Σάββατο 4 Ιουνίου 2022

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΣΤΟ ΙΠΠΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΛΑΤΕΟΣ (ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ)

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ 

ΣΤΟ 

ΙΠΠΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΛΑΤΕΟΣ (ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ)



     Μετά την πρώτη ημέρα των γυρισμάτων στην αθηναϊκή Κοιλάδα των "Ελλήνων Κενταύρων", ο Αμερικανός παραγωγός κ. Vincent McLean ο οποίος ετοιμάζει ένα ντοκιμαντέρ διεθνούς κυκλοφορίας βρέθηκε στο Ιππικό Κέντρο Πλατέος (Μεσσηνίας) για να κινηματογραφήσει τους, εκεί, "Έλληνες Κενταύρους Καλαμάτας" και, ειδικώς, την Σχολή Τυφλών Εφιπποτοξοτών που διευθύνει ο τοπικός Αρχηγός Αθανάσιος Ψωρομύτης.

     Στο Ιππευτήριο του Ιππικού Κέντρου Πλατέος του οποίου την χρήση ευγενώς μας παραχωρεί ο ιδιοκτήτης του κ. Γεώργιος Τζαβάρας προς τον οποίο είμεθα ευγνώμονες, εκτυλίχθηκε με επιτυχία ένα διήμερο κινηματογραφικών λήψεων τόσο για την καταγραφή της προόδου των τυφλών μαθητών μας όσο και για την "αποτύπωση" του έργου της Σχολής Ιππικού Θεάτρου η οποία αποτελεί επιμέρους τομέα των "Ελλήνων Κενταύρων".


     Με οργανωτές της επιδείξεως τυφλών τον Αρχηγό της Σχολής Αθανάσιο Ψωρομύτη και τους βοηθούς του, Συνασκουμένους Χρύσανθο Δρίτσα και Μελέτη Μοίρα, η Γεωργία και ο Γιάννης απέδειξαν ότι μπορούν να κατακτήσουν υψηλά επίπεδα εφιπποτοξοτικής δεξιότητος, αναπτύσσοντας το ένστικτό τους.


     Στο Ιππευτήριο παρόντες και ο Αρχηγός Ομάδος Εκπαιδευτής Αντώνης Διαγούπης με την υπεύθυνη της Σχολής Ιππικού Θεάτρου, ηθοποιό και χορεύτρια, Συνασκούμενη Δέσποινα Μπόνου.


     Ακούραστος κάτω από τον καυτό ...πελοποννησιακό ήλιο ο κ. Vincent McLean απαθανάτισε τους τυφλούς μας τοξεύοντες ως εκπροσώπους μιας Σχολής μοναδικής στο είδος της, παγκοσμίως.


     Εκπροσωπώντας επαξίως την Σχολή τους, οι δύο μη βλέποντες Συνασκούμενοι έδειξαν ότι μπορούν να καταφέρουν σπουδαία αποτελέσματα με την βοήθεια του βασικού επινοήματος που αποτελεί και το μεγάλο στήριγμά τους: Τον μετρονόμο.


     Ο μετρονόμος ο οποίος, κανονικά, χρησιμοποιείται στη μουσική, εν προκειμένω, χρησιμοποιείται ως παραγωγός ήχου ο οποίος "προσανατολίζει" τους τυφλούς μαθιητές μας ως προς το σημείο του στόχου για να τοξεύσουν.


     Την φορά αυτή, ο Αρχηγός της Σχολής Τυφλών Εφιπποτοξοτών Εκπαιδευτής Αθανάσιος Ψωρομύτης μας εξέπληξε για άλλη μια φορά, αναλαμβάνοντας θαρραλέα τον στόχο και ιστάμενος πίσω από αυτόν υποδεχόμενος τα βέλη των μαθητών του, ευτυχώς, χωρίς κανένα δυσάρεστο. Απτή εμπιστοσύνη Εκπαιδευτή προς τους εκπαιδευομένους του, αλλά ελπίζουμε να μην το ...καθιερώσει!


     Βεβαίως, ο πάντοτε τολμηρός Αθανάσιος δεν μας πείθει ότι την επόμενη φορά δεν θα ανακαλύψει τρόπο να μας ...θορυβήσει, αλλά ελπίζουμε στη ...σύνεσή του για να αποφύγουμε "αιφνιδιασμούς"!


     Ωστόσο οι λήψεις του κ. Vincent McLean θα πρέπει να τον ικανοποίησαν διότι, σήμερα, οι τυφλοί μαθητές μας δεν ήσαν απλώς ικανοί αλλά και κεφάτοι!


     Κι αυτό το ωραιότατο κέφι το έδειξε κι η Γεωργία μας η οποία, τον τελευταίο καιρό δείχνει όχι απλώς "αναβάτις" του Ίππου αλλά αναπόσπαστο μέρος του.


     Ασυγκράτητος κι ο Αρχηγός Ομάδος, ο Αντώνης μας, δεν παρέλειψε να εμπλακεί σε ωραίες λήψεις καλπασμού κι Έφιππης Τοξοβολίας.


     Από ιπποδρομιακό σε ...ιπποδρομιακό ο Αντώνης κι απ΄τον σχολικό Ίππο των Αθηνών στον ομόλογό του της Καλαμάτας, δείχνει ότι πολύ γρήγορα θα ακολουθήσει το "δρομολόγιο" των αγώνων ωκυπόδων Ίππων ...σνομπάροντας τους αργούς!



     Ο Αρχηγός της Σχολής των «Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας» Αθανάσιος Ψωρομύτης συνέβαλε με την δική του επίδειξη Έφιππης Τοξοβολίας στην πληρότητα της κινηματογραφήσεως της Ομάδος μας. «Εγκεφαλικός» χαρακτήρας ο Αθανάσιος «προσθέτει» στους «Έλληνες Κενταύρους» μιαν, επιπλέον, «δόση» βαθύτερης περισκέψεως η οποία είναι απαραίτητη σε μια πολεμική τέχνη. 


     Μαζύ με τον Αμερικανό παραγωγό κ. Vincent McLean, σήμερα βρέθηκαν στο Ιππικό Κέντρο Πλατέος και δύο ακόμη τηλεοπτικά συνεργεία προκειμένου να παρουσιάσουν την Σχολή Τυφλών Εφιπποτοξοτών, το "BEST TV" και το "IONIAN TV".


     Εντυπωσιακή η παρουσία των μαθητών μας μπροστά στις κάμερες των έκπληκτων τηλεοπτικών συνεργείων που αντιμετώπιζαν την πρωτόγνωρη εμπειρία να κινηματογραφούν τυφλούς που ίππευαν και τόξευαν!


     "Γεμάτη" η πρώτη μέρα κινηματογραφήσεων στο Ιππικό Κ¨εντρο Πλατέος και η δεύτερη ξεκίνησε και πάλι με τον κ. Vincent McLean να καταγράφει τον Αρχηγό των "Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας" στην συνέντευξή του. 


     Τούτη την δεύτερη μέρα, η Δέσποινα Μπόνου όχι μόνον έδωσε συναρπαστικές εικόνες Έφιππης Τοξοβολίας, αλλά και "χάραξε" ένα καινούργιο "μονοπάτι" ασκήσεων Έφιππης (Azva) Yoga σε συνδυασμό με Τοξοβολία. 


     Η Σχολή των «Ελλήνων Κενταύρων» προσεγγίζει την Έφιππη Τοξοβολία ως τέχνη πολέμου και ο πόλεμος χαρακτηρίζεται από το απρόβλεπτο και αιφνιδιαστικό, παράμετροι που λαμβάνονται υπ΄ όψη στην δράση της Ομάδος μας. Έτσι, σ'  αυτή την κινηματογράφηση η Συνασκούμενη ηθοποιός και χορεύτρια Δέσποινα Μπόνου, με αρμονία κινήσεων, τόξευσε έφιππη και υπό εντελώς ασυνήθιστες στάσεις που συμβολίζουν το απρόβλεπτο και αιφνιδιαστικό τα οποία μπορεί ένας έφιππος πολεμιστής να αντιμετωπίσει κατά την διάρκεια της μάχης.


