανάσκελα επικουρικό εικονολήπτη ο οποίος θα κατέγραφε δραματοποιημένα πλάνα προς τα πάνω με όλους τους συνεπαγόμενους κινδύνους ατυχήματος. Η υψηλή ιππική αλλά και έφιππη μαχητική ικανότητα των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" αλλά και η μεγάλη ψυχραιμία του σπουδαίου εικονολήπτη κ. Τζανέτου, απέδωσαν έξοχα πλάνα σκηνικής δράσεως έφιππης μάχης
Η ασφάλεια, όμως προηγείται πάντοτε στην εργασία των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" και το "γύρισμα" ξεκίνησε με την εξ αρχής καταλληλοποίηση και των δύο Ίππων που θα χρησιμοποιούσαμε ώστε να είναι ασφαλή και συνεργάσιμα ενώπιον κάμερας και ανεκτικά του οπλισμού αλλά και των σκηνών έφιππης μάχης.
Σε αυτή την εισαγωγική διδασκαλία των δύο Ίππων, ο Αρπάλυκος ως Επικεφαλής Εκπαιδευτής απέδειξε για άλλη μια φορά τις υψηλές ικανότητές του καταφέρνοντας τάχιστα αποτελέσματα.
Η σκηνοθέτις και οι τεχνικοί μας, προφανώς μη σχετικοί με την ασφάλεια των Ίππων μας, αφού έστησαν τον εικονοληπτικό εξοπλισμό τους, μας έδωσαν εντολή ενάρξεως του "γυρίσματος" αλλά σύντομα κατάλαβαν ότι μπορεί εκείνοι να ήσαν άριστοι στη δουλειά τους αλλά και εμείς εξίσου άριστοι στην Ιππική. Έτσι, αφού τους ..."παρκάραμε" στη σκιά, εμείς ξεκινήσαμε (πυρπολούμενοι από έναν καφτό ήλιο και με θερμοκρασία 36C) με την ησυχία μας να καταλληλοποιήσουμε τους δύο Ίππους που θα χρησιμοποιούσαμε στις ανάγκες του δύσκολου "γυρίσματος" που είχαμε μπροστά μας.
Η συμβολή του Γεωργίου Σταυριανόπουλου (Ιφικράτους), στη "μυητική" διαδικασία των Ίππων στις ανάγκες του "γυρίσματος" υπήρξε σημαντική και ο ίδιος απέδειξε ότι κατέχει πλήρως τη πολύτιμη γνώση που του απέδωσε η επιτυχής παρακολούθηση του "Σχολείου Ιππικής" των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" από το οποίο επιτυχώς απεφοίτησε ως δόκιμος Εκπαιδευτής της Ομάδος μας.
Το να καταλληλοποιήσεις δύο Ίππους χωρίς καμία προηγούμενη εμπειρία στις ανάγκες ενός τόσο δύσκολου "γυρίσματος" σε χρόνο λιγότερο της μιας ώρας, είναι πραγματικά το "θαύμα" που κάνει όλους τους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" και, ειδικώς, τον Αρχηγό τους Αρπάλυκο ιδιαίτερα περήφανους! Οι δύο Ίπποι εξοικειώθηκαν με όλα τα όπλα και τις συνθήκες μιας έφιππης μάχης πριν ξεκινήσει το "γύρισμα", από τον Αρπάλυκο, των Γεώργιο Σταυριανόπουλο και τον μαθητή του Αρπάλυκου Παντελή Γιαννίκο.
Ασφαλώς, η κορύφωση αυτής της "μυητικής" διδασκαλίας των δύο Ίππων περιελαμβανε και την Έφιππη Τοξοβολία η οποία προσφέρθηκε ως "μάνα εκ γης" στο κινηματογραφικό φακό! Με σκύτινη χαλίνωση εποχής η, ευγενώς παραχωρηθείσα, αραβική φορβάδα "Helma" της Gabriela Zanosova, απέδειξε ότι είναι μία εξαιρετική ψυχή στην υπηρεσία κάθε σοβαρού Ιππέως ο οποίος γνωρίζει να προσεγγίζει ένα τόσο ευγενές και ευδιάθετο τετράποδο!
