Κυριακή 3 Ιουλίου 2011


     ΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΙΠΠΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΜΑΣ


     Η ανάπτυξη των μαθημάτων Ιππασίας στη Σχολή μας κάνει πολλούς να μας ρωτούν λεπτομέρειες για την φύση του μαθήματός μας και τις ιδιαιτερότητές του σε σχέση με τα μαθήματα Ιππασίας γίνονται οπουδήποτε αλλού στη Χώρα μας. Έτσι, προκειμένου να διαμορφώσουμε μια σταθερή πηγή πληροφορήσεως για κάθε ενδιαφερόμενο, θα περιγράψουμε εν συνεχεία το γενικό πλαίσιο, τη δομή, ενός μαθήματος Ιππασίας προς τους Εφιπποτοξότες-Μέλη μας, ώστε να υπάρχουν μέτρα συγκρίσεως. Ενημερωτικώς θα αναφέρουμε ότι σε εμάς, ένα μάθημα Ιππασίας διαρκεί περισσότερο από 90 λεπτά και όλα τα μαθήματα φωτογραφίζονται και βιντεοσκοπούνται ώστε το οπτικοακουστικό υλικό να είναι διαθέσιμο στους ενδιαφερομένους για μελέτη και ατομική βελτίωση.



Από τον σταύλο



     Κατ’ αρχήν, στη Σχολή μας ο αρχάριος θα βοηθηθεί να ξεπεράσει το φυσικό δέος του προς το  μεγάλο και δυνατό πλάσμα πλάι στο οποίο θα βρεθεί για να ιππεύσει, ώστε να εξοικειωθεί μαζύ του και η Ιππασία να του γίνει χαρά και όχι άγχος.


     Η διαδικασία αυτή θα ξεκινήσει από το έδαφος, συστηματικά, μεθοδικά, πολύ πριν ο αρχάριος βρεθεί πάνω στον Ίππο. Αυτή η φάση η οποία παραλείπεται κατά κανόνα από όλους, είναι το σημείο αναφοράς που θα καθορίσει την μετέπειτα εξέλιξη του αρχαρίου με τον Ίππο και την Ιππασία. Αυτή η κοινή σχέση συνεργασίας Ανθρώπου και Ίππου «σφραγίζεται» από την πρώτη στιγμή της επαφής τους κι εμείς δίνουμε μεγάλη προσοχή ώστε αυτή η «πρώτη στιγμή», η οποία έχει τους δικούς της κανόνες, να είναι επιτυχής!


     Η ορολογία που επικρατεί στη διδασκαλία μας είναι η παραδεδεγμένη ελληνόγλωσση ορολογία της Ιππικής που διαμορφώθηκε στον Ελληνικό Στρατό ο οποίος ήταν ο βασικός φορέας Ιππικής στη χώρα μας. Η ορολογία μας δεν βαρύνεται με ξενικές προσμίξεις (και δη τουρκικής καταγωγής) που δημιουργούν σύγχυση στον Έλληνα Ιππέα! Και ο μαθητής μας (αλλά και οποιοσδήποτε άλλος ενδιαφερόμενος) μπορεί να γίνει κοινωνός της είτε μέσα από τις σελίδες του εκπαιδευτικού εγχειριδίου μας, είτε (δωρεάν) από τις σελίδες του ηλεκτρονικού διαδικτυακού μας ιστοτόπου.


     Πρώτη μας μέριμνα είναι η διδασκαλία της αρχικής προσεγγίσεως του Ίππου από τον μαθητή, μια διαδικασία η οποία είναι απαραίτητη ώστε ο Ίππος να αναγνωρίσει τον συνεργάτη και αρχηγό του στο πρόσωπο του μαθητή που τον πρωτο-πλησιάζει.


     Για την διαδικασία αυτή η οποία έχει διεθνώς ονομασθεί «Κύκλος προσεγγίσεως του Αρχηγού» έχουν τοποθετηθεί πολλοί μεγάλοι Δάσκαλοι της Φυσικής Ιππασίας με πλέον γνωστό τον Klaus Ferdinand Hempfling. Γνωρίζοντας ότι ο Ίππος είναι ζώο αγέλης, θα αναπαραστήσουμε την διαδικασία που θα ακολουθούσε ο αρχηγός του κοπαδιού του για να τον πλησιάσει, υποκαθιστώντας τον τετράποδο αρχηγό με τον αρχάριο μαθητή. Έτσι, χωρίς να χρειασθεί καμιά άσκηση βίας από μέρους του Ανθρώπου ο Ίππος θα τον αναγνωρίζει ως αρχηγό του και θα συνεργάζεται χωρίς ανταγωνισμούς μαζύ του. Η διαδικασία αυτή γίνεται πάντα σε ανοικτό χώρο όπου ο αρχάριος διδάσκεται να πλησιάσει τον Ίππο σωστά ακολουθώντας τους κανόνες της αγέλης, δηλαδή, τον «Κύκλο προσεγγίσεως του Αρχηγού».


