"ΖΩΓΡΑΦΙΣΑΜΕ"...!
Έκτη, μόλις, συνεδρία και ο νεαρός εκπαιδευόμενός μας, με την, ανιδιοτελέστατην, επιστημονική διδασκαλία της πανεπιστημιακής Καθηγήτριας Φοίβης Σπέη και την, ομοίως ανιδιοτελέστατη, ρυθμική διδασκαλία της Δασκάλας Χορού Ρίας Αρβανιτίδου (Μελών και οι δύο των "Ελλήνων Κενταύρων") κατάφερε το ακατόρθωτο ξεπερνώντας τις ευσεβέστερες των προσδοκιών μας.
Από τα παλαιότερα Μέλη της Ομάδος μας η Φοίβη, πραγματική ερμηνεύτρια του ομαδικού μας πνεύματος παρέσυρε σ΄ αυτό και την Ρία μας η οποία, αν και νεώτερο Μέλος φαίνεται να μετείχε της ομαδικότητός μας πολύ πριν μας ...ανακαλύψει με αποτέλεσμα, η σημερινή "σύμπραξή" τους να καταλήξει στο "εκρηκτικότερο" αποτέλεσμα το οποίο, πραγματικά, "μετεκίνησε βουνά"!
Κι αυτή η "σύμπραξη" Φοίβης και Ρίας ομογενοποίησαν όλους τους παρόντες σε μία δύναμη που ώθησε τον νεαρό εκπαιδευόμενό μας, αυτόν που μέχρι πριν φοβόταν ακόμη και να πλησιάσει Ίππο, σε ένα αποτέλεσμα που μετέτρεψε αυτό το αντικείμενο του, άλλοτε, φόβου του, σε ένα αναπαυτικό ..."τραπεζοκάθισμα" που τον φιλοξένησε για να ...ζωγραφίσει καθισμένος, μάλιστα κι ανάποδα, σε ...μένδεια στάση.
Όταν έχεις χορέψει με τον Φώτη Μεταξόπουλο δεν μπορείς να το κρύψεις… Κι όταν, εσύ η χορεύτρια που έχεις το ρυθμό μέσα σου, σμίγεις και με μία πανεπιστημιακή καθηγήτρια της ψυχολογίας που κατέχει το επιστημονικό κλειδί για την περίπτωση, είναι μοιραίο να προσφέρετε ό,τι ποιοτικότερο σε ένα γόνιμο ομαδικό πνεύμα που ήδη υπάρχει ώστε να οδηγηθεί ο μαθητής σας να …«ζωγραφίσει» ως Ιππέας! Αυτό που βιώσαμε στο σημερινό μάθημα ήταν, στ΄ αλήθεια, …απερίγραπτο!
Κάτι ανάλογο θα απαντήσουμε και στους νοσηρώς τρομολαγνικούς, σ΄ αυτούς οι οποίοι από άγνοια και βαριεστημάρα σωστής εκπαιδεύσεως εναποθέτουν την ασφάλειά τους στο "προστατευτικό κράνος" παραλείποντας να επενδύσουν σε εξάσκηση ορθής εγκαταλείψεως του Ίππου και θα τους θυμίσουμε ότι στην χώρα της διεξοδικότατης εφαρμογής των "ιππικών κανονισμών" όπου κανείς δεν διανοείται να ιππεύσει χωρίς "προστατευτικό κράνος", στη Βρεταννία, η ίδια η Βασίλισσα ιππεύει χωρίς τέτοιο παρελκόμενο! Kαι σε ποια γλώσσα να εξηγήσουμε στους ανεπαρκείς ότι στη Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων" δεν απαγορεύουμε την χρήση οιουδήποτε μέσου ατομικής προστασίας, μη διστάζοντας να φορέσουμε ακόμη και... πανοπ-λίες, απλώς, ξέρουμε πότε πρέπει να φέρουμε και φοράμε ο,τιδήποτε φέρουμε και φοράμε, χωρίς να συγχέουμε ένα μάθημα ή μιαν εκπαιδευτικήν ημερίδα Ιππασίας με μία ...θεατρική παράσταση νομίζοντας ότι, έτσι, καλυπτόμεθα έναντι κινδύνων η κάλυψη των οποίων προϋποθέτει πολύ σοβαρότερη μέριμνα και γνώση κάτι το οποίο κατέχει και η ..."αλήστου μνήμης" Ελισσάβετ και ημείς οι ...ταπεινοί, αλλά αρνούνται να το εννοήσουν οι ολιγόνοες οι οποίοι, πάντως, γνωρίζουν τα ..."πάντα", εκσφενδονίζοντες την ανοησία τους εναντίον των πάντων και επί παντός ...επιστητού! Sic transit ...λογική!