O Aρχηγός των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" Αρπάλυκος κατάφερε να χειρισθεί τον Ίππο του μικρομετρικά όπως απαιτούσαν οι πολύ δύσκολες ανάγκες της εικονοληψίας και να αποδώσει καλπάζοντας τα δραματικά πλάνα που απαιτούσε το scenario.
Ο Ιδρυτής της Ομάδος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" ο οποίος παρακολουθούσε υπερήφανος τον Αρπάλυκο, θυμήθηκε τη δική του εμπειρία όταν παλιότερα "γύριζε" ανάλογες σκηνές για μία ιστορική παραγωγή του "History Channel" και, ακριβώς εκείνη τη στιγμή ένοιωσε δικαιωμένη τη προσπάθειά του για μια παραγωγή εφιπποτοξοτικού Πολιτισμού μέσω αυτής της, λαμπρής πια, Ομάδος, ενώ τον ίδιο τον Αρπάλυκο να προσωποποιεί το «ΑΜΕΣ ΔΕ Γ’ ΕΣΣΟΜΕΘΑ ΠΟΛΛΩ ΚΑΡΡΟΝΕΣ»!
Σημαντική συμβολή στις σκηνές έφιππης μάχης υπήρξε και εκείνη του μαθητή του Αρπάλυκου, Παντελή Γιαννίκου ο οποίος "στάθηκε" πειστικότατα ως Πέρσης πολεμιστής πάνω στη ράχη της δικής του φορβάδος αντιξιφιζόμενος με τον επίσης έφιππο Εκπαιδευτή του.
Οι σκηνές έφιππης μάχης δεν υπήρξαν απλώς "εικονοπλαστικές" αλλά αληθινές με τους πρωταγωνιστές να τελούν σε πραγματική έξαρση αντιπαλότητος κάτι που ο φακός κατέγραψε δείχνοντάς τους να βρίσκονται, συχνά, εκτός κέντρου ισορροπίας προκειμένου να μπορούν να πλήξουν τον αντίπαλο!
Έτσι, το αποτέλεσμα αυτού του "γυρίσματος" έδωσε για το φακό άπειρα καρέ-πίνακες ζωγραφικής δίνοντας σε όλους μας την αίσθηση της δικαιώσεως των κόπων και αυτής της προσπαθείας.
Κυρίως, όσο ο εικονολήπτης μας κ. Τζανέτος παρέμενε ανάσκελα πλάι στις οπλές των Ίππων που κάλπαζαν αλλόφρονα για να αποδώσουν το ρεαλισμό της μάχης, εμείς επιβεβαιώναμε τις ικανότητες των εφίππων "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" οι οποίοι όχι μόνον μάχονταν αλλά και διηύθυναν τόσο προσεκτικά τους καλπάζοντες Ίππους τους ώστε ο φίλτατος κ. Τζανέτος να επιστρέψει ακέραιος το βράδυ στο ...σπίτι του!
Στο συγκεκριμένο "γύρισμα" δεν υπήρξε καμία ιδιαίτερη σκηνική διδασκαλία ενόπλων συγκρούσεων αλλά οι εμπλεκόμενοι αφέθηκαν να αναπτύξουν μιαν εξατομικευμένη προσέγγιση στο θέμα. Το ένστικτο που η Ομάδα μας αναπτύσσει στα Μέλη της κατά τα δέκα χρόνια της λειτουργίας της θα έπρεπε να ...επαληθευθεί από τα καταγεγραμμένα πλάνα στο φακό. Και, πράγματι, τόσο ο κύριος όσοι και οι επικουρικοί εικονολήπτες αυτό το είδαν στο viseur τους πριν το καταγράψει η κάρτα μνήμης της μηχανής τους.
Βεβαίως, ιδιαίτερη και η αίσθηση σκηνικής παρουσίας και του ...Αρχία, του Σπύρου Νικόλη, ο οποίος μας έπεισε όλους για το ...μαχητικό του τάλαντο σε όλα πλάνα όπου κλήθηκε να το επιδείξει.
Αργά το απόγευμα και μέχρι το βράδυ, το "γύρισμα" συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε στη Κοιλάδα των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ".
Στο δικό μας, πια, φυσικό περιβάλλον, εδώ που ασκούμεθα καθημερινώς, η "εικόνα" υπήρξε άρτια και ..."parlante"!