     Στην Σχολή μας γίνονται δεκτοί μαθητές και των δύο φύλων, ασχέτως ηλικίας και σωματοτύπου. Αυτό σημαίνει ότι μας είναι ευπρόσδεκτοι τόσο οι αθλητικοί σωματότυποι όσο και οι μη. Για τους μη αθλητικούς (αγύμναστους, σχετικά υπέρβαρους κλπ) ακολουθείται ειδικό πρόγραμμα προθερμάνσεως εδάφους ώστε να αποκτήσουν μία σχετική ευκαμψία η οποία και τους ίδιους θα βοηθήσει κατά το μάθημα και τον Ίππο.


     Κάποιοι μαθητές απορούν που τους ζητούμε να κάνουν ένα δεκάλεπτο «σχοινάκι» ή κάποιες προθερμαντικές διατάσεις πριν εφιππεύσουν, αλλά εμείς έχουμε τους λόγους μας…  Άλλωστε, για μας η Ιππασία είναι ολοκληρωμένη εφαρμογή σωμασκίας.


     Η Ιπποκομία, δηλαδή, η περιποίηση του Ίππου θα είναι η «γέφυρα» που θα συνδέσει τον μαθητή με τον πραγματικό “δάσκαλό” του που είναι ο Ίππος. Έτσι, οι σταυλίτες μας δεν αναμειγνύονται καθόλου στην επίσαξη και απόσαξη, κάτι που αφήνεται για εκπαιδευτικούς λόγους στη φροντίδα των μαθητών μας.


     Στην Ιπποκομία τα δύο πλάσματα θα συνδεθούν καλύτερα, θα ανταλλάξουν συναισθήματα και χάδια χωρίς να παρεμβάλλεται η ανάγκη ανταλλαγής παροχών συν-«εργασίας». Εδώ ο Ίππος θα αντιληφθεί ότι ο μαθητής είναι ο φροντιστής του, ο θεράπων του, πολύ πριν ανεβεί στη ράχη του για να του ζητήσει συν-«εργασία».


     Η Ιππασία είναι μία πολυεπιστήμη και μία πολυσωμασκία, ένα άθροισμα γνώσεων και ικανοτήτων των οποίων ο ασφαλής συνδυασμός απαιτεί την πλήρη προσοχή και πειθαρχία του μαθητή. Και όταν πρόκειται περί Σχολής όπου εργάζονται και ασκούνται ταυτοχρόνως περισσότεροι του ενός μαθητές με περισσότερους του ενός Ίππους, τότε η προσοχή και πειθαρχία πρέπει να εντείνονται προς αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων. Για τον λόγο αυτό, στη Σχολή μας καθιερώνουμε την σιωπηρή προσήλωση στην εκτέλεση των οδηγιών του Εκπαιδευτή χωρίς αυτό να σημαίνει μείωση της χαράς του μαθήματος ή του κεφιού των μαθητών. Όλοι χαιρόμαστε το μάθημά μας αλλά σε κάθε φάση που απαιτεί αυτοσυγκέντρωση και σωστό χειρισμό, τα στόματα κλείνουν και λειτουργεί ο νους ώστε το μάθημα πραγματικά να καταλήγει πάντα μια ασφαλής, ωφέλιμη  και ευχάριστη εμπειρία!


     Αν και στη Φυσική Ιππασία δεν είναι απαραίτητη η δυτική ιπποσαγή, ο μαθητής μας θα την διδαχθεί στην κάθε λεπτομέρειά της. Θα μάθει την ορολογία και τα μέρη της Ιπποσαγής καθώς και την τέχνη της Επισάξεως όπως ακριβώς είναι καθιερωμένη για κάθε ιππικό άθλημα και θα διδαχθεί να την εφαρμόζει σωστά στον Ίππο και από τις δύο πλευρές του στον ταχύτερο δυνατό χρόνο και με την καλύτερη δυνατή ακρίβεια.


     Την ύλη του μαθήματος της Ιπποσαγής κι Επισάξεως την πρωτοπαρουσιάζει ο Εκπαιδευτής σύμφωνα με τα περιεχόμενα του εκπαιδευτικού εγχειριδίου μας και κατόπιν ένας-ένας οι Εκπαιδευόμενοι την ξανα-παρουσιάζουν ενώπιον όλων. Έτσι, μία δύσκολη θεωρητική πτυχή της Ιππικής γίνεται κτήμα όλων των Εκπαιδευομένων και διασώζεται η Ελληνική ιππική ορολογία μέσα από τη λειτουργία της Σχολής μας.


     Στη Σχολή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" οι Εκπαιδευόμενοι αντιμετωπίζονται με τον ίδιο σεβασμό αλλά και την ίδια απαιτητικότητα ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας, όπως συμβαίνει στις Κοινότητες των Πολεμιστών! Επί παραδείγματι, ένας λιλιπούτειος πιτσιρίκος θα μάθει να προετοιμάζει όχι ένα "παιδικό" ιππάριο αλλά έναν κανονικό Ίππο με κάθε τρόπο αλλά με την ίδια αποτελεσματικότητα όπως κι ο κάθε μεγαλύτερός του. Ο Νικόλας μπορεί να είναι πολύ μικρόσωμος για τον τεράστιο Ίππο που του εμπιστευθήκαμε να επισάξει, μπορεί να μη τον φτάνει καν ώστε να ανεβάσει τη σέλλα στη ράχη του αλλά μια καρέκλα και η παιδική ...αυτοπειθαρχία είναι αρκετά για να επισαχθεί σωστά ο Ίππος και, κυρίως, να διαμορφωθεί ένας σωστός χαρακτήρας για το νεαρό Ελληνόπουλο!


