Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2019

ΠΕΡΙ ΙΠΠΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ 


     Αναφερόμενοι στη Σχολή Ιππικού Θεάτρου των "Ελλήνων Κενταύρων" και έχοντας προσδιορίσει ως απώτερο σκοπό της ιδρύσεώς του την ανάπτυξη ισχυρότερης και διαυγέστερης μαχητικής ψυχολογίας για τον Εφιπποτοξότη, είναι αναμενόμενο σε μία χώρα η οποία πρωτοσυναντά το συγκεκριμένο αντικείμενο να εμφιλοχωρούν παρερμηνείες σχετικές με την διδασκαλία που ακολουθείται. Και μία από αυτές είναι και οι ενδύσεις των μαθητών της Σχολής μας κατά την διάρκεια της έφιππης διδασκαλίας τους.


     Είναι ευνόητο ότι οι σκηνικοί ρόλοι ενός τέτοιου θεάτρου, ως επί το πολύ, προϋποθέτουν ηθοποιούς εφίππους οι οποίοι θα υποδυθούν χαρακτήρες "εποχής".


     Αυτό σημαίνει ότι όσοι ανέβουν στην "σκηνή" ενός τέτοιου θεάτρου θα πρέπει να φορούν και την ανάλογην ένδυση κάτι που υπαγορεύει να έχουν μάθει να ιππεύουν φορώντας ενδύματα και παρελκόμενα τα οποία, ο χρόνος, απέδειξε ότι κάθε άλλο παρά συνάδουν με την άνεση που απαιτεί η δραστηριότητα του ιππεύειν.


     Επί παραδείγματι, τα περίπου τρία κιλά μιας περικεφαλαίας "εποχής" η οποία ανυψώνει και το κέντρο βάρους του Ιππέως με ό,τι αυτό σημαίνει για την ευστάθειά του, σε καλπαστική καμπύλη, είναι ευνόητο ότι παράγουν φυγόκεντρο η οποία μπορεί και να ρίξει τον Ιππέα από τον Ίππο του!


     Έτσι, ο μαθητής του Ιππικού Θεάτρου θα πρέπει να μάθει να ιππεύει φορώντας μια τέτοια περικεφαλαία, αντισταθμίζοντας καθ΄ όλη την διάρκεια της ιππεύσεώς του κάθε εκτρεπτική τάση.


     Το ίδιο ισχύει και για τα ενδύματα, τις πανοπλίες, τα ενδυματολογικά παρελκόμενα και, βεβαίως, τα όπλα!


     Βεβαίως, κατά την διάρκεια των μαθημάτων, εκπαιδεύεται και ο Ίππος ώστε να αποδέχεται πολλά επιπλέον απ΄ ό,τι σε ένα κοινό μάθημα Ιππασίας, αποενοχοποιώντας τους φόβους του.


     Η λάμψη και οι αντανακλάσεις στιλπνών επιφανειών (περικεφαλαία) ο κυματισμός ενός επινωτίου και πολλά άλλα τα οποία προκαλούνται από αμφιέσεις "εποχής" καλούνται να γίνουν αποδεκτά από τον Ίππο ο οποίος, σε άλλη περίπτωση, θα τα αντιμετώπιζε ακόμη και με πανικό!


     Το Ιππικό Θέατρο είναι μία πολλαπλή εκπαιδευτική πρόκληση για τον Εκπαιδευτή και για τον μαθητή, οπωσδήποτε, δε και για τον ίδιο τον Ίππο!


     Και, ενώ ο απλός εκπαιδευόμενος της Ιππασίας ή και ο Εφιπποτοξοτης διευκολύνονται ώστε να ιππεύουν με την ανετότερη δυνατή αμφίεση, ο ηθοποιός του Ιππικού Θεάτρου αναλαμβάνει την, πράγματι, βαρύτατη υποχρέωση να μπορεί να ιππεύει με μία αμφίεση και έναν φόρτο (οπλισμού ή άλλο...) που κάθε άλλο παρά άνεση ιππεύσεως παρέχει!