     Επιπλέον, η  Δέσποινα έδειξε με το καλλιτεχνικό ένστικτό της μια προέκταση της Έφιππης Yoga συνδυάζοντας το ασκησιολόγιό της με την Τοξοβολία. Έτσι είδαμε την Δέσποινα να τοξεύει με ευστοχία, από την ράχη του Ίππου, εκτελώντας ταυτοχρόνως ασκήσεις Azva Yoga ενώ ο κινηματογραφικός φακός του Αμερικανού παραγωγού κ. Vincent McLean κατέγραφε την Ελληνίδα Αμαζόνα για το ντοκιμαντέρ του.


     Εντύπωση μας έκανε και η γενναιότητα του φίλου μας κ. Vincent McLean ο οποίος εμπιστεύθηκε τόσο πολύ την ...μετεωριζόμενη και τοξεύουσα Δέσποινα, ώστε για να έχει "δραματικές" λήψεις, ...ευθυγραμμίστηκε με την ευθεία της τροχιάς των βελών της έφιππης Αμαζόνας εμπιστευόμενος ότι τα βέλη θα σταματήσουν στον στόχο, κάτι που, ευτυχώς, επαληθεύτηκε! 


     Εξαιρετικός στην επίδειξη της Έφιππης Τοξοβολία και ο Αρχηγός των "Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας" σε κάποιες , σημερινές, συμπληρωματικές λήψεις για την τελειότητα του ντοκιμαντέρ!

     Σήμερα κινηματογραφήθηκε και για πρώτη φορά απόσπασμα από την διδασκόμενη παράσταση της Σχολής του Ιππικού Θεάτρου μας, «Μιχαήλ Μάρουλλος Ταρχανιώτης» με την ηθοποιό Δέσποινα Μπόνου, τον Αρχηγό της Ομάδος Αντώνη Διαγούπη και τους Ίππους της Σχολής των «Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας». Έτσι, οι ξένοι θεατές του ντοκιμαντέρ του Αμερικανού παραγωγού θα έχουν και το προνόμιο της πρώτης θεάσεως ενός εγχειρήματος το οποίο εμείς το θεωρούμε ως συνεισφορά στον Πολιτισμό. 


     Οι εικόνες που κατέγραψε η κάμερα χωρίς καμία ιδιαίτερη τεχνική υποδομή, απεδείχθησαν πολύ ικανοποιητικές!


     Το σενάριο και η σκηνογραφία της διδασκόμενης παραστάσεως αποτελεί βιωματικό πρόσκτημα του Ιδρυτή της Ομάδος των «Ελλήνων Κενταύρων» και ο οποίος εξεπόνησε ειδική σκηνογραφική μελέτη την οποία και δημοσίευσε. Ιδιαιτέρως ευγνώμονες παραμένουμε προς το Μέλος της Ομάδος μας, Συνασκούμενο Βασίλειο Κροκίδη – Πολυδεύκη για την ευγενή χορηγία χρήσεως όπλων και πανοπλιών εποχής, από την προσωπική συλλογή του για τις ανάγκες της Σχολής μας. 


     Το σκηνικό ζευγάρι Μάρουλλος και Αλεσάντρα αν και υπό λιτότατες σκηνικές συνθήκες "έγραψε" εικόνα και φανταζόμαστε πόσο θεατρικότερο θα είναι υπό κανονικές συνθήκες παραστάσεως.


     Κι εδώ χαρήκαμε και την αφομοίωση της παρουσίας του πανέμορφου Ίππου, αλλά και την σκηνική φυσικότητα του Μαρούλλου (Αντώνη Διαγούπη) ο οποίος παρέμεινε μέρος της σκηνής. Βεβαίως, για την επαγγελματία ηθοποιό και χορεύτρια Δέσποινα κάθε σχόλιο ...περιττό!


     Με φόντο την επιβλητικότητα του τείχους που, κάποτε, εντυπωσίασε τον Παυσανία («Μεσσηνιακά») έδωσε την συνέντευξή του o Aρχηγός των «Ελλήνων Κενταύρων» Αντώνης Διαγούπης, για το ντοκιμαντέρ. Προβάλλοντας το Μεσσηνιακό τείχος, ο μεσσήνιος Αρχηγός μας φρόντισε να υπογραμμίσει τον γενέθλιο τόπο του, όχι μόνον ως Έλληνας, αλλά και ως καταγόμενος από την καλώς οχυρωμένη πόλη του Επαμεινώνδα.


     Με την ευφράδεια λόγου που τον διακρίνει και τα άριστα Αγγλικά του, ο Αντώνης δεν κούρασε διόλου τον Αμερικανό παραγωγό κάτω από τον αφόρητο, μεσημεριανό, ήλιο! 


     Το ίδιο και η Δέσποινα η οποία κι αυτή, στο ίδιο ιστορικό σημείο, μίλησε on camera, για την Σχολή Ιππικού Θεάτρου των "Ελλήνων Κενταύρων" και άλλα πολλά!


     Συγκινητικό στιγμιότυπο που δείχνει την ευγένεια που εξακολουθεί να υπάρχει στη χώρα μας, η πρωτοβουλία νεαρού οδηγού επαγγελματικού ψυγείου που μετέφερε εμφιαλωμένο νερό, να σταματήσει δίπλα στην ομάδα μας και να προσφέρει κρύα νερά, βλέποντάς τους ολομόναχους μέσα στις "πυρπολημένες" από τη ζέστη μεσσηνιακές αρχαιότητες. Ευγνώμονες στον επαγγελματία οδηγό κι αξέχαστη η φιλόξενη προσφορά του!


     Βεβαίως, ο Αντώνης μας, πριν πιεί ο ίδιος νερό έσπευσε να ποτίσει τα αδέσποτα που γυρόφερναν στο Μεσσηνιακό τείχος ανακουφίζοντας τη δίψα τους. 

     Το ίδιο βράδυ, ο ιδιοκτήτης του Ιππικού Κέντρου Πλατέος (Μεσσηνίας) στο οποίο δραστηριοποιούνται οι «Έλληνες Κένταυροι Καλαμάτας», κ. Γεώργιος Τζαβάρας, παρέθεσε αποχαιρετιστήριο δείπνο προς Τιμή του Αμερικανού παραγωγού τηλεοπτικών ταινιών κ. Vincent McLean και των «Ελλήνων Κενταύρων» Αθηνών και Καλαμάτας που έλαβαν μέρος στην κινηματογράφηση. Το δείπνο τίμησε με την παρουσία του και ο Δήμαρχος Καλαμάτας κ. Αθανάσιος Βασιλόπουλος, ο οποίος ενημερώθηκε και για τις δραστηριότητες στο Ιππικό Κέντρο Πλατέος.


Πλήρες Φωτογραφικό Λεύκωμα ΕΔΩ

ΟΙ ΑΝΩΤΕΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΕΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ, ΠΑΡΑ ΜΟΝΟΝ ΣΤΗΝ ΤΟΞΟΒΟΛΙΑ

 

ΟΙ ΑΝΩΤΕΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ

ΔΕΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ, ΠΑΡΑ ΜΟΝΟΝ 

ΣΤΗΝ ΤΟΞΟΒΟΛΙΑ


Το κινεζικό ιδεόγραμμα του νερού και σύμβολο του Κομφουκιανισμού


     «Οι ανώτεροι άνθρωποι δεν ανταγωνίζονται παρά μόνον στην Tοξοβολία»[3,7]. Με αυτή την φράση των «Αναλέκτων» του, ο Κομφούκιος ξεχωρίζει μία από τις έξι ευγενείς ανατολικές τέχνες και την αναγορεύει σε επιτρεπτό «στίβο» ανταγωνισμού, αποδίδοντάς της ιδιαίτερο προνόμιο. Όμως, ποιους εννοεί ως «ανώτερους» ανθρώπους; Σε ποιους, ακριβώς, εμπιστεύεται το δικαίωμα του ανταγωνίζεσθαι, αναγνωρίζοντάς τους ότι δεν θα το ευτελίσουν; 