     Και δεν θα αρκεστούμε, απλώς, στα βασικά, αλλά απαιτούμε την τελειότητα απίο τον μικρό Νικόλα ο οποίος, μόλις ρυθμίσει και το έποχο δε θα παραλείψει να τεντώσει και τα εμπρόσθια σκέλη του Ίππου του ώστε να διευθετήσει και το δέρμα προκειμένου να αποφευχθούν κακώσεις από τις πτυχώσεις που προξενεί το έποχο! Ο Νικόλας θα χειρισθεί τον ...18 φορές δυνατότερό του Ίππο ώστε να ολοκληρώσει την τελεία Επίσαξη!


     Παραλλήλως, η Μητέρα του Νικόλα, Πανεπιστημιακή Καθηγήτρια με 10ετή διδακτική προσφορά, "Ανθρωπος του Γραφείου", αφού εκτελέσει όλες τις προβλεπόμενες σταυλικές υποχρεώσεις και επισάξει το ίδιο σωστά με τον νεαρό γιο της, θα ολοκληρώσει κι αυτή την τέλεια Επίσαξη με τεντώματα των εμπρόσθιων ποδών του Ίππου επιβεβαιώνοντας ότι ένας πνευματικός Άνθρωπος σε τίποτε δεν υστερεί από έναν δυνατό και υπολογίσιμο Πολεμιστή!


     Ακόμη ένα ακατανόητο καθιερωμένο λάθος διορθώνεται στη διδασκαλία μας. Δεν εφαρμόζουμε την σαγή μόνον από την αριστερή πλευρά του Ίππου αλλά και από τις δύο πλευρές του για μία σειρά σοβαρών λόγων που αγνοούν οι πολλοί. Η επιτυχία μας έγκειται στο ότι σε πολλά σημεία η δική μας διδασκαλία είναι τεκμηριωμένα ρηξικέλευθη και αρνούμεθα να διαιωνίζουμε τυποποιημένα λάθη. Έτσι, φτάνουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα διατηρώντας μηδενικό τον δείκτη ατυχημάτων στη Σχολή μας, κάτι στο οποίο δίνουμε ιδιαίτερη σημασία, αφού για μας η Ιππασία πρέπει να είναι χαρά!


     Ο Ίππος, πριν καν βγει από την φάτνη του, θα επικεντρωθεί στην εργασία που πρόκειται να εκτελέσει εκτός σταύλου. Σ’ αυτό θα βοηθηθεί από τον ίδιο τον μαθητή ο οποίος, έτσι, κερδίζει σε ασφάλεια και χρόνο μαθήματος. Όταν ο Ίππος επισαχθεί και με τον τρόπο που γίνεται η Επίσαξη, αντιλαμβάνεται ότι, πλέον, προσλαμβάνει κι εκτελεί τις εντολές του Ανθρώπου που τον αναλαμβάνει. Η έξοδος από την φάτνη γίνεται πάντα με παράγγελμα και με συγχρονισμένο βηματισμό Ανθρώπου και Ίππου αφού αυτό αποτελεί μία πολύ κρίσιμη φάση του μαθήματος. Άνθρωπο και Ίππος προσηλώνονται στο άκουσμα του ήχου της σφυρίχτρας του Εκπαιδευτή για να ξεπροβάλλουν στην πόρτα της φάτνης κατευθυνόμενοι στο Ιππευτήριο.


     Πάντα συντεταγμένοι και με συγχρονισμό, τηρώντας τα ενδιάμεσα μήκη αποστάσεων ασφαλείας, μαθητές και ρυταγωγούμενοι Ίπποι θα κινηθούν προς το Ιππευτήριο.



Στο Ιππευτήριο


     Μπαίνοντας στο Ιππευτήριο, οι μαθητές θα συνεχίσουν να ρυταγωγούν συντεταγμένα και αμφίδρομα προς τον στίβο τους Ίππους τους σε βάδην εργασίας. Όταν ακούγεται ο ήχος της σφυρίχτρας μαθητές και Ίπποι ακινητούν ταυτοχρόνως και ξανα-ξεκινούν με το επόμενο σφύριγμα. Ο νους συντάσσεται, η κίνηση εναρμονίζεται, η σχέση επιτυγχάνεται από το έδαφος! Μετά θα ακολουθήσει ένα συναρπαστικό παιγνίδι!


     Ειδικές ασκήσεις θα επιτρέψουν στον αρχάριο να κατανικήσει το (φυσικό) δέος του προς το ογκωδέστερο και πλέον δυνατό πλάσμα που λέγεται "Ίππος"!