     Υπ΄ αυτή την έννοια, ο μαθητής της Σχολής Ιππικού Θεάτρου των "Ελλήνων Κενταύρων" δεν εκπαιδεύεται μόνον ως Ιππέας και Εφιπποτοξότης αλλά και ως έφιππος ηθοποιός, λόγος για τον οποίο καλείται να διεξαγάγει τα μαθήματα, τις πρόβες και τις καθόλου Προπονήσεις του ενδεδυμένος με έναν τρόπο εντελώς διαφορετικό από τους υπολοίπους Συνασκουμένους του.


     Ένα μεγάλο μέρος των εξαρτύσεων που χρησιμοποιούνται σήμερα στην Σχολή Ιππικού Θεάτρου των "Ελλήνων Κενταύρων" αποτελεί ευγενές χρησιδάνειο του Συνασκουμένου μας κ. Βασιλείου Κροκίδη, τον οποίο θερμώς ευχαριστούμε!


     Παραλλήλως, οι μαθητές μας αφ'  εαυτού τους προβαίνουν στην ραφή ενδυμάτων "εποχής" τα οποία καθιερώνουν στην καθημερινή εκπαίδευσή τους ώστε να συνηθίζουν σε ίππευση πέραν των κοινώς παραδεδεγμένων και αυτό η Σχολή μας το εκτιμά ιδιαιτέρως διότι κάτι τέτοιο προάγει και την ιστορική γνώση αλλά και την ιππικήν ικανότητα των μαθητών μας.


     Κάπως έτσι, οι "εικόνες" των μαθητών μας όπως εμφανίζονται στις αναρτήσεις μας δεν έχουν ως σκοπό την επίδειξη ιστορικών αναβιώσεων ενδυμασιών και εμφανίσεων εποχής, αλλά απεικονίζουν τις εκπαιδευτικές συνθήκες κάτω από τις οποίες εκπαιδεύονται οι μαθητές της Σχολής μας ώστε, τεχνικώς, να μπορέσουν να αναλάβουν έναν οιονδήποτε ρόλο επί σκηνής (;αρένας) Ιππικού Θεάτρου.


     Είναι ωραίο να καταπιάνεσαι και να πετυχαίνεις τα δύσκολα και το Ιππικό Θέατρο είναι πολύ πιο δύσκολο απ΄όσα μέχρι σήμερα γνωρίζαμε στην πρωτοπόρο Ομάδα των "Ελλήνων Κενταύρων". Γι αυτό είναι και πολύ ωφέλιμο για την Έφιππη Τοξοβολία στην οποία παραμένουμε πάντοτε προσηλωμένοι! 


ΙΠΠΙΚΟ ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ 


     Μοιρασμένη και σταθερά λαμπρή, η σημερινή εκπαιδευτική μας ημερίδα μεταξύ κλειστού Ιππευτηρίου και ανοικτού φυσικού εδάφους με τέσσερις Συνασκουμένους σε συνεχή δράση κι έναν Ίππο ο οποίος επέστρεψε στη φάτνη του στεγνός και ακμαίος υπό την εφαρμογή της διαλειμματικής προπονητικής τακτικής!


     Η Νατάσσα μας στο έκτο μάθημά της οδηγήθηκε σε ένα λεπτότερο χειριστικό επίπεδο για την καλύτερη κατανόηση του μηχανισμού των διευθυντικών συνεργημάτων και τα κατάφερε με τέτοιαν άνεση ώστε, ενστικτωδώς να "ανακαλύψει" και να εφαρμόσει το "L'épaule en dedans" χωρίς να της έχει μιλήσει κανείς, προηγουμένως!


     Στο τρίτο μάθημά της η αρχάρια Ζηνοβία οδηγήθηκε και αυτή στην καλύτερη κατανόηση των διευθυντικών συνεργημάτων και όχι μόνον...