Και ο Βασίλης, σύντομα βρέθηκε να ιππεύει σε μένδεια στάση (ανάποδα) αναπαριστώντας ...ζωντανά την εικόνα των νομισμάτων της αρχαίας Μένδης της οποίας ο μεθυστικός οίνος έκανε τους κατοίκους να αισθάνονται διαρκή ευωχία και να ιππεύουν ...μπερδεύοντας το πρόσθιο και οπίσθιο τμήμα του Ίππου. Μία άσκηση για εμάς τους (ευτυχώς) νηφάλιους, σημαντικότατη η οποία ενισχύει την ισορροπία και ιππευτική δεινότητα. Και όπως όλοι, έτσι και ο Βασίλης δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί από την εκτέλεσή της! Στους "Έλληνες Κενταύρους" όλοι διαφορετικοί αλλά όλοι ισότιμοι ενώπιον των εκπαιδευτικών απαιτήσεων κι αυτός είναι ο δικός μας "εξορκισμός" κάθε ...αδυναμίας η οποία, ακόμη και ως λέξη μας είνα άγνωστη!
Και δεν ίππευσε ο Βασίλης μας απλώς σε μένδεια στάση, ...ανάποδα στη ράχη του κινούμενου Ίππου, αλλά άφησε και κάθε στήριξη χτυπώντας παλαμάκια στις προτεινόμενες παλάμες των Συνασκουμένων του που τον πλαισίωναν. Πλήρης αυτοπεποίθηση, πλήρης έλεγχος κινήσεων, πλήρης απορρόφηση της θετικής αύρας του Ίππου, ΔΥΝΑΜΗ!
Κι ενώ ο Γλαύκος βάδιζε με τον Βασίλη επάνω του σε μένδεια στάση, η Ρία έδωσε στον εκπαιδευόμενο ένα ...μπλοκ ζωγραφικής, χρωματιστά κραγιόνια και του ζήτησε να ζωγραφίσει, εν κινήσει, με ακρίβεια ένα βέλος που το έδειχνε βαδίζοντας δίπλα.
Κατά το σύστημα της Σχολής των «Ελλήνων Κενταύρων» η αφίππευση, μετά από κάθε μάθημα, είναι δηλωτική της προόδου του μαθητή! Η «στιγμή» της αφιππεύσεως στη Σχολή των «Ελλήνων Κενταύρων» καταγράφεται και μελετάται προσεκτικότατα προς εξαγωγή συμπερασμάτων βάσει των οποίων σχεδιάζεται το επόμενο μάθημα. Σήμερα, λοιπόν, μετά το εργοθεραπευτικό ασκησιολόγιο που εφάρμοσαν η Φοίβη και η Ρία στον Βασίλη, ο τελευταίος αφίππευσε κατά τον ιδανικότερο τρόπο, με πλήρως ελεγχόμενες κινήσεις, υψηλότατη ταχύτητα και υποδειγματικήν ευθυτένεια σώματος, όπως ελάχιστοι τα καταφέρνουν! Και να αναφέρουμε και το εκπληκτικό: Στην καταγραφή του οπτικοακουστικού μας υλικού χρησιμοποιούμε κάμερα σύγχρονη από τις πλέον προηγμένες και την στιγμή της αφιππεύσεως η οποία είναι σημαντικότατη για μας, την ρυθμίζουμε σε ριπαία λήψη, δηλαδή στην ταχύτατην εγγραφή πολλών "καρέ" με ένα πάτημα του κουμπιού. Σήμερα, με ριπαία ρύθμιση, η ταχύτητα της δυναμικότατης αφιππεύσεως του Βασίλη, επέτρεψε στην κάμερά μας την αποτύπωση ΕΝΟΣ! μόνον καρέ, καταγράφοντας παραλλήλως την εξαιρετική στάση αφιππεύσεως του Βασίλη! Αυτά!...