     Όλοι θα περάσουν κάτω από την κοιλιά του Ίππου αρκετές φορές κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μη προκαλέσουν την οιανδήποτε αντίδρασή του, αλλ΄ αντιθέτως να τον ηρεμήσουν και να τον υποχρεώσουν να τους εμπιστευθεί ακόμη περισσότερο. Η άσκηση αυτή, αν και απολύτως απαραίτητη, αποφεύγεται γενικώς σε όλους τους Ομίλους "δυτικής Ιππασίας" διότι θεωρείται πολύ επικίνδυνη... Εμείς δεν τη παραλείπουμε ποτέ!
    


     Κατόπιν μαθητές και Ίπποι κατευθύνονται και παρατάσσονται ακίνητοι στο κέντρο του Ιππευτηρίου για να εφιππεύσουν, κάτι που γίνεται επίσης συντεταγμένα.


     Στη Σχολή μας ενθαρρύνεται η στρατιωτική εφίππευση δι εφάλσεως! Είναι η πλέον ασφαλής για τον Ίππο και τον Ιππέα, η πλέον σωμασκητική για τον ίδιο τον Ιππέα, αλλά και η πλέον γρήγορη.


     Ακόμη και οι φέροντες Τόξο και βέλη ενθαρρύνονται να εφιππεύουν δι εφάλσεως και τούτο έχει αποδειχθεί η πλέον αποτελεσματική διαδικασία.  


     Ο συγχρονισμός ασκεί, εκπαιδεύει, αυτοσυγκεντρώνει και ομογενοποιεί την Ομάδα η οποία αποτελεί το «κύτταρό» μας. Και να 'μαστε πάνω στις σέλλες μας, ήρεμοι, χαρούμενοι επάνω στους ήρεμους και χαρούμενους τετράποδους «συνεργάτες» μας για ν’ αρχίσουμε την εργασία. Αν γυρίσουμε προς τα πίσω θα δούμε πολλά «σκαλοπάτια» να μας έχουν φτάσει ως αυτή τη στιγμή, πολλά «σκαλοπάτια» τόσο απαραίτητα τα οποία, δυστυχώς, κάποιοι «άλλοι» παραλείπουν. Ο δείκτης ατυχημάτων θα είναι ο αμείλικτος κριτής του ποιος έχει δίκιο…


     Κατά απαρέγκλιτο κανόνα, αμέσως μετά την εφίππευση ακολουθεί μία σειρά διατατικών προθερμαντικών ασκήσεων του μαθητή ώστε να βρεθεί μυοσκελετικώς επαρκής για την εκτέλεση του κυρίως εκπαιδευτικού του προγράμματος. Η προθέρμανση δε νοείται να παρακαμφθεί σε καμία περίπτωση.


     Από την ιππευτική εμπειρία των κυρίως ιππικών λαών έχει αποδειχθεί ότι η καλύτερη εισαγωγή του πρωτο-εισάκτου στη Ιππασία επιτυγχάνεται όταν αυτός πρωτο-ιππεύσει και κινηθεί επί φυσικού, ανωμάλου, εδάφους ώστε να επιταχυνθεί η εμπέδωση "μυϊκής μνήμης", κάτι που θα του είναι ζωτικό για την γρήγορη και τέλεια ανάπτυξη της ιππευτικής ικανότητός του. Έτσι, όταν κυρίως ο ίδιος ο μαθητής παρέχει εχέγγυα καλής φυσικής καταστάσεως, η «παρθενική» διατατική ίππευσή του γίνεται επί εξωτερικού φυσικού εδάφους.


     Όλοι οι μαθητές εκπαιδεύονται στην Γυμνιππευτική η οποία εξασφαλίζει άριστο, βαθύ και ασφαλές, «κάθισμα» στον Ιππέα.   


     Αυτό είναι κάτι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές μας, ανεξαρτήτως ηλικίας και σωματοτύπου, ώστε από το πρώτο μάθημα να εξασφαλίζεται η ασφαλής πρόοδος του Ιππέως.  


     Η Γυμνιππευτική είναι το «θεμέλιο» της Ιππασίας και αποτελεί μία διαδικασία ιδιαίτερα υπεύθυνη και κοπιαστική για των Εκπαιδευτή ο οποίος θα πρέπει να έχει εντεταμένη την προσοχή του στον έλεγχο του Ίππου και την διατήρηση του μαθητή εντός των ορίων ισορροπίας, παραμένοντας συνεχώς υποχρεωμένος σε εφευρετικότητα ασκήσεων ώστε να προωθεί τον μαθητή του σε ανάπτυξη της ισορροπιστικής ικανότητός του.


     Για τον Εκπαιδευτή η Γυμνιππευτική είναι μια μεγάλη ευθύνη, για τον Εκπαιδευτή Εφιπποτοξοτών μια αυτονόητη υποχρέωση.


     Στη Γυμνιππευτική ο μαθητής θα βελτιώσει κάθε σημείο του σώματός του ώστε όλες αυτές οι επί μέρους βελτιώσεις να καταλήξουν στη συνισταμένη του σωστού «καθίσματος»!


