ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ…
«ΑΛΛΑ» ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ
ΛΑΡΝΑΚΑ: ΤΖΑΜΙ HALA
SULTAN TEKKE
Πολλά
κι ενδιαφέροντα μας απεκάλυψε η Κύπρος κατά την επίσκεψή μας στην όμορφη
Ελληνική (…) γη της! Πραγματικά ένας μνημειακός τόπος με ανάλογες «εικόνες»
Ιστορίας, κάλλους αλλά και άλλων παραμέτρων, ενίοτε όχι και τόσων ευχάριστων.
Μία από αυτές τις «εικόνες» και το τζαμί Hala
Sultan Tekke που προβάλλει στο
βάθος των κατάλευκων αλυκών της Λάρνακος αποτελώντας ένα από τα περικαλλέστατα
τεμένη ισλαμικού προσκυνήματος όχι μόνον της Κύπρου αλλά και ολόκληρου του
μουσουλμανικού κόσμου.
Καθώς στρίβουμε από το δημόσιο δρόμο προς τη πάροδο που οδηγεί προς το
τζαμί, αμέσως μετά την ενδεικτική πινακίδα, μας υποδέχονται, επιδεικτικά,
ακροβολισμένοι ένοπλοι Τούρκοι αστυνομικοί μέσα σε συμβατικά θωρακισμένα
οχήματα οι οποίοι, όπως μάθαμε, παραμένουν στις θέσεις τους επί εικοσιτετραώρου
βάσεως, όχι τόσο για την προστασία του τζαμιού και των επισκεπτών τους από
ανύπαρκτους κινδύνους αλλά για την εδραίωση της τουρκικής κυριαρχίας στο
ελεύθερο Ελληνικό έδαφος της Κύπρου αμφισβητώντας προσχηματικώς και …ενόπλως
την αποτελεσματικότητα των κυπριακών αρχών Ασφαλείας!
Πλησιάζοντας το τζαμί το βλέπουμε «ζωσμένο» με αγκαθωτά, πυκνά,
συρματοπλέγματα και αμέτρητες κάμερες παρακολουθήσεως όλου του πέριξ δημόσιου
χώρου που τις χειρίζονται Τούρκοι αστυνομικοί από το εσωτερικό του τζαμιού…
Από πλευράς των Ελληνικών δημοτικών Αρχών της Λάρνακος, το τζαμί έχει
ενταχθεί σε ένα «πολιτιστικό μονοπάτι» το οποίο «στέλνει» καθημερινώς μεγάλο
αριθμό επισκεπτών στο συγκεκριμένο προορισμό. Βεβαίως, η θρησκευτική
σημαντικότητα του εν λόγω μνημείου το αναδεικνύει ως πολιτιστικό αξιοθέατο, με
μεγάλη επισκεψιμότητα, ακριβώς, όμως, αυτό θα έπρεπε να είχε ευαισθητοποιήσει
τις κυπριακές δημοτικές και πολιτιστικές Αρχές ώστε να μην αφήσουν
«κουκουλωμένο» το τεκμήριο Ελληνικότητος του χώρου το οποίο κρύβεται τεχνηέντως
στα σκοτεινά υπόγειά του τσιμεντοχτισμένο και χωρίς, καν, αναφορά της
…εθνικότητός του!
Το
τζαμί Hala Sultan Tekke χτίστηκε το 648, κατά την διάρκεια των πρώτων αραβικών
επιδρομών στη Κύπρο, ύστερα από ένα …ιππικό ατύχημα, όταν σκοτώθηκε πέφτοντας από
ένα κυπραίικο γαϊδαράκο η Ουμ Χαράμ, κάποια συγγενής του Μωάμεθ. Τότε, ο μέγας
χαλίφης της Μοαβίας που ηγήθηκε της πρώτης αραβικής επιδρομής κατά της Κύπρου
(7ος αι.) μόλις έμαθε τον θάνατο της Ουμ χαράμ έδωσε εντολή για την
ανέγερση του τζαμιού το οποίο, σήμερα, κατατάσσεται σε σπουδαιότητα για τον
μουσουλμανικό κόσμο ανάμεσα στα τεμένη της Μέκκας, Μεδίνα και Αλ Αξια.
Ανακινίσθηκε δύο φορές, το 1816 και το 2002.
Η
αυστηρή τρίγλωσση επιγραφή υποχρεώνει τον επισκέπτη στο κλασικό …ξεπαπούτσωμα
και σε όλα τα «προβλεπόμενα» επισκέψεως ενός ιερού τόπου και οι ευσεβείς επισκέπτες
που προσέρχονται συμμορφώνονται απολύτως προς τις υποδείξεις. Άλλωστε και οι
εντός του τζαμιού περιφερόμενοι ένοπλοι Τούρκοι αστυνομικοί δεν αφήνουν κανένα
περιθώριο …ασεβείας!