Εμείς θα προσθέταμε ότι, εκεί όπου καμία έννοια «ανημπόριας», «φόβου» ή «αναπηρίας» δεν έχει θέση, η «μοίρα» μπορεί να αναστραφεί άρδην και να επικρατήσει η υγεία και η δύναμη ενατενίσεως της ζωής! Στο χέρι μας είναι! Γι αυτό θα ευχαριστήσουμε όλοι μαζύ οι "Έλληνες Κένταυροι" και τον αγαπημένο μας Βασίλη ο οποίος όλα τούτα μας τα δίδαξε σήμερα με τις δεξιότητές του κατά την διάρκεια του μαθήματός του που τον θαυμάσαμε να μας επιβεβαιώνει την δύναμη της θελήσεως του Ανθρώπου!
Η Φοίβη, πανεπιστημιακή Καθηγήτρια, σημειώνει:
Το παρόν κείμενο είναι
μια προσπάθεια να αποτυπωθεί η οργάνωση και διεξαγωγή συγκεκριμένων μαθημάτων
βασισμένων σε στοιχεία της Εργοθεραπείας, πάντοτε εμπνεόμενα και βασιζόμενα στη
φιλοσοφία που διέπει την ομάδα των Ελλήνων Κενταύρων.
Η Εργοθεραπεία ως
επιστήμη ασχολείται με την προώθηση της υγείας και της ευημερίας μέσω της
εμπλοκής στο Έργο». Μέσω της ανάλυσης φυσικών (σωματικών), περιβαλλοντικών,
ψυχοκοινωνικών, διανοητικών, πνευματικών, πολιτικών και πολιτιστικών παραγόντων
εντοπίζονται τυχόν εμπόδια για την εμπλοκή σε Έργα και ενισχύονται οι
ικανότητες συμμετοχής του ατόμου στα Έργα που θέλει, πρέπει ή αναμένεται να
εκτελέσει.
Η Έφιππη Τοξοβολία
απαιτεί από κάθε ασκούμενο αλληλένδετες, πολυδιάστατες δεξιότητες σε σωματικό
και ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο. Στο παρόν κείμενο ακολουθήθηκε αναγωγική
προσέγγιση στην επί μέρους ανάλυση των σχετικών παραγόντων, ωστόσο η σοφία που
κρύβεται στα γραπτά του Αριστοτέλη "πάντων γὰρ ὅσα πλείω μέρη ἔχει καὶ μή ἐστιν
οἷον σωρὸς τὸ πᾶν ἀλλ᾿ ἔστι τι τὸ ὅλον παρὰ τὰ μόρια" (Αριστοτέλης,
ΜεταΦυσικά 8.6) διαφαίνεται για μία
ακόμα φορά. Τόσο ο ασκούμενος αλλά και το πρόγραμμα που υλοποιείται είναι πολλά
περισσότερα από το άθροισμα των μερών του.
Εάν το παρόν κείμενο
δεν κατορθώσει να μεταδώσει στον αναγνώστη την συγκλονιστική πρόοδο, της οποίας
υπήρξαμε όλοι μάρτυρες, η αδυναμία έγκειται στην συντάκτρια να την αποδώσει και
όχι στην ανυπαρξία αυτής.