     Θα διορθωθεί η καθετότητα του αυχένος, η ευθυτένεια του κορμού, η χαλαρότητα ώμων, χειρών, λεκάνης και ποδών ‘ πάνω απ΄ όλα, η ισορροπιστική αντιληπτικότητα και ιππευτική αυτοπεποίθηση.


     Το μάτι και ο νους του Εκπαιδευτή στη Γυμνιππευτική θα πρέπει να λειτουργούν πυρετωδώς για να προβλεφθεί όχι μόνο το απρόβλεπτο αλλά και η απροσεξία κάποιας ατελείας που θα μπορούσε να παραμείνει χωρίς διόρθωση.


     Κι εδώ, η βελτιωτική εφευρετικότητα του Εκπαιδευτή καλείται να φέρει αποτέλεσμα.


     Οι ισορροπιστικές ασκήσεις επί σέλλας θα είναι το επόμενο στάδιο μετά τις ασκήσεις Γυμνιππευτικής. Πάντοτε οι αρχάριοι θα «καθίσουν» χωρίς την χρήση αναβολέων (ώστε να εμπεδώσουν το βαθύ «κάθισμα») και με ολοένα ελαχιστοποιούμενη την χρήση ηνιών! 


     Ο Εφιπποτοξότης δεσμεύει τα χέρια του με την χρήση του Τόξου, συνεπώς, εξ αρχής θα πρέπει να μάθει να ελέγχει και να διευθύνει τον Ίππο του με την βοήθεια του βάρους του κορμού του. Τούτο σημαίνει ότι η εκπαίδευση Ιππασίας για έναν μέλλοντα Εφιπποτοξότη είναι πολύ πιο απαιτητική και διεξοδική.


     Ήδη, από το τρίτο μάθημα των περισσοτέρων μαθητών μας αρχίζει και ο κύκλος της αλληλοδιδακτικής συραγωγήσεως, μιάς μεθόδου η οποία πολλαπλασιάζει την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών μέσα στο ίδιο μάθημα! Εδώ, οι αρχάριοι εισάγονται και στην συραγώγηση του Ίππου, γνώση απαραίτητη σε όλους, το ίδιο σημαντική με την ίππευση.


     Κάθε Εφιπποτοξότης εκπαιδεύεται συστηματικά στην συραγώγηση Ίππου, κάτι που βοηθά πολλαπλώς όχι μόνον στην εκγύμναση του Ίππου αλλά και τον Ιππέα να διεισδύσει στη κινητική του Ίππου του.


     Και από την διαδικασία της συραγωγήσεως Ίππου δεν εξαιρούνται ούτε οι λιλιπούτειοι Εκπαιδευόμενοί μας στους οποίους δεν εμπιστευόμαστε μικρά ιππάρια αλλά κανονικούς, ευμεγέθεις, Ίππους ώστε να θεραπεύουμε κάθε φυσικό δέος προς τον όγκο ενός πλάσματος κατά πολύ μεγαλύτερου και δυνατότερου από εμάς. Έτσι, οι μαθητές μας ιππεύουν αλλά και συραγωγούν αποκτώντας πολλαπλή εμπειρία και γνώση. Υπό την επίβλεψη του Εκπαιδευτού όλοι θα κατανοήσουν την διαδικασία της συραγωγήσεως εναλλασσόμενοι επάνω και κάτω από τον Ίππο, εκτελώντας και τους τρεις βηματισμούς συραγωγούμενοι και συραγωγούντες!   Η αξία της συραγωγήσεως είναι γνωστή για την εκπαίδευση όχι μόνον των αρχαρίων αλλά και των πολύ προχωρημένων Ιππέων. Στην κορυφαία «Ισπανική Σχολή» της Βιέννης όλοι οι θαυμαστοί Ιππείς της συραγωγούνται σε καθημερινή συχνότητα! Και εμείς, θεωρούμε ότι ο συραγωγέας είναι το «εφαλτήριο» του μελλοντικού βιωματικού Εκπαιδευτή -και όχι απλού Ιππέως- τον οποίο προσδοκούμε να προετοιμάσουμε ήδη από την πρώτη εφίππευσή του ως αρχαρίου.


     Γενικώς, η αλληλοδιδακτική είναι η πεμπτουσία του συστήματός μας. "Επικυρώνει" την γνώση του προχωρημένου, ανελίσσει τον αρχάριο και, κυρίως, συσφίγγει τις σχέσεις των Μελών της Ομάδος και της Σχολής!


     Είναι καταπληκτική η "εικόνα" της εκπαιδευτικής συνεργασίας προχωρημένων και αρχαρίων σε όλα τα μαθήματά μας.