     Ο Κινέζος κοινωνικός φιλόσοφος Κομφούκιος (孔夫子, Κουνγκ Τζου ή Κουνγκ Φου Τζου, 551 – 479 π.χ.χ.) επηρέασε βαθύτατα την κινεζική, κορεατική, ιαπωνική και βιετναμική κουλτούρα, προερχόμενος από μία ευγενή Οικογένεια της τάξεως των ρου, της κινεζικής επαρχίας Λου (σημερινή, Σαντόνγκ),  έχοντας μάθει τις έξι τέχνες (τελετουργία, μουσική, Tοξοβολία, αρματηλασία, καλλιγραφία και αριθμητική) και μεγαλωμένος από την μητέρα του διότι ο πατέρας του πέθανε όταν ήταν μόλις τριών ετών. Οι σκληρές συνθήκες των παιδικών χρόνων του «σμίλεψαν» τους πνευματικούς ορίζοντές του και η σκέψη του επηρέασε καθοριστικώς την Ασία με την σοφία του να ξεχειλίζει σε όλο τον κόσμο. Ως νέος εργάσθηκε ως βοσκός. Στα δεκαεννέα του χρόνια ήταν ήδη παντρεμένος αποκτώντας από αυτό το γάμο ένα γιο και δύο κόρες και στα είκοσι δύο του υπήρξε δάσκαλος. Στα 517 π.χ.χ. επισκέφθηκε την πρωτεύουσα του βασιλείου μαζί με δύο μαθητές του. Εκεί μελέτησε τους θησαυρούς της βασιλικής βιβλιοθήκης, καθώς και μουσική, που είχε καλλιεργηθεί σε υψηλό επίπεδο στην Αυλή. Σύμφωνα με τον ιστορικό Ζε Μα Τσιεν, τότε συνάντησε και συνομίλησε με τον Λάο Τσε, πατέρα του Ταοϊσμού. Στα πενήντα ένα του υπήρξε υπουργός Δημοσίων Έργων και Δικαιοσύνης ενώ στα πενήντα πέντε του απεχώρησε θεωρώντας απαράδεκτη την συμπεριφορά του τοπικού άρχοντος Ντινγκ. Περιπλανήθηκε επί δώδεκα χρόνια και φυλακίστηκε αλλά διεμόρφωσε μια φιλοσοφία βασιζόμενη στην  α λ ή θ ε ι α  και στη  δ ι κ α ι ο σ ύ ν η, κάτι που ακούγεται συχνά μέσα στην Ομάδα των «Ελλήνων Κενταύρων». Αυτή η διδασκαλία του καθιερώθηκε ως «Κομφουκιανισμός».

     Ποιοι, λοιπόν, κρίνονται ως «ανώτεροι άνθρωποι» από τον Κομφουκιανισμό του οποίου οι άξονες είναι η αλήθεια και η δικαιοσύνη; Μα, φυσικά, οι ενάρετοι! 

     Στα «Ανάλεκτα» γίνονται συχνές και πολλές αναφορές στον ενάρετον άνθρωπο και γύρω από την διαμόρφωσή του περιστρέφεται ο στοχασμός του σοφού Δασκάλου. 

     «Ο ενάρετος άνθρωπος δεν έχει ανησυχία, δεν έχει φόβο»[12,4] υπογραμμίζοντας το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της ψυχικής δυνάμεως ως υποστρώματος της αρετής! Όμως, λίγο πιο κάτω διευκρινίζει: «Ένας ενάρετος άνθρωπος είναι σίγουρο ότι θα είναι θαρραλέος, αλλά ένας θαρραλέος άνθρωπος δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι και ενάρετος»[14,5], διαχωρίζοντας την ποιότητα της ψυχικής δυνάμεως από την αποκοτιά που μπορεί να καταλήξει στη βία του θράσους, κάτι που, ασφαλώς, δεν χαρακτηρίζεται από δικαιοσύνη.

     Για τον Κομφουκιανισμό «Ο ενάρετος άνθρωπος είναι αξιοπρεπής αλλά όχι αλαζονικός. Ο κατώτερος άνθρωπος είναι αλαζονικός αλλά όχι αξιοπρεπής»[13,26] κι αυτό δίνει και το μέτρο της αληθείας διότι η αλαζονεία εκφεύγει του αληθούς περιεχομένου της υπάρξεως πλαστογραφώντας τις διαστάσεις του

     «Ο ενάρετος άνθρωπος βοηθά τους άλλους να πραγματοποιήσουν ό,τι είναι καλό μέσα τους. Δεν τους βοηθά να πραγματοποιήσουν ό,τι είναι κακό μέσα τους. Ο κατώτερος άνθρωπος κάνει το αντίθετο»[12,16] και ο Κουμφουκιανισμός, με αυτό το απότμημα εισάγει και την παράμετρο του αγαθού! Να, λοιπόν, ακόμη ένας δομικός λίθος στο οικοδόμημα του ανώτερου ανθρώπου. Ολοκληρώνεται, όμως, εδώ ο ανώτερος άνθρωπος για τον Κομφουκιανισμό; Όχι!

     «Όταν προωθείς την πίστη και την αξιοπιστία και ενισχύεις τη δικαιοσύνη εξαίρεις την αρετή»[12,10]. Ακόμη δύο λιθαράκια, η πίστη και η αξιοπιστία έρχονται να ενισχύσουν τον «φέροντα οργανισμό» του ενάρετου, ανυψώνοντάς τον ώστε να καταστεί …ανώτερος! Διότι, αν η Τιμή σου δεν ονομάζεται Πίστη…

     Αναφορικώς με την σκέψη η οποία αποτελεί το «κουπί» της «σχεδίας» που εκπροσωπεί η ανθρώπινη ύπαρξη, ο Κομφουκιανισμός προειδοποιεί: «Ο ενάρετος άνθρωπος κρατά επιφυλακτική σκέψη απέναντι σε ό,τι δεν καταλαβαίνει»[13,3] προστατεύοντας από κάθε ενδεχόμενο εξαγωγής αναληθούς συμπεράσματος το οποίο, βεβαίως, θα εξέπιπτε της αληθείας και της δικαιοσύνης, ενώ, προηγουμένως, αποσαφηνίζει: «Η μάθηση χωρίς σκέψη είναι μάταιος κόπος. Η σκέψη χωρίς μάθηση είναι επικίνδυνη»[2,15] ώστε, όχι μόνον να διακρίνουμε το «κουπί», αλλά να έχουμε και τον κανόνα του χειρισμού του, ώστε να μας επιτρέψει να οδηγηθούμε προς τη γνώση.

          Στην αλήθεια, επιμένει ο Κομφουκιανισμός αφού από την γνώση της εξαρτάται και η απόδοση δικαιοσύνης. Και η αλήθεια αφορά σε πολλές πτυχές του ανθρώπινου χαρακτήρα. «Αυτός που δεν έχει μετριοφροσύνη στα λόγια του θα έχει δυσκολία στις πράξεις του»[14,21], «Ο ενάρετος άνθρωπος ντρέπεται αν τα λόγια του είναι λαμπρότερα από τις πράξεις του»[14,29], «Μην σε απασχολεί το αν σε εκτιμούν οι άλλοι. Να σε απασχολούν οι ικανότητές σου»[14,32] και «Ένας καλός Ίππος επαινείται όχι για την δύναμή του, αλλά για τον χαρακτήρα του»[14,35]. Με αυτά τα τέσσερα αποσπάσματα, ο αριστοκράτης και οχλολοίδορος Κομφούκιος θέτει τα όρια μεταξύ της θετικής μετριοφροσύνης και της αρνητικής ταπεινότητος, ενώ επιμένει στην ουσία της αποτιμήσεως του χαρακτήρος ως επικέντρου προσοχής, η οποία ουσία συνιστά την βαθμολόγηση των, απτών, πράξεων και όχι των λόγων που εξανεμίζονται.

     Εν τέλει, ο Κομφουκιανισμός προτρέπει: «Εξύψωσε τους δίκαιους πάνω από τους άδικους και οι άδικοι θα γίνουν δίκαιοι»[12,22] Ναι, διότι δικαιώνοντας τους δικαίους υπηρετούμε την δικαιοσύνη γενόμενοι κι εμείς οι ίδιοι μέρος της.