Τα συγκεκριμένα
μαθήματα διεξάγονται με τον απώτερο και μακροπρόθεσμο στόχο την πλήρη και
ισότιμη ένταξη του ασκούμενου στην ομάδα Έφιππης Τοξοβολίας. Για την επίτευξη
του στόχου αυτού, απαραίτητη κρίθηκε η εισαγωγή μιας σειράς προπαρασκευαστικών
μαθημάτων με ασκήσεις που αντλούν από την Εργοθεραπευτική κλινική πρακτική.
Όλο το πρόγραμμα
βασίζεται στην υλοποίηση ασκήσεων τις οποίες ο ασκούμενος θα ολοκληρώνει με
επιτυχία, ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό την αυτοπεποίθηση του και επιτρέποντας
παράλληλα την σταδιακή διαβάθμιση της δυσκολίας των δραστηριοτήτων,
Οι βασικοί
βραχυπρόθεσμοι και μεσοπρόθεσμοί στόχοι που έχουν τεθεί είναι οι εξής:
α. Προσοχή-Συγκέντρωση
και εστίαση σε πολλαπλά ερεθίσματα
β. Αντοχή στη
δραστηριότητα
γ. Αυτό-ρύθμιση
συναισθήματος και κατάλληλη έκφραση αυτών
δ. Έλεγχος παρόρμησης
ε. Μείωση του στρες και διαχείριση αυτού με λειτουργικούς
τρόπους.
Επιπρόσθετα στον
κινητικό τομέα και συγκεκριμένα όσον αφορά στην αδρή κινητικότητα ώστε να
επιτευχθεί η ακρίβεια και η μέγιστη λειτουργικότητα στην εκτέλεση κινήσεων
συνδυαζόμενων μυοσκελετικών ομάδων, οι στόχοι είναι:
α. Ενδυνάμωση μυϊκών
ομάδων
β. Στατικός έλεγχος
κορμού κατά την ίππευση και στάση κορμού
γ. Ισορροπία
δ. Αμφίπλευρος
συντονισμός (συμμετρικός και ασσύμετρος)
ε. Οπτικό-κινητικός συντονισμός
Κάθε μάθημα
περιλαμβάνει ασκήσεις πρότασης-έκτασης-ανάτασης επί της ράχης του ίππου και
παραλλαγές αυτών. Αρχικά οι κινήσεις αυτές εκτελούνταν σε στάση του ίππου και
σταδιακά εν κινήσει αυτού. Ως γνωστόν, η κίνηση του ίππου μιμείται με ακρίβεια
τις κινήσεις της ανθρώπινης λεκάνης κατά τη βάδιση (πρόσθια-οπίσθια, πλευρική
και περιστροφική).
Χρησιμοποιούνται
τακτικά ασκήσεις που περιλαμβάνουν τη στοχοκατευθυνόμενη χρήση αντικειμένων
όπως μπαλάκια, κορδέλες, κρίκοι κ.τ.λ. κατά την ίππευση, με σκοπό τη βελτίωση
της ισορροπίας ( ο ιππέας καλείται να διατηρεί τη θέση του ενώ εκτελεί το
ασκησιολόγιο), του συντονισμού (ο ιππέας καλείται να ενσωματώνει πολλαπλές
κινήσεις σε μια αποτελεσματική κίνηση) και διέλευση μέσης γραμμής (ο ιππέας
καλείται να διαπερνά την ιδεατή μέση γραμμή που εκτείνεται από την μύτη ως την
λεκάνη και διαχωρίζει το σώμα σε δεξιά και αριστερή πλευρά).
Το άνωθεν ασκησιολόγιο
σε συνδυασμό με τα πολλαπλά οφέλη που παρέχει η ένταξη σε μια ομάδα είχε ως
αποτέλεσμα και την εξοικείωση με τον ίππο, τη μείωση του στρες, την αύξηση της
δεκτικότητας σε νέες εμπειρίες και ερεθίσματα, την αύξηση της δεκτικότητας σε
διαδοχή εμπειριών και ασκήσεων. Ταυτόχρονα έχει βελτιωθεί σημαντικά η
προσοχή-συγκέντρωση, η ικανότητα ακολουθίας οδηγιών, ο έλεγχος του
συναισθήματος και της παρόρμησης. Βελτίωση παρατηρείται και στον αδρό
συντονισμό και κινητικότητα.