    Η «βάθυνση» του καθίσματος του αρχαρίου και η έγκαιρη διορθωτική αντίληψη της διατηρήσεως του κέντρου βάρους του αρχαρίου μέσα στα όρια του καθίσματός του προς αποφυγή πτώσεως επιτυγχάνεται κατά τον καλύτερο τρόπο με την έφιππη …πετοσφαίριση! Ο αρχάριος, έφιππος σε βάδην, θα παίξει με μία μπάλλα και θα ανταλλάσσει "πάσες" με έναν βοηθό ο οποίος μπορεί να βρίσκεται στο έδαφος ή και έφιππος. Καθώς η μπάλλα τον πλησιάζει, ο αρχάριος θα σταθμίσει πολλές παραμέτρους πριν απλώσει τα χέρια του για να την πιάσει και η ταχύτατη στάθμιση όλων αυτών των παραμέτρων εμβαθύνει και το «κάθισμά» του αλλά εδραιώνει και την ισορροπιστική αντίληψή του.


     Και, αυτό ακριβώς θέλουμε, να ζωντανέψουμε το ισορροπιστικό ένστικτο του Ιππέως χωρίς ο ίδιος να κουραστεί ή να θορυβηθεί γι αυτό το "ξύπνημα".


     Αμέσως από τα πρώτα μαθήματα και συγχρόνως με την "βάθυνση" του καθίσματος και την ανάπτυξη της ισορροπιστικής αντιληπτικότητος, ο μαθητής θα διδαχθεί την διακριτική χρήση των συνεργημάτων κατά την διεύθυνση του Ίππου.


     Οι κορύνες θα του μάθουν το ελεγχόμενο και το έγκαιρο των χειρισμών, κυρίως, την αποφυγή υπερδιορθώσεων διευθύνσεως, πάντοτε χωρίς την χρήση αναβολέων τους οποίους θα αναλάβει όταν μάθει να ιππεύει χωρίς αυτούς. Και η χρήση του φυσικού τυμπάνου θα συνταιριάξει την κίνηση του μαθητή με την κίνηση του Ίππου δίνοντάς τους κοινό ρυθμό ο οποίος είναι απαραίτητος στην ισορροπία.


     Στο δικό μας μάθημα αξιοποιείται το ένστικτο όπως σε όλους του ιππικούς λαούς -κυρίως της στέππας- και μελετώντας τις δικές τους μεθόδους και τακτικές, παρατηρώντας το πολύ νεαρό των δικών τους Ιππέων, δεν εννοούμε να αφήσουμε τίποτε αναξιοποίητο από την ανεκτίμητη εμπειρία τους...



     Κι αυτό το ένστικτο το αναπτύσσουμε με πολλούς τρόπους. Ένας από αυτούς, η διεύθυνση του Ίππου με ...κλειστά μάτια!


     Οι μαθητές μας θα εθισθούν να διευθύνουν τον Ίππο τους εμπιστευόμενοι τις όποιες αντιδράσεις του χωρίς να βλέπουν!


    Ασχέτως εάν ο Ίππος, ως ζωντανό πλάσμα με δική του βούληση και απρόβλεπτες αντιδράσεις, μπορεί να τεθεί σε καταστάσεις κάθε άλλο παρά ομαλές για τον Ιππέα, οι μαθητές μας από την πρώτη στιγμή μαθαίνουν να "καλοδέχονται" το απρόοπτο όντες έτοιμοι να το αντιμετωπίσουν διευθύνοντες τον Ίππο τους με κλειστά μάτια!   



     Όλο το μάθημα θα γίνει μέσα στην «οικονομία δυνάμεων» μαθητή και Ίππου, ώστε κανείς να μην εξαναγκασθεί σε περιττή κόπωση η οποία καταλήγει σε αρνητικά αποτελέσματα. Ο ίδιος ο Εκπαιδευτής κινείται συνεχώς δίπλα στους μαθητές του και συνεχώς δείχνει, διορθώνει, αναλύει διότι, μόνον έτσι, είναι εξασφαλισμένη η πρόοδος.


     Ο Εκπαιδευτής δε παραλείπει ακόμη και να διδάσκει τον Ίππο κατά την διάρκεια ενός μαθήματος τον σωστό καλπαστικό ρυθμό «καλπάζοντας» και ο ίδιος πλάι του.


     Έτσι ο Ίππος βελτιώνεται μαζύ με τον μαθητή από μάθημα σε μάθημα και όσο κι αν αυτό σημαίνει ιδρώτα για τον Εκπαιδευτή, το όφελος για τον μαθητή και τον Ίππο του θα είναι η μεγάλη ικανοποίησή του.


     Καθ’ όλη την διάρκειά του δεν θα ακουστούν περιττές ομιλίες, θόρυβοι ή οχλήσεις.


     Όλοι είναι ευλαβικά αφοσιωμένοι στην τέλεια εκτέλεση των εντολών του Εκπαιδευτή ώστε δεν απομένει σε κανέναν, ούτε μαθητή ούτε Ίππο, περιθώριο αντιδράσεων ή δυστροπιών.


     Ούτε καν στον Εκπαιδευτή δεν επιτρέπεται ο έντονος λόγος ή τα έντονα παραγγέλματα, αντί των οποίων ακούγεται ο ήχος της σφυρίχτρας.


     Ο αρχάριος θα ενθαρρυνθεί από τη πρώτη στιγμή να αυτοσυγκεντρωθεί και να διευθύνει με ακρίβεια τον Ίππο του, χωρίς σέλλα και χωρίς βοηθήματα, σε προκαθορισμένη διαδρομή υψηλής δυσκολίας, καταλήγοντας μετά από κάθε μάθημα να τα έχει καταφέρει θαυμάσια και άνετα! 