     Σήμερα, η Ζηνοβία μας τρόχασε για πρώτη φορά και, με ελάχιστες οδηγίες, βρήκε αμέσως το "καλό κάθισμα" του τροχασμού.


     Και βρήκε τόσο εύκολα και επαρκώς το "καλό κάθισμα" του τροχασμού ώστε, σήμερα, τρόχασε επί σαράντα ολόκληρα λεπτά, συνεχώς, χωρίς να κουραστεί και όχι μόνον...


     Τρόχασε και με ένα, μόνον, χέρι στο τέλος και παρά την κούρασή της, ώστε να μας δώσει την ευκαιρία να συμπεράνουμε ότι υπάρχουν και μαθητές με αντοχές που δεν διακρίνονται με την πρώτη ματιά...


     Η ημερίδα συνεχίστηκε και εκτός Ιππευτηρίου σε φυσικό, ανοικτό, έδαφος, όταν όλοι οι Συνασκούμενοι αφήσαμε πίσω μας τον Σταύλο και βγήκαμε στα όμορφα μονοπάτια προς το βουνό.


     Στη διαδρομή προς το τελικό σημείο της συνεχίσεως των μαθημάτων, ο έφιππος Πρωτεσίλαος κλήθηκε να εκτελέσει μια σειρά ασκήσεων φυσικού εδάφους με πρώτο τον ανοικτό καλπασμό!


     Ακολούθως, κλήθηκε να εκτελέσει διαδρομές επί ανισοϋψών φυσικών σημείων με ανωφέρειες και κατωφέρειες εναλλασσόμενες.


     Φθάνοντας στο τελικό σημείο ο Πρωτεσίλαος προετοιμάσθηκε για να φορέσει το κράνος του με την βοήθεια της Ζηνοβίας.


     Σύνθετο παρελκόμενο, αυτό το κράνος, διόλου βολικό για έναν Ιππέα, παρά ταύτα δε, απαραίτητο ο μαθητής του Ιππικού Θεάτρου να μάθει να το χρησιμοποιεί και να ιππεύει αλλά και να μάχεται με αυτό για τις σκηνικές ανάγκες.


     Και σήμερα, προοδευτικά, ο Πρωτεσίλαος ξεκίνησε να χρησιμοποιεί το κράνος του ξεκινώντας καλπασμούς φορώντας μόνον το gorget του.


     Σε λίγο, φορώντας το πλήρες κράνος του οδηγήθηκε σε εκτέλεση ασκήσεων διασχίσεως φυσικού εδάφους ώστε να αισθανθεί τις επιδράσεις του κράνους στην ισορροπία του.


     Οι μικρές διαδρομές είχαν ως κύριο σκοπό την παρατήρηση, τυχόν, θορύβων που θα μπορούσαν να παραχθούν και να ανησυχήσουν τον Ίππο μας ή την παραγωγή άλλου είδους ενοχλήσεων που θα έπρεπε να αποενοχοποιήσουμε πριν ξεκινήσει το κυρίως προπονητικό πρόγραμμα του Πρωτεσίλαου.


     Παρατηρώντας ότι ο Ίππος μας διατηρεί την πλήρη εμπιστοσύνη του προς εμάς και την όλη δραστηριότητά μας παραμένοντας ατάραχος και συνειδητός συνεργάτης, ο Πρωτεσίλαος ξεκίνησε προσομοιωτικούς καλπασμούς Έφιππη Τοξοβολίας!


     Παρά το βάρος και την δυσκολία που προξενεί στην ισορροπία και στην όραση το κράνος αυτό, ο Πρωτεσίλαος διετήρησε υποδειγματικό κάθισμα, διεύθυνση και τοξευτικούς χειρισμούς και στις δώδεκα καλπαστικές εξόδους του!


