TO ΠΑΡΑΓΓΕΛΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΤΩΝ
"ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ"
Στη Σχολή Έφιππης Τοξοβολίας των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" τα πάντα μελετώνται και σχεδιάζονται με ακρίβεια ώστε να εξασφαλίζουν ασφαλές και άριστο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Όταν ασχολείσαι με μία δραστηριότητα η οποία, εξ ορισμού, αποτελεί την ...επιτομή της επικινδυνότητος και επιθυμείς να πετύχεις συνθήκες απόλυτης ασφαλείας σε όσους σε εμπιστεύονται, τότε δεν έχεις το περιθώριο να αφήσεις τίποτε "στη τύχη"... Συνεπώς, στους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" ακολουθούμε τον μονόδρομο της προσοχής προς τα πάντα κι έτσι, μόνον, καταφέρνουμε ως σήμερα να αποτρέπουμε και το παραμικρό δυσάρεστο που θα ήταν και απολύτως φυσικό εκεί όπου ο απρόβλεπτος Ίππος πρέπει να είναι απολύτως προβλέψιμος, η αστάθεια να καθηλώνεται στο όριο της ευσταθείας και ένα όπλο όπως το Τόξο να παράγει μόνον ψυχωφέλιμο βλητικό αποτέλεσμα.
Βασική παράμετρος του παραγγέλματος στην Εκπαίδευση είναι η χρησιμοποιούμενη ορολογία και επ΄ αυτής υπάρχει παλιότερο δημοσίευμά μας υπό τον τίτλο: "ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ". Γνωρίζοντας την σημασία της σωστής επικοινωνίας από τη στιγμή της ιδρύσεως της Ομάδος μας και προς αποφυγή χάβρας ιουδαίων, προβλέψαμε ώστε εξ αρχής ο ορολογικός λόγος να είναι ακριβής!
Κατόπιν, αφού προσδιορίσαμε τον λόγο φροντίσαμε και να τον συμπτύξουμε ώστε να πληρωθεί η προϋπόθεση του Ελληνικού Λόγου η οποία επιτάσσει τη λακωνικότητα ως διευκολύνουσα την συνεννόηση. Έτσι, υιοθετήσαμε το "ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΙΩΠΗΣ".
Απότοκο όλων των παραπάνω είναι και το παράγγελμα στην Εκπαίδευση, ένα στοιχείο πολύ βασικό για την ασφάλεια στη δική μας δραστηριότητα αλλά και για την ευόδωση κάθε εκπαιδευτικού αντικειμένου. Περί του παραγγέλματος, ο μεγάλος Έλληνας Γυμναστής Ιωάννης Ε. Χρυσάφης έγραφε:
Στην Εκπαίδευση των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" τα παραγγέλματα είναι ειδοποιητικά και εκτελεστικά. Τα ειδοποιητικά παραγγέλματα δίδονται κατά περίσταση και δεν είναι υποχρεωτικά, προηγούνται δε των εκτελεστικών και μπορεί να είναι υπαινικτικά, π.χ., με μία κίνηση ή ένα βλέμμα, περιφραστικά (τηρουμένης της λακωνικότητος) ή και συρικτικά με ένα συριγμό προοδευτικώς εντεινόμενο μέχρι του σημείου της εντολής των εκτελεστικών που θα ακολουθήσουν.
Κατά την Εκπαίδευσή μας προκειμένου να δώσουμε παραγγέλματα, πλην της φωνής, χρησιμοποιούμε κυρίως την σφυρίκτρα ή και άλλα μέσα παραγωγής φυσικών ήχων όπως το φυσικό τύμπανο ή τον ορειχάλκινο ανατολικό κυαθίσκο ο οποίος περιέχει και άργυρο ώστε, δια της κατάλληλης τριβής της συνοδεύουσας ξυλόσφυρας, να παράγεται ήχος ελεγχόμενης οξύτητος και διαρκείας.