     Οι αρχάριοι θα συνθέσουν υπο-ομάδες εργασίας και θα επιχειρήσουν σχηματισμούς ακριβείας υπό την καθοδήγηση, επίσης, αρχαρίου Συνασκουμένου υπό επίβλεψη.



     Έτσι, αναπτύσσεται η συνεργασιμότητα αλλά και το εκπαιδευτικό ένστικτο ενός μέλλοντος Εκπαιδευτού ήδη από την πρώτη στιγμή της εκπαιδεύσεώς του.


     Και όλοι συνεννοούνται αμέσως, χωρίς παρερμηνείες γιατί η πειθαρχία δεν αφήνει περιθώρια ασυνεννοησίας.


     Η εκπαίδευσή μας περιλαμβάνει, κατ' αρχήν, όλο το περιεχόμενο της Ιππικής Δεξιοτεχνίας αλλά και την Υπερπήδηση Εμποδίων, με τους κανόνες, ασφαλώς, της Φυσικής Ιππικής!


     Στόχος μας είναι η γρήγορη κατάληξη του μέλλοντος Εφιπποτοξότου σε ένα άριστο "κάθισμα" το οποίο θα συντελέσει στον ασφαλέστερο ταχύ καλπασμό χωρίς την ανάγκη της χρήσεως  χειρών, ηνιών και στομίδος!



     Kατά την Υπερπήδηση Εμποδίων οι μαθητές μας υπερπηδούν τόσο τα χαμηλά (0.60cm) όσο και τα υψηλότερα εμπόδια χωρίς χρήση αναβολέων και χωρίς στήριξη επί των ηνιών, υπό εντελώς ελεύθερη και φυσική ισορροπία και κάθισμα.


     Μπορεί το κυρίως αντικείμενό μας να είναι η Πολεμική Τέχνη της Έφιππης Τοξοβολίας αλλά όλοι μας κατέχουμε τα μυστικά της Ιππικής Δεξιοτεχνίας αλλά και της Υπερπηδήσεως Εμποδίων τα οποία είναι απαραίτητα για την διαμόρφωση ενός πλήρους πλαισίου ιππικής δεξιότητος.


     Η Ιππασία είναι μια βαθύτατα αντιδημοκρατική δραστηριότητα που απαιτεί αριστοκρατική συνείδηση, αποφυγή βίας, αλληλοσεβασμό,  συλλογική συνέπεια και συνεργασιμότητα, θετική ομαδικότητα και άριστη επικοινωνία, στοιχεία πόρρω απέχοντα της τυραννικής (κατά Πλάτωνα) ιδιοσυστασίας της δημοκρατίας! Και το μάθημά μας γίνεται για να ωφεληθούμε ιππευτικά και όχι να τυραννιστούμε ...δημοκρατικά!


     Αντίθετα απ΄ό,τι μπορεί να φαντασθεί κάποιος , για τους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" η Ιππική και, κυρίως, η Ιππασία, διδάσκεται σε εξωτερικές διαδρομές περισσότερο απ΄ ό,τι στο Ιππευτήριο.


     Οι εξωτερικές μας περιιπεύσεις επιλέγονται σε ειδικά δρομολόγια μέσα στη Φύση, έτσι που στο τέλος κάθε διαδρομής ο μαθητής να έχει προσλάβει όσο το δυνατόν περισσότερες διευθυντικές ικανότητες, απολαμβάνοντας την μέθεξή του με το τοπίο.


     Και, αντιθέτως απ΄ ό,τι εφαρμόζουν όλες οι Σχολές Έφιππες Τοξοβολίας παγκοσμίως, οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" εκπαιδεύουν τους Έλληνες Εφιπποτοξότες στην Έφιππη Τοξοβολία και σε υπαίθριο περιβάλλον εκτός Ιππευτηρίου με ελεγχόμενη, δεδομένη, καλπαστική διαδρομή!


     Για τους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" η Έφιππη Τοξοβολία δεν είναι ένα τυποποιημένο "game" αλλά μία πραγματική πολεμική τέχνη η οποία πρέπει κατά την διδασκαλία της να βιώνεται ρεαλιστικά από όποιον πρόκειται να την ασκήσει.


     Γι αυτό και όλοι οι μαθητές μας καλούνται να εκπαιδευθούν υπό ρεαλιστικά σενάρια στο ύπαιθρο, ανεξαρτήτως διαμορφώσεως εδάφους, όπως και υπό πραγματικές συνθήκες μάχης! 

    
     Το πρόγραμμα Ιππευτηρίου ενός μαθήματος θα ολοκληρωθεί με αποθερμαντικές ασκήσεις των, πάντοτε συντεταγμένων, μαθητών, αλλά και των Ίππων.