Tα "πρόσωπα" ειλικρινή και πειστικά με την "πατίνα του χρόνου" να διαπερνά το "σήμερα" και να μας επιστρέφει σε χρόνους ηρωϊκούς...
Άντρες και γυναίκες, εξίσου ...Έλληνες, εξίσου Πολεμιστές, εξίσου "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ", πειθαρχημένοι και συνεργαζόμενοι πρόσφεραν την "εικόνα" τους στη παραγωγή με ανιδιοτέλεια και αυτο-υπέρβαση αφού οι απαιτήσεις αυτού του "γυρίσματος" ήσαν, επιεικώς, ...εξοντωτικές!
Οι ψυχές των αρχαίων Κρητών πολεμιστών της στρατιάς του Μεγάλου Στρατηλάτη θα αισθάνονται ανακουφισμένες βλέποντας, απ΄ όπου κι αν βρίσκονται τους νεωτέρους Έλληνες να τους τιμούν με μία αντάξια παρουσία στο plateau αυτής της παραγωγής.
Κατά τη διάρκεια αυτού του "γυρίσματος" σε κάποιο πλάνο έφτασε ...απρόσκλητος κι ένας ...Περίτας να υπογραμμίσει την ύπαρξη εκείνου του σκύλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου που ακολουθούσε πιστός τον αφέντη του στις εκστρατείες του! Μπορεί τούτος εδώ ο "Περίτας" να μην ήταν σαν εκείνο τον αρχαίο μολοσσό, αλλά μας θύμισε ότι οι ψυχές ζώων κι ανθρώπων βρίσκονται ανάμεσά μας εκεί όπου ζούμε τη δική μας καθημερινότητα των "ζωντανών" και μας υπογραμμίζουν την απρόβλεπτη ταύτιση των φυσικών με τα "μεταφυσικά", ανά πάσα στιγμή.
Η παραγωγή της κ. Ελένης Βλάσση ήδη από το "γύρισμα" εκλύει την "αλήθεια" και το φως του αρχαίου μακεδονικού και κρητικού κλέους όπως μας το μεταφέρουν οι αρχαίοι συγγραφείς και οι νεώτεροι ιστορικοί.
Τα πλάνα που "γυρίστηκαν" και στη Κοιλάδα των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" απέδωσαν πολλούς ..."ζωγραφικούς πίνακες" στη πινακοθήκη της Ιστορίας.
Πραγματικά η σκηνοθέτις θα αντιμετωπίσει μια μεγάλη δυσκολία στο montage όταν θα έχει να επιλέξει ανάμεσα από τόσες πολλές "εύγλωττες", αληθοφανέστατες και συναρπαστικές λήψεις των τεχνικών αυτού του "γυρίσματος".
Και αυτοί ακριβώς οι τεχνικοί, με την επίμοχθη δουλειά τους δε θα πρέπει ποτέ να παραλείπονται να αναφέρονται ως "συναρχιτέκτονες" αυτών των εικαστικών δημιουργιών.
Πάντα, με τον υπέροχο εικονολήπτη μας κ. Τζανέτο ανάσκελα στο έδαφος να τραβά μέχρι αργά το βράδυ δραματοποιημένες σκηνές για ένα docu drama αξιώσεων, ανάμεσα στους ακούραστους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ".
Κάτι τέτοιες στιγμές κατά τις οποίες ο εγωϊστής άνθρωπος θεωρεί ότι κατάφερε το σκοπό του και νοιώθει ότι αποτελεί ..."περιούσιο" είδος διότι παρήγαγε ...Πολιτισμό, καλό είναι να θυμάται στη ράχη τίνος μεταφέρεται αυτός ο Πολιτισμός ανά τους αιώνες και να ευγνωμονεί αυτή τη "ράχη"! Κι εμείς, στους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" μετά την κάθε μας επιτυχία δε παραλείπουμε να ευγνωμονούμε τους Ίππους μας οι οποίοι συνεχίζουν να είναι οι καλύτεροι συνεργάτες μας στο τεράστιο "εργοτάξιο" του "χτισίματος" του Κόσμου!
Μία παραγωγή
για το "Β' Διεθνές Φεστιβάλ Νοκιμαντέρ Ιεραπέτρας"
υπό την αιγίδα:
&