Οι σφυρίκτρες που συνιστούμε στους Εκπαιδευτές μας παράγουν φυσικούς ήχους διότι κατασκευάζονται από φυσικά υλικά με προτίμηση στο κέρατο ελαφιού ή το ξύλο. Οι παραγόμενοι ήχοι εναρμονίζονται με την φυσικότητα της Έφιππης Τοξοβολίας και δε διαταράσσουν την επιδιωκόμενη αυτοσυγκέντρωση των μαθητών χωρίς την οποία η επιτυχία της Εκπαιδεύσεώς μας μειώνεται. Δεν χρησιμοποιούμε, επ΄ ουδενί λόγω, σφυρίκτρες που παράγουν οξύ μεταλλικό ήχο, όπως οι αστυνομικές και στρατιωτικές, όπως επίσης δε χρησιμοποιούμε και σφυρίκτρες με "στραγάλι" οι οποίες παράγουν έντονο διεγερτικό ήχο! Χρησιμοποιούμε τις σφυρίκτρες τόσο στην Ιππική Εκπαίδευση όσο και στις προπονήσεις τις Παραδοσιακής Τοξοβολίας και, υποχρεωτικώς, κάθε Εκπαιδευτής ή Αρχηγός Βολής, πριν ξεκινήσει τα καθήκοντά του και εισέλθει στο στίβο ή στη Γραμμή Βολής, δεν παραλείπει να αναρτήσει τη σφυρίκτρα του.
Το τύμπανο είναι επίσης ένα παραδεκτό μέσο εκφοράς παραγγελμάτων στην Εκπαίδευσή μας αρκεί να είναι και αυτό κατασκευασμένο από φυσικά υλικά (προτιμούμε τα χειροποίητα τύμπανα και κρόταλα, κατασκευασμένα από δέρμα και ξύλο χωρίς καθόλου μεταλλικά μέρη) με βαθύ, παλλόμενο, ήχο. Σε καμία περίπτωση δε προτιμούμε τα βιομηχανικά σύγχρονα τύμπανα ορχήστρας που φέρουν μεταλλικούς σκελετούς με τα σχετικά κρόταλα, τα οποία παράγουν "ξηρούς" ορχηστρικούς ήχους. και το τύμπανο χρησιμοποιείται αδιακρίτως τόσο στην Ιππική Εκπαίδευσή μας, όσο και στις Προπονήσεις μας της Παραδοσιακής Τοξοβολίας.
Ο ορειχάλκινος ανατολικός κυαθίσκος είναι ένα όργανο ανατολικού διαλογισμού το οποίο το χρησιμοποιεί διεθνώς μόνον η Ελληνική Ομάδα Έφιππης Τοξοβολίας υπό ορισμένες περιστάσεις κατόπιν υποδείξεως των Δασκάλων μας. Η τονικότητα κάθε κυαθίσκου εξαρτάται από την περιεκτικότητα του κατασκευαστικού του κράματος σε άργυρο και ο συγκεκριμένος τον οποίο χρησιμοποιούμε εμείς παράγει ήχο βαθύ μελωδικό, φερμένος από το Βουδιστικό μοναστήρι Gandan που βρίσκεται μέσα στο Ulaanbaatar.
Με επιδέξιο περιστροφικό χειρισμό, επί του χείλους του, της ξυλόσφυρας, ο Εκπαιδευτής δημιουργεί χαλαρωτική ατμόσφαιρα και, αναλόγως εντάσεων, μεταδίδει τα παραγγέλματά του. Ο κυαθίσκος χρησιμοποιείται, κυρίως, στις Προπονήσεις Παραδοσιακής Τοξοβολίας.
Η ενδελεχής μελέτη του εφιπποτοξοτικού αντικειμένου σε κάθε έκφανσή του, η ανεκτίμητη βοήθεια των συμβουλών των Δασκάλων μας και η ευλαβική τήρηση των διδασκαλιών Τους είναι οι, μέχρι σήμερα και στο διηνεκές, μεγάλοι αρωγοί της εκπαιδευτικής μας επιτυχίας!