     Αλλά προσοχή: «Στην Τοξοβολία το βασικό δεν είναι το τρύπημα του δέρματος του στόχου…»[3,16]. Καταλάβατε κάτι…;

      Τι λέτε, λοιπόν, μετά από όλα αυτά μπορούμε να ανταγωνιστούμε στην Τοξοβολία;

Παρασκευή 3 Ιουνίου 2022

ΔΙΕΦΥΓΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΩΣΙΑ Ο ALEXANDER NEVZOROV

 ΔΙΕΦΥΓΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΩΣΙΑ 

Ο 

ALEXANDER NEVZOROV




      Ένας από τους κορυφαίους παράγοντες της παγκόσμιας Ιππασίας και, κυρίως, της ευημερίας του Ίππου το έργο του οποίου εκτιμά η Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων", ο Ρώσος δημοσιογράφος και πολιτικός Alexander Nevzorov διέφυγε από το "γκουλάγκ" του μετα-σοβιετικού Πούτιν και βρίσκεται στην Ουκρανία με ασφάλεια. Μαζύ του βρίσκεται ασφαλής και η μεγάλη Αμαζόνα Lydia, σύζυγός του και συνεργάτις του στην Ακαδημία "NEVZOROV HAUTE ECOLE" η οποία δίδαξε παγκοσμίως τον σεβασμό στον Ίππο δια της καθιερώσεως της Φυσικής Ιππικής, χωρίς στομίδα και χωρίς κανένα μέσο που ασκεί βία στον Ίππο.

     Η παγκόσμια ιππική Οικογένεια, εύχεται στο αγαπητό ζεύγος Nevzorov ασφαλή διαμονή όπου και αν βρεθεί και γρήγορη επάνοδο στο λαμπρό έργο της προστασίας του Ίππου!

Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022

ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ: Το άλλο πρόσωπο της αρχαίας Περσίας

 

ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ:

Το άλλο πρόσωπο της αρχαίας Περσίας


 

Το άλλο πρόσωπο της αρχαίας Περσίας


«Ο Μαραθώνας», η «Σαλαμίνα», «η σύγκρουση της Ευρώπης με την Ασία», «ο αγώνας της δημοκρατίας ενάντια στον ανατολικό δεσποτισμό» και τα παρόμοια είναι σχεδόν οι μόνες έννοιες που σχετίζονται με την αρχαία Περσία που έρχονται αμέσα στο μυαλό εκείνου που ο Costanzo Preve ονόμασε η «ημι-καλλιεργημένη μεσαία τάξη», η κουλτούρα της οποίας πρέπει να εμπλουτίστηκε περαιτέρω αφότου η βιομηχανία του Χόλιγουντ έβγαλε ένα κινηματογραφικό προϊόν που ισχυρίζεται ότι δήθεν αναδημιουργεί, προς χρήση και κατανάλωση της δυτικής φαντασίας, την επική μάχη που πραγματοποιήθηκε στις Θερμοπύλες το 480 π.Χ.

Η χολιγουντιανή παραγωγή δεν ήταν παρά μια καθαρά εμπορική βλασφημία : σε ομιλία του στις 11 Φεβρουαρίου 2007 για να γιορτάσει την επέτειο της Ισλαμικής Επανάστασης, ο Ιρανός πρόεδρος Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ υποστήριξε ότι η ταινία των ΗΠΑ, που απεικονίζει τους Πέρσες ως άγριους, αποτελούσε πράξη ψυχολογικού πολέμου εναντίον του Ιράν.

Δεν θα έπρεπε να χρειάζεται να ειπωθεί ότι η διαφορά επιπέδου μεταξύ της χοντροκομμένης αμερικανικής ταινίας και των εικόνων των Περσικών πολέμων που μας έδωσε η πατριωτική ποίηση της λογοτεχνικής μας παράδοσης είναι αστρονομική και αβυσσαλέα. Απλώς σκεφτείτε, για παράδειγμα, τη φωσκολική αναπαράσταση της φωνής που "θρέφει ενάντια στους Πέρσες στο Μαραθώνα, / όπου οι ιεροί τάφοι της Αθήνας στους πολεμιστές της, / η ελληνική αρετή και η οργή" και η επακόλουθη νυχτερινή σκηνή του όπου "προνύμφες πολεμιστών" "που δεν σταματούν να πολεμούν στο πεδίο του Μαραθώνα"· ή στην εξύμνηση του Λεοπάρντι για τη μάχη των Θερμοπυλών, "όπου η Περσία από τη μοίρα ήταν πολύ λιγότερο δυνατή / ήταν για λίγες ψυχές ειλικρινείς και γενναιόδωρες!"

Ωστόσο, δεν υπήρξε έλλειψη διανοουμένων που παρατήρησαν αυτά τα μακρινά γεγονότα από μια ελαφρώς διαφορετική οπτική. Ο Κωνσταντίν Λεόντιεφ, για παράδειγμα, θυμάται να διαβάσει σε μια σελίδα του Herzen το επεισόδιο «μερικών Περσών ευγενών που, κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας, έπεσαν οικειοθελώς στη θάλασσα για να ελαφρύνουν το πλοίο και έτσι να σώσουν τον Ξέρξη, πλησιάζοντας τον βασιλιά και υποκλινόμενοι ο ένας μετά το άλλο πριν πηδήξουν πέρα από το πλαϊνό περβάζι». Ο Herzen, σχολιάζει ο Λεόντιεφ, «έχει απόλυτο δίκιο να ορίσει αυτήν την πράξη σαν τις Περσικές Θερμοπύλες. Αυτή είναι μια πιο τρομερή και γιγαντιαία χειρονομία από αυτή των Θερμοπυλών, μια χειρονομία στην οποία αποκαλύπτεται η δύναμη μιας ιδέας και μιας πεποίθησης ακόμη μεγαλύτερης από εκείνη των συντρόφων του Λεωνίδα. Είναι ευκολότερο, στην πραγματικότητα, να προσφέρεις το κεφάλι σου σε μια μάχη παρά να αποφασίσεις ψυχρά και συνειδητά, χωρίς κανένα καταναγκασμό, να αυτοκτονήσεις στο όνομα μιας θρησκευτικής και πολιτικής ιδέας ".

Στις περισσότερες περιπτώσεις, ωστόσο, έχουμε να κάνουμε με μια εκπροσώπηση των Περσών που τους καθιστά αποκλειστικά στρατιωτικούς και πολιτικούς αντιπάλους των Ελλήνων. Πρόκειται, όπως έγραψε ένας έγκυρος Ιρανός, για «μια υποκειμενική οπτική ήδη στην επιλογή των ελληνικών μαρτυριών για τον Περσικό κόσμο, που παρουσιάζουν μια σημαντικά μεγάλη ποικιλία, από την άποψη που σχεδόν αποκηρύσσει τη διερεύνηση των σύγχρονων αυτόχθονων πηγών, υποτιμώντας την πολλαπλότητα των μοντέλων επαφής μεταξύ Ελλήνων και Περσών, και μειώνοντας αυτόν τον κόσμο, που μας είναι ξένος, στην πολιτική-στρατιωτική του διάσταση (…) ».

Ωστόσο, παρόλα αυτά, δεν μπορεί να ειπωθεί ότι στους Έλληνες η εικόνα της περσικής πραγματικότητας κυριαρχούνταν εξ ολοκλήρου από τον πολιτικό και πολιτιστικό ανταγωνισμό. Ακόμη και οι Περσικοί πόλεμοι "θεωρήθηκαν από διαφορετικές οπτικές γωνίες" [7].