Και πάλι πίσω στον σταύλο


     Η Ιππασία αρχίζει και τελειώνει στον Σταύλο! Μετά το κυρίως μάθημα στο Ιππευτήριο, οι μαθητές θα αφιππεύσουν (και όχι έφιπποι, όπως  λάθος συνηθίζεται...), θα χαλαρώσουν το έποχο, θα αποθερμάνουν και θα ξεϊδρώσουν σε βάδην ρυταγώγηση επί του στίβου τους Ίππους τους, βγάζοντάς τους και πάλι εν σειρά συντεταγμένους για να τους οδηγήσουν στον χώρο πλυσίματος.


     Η δική μας διδασκαλία θεωρεί τον ίδιο τον Σταύλο ως το βασικό "κύτταρο" της Ιππικής. Έτσι, εμπνέουμε τους μαθητές μας να επιτελούν μόνοι τους και χωρίς προσφυγή στα "χέρια" του σταυλίτη, όλες τις απαραίτητες εργασίες ώστε ο Σταύλος μας να είναι το "καθρέφτισμα" της ιππικής αντιλήψεώς μας. Στον Σταύλο μας θέλουμε την ύπαρξη του σταυλίτη μόνον ως απαραίτητου ...διακοσμητικού στοιχείου και τους μαθητές μας να τον ...ξεκουράζουν!


     Το κέφι, το χαμόγελο και η άμεση ανταπόκριση των μαθητών μας στην υπηρέτηση της καθαριότητος και της υγιεινής του Σταύλου, για μας είναι τα πρώτιστα κριτήρια για την βαθμολόγηση ενός μέλλοντος ικανού Ιππέως. Αξίζει κανείς να είναι παρών όταν ο Εκπαιδευτής ζητά "εθελοντή" για κάποια δουλειά στο Σταύλο και σηκώνονται ...όλοι μαζύ οι μαθητές για να ανταποκριθούν στην εκάστοτε ανάγκη!


     Μετά την Ιπποκομία επανασταυλισμού, μια προσεκτική διαδικασία πλυσίματος, στεγνώματος, καθαρισμού των οπλών και γενικής επιθεωρήσεως του Ίππου, κάθε μαθητής οδηγεί τον Ίππο του στην, πάντα καθαρή και καλά αερισμένη, φάτνη του για διανυκτέρευση, φιλοφρονώντας τον με κάποιο μικρό "έδεσμα" που όλοι φροντίζουν να έχουν μαζύ τους.


Απολογισμός

     Βασικός θεσμός της εκπαιδεύσεώς μας είναι ο "Κύκλος", δηλαδή η απο-ενημέρωση, ή, ο απολογισμός του έργου ημέρας.


     Είτε στην Προπόνηση της Παραδοσιακής Τοξοβολίας, είτε μετά από μία εκπαιδευτική ημερίδα Ιππασίας, όλοι οι μετασχόντες θα συγκεντρωθούν κυκλικά και θα εκφράσουν, όχι τον ενθουσιασμό τους αλλά τα παράπονα και τις ενστάσεις τους (κυρίως προς το πρόσωπο του Εκπαιδευτού ή προς το εφαρμοσθέν πρόγραμμα) ώστε να βελτιωθούν τα όποια κακώς κείμενα την επομένη φορά. 


     Αυτό μας απαλλάσσει από τις γνωστές "γκρίνιες" και "προστριβές" οι οποίες είναι ευρύτατα διαδεδομένες σε ομάδες συνεργαζομένων προσώπων.  

Σεμινάρια


     Η εκπαίδευση των μαθητών μας συμπληρώνεται με δωρεάν σεμιναριακές ημερίδες οι οποίες τους προσφέρονται ως επιτομές γνώσεων και αναπτύξεως δεξιοτήτων από ειδικευμένους περιοδικούς συνεργάτες, οι οποίοι προσκαλούνται για τον συγκεκριμένο σκοπό στον προπονητικό μας χώρο.


     Στα δωρεάν προσφερόμενα σεμινάριά μας είναι όλοι ευπρόσδεκτοι, ακόμη και μη μαθητές ή Μέλη μας, αφού η γνώση δεν μπορεί να αποτελεί προνόμιο ολίγων αλλά κάθε ενδιαφερομένου και η "ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ" θεωρεί ότι όλοι, ανεξαιρέτως, οι "Άνθρωποι" της Ελληνικής Ιππασίας έχουν δικαίωμα στη βελτίωσή τους.


Όλες οι φωτογραφίες απεικονίζουν μαθητές μας
απολύτως αρχαρίους.
Οι μαθητές μας έχουν στη διάθεσή τους
το επίσημο εκπαιδευτικό εγχειρίδιο της Ομάδος μας,
την ηλεκτρονική βιβλιοθήκη της Ομάδος μας,
ένα επαρκώς πληροφοριακό διαδικτυακό ιστότοπο  
και εποπτικά μέσα διδασκαλίας (ανατομικά μέρη, σκευή κλπ)
που χρησιμοποιούνται κατά την πρόοδο της εκπαιδεύσεώς τους.

Για περισσότερες πληροφορίες εδώ και στο 6977764737.


ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΟ ΔΕΙΚΤΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ!


Ενδεικτικό "λεύκωμα" φωτφιών από την εκπαίδευσή μας εδώ