Το
τζαμί διατηρείται σε άριστη κατάσταση με την άσκηση της, πάντοτε, επιτυχούς
πολιτισμικής πολιτικής της Τουρκίας. Πράγματι, το μνημείο αυτό κτηριακώς
διατηρείται στη καλύτερη δυνατή κατάσταση και σε όλα του τα σημεία, από την
κεντρική είσοδό του μέχρι τις πλέον απομεμακρυσμένες πλευρές του, άπταιστα
συντηρημένο και πεντακάθαρο!
Όλα τα ιστορικά στοιχεία του μνημείου παραμένουν αναλλοίωτα επί αιώνες,
ανέγγιχτα από κάθε προσβολή μισαλλοδοξίας ή χρόνου.
Αυτό το ανέγγιχτο του τζαμιού Hala Sultan Tekke αποτελεί ακόμη ένα
τεκμήριο εθνικού πολιτισμού των Ελλήνων οι οποίοι, με ευθεία αναλογία προς την
πολιτισμένη φύση μας, μάθαμε (και πολύ ορθώς!) να σεβόμαστε τα πολιτισμικά
μνημεία αλλά και τις αλλόδοξες θρησκευτικές αντιλήψεις ακόμη κι εκείνων οι
οποίοι έφθασαν στο έδαφός μας ως επιδρομείς.
Έτσι, οι μαρτυρίες των υπέροχων αραβουργημάτων στους τοίχους αυτού του τζαμιού
μαρτυρούν με κάθε λεπτομέρεια την ιστορική του πορεία και την σχέση του με τους
Άραβες επιδρομείς, αναδεικνύοντας τον μουσουλμανικό χαρακτήρα του μνημείου. Δυστυχώς, δε γίνεται το ίδιο και
με μία «άλλη» …πινακίδα η οποία παραπέμπει σε ένα τσιμεντόχτιστο υπόγειο χώρο,
κάτω από το τζαμί, αναφέροντας … γενικώς και …αορίστως ότι πρόκειται για
«κάποιον» …αρχαίο οικισμό.
Σε
αυτό τον υπόγειο, τσιμενταρισμένο, χώρο «φυτοζωούν» στην αφάνεια ενός ημίφωτος
κάποια «ορφανά» ερείπια αρχαιοτήτων τα οποία, παρά την πρόοδο της αρχαιολογικής
επιστήμης, φαίνεται ότι οι τοπικές Αρχές …ακόμη δεν ανεκάλυψαν την Ελληνικότητα
της καταγωγής τους!
Οι
συγκεκριμένες Ελληνικές αρχαιότητες οι οποίες βρίσκονται «καταχωσμένες» κάτω
από το λαμπρό τζαμί Hala Sultan Tekke, χωρίς «ταυτότητα» μας θυμίζουν τους
«αγνοουμένους» της Κύπρου που εξακολουθούν να βρίσκονται σκορπισμένοι στα
χαντάκια των κατεχομένων. Και το αίσχος δεν βαρύνει τις Τουρκικές Αρχές οι
οποίες τις διατηρούν μεθοδευμένα «αταυτοποίητες» και αφανείς αλλά βαρύνει τις
ελλαδικές Αρχές οι οποίες σιωπούν προ της παρασιωποίησεως της Ελληνικότητος των
εν λόγω καταχωσμένων αρχαιοτήτων που τεκμηριώνουν, χρονολογικώς, την
Ελληνικότητα ολόκληρης της Κύπρου. Και δε μιλούμε για πάνοπλους Έλληνες
αστυνομικούς, κάμερες παρακολουθήσεως, συρματοπλέγματα σε …ξένο αχυρώνα, αλλά
μία απλή, ενημερωτική, επιγραφή η οποία
έ σ τ ω να αναφέρει την αυτονόητη
Ελληνικότητα του τόπου!
Και
πάλι αξιέπαινοι οι Τούρκοι για την υπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων τους ακόμη
κι εκεί που δεν νομιμοποιούνται ούτε λόγω εθνικότητος, ούτε λόγω «γηπέδου».
Δυστυχώς και πάλι αξιοκατάκριτοι οι ελλαδίτες που υποκύπτουν σε διπλωματίες
«κανονιοφόρων» και δεν αναλογίζονται ότι κάποιοι Έλληνες (Στρατιώτες της
Αναγεννήσεως) με την ηρωϊκότητα του ελαφρού Ιππικού τους άνοιξαν το δρόμο της
ελευθερίας του γένους, κατανικώντας τα υπέρβαρα όπλα (και όχι μόνον το Ιππικό…)
του Οθωμανού αντιπάλου ακόμη και στη Κυπριακή γη!