Το 472 π.Χ., οκτώ χρόνια μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, ο παλαίμαχος του Μαραθώνα (και ίσως επίσης της Σαλαμίνας, τις Πλαταιές και το Αρτεμίσιο), ο Αισχύλος της Ελευσίνας, θριάμβευσε με μια τραγωδία, τους Πέρσες, οι οποίοι έφεραν την ήττα του Ξέρξη επί σκηνής "λαμβάνοντας μια θέση συμπάθειας" [8]. Στα Σούσα, μπροστά από το παλάτι των βασιλέων της Περσίας, η Βασίλισσα Ατόσα περιγράφει ένα ενοχλητικό όνειρο στους πρεσβύτερους της Αυλής, χωρίς να γνωρίζει το αποτέλεσμα της εκστρατείας του Ξέρξη στην Ελλάδα. Η βασίλισσα ονειρεύτηκε ότι ο γιος της, ο Ξέρξης, έζευε σε ένα άρμα δύο γυναίκες σε διαμάχη μεταξύ τους, μια από τις οποίες ήταν τυλιγμένη με περσικά ρούχα, ενώ η άλλη φορούσε το δωρικό φόρεμα [9]. Στη γυναίκα ντυμένη με δωρικά πέπλα, η οποία αμφισβητεί την άλλη και αρνείται την επιβολή του ζυγού κάνοντας τον Μεγάλο Βασιλιά να πέσει στο έδαφος, είναι δυνατόν να αναγνωρίσουμε την Αθήνα [10], αν και θα μπορούσε να υποδείχνει προφητικά "τους Πελοποννήσιους Δωριείς, που ένα χρόνο μετά τη Σαλαμίνα θα νικήσουν τον χερσαίο στρατό των Περσών »[11]. Σε κάθε περίπτωση, το νυχτερινό όραμα της βασίλισσας παραπέμπει στη μάταιη προσπάθεια του Ξέρξη να καθησυχάσει μια σύγκρουση που προέκυψε μεταξύ δύο «αδελφών του αίματος, της ίδιας γενεαλογίας» (kasignéta ghénous tautoû(στμ:κασιγνητα γένους ταύτοΰ' πατραν δ' εναιον) ), και οι δύο εγκαταστάθηκαν στη «γη των πατέρων» (Πάτρα): το ένα στην Ελλάδα και το άλλο σε "βάρβαρη γη" (gaîa bárbaros)

Αυτός ο τελευταίος ορισμός δεν συνεπάγεται αρνητική κρίση, αλλά απλώς υποδηλώνει μια χώρα στην οποία δεν ομιλούνται τα Ελληνικά: "σαν να ήταν αρχαϊκός ποιητής - όπως ο Όμηρος - ο Αισχύλος δείχνει εδώ ότι δεν γνωρίζει τον" βάρβαρο "της εθνικιστικής προπαγάνδας, της ρητορικής και της ιστοριογραφίας "[12]. Από την άλλη πλευρά, το "να πιστέψουμε ότι οι φυσιολογικές καθημερινές σχέσεις μεταξύ Ελλήνων και Περσών χαρακτηρίζονται και εξαρτώνται από τα κλισέ σχετικά με τους βάρβαρους που βρίσκουμε στην ελληνική παράδοση θα έδιναν μια εντελώς λανθασμένη εικόνα των σχέσεων αυτών" [13]. και ακόμη και το έτος κατά το οποίο η Αισχύλεια τραγωδία των Περσών θριάμβευσε στην Αθήνα, «τα σύνορα μεταξύ της αθηναϊκής ναυτικής συμμαχίας και των περσικών εδαφών στη δυτική Μικρά Ασία ήταν πολύ πιο διαπερατά από ό, τι πιστεύεται συχνά» [14].

Ωστόσο, με την "εκπληκτική αναφορά του Αισχύλου στην Περσία και την Ελλάδα σε πόλεμο μεταξύ τους ως (...)" αδελφές του αίματος, των ιδίων προγόνων "" [15], οι Πέρσες μας παρουσιάζονται σε μια σχέση εξαιρετικής συγγένειας με τον ελληνικό κόσμο. Στην πραγματικότητα, επιβεβαιώνεται η έννοια της συγγένειας μεταξύ Ελλήνων και Περσών, η οποία, στην παράδοση της αισχύλειας τραγωδίας προτάθηκε μέσω της έμμεσης ανάκλησης της μορφής του Περσέα, κοινού προγόνου των δύο λαών: κάθε περιοχή, / με δύο τρόπους, εμπιστεύονταν σταθερούς και σκληρούς ηγέτες / γης και θάλασσας, ο ήρωας ίσος με τους θεούς απόγονοι των χρυσών προγόνων»[16](στμ μετάφραση από το ιταλικό κείμενο). Ο εν λόγω κυρίαρχος είναι ο Ξέρξης, τη γενεαλογία του οποίου την ονομάζει ο Αισχύλος "χρυσή", όπως η οικογένεια των Αχαιμενίδων έδειξε τον πρόγονο της στον Πέρση, γιο του Περσέα και της Ανδρομέδας. και ο Περσέας γεννήθηκε από την Δανάη, την οποία ο Δίας γονιμοποίησε μετατρεπόμενος σε χρυσή βροχή.

Η γενεαλογία των Περσών από τον Πέρση μαρτυρείται επίσης στον Ηρόδοτο: «Αλλά αφού ο Περσέας, γιος της Δανάης και του Δία, ήρθε στον Κηφέα γιο του Βήλου και παντρεύτηκε την κόρη του Ανδρομέδα, γεννήθηκε ένας γιος, τον οποίο ονόμασε Πέρση. και τον άφησε εκεί, γιατί ο Κηφέας στερούνταν αρσενικών απογόνων. Από αυτόν λοιπόν [οι Πέρσες] πήραν το όνομά τους »[17]. Τα ονόματα του Περσέα και του Πέρση θυμίζει με τη σειρά της μία από τις Νύμφες που η Θέτιδα γέννησε στον Ωκεανό: Περσίδα. Η Ησίοδος την αναφέρει μαζί με τις αδελφές της, μεταξύ των οποίων βρίσκουμε την Ευρώπη και την Ασία [18]. Ο δεσμός που ενώνει τους Έλληνες και τους Πέρσες έρχεται έτσι να ενταχθεί στη στενή συγγένεια που ενώνει την Ευρώπη με την Ασία

Στο δεύτερο μισό του 4ου αιώνα π.Χ., ο Ξενοφών επανασυνδέει την προέλευση των Αχαιμενιδών με τον Περσέα. «Λέγεται - διαβάζουμε στην Κύρου Παιδεία - ότι ο Κύρος γεννήθηκε από τον Καμβύση, βασιλιά των Περσών. αυτός το Καμβύσης ήταν της γενεαλογίας των Περσίδων και οι Περσίδες κρατάνε αυτό το όνομα από τον Περσέα »[19].

Τέλος, βρίσκουμε στην Αινειάδα ένα αινιγματικό γεγονός που συνδέει την Περσία με την Ελλάδα και την Ιταλία: Ο Αινείας έφερε μαζί του στο Λάτιο έναν Έλληνα στρατιώτη, τον Αχαιμενίδη, που τον συνάντησε σε μια παραλία στη Σικελία: “Sum patria ex Ithaca, comes infelicis Ulixis, / nomine Achaemenides”[20]. [στμ. Πατρίδα του η Ιθάκη, όπως του δυστυχή Οδυσσέα, / Αχαιμενίδης στο όνομα] Ο Αχαιμενίδης, δηλ. Απόγονος του Αχαιμένου / Haχāmaniš: για τους Ρωμαίους αναγνώστες του ποιήματος του Βιργιλίου, κάτι θα έπρεπε να σήμαινε ότι ο πάτερ Αινείας έφερε μαζί του στην Ιταλία έναν σύντροφο του Οδυσσέα, του οποίου το όνομα αντηχούσε τη δυναστεία που ίδρυσε ο Μέγας Κύρος.


Η ηροδότεια αντιπαράθεση μεταξύ Ελλάδας και Περσίας


Είναι ευρέως διαδεδομένη η γνώμη των φιλολόγων ότι αρχικά κατά την παράδοση των Ιστοριών του Ηρόδοτου υπήρχε ένα έργο παρόμοιο με "τα Περσικά" γεωγραφικού και εθνολογικού χαρακτήρα που είχε συντεθεί στην εποχή του, αλλά "ίσως με μια στενότερη σύγκριση μεταξύ της περσικής και της ελληνικής παράδοσης" [21]. 