     Το ίδιο υποδειγματικός και άνετος διατηρήθηκε και κατά την αφίππευσή του με, σταθερό, το κράνος επάνω του!


     Πραγματικά, είναι ευτυχία για έναν Εκπαιδευτή  να αντιμετωπίζει έναν προπονούμενο της κλάσεως του Πρωτεσίλαου με υποδειγματικήν αυτοπειθαρχία και άμεση ανταπόκριση στις καθοδηγητικές εντολές.


     Εξαιρετικός και ο Παντελής μας σήμερα ο οποίος εξετέλεσε το προπονητικό πρόγραμμά του με συνέπεια και εξαιρετικήν αυτοσυγκέντρωση, ως συνέχεια του "Βλέμματος της Ίριδος" της προηγουμένης εκπαιδευτικής ημερίδος.


     Με άνεση διευθυντικών χειρισμών επί ανωφερειών και κατωφερειών και ο Παντελής με έναν Ίππο καθαρώς στρατιωτικό, δεν θα μπορούσε παρά να δώσει ιδανικές εικόνες κινήσεως επί φυσικού εδάφους.


     Και ο Παντελής στις δώδεκα καλπαστικές προσομοιωτικές εξόδους του υπήρξε υποδειγματικός.


     Η "εικόνα", πλέον, του Παντελή προσομοιάζει με την εικόνα ενός πραγματικού Κενταύρου επιδεικνύοντας μία πλήρη κυριαρχία επί του Ίππου.


     Βεβαίως, με μια τέτοια "χημεία" στο προπονητικό πεδίο δεν θα μπορούσε παρά μία εκπαιδευτική ημερίδα όπως και η σημερινή να στεφθεί από πλήρη και γενική επιτυχία.


     Η συνέχεια δόθηκε στον Σταύλο, μετά την επιστροφή, όπου κόψαμε μία γευστικότατη πίτα την οποία έφερε η Νατάσα μας η οποία ήταν και η τυχερή του φλουριού!


     Απαραίτητο στολίδι της πίτας το αλογάκι , με την Νατάσα να θέλει να κόψει κομμάτια πίτας για όλα τα ...αλογάκια του Σταύλου.


     Τέσσερις ευτυχείς Συνασκούμενοι κι ένας ευτυχέστερος Εκπαιδευτής ήσαν οι ωφελημένοι της σημερινής εκπαιδευτικής ημερίδος με έναν Ίππο γαλήνιο και ξεκούραστο παρά το εργώδες πρόγραμμα! Είθε, όλοι οι Σταύλοι επί γης, να χαίρονται παρόμοιους "επιλόγους" των δικών τους εργασίμων ημερίδων!


Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2019

TO ΒΛΕΜΜΑ ΤΗΣ ΙΡΙΔΟΣ...


     Η Ίρις (Λογοθετοπούλου) υπήρξε η κόρη του κορυφαίου Έλληνος Ιατρού Κωνσταντίνου Λογοθετοπούλου ο οποίος αναγνωρίζεται ως ο "πατέρας" της ελληνικής γυναικολογίας και Πρωθυπουργός επί κατοχής. Η Ίρις, λοιπόν, απεικονίζεται σε μία ελαιογραφία που υπογράφει ο πορτρετίστας ζωγράφος Τώνης Αθανασιάδης και κοσμεί την έδρα των "Ελλήνων Κενταύρων". Πασίγνωστος ο πίνακας αυτός που τιτλοφορείται "ΕΛΛΑΣ" και συνοδεύεται από πολλά δημοσιεύματα εκθεσεων στις οποίες έχει εκτεθεί, κριτικές κλπ κλπ. Πασίγνωστος και τα τελευταία είκοσι χρόνια από ...μπλουζάκια, αφίσες, φέιγ βολάν διαφόρων πατριωτικών οργανώσεων χωρίς ποτέ να αναφέρεται η "Ελληνική Εφιπποτοξοτική Εταιρεία" ως κάτοχος αυτού του έργου. Προς τι, όμως, η αναφορά σε αυτό τον πίνακα, σε μία ανάρτηση η οποία αναφέρεται σε μία εκπαιδευτικήν ημερίδα ...Ιππασίας;


     Συνήθως, από αυτό το Ιστολόγιο λέμε τα ...πάντα! Δεν συνηθίζουμε να κρατούμε "μυστικά" ή να θεωρούμε την γνώση ως ...copyright, επιθυμώντας να την μοιραζόμαστε με τους αναγνώστες μας. Όμως, σήμερα συντρέχει ...λόγος!