Πέραν αυτού οι κανόνες
και οι θεσμοί που έχει εδραιώσει η ομάδα των Ελλήνων Κενταύρων είχαν πολλαπλά
οφέλη σε ψυχοσυναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο. Συγκεκριμένα στην ομάδα
εφαρμόζεται το σχολείο της σιωπής και ο κύκλος, στοιχεία που συμβάλλουν
σημαντικά στον έλεγχο της παρόρμησης,
στην ικανότητα για προσαρμογή συμπεριφοράς ανάλογα µε το πλαίσιο
επικοινωνίας, ικανότητα για προσεχτική ακρόαση του συνομιλητή, κοινωνικά
κατάλληλους τρόπους έκφρασης του συναισθήματος και στη διαχείριση της
ματαίωσης.
Επιπρόσθετα κανόνες
που διέπουν την ομάδα όπως ο χαιρετισμός κατά την άφιξή και αποχώρηση, η τήρηση
κανόνων σχετικά με την αμφίεση, η μη-κατανάλωση φαγητού/ποτού κατά τη διεξαγωγή
των μαθημάτων είχαν επίσης θετικά αποτελέσματα στον έλεγχο της παρόρμησης και
στις κοινωνικές δεξιότητες.
Εν κατακλείδι, αξίζει
να αναφερθεί πως η αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της Ομάδας, η κοινωνικοποίηση
που επέρχεται, η συνεκτικότητα της Ομάδας όπου εμπράκτως υποστηρίζεται ο κάθε
ασκούμενος στις προκλήσεις του αλλά και ενισχύεται στις επιτυχίες του, η
συνέργεια, και η αποδοχή του κάθε μέλους με σεβασμό αποτελούν μέρη ενός
συνόλου, που αν και αναλύεται στα επιμέρους στοιχεία του ουδέποτε μπορεί να
αποκρυπτογραφηθεί η μυστηριακή δύναμη του όλον του.
Η Ρία,
Όλα είναι ρυθμός, η
ανάσα μας η καρδιά μας το περπάτημα μας ο χορός ο έρωτας και η ιππασία. Στόχος
αυτής της ημερίδας ήταν να μάθουμε να κρατάμε το ρυθμό κάτω από όλες τις
συνθήκες απερίσπαστοι από τυχόν διασπαστικά στοιχεία. Η ημερίδα χωρίστηκε σε
δύο μέρη, στο πρώτο μέρος και στο
δεύτερο ασκήσεις μαζί με τον ίππο. Στις ασκήσεις εδάφους χρησιμοποιήθηκε
μουσική, μπαλάκια και κορδέλες και διδάχθηκε τεχνική τήρησης του ρυθμού. Στις
ασκήσεις με τον ίππο μάθαμε να συντονιζόμαστε μαζί με τον ίππο, κρατώντας το
ίδιο ρυθμό στο περπάτημα και στον τροχασμό. Παράλληλα κλήθηκε ο ασκούμενος να
σχεδίασε ιππεύοντας σε μένδεια θέση (ανάποδα) με στόχο την εξοικείωση με τον ίππο και την
κίνηση αυτού, την μείωση του στρες και με λαμπρό αποτέλεσμα τη χαλάρωση της
λεκάνης και τη βελτίωση του καθίσματος και της στάσης του σώματος.
Εκεί όπου, με φόντο μια Σχολή μιας πολεμικής τέχνης, συνευρίσκεται η επιστήμη με την τέχνη, το ..."έργο τέχνης" είναι το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Και σήμερα, η επιστήμη της Ψυχολογίας, συμπράττοντας με τον Χορό ως έργο τέχνης όπως αφήνει ως παρακαταθήκη ο Frank Thiess, μας δώρισαν ένα ακόμη μεγαλύτερο έργο τέχνης, το θεαματικό "ξεκλείδωμα" του Βασίλη μας, προετοιμάζοντάς τον ως πλήρες Μέλος της Ομάδος των "Ελλήνων Κενταύρων" αλλά και ισότιμο Μέλος μιας κοινωνίας με μαχητή κάθε αδυναμία που επιφυλάσσει ο βίος και η φυσιολογία του.