Στην πραγματικότητα, ο πατέρας της Ιστορίας δείχνει έντονο ενδιαφέρον για τις ιδέες και τα έθιμα των Περσών, καθώς και εκείνων των άλλων λαών με τους οποίους ήρθε σε επαφή η Περσική Αυτοκρατορία. "Γνωρίζω - γράφει - ότι οι Πέρσες έχουν τέτοια έθιμα: δεν συνηθίζουν να χτίσουν αγάλματα και ναούς και βωμούς, αλλά κατηγορούν αυτούς που τα χτίζουν για ανοησία, μου φαίνεται επειδή δεν πιστεύουν, όπως οι Έλληνες, ότι οι θεοί έχουν ανθρώπινη μορφή. Αντ 'αυτού, συνήθως κάνουν θυσίες στον Δία ανεβαίνοντας στα ψηλότερα βουνά. Ονομάζουν Δία όλο τον ουρανό. Θυσιάζουν στον ήλιο και το φεγγάρι και τη γη, τη φωτιά και το νερό και τους ανέμους. Μόνο σε αυτούς τους θεούς θυσιάζουν από την αρχή, αλλά έχουν μάθει να προσφέρουν και θυσίες στην Ουρανία, αφού το έχουν μάθει από τους Ασσύριους και τους Άραβες. Οι Ασσύριοι αποκαλούν την Αφροδίτη Μίλιτα, οι Άραβες Αλάιτ, οι Πέρσες Μήτρα »[22]. Όπως μπορεί να παρατηρηθεί, ο Ηρόδοτος δεν αναφέρει τη δυαδικότητα που εκπροσωπούνται από τους Ahura Mazda και Ahriman, αλλά αποδίδει στους Πέρσες τη λατρεία μιας υπέρτατης ουράνιας θεότητας που ταυτίζεται με τον Δία.

Το ηροδοτικό έργο επισημαίνει επίσης τις ομοιότητες μεταξύ των ταφικών τελετών που σχετίζονται με τους Πέρσες και τους Σπαρτιάτες βασιλείς: «Όταν οι βασιλιάδες πεθαίνουν, οι Σπαρτιάτες έχουν τα ίδια έθιμα με τους βαρβάρους της Ασίας: στην πραγματικότητα οι περισσότεροι από τους βαρβάρους έχουν τα ίδια έθιμα όταν οι βασιλιάδες πεθαίνουν. (...) Επίσης και σε αυτό το άλλο πράγμα συμφωνούν με τους Πέρσες: όταν ένας βασιλιάς πεθάνει, ένας άλλος βασιλιάς τον διαδέχεται, αυτός που αναλαμβάνει απελευθερώνει κάθε Σπαρτιάτη που είναι χρεωμένος στον βασιλιά ή το κράτος από τα χρέη. Και μεταξύ των Περσών, ο βασιλιάς που ενθρονίζεται δωρίζει σε όλες τις πόλεις την εισφορά που οφείλουν [23].

Είναι επίσης ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι ο Ηρόδοτος τοποθετεί την ελληνική συζήτηση σχετικά με μορφές διακυβέρνησης σε περσικό περιβάλλον, στο οποίο συγκρίνονται τα τρία πιθανά πολιτικά συστήματα - το δημοκρατικό, το ολιγαρχικό και το μοναρχικό - καθένα από τα οποία υπερασπίζεται αντίστοιχα οι Οτάνης, Μεγάβιζος και Δαρείος [24]. Στις ομιλίες που τους αποδόθηκαν, "ομιλίες που ήταν απίστευτες για ορισμένους από τους Έλληνες, αλλά παρόλα αυτά έγιναν" [25], υπάρχουν οι κατευθυντήριες γραμμές της ελληνικής πολιτικής φιλοσοφίας, οι οποίοι θα ασχοληθούν εκτενώς με το ζήτημα.

Όσον αφορά τη στρατιωτική σύγκρουση μεταξύ Ελλάδας και Περσίας, εμπίπτει σε εκείνες τις «μεγάλες και θαυμάσιες πράξεις, τόσο των Ελλήνων όσο και των βαρβάρων», από τις οποίες το Ηρωδότειο έργο πρέπει να διατηρήσει τη μνήμη, έτσι ώστε «να μην παραμείνουν χωρίς δόξα» [26] . Αφού επανέλαβε τη θέση ότι οι Πέρσες δεν φιλοδοξούσαν να επεκταθούν στην Ευρώπη, ο Ηρόδοτος δηλώνει πεπεισμένος ότι οι περσικοί πόλεμοι θα μπορούσαν να αποφευχθούν, αλλά ήταν οι ελληνικές προκλήσεις στην Ασία που τις προκάλεσαν. Η εξέγερση της Ιωνίας, η οποία είχε πλέον γίνει ένας από τους ηρωικούς μύθους της Ελλάδας, κρίνεται από τον Ηρόδοτο ως η αιτία των μεγάλων κακών τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους Πέρσες, μια άχρηστη και ατυχής περιπέτεια που γεννήθηκε από τις φιλοδοξίες ραδιούργων όπως ο τύραννος της Μιλήτου, Αρισταγόρας , ο οποίος, αν και δεν είχε καταφέρει να εξαπατήσει τον Κλεομένη της Σπάρτης και να τον ωθήσει σε πόλεμο εναντίον των Περσών, αντίθετα κατάφερε να «εξαπατήσει τριάντα χιλιάδες Αθηναίους. Οι Αθηναίοι, επομένως, πείστηκαν, αποφάσισαν να στείλουν είκοσι πλοία για να βοηθήσουν τους Ίωνες (…) Αυτά τα πλοία ήταν η αρχή της καταστροφής για τους Έλληνες και τους βαρβάρους »[27].

Εν πάση περιπτώσει, σύμφωνα με το ηροδότειο όραμα στους Περσικούς πολέμους συγκρούστηκαν δύο διαφορετικές αντιλήψεις: η εθνική των Ελλήνων και η αυτοκρατορική των Αχαιμενιδών. Για τον ιστορικό "ο βαθύς λόγος της σύγκρουσης βρέθηκε στην αντίθεση μεταξύ της ελληνικής σύλληψης, η οποία θεωρούσε ελληνική κάθε γη στην οποία ο Έλληνας, εγκαθίσταται, καλλιεργεί την ελιά και την αχαιμενίδικη, για την οποία, αφού ταυτήστηκαν τα σύνορα της Ασίας με εκείνα της αυτοκρατορίας, κάθε κάτοικος της Ασίας, Έλληνας ή βάρβαρος, έπρεπε να αναγνωρίσουν την περσική κυριαρχία »[28].

Ωστόσο, το γεγονός παραμένει ότι οι περσικοί πόλεμοι ξεκίνησαν μια νέα εποχή, για την οποία τείνουν να ξεχνούν ότι ο ελληνικός πολιτισμός γεννήθηκε από μια γόνιμη Ευρασιατική ανταλλαγή. Όπως έγραψε ένας Άγγλος αρχαιοδίφης, «μια σιδερένια κουρτίνα κατέβηκε: η Ανατολή ενάντια στη Δύση, ο δεσποτισμός ενάντια στην ελευθερία. οι διχοτομίες που δημιουργήθηκαν μετά τους Περσικούς πολέμους αντηχούν καθ 'όλη τη διάρκεια της επόμενης ιστορίας και φαίνεται ότι προορίζονται να διαιωνίζονται σήμερα περισσότερο από ποτέ »[29].


Η Περσική παιδεία


Εάν ο Πλάτων ανέπτυξε τις σκέψεις του για το κράτος αναφέροντας τες στις διαστάσεις της πόλης, άλλοι μαθητές του Σωκράτη ένιωθαν την ανάγκη να προβάλουν το πολιτικό πρόβλημα σε μια κλίμακα που ξεπερνούσε τον εξειδικευμένο χαρακτήρα του κράτους της πόλης. Ως εκ τούτου, το ενδιαφέρον τους προσελκύθηκε από την περσική αυτοκρατορική μοναρχία. Έτσι ο Αντισθένης έγραψε τρεις πραγματείες με τον ίδιο τίτλο, τον Κύρο [30], ενώ ο Ξενοφών, ο οποίος το 401 π.Χ. είχε πολεμήσει στα Κούναξα για τον Κύρο τον Νεότερο στο ελληνικό σώμα που διοικούσε ο Κλέαρχος, πρότεινε το περσικό κράτος της εποχής του Μεγάλου Κύρου (559-530) ως το ιδανικό μοντέλο πολιτικής τάξης. Το ενδιαφέρον για την Ανατολή, για τον πολιτισμό, την ιδεολογία, τις πολιτικές και κοινωνικές μορφές της άρχισε να εκδηλώνεται. αναμενόταν φως από την Ανατολή. Χαρακτηριστική είναι επίσης η εξιδανίκευση του ανατολικού δεσπότη: εδώ και η σύγχρονη με τον Ξενοφώντα εποχή γίνεται αισθητή με την ιδέα του (που μοιράζεται ένας σημαντικός κύκλος συγχρόνων του) για την ανανέωση των ελληνικών πολιτικών μορφών σε ένα πνεύμα κοντά στο πνεύμα της «ανατολικής δεσποτείας» [31].