     Πράγματι, τα δύο μαθήματα τα οποία έγιναν σήμερα ...προέκυψαν όχι βάσει προσχεδιασμού, όπως συνηθίζουμε, αλλά λόγω εκτάκτων, χειμερινών, καιρικών συνθηκών. 


     Έτσι, η ανατροπή έγινε την τελευταία στιγμή και οι συνθήκες Ιππευτηρίου μας υπεχρέωσαν να ...ετεροχρονίσουμε μία διδασκαλία η οποία προορίζονταν για το επόμενο μάθημα των δύο, συγκεκριμένων, Συνασκουμένων μας.


     ο βλέμμα της Ίριδος", λοιπόν, προετάχθη για σήμερα λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών οι οποίες μας περιόρισαν στο κλειστό Ιππευτήριο ...δια τα ...περαιτέρω!


     Έχουμε φράξει γερά το ...ποτάμι κι έτσι δεν θα το πάρει, το ...βλέμμα της Ίριδος!


     Επτασφράγιστο ...μυστικό; Όχι, ακριβώς, απλώς μία πειραματική έρευνα σε εξέλιξη, για την ανάπτυξη της στοχαστικής αντιλήψεως του Εφιπποτοξότη, με συντεταγμένες παρμένες μέσα από το βιβλίο "Der Weg zum leistungssportlichen Gewehrschiessen" *(1995) της Ελβετικής Σχολής Σκοποβολής Τυφεκίου. Τώρα θα μας πει κανείς "Μα τι σχέση έχετε με την σκοποβολή τυφεκίου;" για να απαντήσουμε ότι η στοχαστική δραστηριότητα έχει κοινή βάση κατά την εφαρμογή ανεξαρτήτως εκηβόλου! Κι εδώ το ...βλέμμα έχει τον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα του ταυτιζόμενο με το βλέμμα του αγαπημένου μας πίνακος!


     Οι δύο Συνασκούμενοι έκαναν τα ατομικά τους βήματα προς τα εμπρός χωρίς να προϊδεασθούν για το τι κάνουν.


     Και οι δύο, ο καθένας με τον τρόπο του αλλά, αμφότεροι, στο ίδιο άριστο επίπεδο (κι αυτό χωρίς να το καταλάβουν) υλοποίησαν τις "συντεταγμένες" των στοχαστικών "παραγγελμάτων" του ελβετικού εγχειριδίου και χωρίς ...τυφέκιο!


     Καμιά φορά είναι αδύνατον την ώρα ενός μαθήματος να λες πολλά στον εκπαιδευόμενο σεβόμενος, κυρίως, την αυτοσυγκέντρωσή του όμως, είναι αρκετό να τον βλέπεις να ωφελείται έστω και εάν εκείνος δεν το καταλαβαίνει.


     Και σήμερα και για τους δύο ...το βλέμμα της Ίριδος τους έφερε ένα βήμα πιο κοντά στην στοχαστική "ευθεία" η οποία είναι η αφετηρία της συμμετοχής σε αγώνες.


     Αλήθεια, πόσοι απ΄ όσους έχουν θαυμάσει την ελαιογραφία του Τώνη Αθανασιάδη έχουν προσέξει το ...βλέμμα της Ίριδος;




________________

* O "δρόμος" των αθλητικών επιδόσεων σκοποβολής τυφεκίου