Και μόνο απρόοπτο σε όλα τούτα τα μοναδικά, ο περιπλανώμενος τετράποδος φίλος μας ο οποίος θέλησε κι αυτός να παίξει με τα μέσα διδασκαλίας του εκπαιδευομένου μας, κάνοντάς μας κι εμάς να παίξουμε μαζύ του κυνηγώντας τον να του τα πάρουμε πίσω... Αυτό το παιγνίδι είναι, πράγματι, όχι μόνον διδακτικό, όπως στην περίπτωση του εκπαιδευομένου μας, αλλά και απολαυστικό, όπως το κυνηγητό με τον επίμονο σκυλάκο που απαίτησε τα ...κουβαδάκια του! Και μιας κι αναφερθήκαμε στο ...παιγνίδι, κάτι σχετικό θυμηθήκαμε... «Ένα παιγνίδι δεν χάνεται ποτέ, μέχρι να το κερδίσουμε.» είπε ο Άγγλος ποιητής George Crabbe (1754-1832) και σήμερα, μετά από έξι συνεδρίες με την Φοίβη, ο αγαπημένος μας Βασίλης κέρδισε το δικό του, δυσκολότατο, παιγνίδι, υπερνικώντας αδήριτα της ζωής εμπόδια…
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΙΣ ΜΑΣ
Η Ελληνική Ομάδα Έφιππης Τοξοβολίας "Έλληνες Κένταυροι", έχει την καταγωγή της στον Οργανισμό "KASSAI" με Δάσκαλο τον ίδιο τον παγκόσμιο Πρωταθλητή Kassai Lajos, λειτουργεί από το 2005 με μηδενικό δείκτη ατυχημάτων, είναι Μέλος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Έφιππης Τοξοβολίας (W.H.A.F.) και έχει τιμηθεί με δύο πρώτα παγκόσμια βραβεία και πολλές διακρίσεις.
Η Σχολή των "Ελλήνων Κενταύρων" δεν εισπράττει χρήματα και, βεβαίως και η Τοξοβολία προσφέρεται ΔΩΡΕΑΝ στους μαθητές μας, ενώ τους παρέχονται και Τόξα (κατασκευής "KASSAI").
Η Ομάδα των "Ελλήνων Κενταύρων" παρέχει στα Μέλη της μια πολυσχιδή και ολοκληρωμένη εκπαίδευση η οποία αποβλέπει στη δόμηση χρηστών και δυνατών χαρακτήρων!
Οι τακτικές Προπονήσεις διεξάγονται στους Αμπελοκήπους (κέντρο) και την πρόσβαση στον προπονητικό χώρο εξυπηρετεί η μπλε γραμμή του μετρό, στάση "Αμπελόκηποι".
Aνεξαρτήτως του περιορισμένου του χώρου, μπορούμε όλοι να προπονούμεθα κατόπιν συνεννοήσεως στο 6977764737 ορίζοντας, όπως καθένας ευκαιρεί, ημερομηνία και ώρα, τουλάχιστον 24 ώρες πριν. Αυτό επιτρέπει τον καλύτερο συνδυασμό Συνασκουμένων με την καλύτερη σχεδίαση προπονητικού προγράμματος.
Πλην των νεοπροσερχομένων, όλοι υποχρεούνται να αποδέχονται το Καταστατικό της "Ελληνικής Εφιπποτοξοτικής Εταιρείας", τον Κανονισμό Λειτουργίας της Ομάδος, να φέρουν την προβλεπόμενη αμφίεση των "Ελλήνων Κενταύρων" και να τηρούν τις οδηγίες των Εκπαιδευτών.