Στην Κύρου Παιδεία, το πρωτότυπο εκείνου του λογοτεχνικού είδους "specula principum" [:Είδωλα Πριγκίπων] που θα έχει μεγάλη διάδοση στον Μεσαίωνα, ο Ξενοφών παρουσιάζει την εικόνα ενός ηγεμόνα που μετέτρεψε το βασίλειο των Περσών σε μια τεράστια πολυεθνική αυτοκρατορία και την ενοποίησει για πάντα. Η εικόνα του Κύρου είναι ενός «ευσεβούς, σοφού και δίκαιου πρίγκιπα, γενναίου στον πόλεμο και γενναιόδωρου στην ειρήνη, ένας ιδανικός αισιόδοξος πρίγκιπας, τον οποίο ο Ξενοφών αναδεικνύει ως πρότυπο κάθε ηθικής αρετής και μεγαλείου» [32].

"Γνωρίζουμε - διαβάζουμε στον πρόλογο της Κύρου Παιδείας - ότι στον Κύρο υπάκουαν πρόθυμα υφιστάμενοι που ήταν μακριά από αυτόν για πολλές μέρες ταξιδιού και ακόμη και πολλούς μήνες και άλλοι που δεν τον είχαν δει ποτέ ή που ήταν ακόμη σίγουροι ότι δεν θα τον δουν: κι όμως ήταν πρόθυμοι να τον υπακούσουν. (...) Κινήθηκε με ένα μικρό στρατό Περσών και χωρίς να αντιμετωπίσει καμία αντίσταση, έγινε ηγέτης των Μήδων και των Υρκανών και κατέκτησε τους Σύριους, τους Ασσύριους, τους Άραβες, τους Καππαδόκες, και τους μεν και τους δε Φρύγες, τους Λυδούς, τους Κάρρες, τους Φοίνικες, τους Βαβυλώνιους και κυριάρχησε επίσης στους Βακτριανούς, τους Ινδούς, τους Κίλικες, όπως επίσης και στους Σάκες, Παφλαγόνες, Μαγκαδίτες και πολλούς άλλους λαούς των οποίων τα ονόματα κανείς δεν θα το γνώριζε καν. κυριάρχησε επίσης στους Έλληνες της Ασίας και, κατεβαίνοντας στη θάλασσα, τους Κύπριους και τους Αιγύπτιους. Κυβέρνησε λοιπόν αυτούς τους ανθρώπους που μιλούσαν γλώσσες διαφορετικές από τη δική του και διαφορετικές μεταξύ τους, αλλά ήξερε πώς να διαδώσει τον τρόμο που ενέπνευσε με τόσο υπέροχο τρόπο, έτσι ώστε όλοι να είναι έκθαμβοι και κανείς δεν τολμούσε να του επιτεθεί. και ήξερε πώς να ενσταλάξει σε όλους μια τόσο μεγάλη επιθυμία να τον ευχαριστήσουν που όλοι θεωρούσαν σωστό να καθοδηγούνται από τη θέλησή του. και πολλοί πληθυσμοί προσαρτήθηκαν που θα ήταν μια επιχείρηση ακόμη και να τους διασχίσουμε, προς οποιαδήποτε κατεύθυνση και να ξεκινούσουμε να ταξιδεύουμε από την πρωτεύουσα, προς την ανατολή, καθώς και προς τη δύση, προς το βορρά, καθώς και προς το νότο "[33].

Όσο για τον Κύρο τον Νεότερο, ο οποίος πέθανε αγωνιζόμενος γενναία στα Κούναξα, το πορτρέτο που ο Ξενοφώντας τπου σκιαγραφεί στην Ανάβαση είναι - γράφει ο Werner Jaeger - ένα τέλειο παράδειγμα της υψηλότερης καλογαγαθείας. Είναι ένα πορτρέτο που πρέπει να διεγείρει τη μίμηση και χρησιμεύει για να δείξει στους Έλληνες ότι η αληθινή ανδρική αρετή και τα υψηλά ιδανικά και η συμπεριφορά δεν αποτελούν προνόμιο της ελληνικής φυλής. (...) Αυτοί οι υψηλόβαθμοι Πέρσες είχαν επίσης τη δική τους «παιδεία», ή κάτι παρόμοιο, και επειδή την είχαν, ήταν δεκτικοί στις υψηλότερες εκδηλώσεις του ελληνικού κόσμου. Η περσική υψηλή αρετή και ο φιλελληνισμός του Κύρου συνδέονται στενά μεταξύ τους, στο ξενοφωνικό πορτρέτο του ανθρώπου. Ο Κύρος είναι ένας Πέρσης Αλέξανδρος, διαφορετικός από τον Μακεδόνα μόνο ως προς την τύχη »[34].

Με αυτές τις σκέψεις του κλασικού φιλολόγου συγκλίνει η κρίση του ιρανολόγου: «Το μεγαλείο των Περσών θα συνίστατο στην εκπόνηση μιας εντυπωσιακής συμβολής στον τομέα της ανθρώπινης παίδευσης. Ο Ξενοφών θα είχε μαντέψει ότι ο Περσικός λαός, με τον ιπποτικό πολιτισμό του, είχε στενή σχέση με την αρχαία ελληνική καλογαγαθεία, δηλαδή με το εκπαιδευτικό ιδανικό του ανθρώπου με σωματική και πνευματική ρώμη. (…) Τώρα πια μπορούμε να ορίσουμε αυτό το μοντέλο ως Ελληνο-Ιρανικό »[35].


Το Ιράν σήμερα: νέα ιδεολογικά στερεότυπα και γεωπολιτικός ρόλος


Όσον αφορά το Ιράν σήμερα, οι κοινοτυπίες που είναι ευρέως διαδεδομένες μεταξύ των ημι-καλλιεργημένων μεσαίων τάξεων είναι εκείνες που δημιουργούνται από τα λιμπεράλ-δημοκρατικά στερεότυπα και από την Ατλαντική προπαγάνδα: «καθεστώς των μουλάδων» (ή «δικτατορία των αγιατολάχ»), «θρησκευτικός ριζοσπαστισμός», "Σιίτες εναντίον Σουνιτών", "πυρηνικός κίνδυνος", "απειλή εξόντωσης για το Ισραήλ", "γυναίκες καταπιεσμένες από το τσαντόρ", "δίωξη ομοφυλοφίλων" και ούτω καθεξής. Ούτε μπορεί να ειπωθεί ότι οι ακαδημίες έχουν συνεισφέρει σωστά «επιστημονικά» στη γνώση της ιρανικής πραγματικότητας που γεννήθηκε από την Ισλαμική Επανάσταση του 1979. Για να αναφέρω μόνο μία περίπτωση, σε μια έκθεση για το σύγχρονο Ιράν από καθηγητή Ιστορίας των Πολιτισμών πολιτικές κουλτούρες και γεωπολιτική διαβάζουμε κατά λέξη ότι "το Ιράν αισθάνεται απομονωμένο, περιτριγυρισμένο από εχθρικές χώρες" [36] (πλάγια γράμματα), λες και η εξάπλωση των αμερικανικών στρατιωτικών βάσεων στις γειτονικές χώρες του Ιράν δεν είναι γεγονός, αλλά μια καθαρή και απλή αίσθηση, ίσως λόγω μιας ψυχικής παραμόρφωσης που μοιάζει με συνωμοσία. Ο ακαδημαϊκός συνεχίζει την επιχειρηματολογία του δηλώνοντας ότι αυτή η υποκειμενική εντύπωση των Ιρανών, προσθέτοντας μεταξύ άλλων λόγων, όπως η ιδεολογία και η ρητορική που δίνει έμφαση στην πολιτική τάξη, έχει δημιουργήσει "εξαιρετικά ριζοσπαστικές και απειλητικές θέσεις" [37], όπως ο "ανταγωνισμός" απέναντι στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο αγώνας κατά του νεο-ιμπεριαλισμού και ιδίως οι λεκτικές επιθέσεις στο Ισραήλ »[38] με « εξωφρενικά και ντροπιαστικά σχόλια για το Shoah (sic) »[39].

Οι πραγματικά γεωπολιτικές προοπτικές βρίσκονται πέρα από τις ιδεολογικής εμπνεύσεως αναπαραστάσεις.

Από την άποψη των ΗΠΑ, το Ιράν αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα αυτής της μακράς ζώνης που ο Nicholas J. Spykman ονόμασε Rimland ("γη του περιθωρίου"): είναι εκείνο το εξωτερικό άκρο της ευρασιατικής ηπείρου από τις ακτές του Ατλαντικού και της Μεσογείου της Ευρώπης που φτάνει μέχρι την Κορέα, περνώντας από την Εγγύς και Μέση Ανατολή, από τη Νοτιοανατολική Ασία, τις Φιλιππίνες και την Ιαπωνία. Ενώ ο Mackinder είχε διατυπώσει το δόγμα ότι όποιος ελέγχει την Heartland (η "κεντρική γη") ελέγχει τον κόσμο, ο Spykman διατύπωσε τη συμπληρωματική θέση, ότι η δύναμη που ελέγχει το Rimland όχι μόνο εμποδίζει την Heartland να γίνει το κέντρο της παγκόσμιας δύναμης, αλλά η ίδια κατακτά την παγκόσμια δύναμη: «Όποιος ελέγχει τη Rimland κυβερνά την Ευρασία. Όποιος κυβερνά την Ευρασία ελέγχει τα πεπρωμένα του κόσμου ". Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, αυτή η θεωρία ενέπνευσε τη λεγόμενη στρατηγική «περιορισμού» της Σοβιετικής Ένωσης: τον έλεγχο των ακτών της Ευρώπης μέσω του ΝΑΤΟ, της Μεσογείου μέσω του έκτου στόλου και των ακτών της Ασίας μέσω άλλων συμμαχιών, οι ΗΠΑ έκαναν ό, τι είναι δυνατόν για να αποτρέψουν την Ευρασιατική Rimland να πέσει υπό τον έλεγχο της ΕΣΣΔ και της Κίνας.

Το να σπάσει η αλυσίδα συμμαχιών με τις οποίες οι ΗΠΑ είχαν περιβάλει την Ευρασιατική ήπειρο ήταν η Ισλαμική Επανάσταση του Ιράν, η οποία απελευθέρωσε το ιρανικό τμήμα της Rimland από τον έλεγχο που οι ΗΠΑ ασκούσαν πάνω σε αυτό μέσω του καθεστώτος του Σάχη. Το Σύμφωνο της Βαγδάτης ή το CENTO (ένωση Τουρκίας, Ιράκ, Ιράν, Πακιστάν και ... Ηνωμένου Βασιλείου), το οποίο σχημάτιζε τη σύνδεση μεταξύ ΝΑΤΟ και SEATO και ανέθετε στο Ιράν το ρόλο της «χωροφυλακής του Περσικού Κόλπου», εκ μέρους των Αγγλοαμερικανών, στην πραγματικότητα διαλύθηκε ως αποτέλεσμα του επαναστατικού γεγονότος που έλαβε χώρα το 1979. Με την ανάκτηση αποτελεσματικής κυριαρχίας πάνω στα χίλια πεντακόσια χιλιόμετρα των ωκεανικών ακτών του, το επαναστατικό Ιράν έσπασε τον «δακτύλιο του ανακόντα» με τον οποίο το ατλαντικό σχέδιο πρότεινε να στραγγαλίσει την Ευρασιατική ήπειρο.

Έχοντας κατακτήσει το βαθμό της περιφερειακής δύναμης, το Ιράν έχει γίνει, όπως η Ρωσία και η Κίνα, οι δύο μεγάλες Ευρασιατικές δυνάμεις με τις οποίες συνεργάζεται όλο και πιο στενά, φρουρά της ηπείρου. Η γεωπολιτική του λειτουργία συνίσταται στην οικοδόμηση μεταξύ Κεντρικής Ασίας και Ανατολικής Μεσογείου ενός μπλοκ ικανού να αποκρούσει την ατλαντική επιθετικότητα και να καταπολεμήσει την ηγεμονία στην Εγγύς Ανατολή ενάντια στο πιο επικίνδυνο φυλάκιο του ιμπεριαλισμού της Βόρειας Αμερικής: το σιωνιστικό καθεστώς που καταλαμβάνει Παλαιστίνη.

 

CLAUDIO MUTTI


Ο Claudio Mutti, ένας "αρχαιολόγος" παιδαγωγός, έχει πραγματοποιήσει διδακτικές και ερευνητικές δραστηριότητες στη Κέντρο Ουγγροφιννικης Φιλολογίασς του Πανεπιστημίου της Μπολόνια. Αργότερα δίδαξε λατινικά και ελληνικά στα λύκεια. Έχει δημοσιεύσει μερικές εκατοντάδες άρθρα στα ιταλικά και σε άλλες γλώσσες. Το 1978 ίδρυσε τις Εκδόσεις υπό το λάβαρο του Ποιμενικού, οι οποίες έχουν πάνω από εκατό τίτλους στον κατάλογό τους. Διευθύνει το τριμηνιαίο περιοδικό «Ευρασία. Επισκόπηση γεωπολιτικών μελετών ». Μεταξύ των πιο πρόσφατων βιβλίων του: Στα ανατολικά της Ρώμης και του Βερολίνου (2003), Imperium. Θεοφάνεια της ιδέας της αυτοκρατορίας (2005), Η ενότητα της Ευρασίας (2008), Γένοι, Λαοί, εδάφη, μύθοι (2010), Εξερευνητές της ηπείρου (2011), Απάντηση σε ερώτηση (2013), Δημοκρατία και θαλασσοκρατία (2014), Κρόνεια Βασιλεία (2015).


 ΠΗΓΗ:

https://www.peripolemou.gr/2022/06/blog-post_27.html

Τετάρτη 1 Ιουνίου 2022

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΥΦΛΩΝ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΩΝ

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 
ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΥΦΛΩΝ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΩΝ




     Στο πλαίσιο του ουμανιστικού πνεύματος του ιδρυτικού οράματος των "Ελλήνων Κενταύρων" ιδρύθηκε (2016) και λειτουργεί η Σχολή Τυφλών Εφιπποτοξοτών των "Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας" υπό την διεύθυνση του Εκπαιδευτή Αθανασίου Ψωρομύτη.


     Ήδη, από ετών, αυτή η μοναδική, παγκοσμίως, Σχολή, έχει αναγνωρισθεί διεθνώς και έχει προβληθεί στον ειδικό ξένο τύπο, αλλά, δυστυχώς, ουδέποτε προεβλήθη στο εσωτερικό όπου, βεβαίως, τα "ενδιαφέροντα" περιστρέφονται περί τα "γνωστά" και μόλις τώρα, δύο έγκριτα ειδησεογραφικά Κανάλια επέδειξαν ενδιαφέρον γι αυτή την πολύ ιδιαίτερη Σχολή προσερχόμενα στο Ιππευτήριο των "Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας" στο Ιππικό Κέντρο Πλατέος Μεσσηνίας το οποίο ευγενώς παραχωρεί ο κ. Γεώργιος Τζαβάρας προς τον οποίο είμαστε ευγνώμονες, προκειμένου να παρουσιάσουν το έργο της και τον δημιουργό της.


     Για πρώτη φορά, λοιπόν, παρουσιάζεται στην ελληνική ειδησεογραφία η Σχολή Τυφλών Εφιπποτοξοτών των "Ελλήνων Κενταύρων Καλαμάτας" και ο δημιουργός της, Εκπαιδευτής Αθανάσιος Ψωρομύτης ο οποίος μας μιλά για την Σχολή του.




     Εμφορούμενοι από τις πλατωνικές Αξίες και τιμώντας τα ινδάλματά μας, τους πολεμιστές Έλληνες Στρατιώτες της Δύσεως, οι "Έλληνες Κένταυροι" κινούμεθα, εκ καθήκοντος, στην αναπόδραστη τροχιά της συνεισφοράς στον ανθρώπινο Πολιτισμό κατά πως πρέπει στους Έλληνες όλων των εποχών.