Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟΥ 13-14/3/2015
[Ανακοίνωση του Αρχηγού της Ομάδος]


     Αγαπητοί "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ",

     Αυτό το σαββατοκύριακο προγραμματίσαμε αρκετή δουλειά και τόσο το Σάββατο (14/3) όσο και την Κυριακή (15/3) η Ομάδα μας θα βρεθεί σε συνεχές έργο. Αναλυτικά:


1. ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ 
ΣΑΒΒΑΤΟΥ 14ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2015

     Το Σάββατο 14η Μαρτίου 2015 η Ομάδα μας λαμβάνει μέρος σε ένα παγκόσμιο γεγονός κατά το οποίο πολλοί  παραδοσιακοί Τοξότες σε διάφορες χώρες θα τοξεύσουν επί στόχου που οι ίδιοι θα έχουν σχεδιάσει με το μοτίβο ενός δράκου, στη μνήμη ενός Τοξότη, του Dennis Kauth, ο οποίος εξεδήμησε και του οποίου ο μικρός γιος ζήτησε από όλους να τοξεύσουν τη συγκεκριμένη ημέρα. Ο δράκος σχετίζεται με το ότι ο εκλιπών σχεδίαζε δράκους και η Ομάδα μας ήδη έχει εκτυπώσει το σχετικό στόχο με το ζητούμενο μοτίβο επί του οποίου θα τοξεύσουμε το Σάββατο.

     Ο Αντιπρόεδρος της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ» Ακάδημος εξεπόνησε το πρόγραμμα της ημέρας το οποίο μας στέλνει μαζύ με σχετικές οδηγίες, ώστε κατά τη τελετουργική τόξευσή μας να πετύχουμε τους σκοπούς της διεθνούς διοργανώσεως.

     Όπως σημειώνει ο Ακάδημος, σκοπός αυτού του Προγράμματος είναι η επιτέλεση του σκοπού της τιμητικής τοξεύσεως στη μνήμη του Dennis Kauth αλλά και η σύσφιξη των σχέσεων των Μελών της Ομάδος μας με μία προπονητική ποικιλία θεωρητικών γνώσεων αλλά και πρακτικών ασκήσεων. Καλό είναι όλοι να ξαναδιαβάσουμε τις «Οδηγίες προς Συνασκουμένους» και να φέρουμε όλοι την προβλεπόμενη ενδυμασία της Ομάδος διότι το φωτογραφικό υλικό της ημέρας θα σταλεί στους διοργανωτές οι οποίοι και θα το δημοσιοποιήσουν ευρέως. Επειδή το όλο Πρόγραμμα θα διαρκέσει αρκετές ώρες από τις 10:00 π.μ. μέχρι τις 18:30 μ.μ. καλό είναι να έχουμε μαζύ μας νερό και πρόχειρο φαγητίο. Επίσης, να μη ξεχάσουν όσοι λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή να τη φέρουν μαζύ τους και να προνοήσουμε όλοι για κατάλληλο ρουχισμό και υπόδηση αναλόγως καιρού. Το πλήρες Πρόγραμμα έχει ως εξής:

Ωρα  10:00 ΠPOΣEΛEYΣH.
Ωρα. 10:15 ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΙΠΠΙΚΗΣ ΚΑΙ ANAΛYΣH TOY ΠPOΓPAMMATOΣ THΣ HMEPAΣ.
Ώρα 11:00 ΠAPAKOΛOYΘHΣH MAΘHMATOΣ IΠΠAΣIAΣ.
Ωρα 12:00 ΠPOΠONHΣH TOΞOBOΛIAΣ.
Ωρα 13:00 ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΤΟΞΕΥΣΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ DENNIS KAUTH.
Ωρα 13:30 ΔIAΛEIMMA ΓEYMATOΣ KAI ANAΠAYΣΕΩΣ.
Ωρα 14:30 ΘEΩPHTIKO MAΘHMA ΤΟΞΟΒΟΛΙΑΣ.
Ωρα 15:00 TOΞEYTIKH EΞAΣKHΣH ΜΑΚΡΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ
Ωρα 17:00 KYKΛOΣ
Ωρα 18:30 ΠEPAΣ HMEPIΔAΣ

     Εάν κάποιοι δε θα μπορούσατε να είστε παρόντες καθ΄όλη τη διάρκεια του Προγράμματος, θα σας παρακαλούσαμε τουλάχιστον να είστε παρόντες στις 13:00 μ.μ. όταν θα ξεκινήσει η τελετουργική Τοξοβολία στη μνήμη του εκλιπόντος Τοξότη.
                                      Λεπτομέρειες της διοργανώσεως θα βρείτε εδώ.



2. ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΤΟΞΟΒΟΛΙΑΣ 
ΚΥΡΙΑΚΗΣ 15ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2014

     Η Προπόνηση Παραδοσιακής Τοξοβολίας της Κυριακής 15ης Μαρτίου 2015 θα διεξαχθεί στο κέντρο των Αθηνών, θα αρχίσει στις 15:00 μ.μ και θα πρέπει όλοι να φέρουμε την αμφίεση της Ομάδος, όπως πάντα.


     Για κάθε ερώτησή σας θα είμαι στη διάθεσή σας στο 6972496303, όπως και η Χαρά στο 6976345555.


Εφιπποτοξοτικά,


Αρπάλυκος!

Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015




ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΤΩΝ 
ΕΦΙΠΠΩΝ ΠΟΛΕΜΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ 
ΤΩΝ 
"ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ"


     Σε ένα παλαιότερο (1983) βιβλίο του με τον τίτλο "ΣΕ ΣΕΝΑ" ο Ιδρυτής της Ελληνικής Ομάδος Έφιππης Τοξοβολίας είχε διευκρινίσει ότι η ευγένεια αποτελεί μία αριστίνδην (και όχι πλουτίνδην!) συνιστώσα βίου και, αναλόγως θα πρέπει να είναι και όλα τα περί αυτήν. Ούτω πως, όλη η έδραση της Ομάδος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" εναποτέθηκε στο θεμέλιο της ευγενείας των αρίστων των οποίων το κύριο χαρακτηριστικό δεν εξαντλείται στην ευγενή προέλευση αλλά, κυρίως, στην φιλάλληλη παραγωγή Πολιτισμού επ΄ αγαθώ των επερχομένων!


     Η επιλογή του "μονοπατιού" της Φυσικής Ιππικής αποτελεί τη βάση της διδασκαλίας μας και, βεβαίως, είναι η απαρχή της ευγενούς "προσεγγίσεως" ενός τόσο ιδιαίτερου πλάσματος όπως ο Ίππος. Και, βεβαίως, ο Ξενοφών δε θα μπορούσε παρά να είναι ο "φάρος" της προσπαθείας μας χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν επιχειρούμε και βελτιώσεις κάποιων σημείων που θεωρούμε ότι χρήζουν βελτιώσεως, εφαρμόζοντας πάντοτε τη διδασκαλία του Kassai Lajos o oποίος δε παραλείπει να τονίζει: "Ακολουθούμε τις διδαχές των Προγόνων μας αλλά και δε διστάζουμε να τις βελτιώσουμε όπου θεωρούμε τεκμηριωμένα ότι χρήζουν βελτιώσεως."


     Για τους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" οι Έφιππες Πολεμικές Τέχνες αποτελούν μιαν εξέλιξη του συνήθους "ιππεύειν", της ιππικής δεξιοτεχνίας, της κοινώς νοουμένης υπερπηδήσεως εμποδίων των διαφόρων ιππηλασιακών τεχνών με κορύφωση την Έφιππη Τοξοβολία. Σε όλο αυτό το εύρος της σχετικής διδασκαλίας, αναβιώνοντας τις Έφιππες Πολεμικές Τέχνες και δη το Ιππηλάσιο στη σύγχρονη Ελλάδα, έχουμε υπ΄ όψη, πλην της διδασκαλίας του αρχαίου Ξενοφώντος και τις διδασκαλίες των κορυφαίων Ευρωπαίων Διδασκάλων Ιππικής τα κείμενα των οποίων διατίθενται στην Βιβλιοθήκη της "ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ" και που συχνά συμβουλευόμαστε αφού στη Σχολή μας αποφεύγουμε να θεωρήσουμε εαυτούς ως "Διδασκάλους" καταφεύγοντας πάντοτε στην επαλήθευση των γνώσεών μας μέσα από τις διατιθέμενες πηγές. 


     Ασφαλώς και στη συγκεκριμένη περίπτωση δε παραλείπουμε να βελτιώνουμε τις διδασκαλίες των δυτικών Δασκάλων με ο,τιδήποτε η εμπειρία των αιώνων προσέθεσε στο "σκεπτικό" τους. Mπορεί ο François Robichon de La Guérinière, επί παραδείγματι να θεωρείται ως αυθεντία ιππικής διδασκαλίας αλλά στη δική μας περίπτωση θα αναθεωρήσουμε πολλές από τις "σελίδες" του φυσικοποιώντας ακόμη περισσότερο τη δική διδασκαλία η οποία, ας πούμε, δε θεωρεί καθόλου ωφέλιμη τη χρήση σέλλας για αρχαρίους. Οι Έφιππες Πολεμικές Τέχνες, άλλωστε, απαιτούν κορυφαία αίσθηση ισορροπίας λόγω των απαιτήσεων της χρήσεως των όπλων και ο μαθητής θα πρέπει σύντομα να "κατακτήσει" αυτή την αίσθηση.


     Επίσης, στη διδασκαλία μας απαγορεύεται η χρήση στομίδος οιουδήποτε είδους και όλες οι εντολές δίδονται προς τον Ίππο με την ευγένεια των "καλών χειρών" χωρίς βιασμούς του στόματός του.


     Από τους σπουδαίους, πραγματικά, "Δυτικούς" Δασκάλους κρατάμε τα ουσιώδη που αφορούν στη κίνηση του Ίππου και στους σχετικούς χειρισμούς αφαιρουμένης της βαρβαρότητος των σκληρών "συνεργημάτων" (πτερνιστήρων, στομίδος, μαστιγίου) όπως ακριβώς η Φυσική Ιππική επιτάσσει.


     Με κύριο γνώμονα την ασφάλεια και ευημερία των Ίππων και των μαθητών μας, μελετώντας πρώτα εμείς τα όσα μεταφέρουμε στους εκπαιδευομένους μας, καταφέρνουμε να αποφεύγουμε δυσάρεστους αιφνιδιασμούς οι οποίοι, άλλωστε, στην Ιππική είναι αναμενόμενοι. Αυτό οφείλεται στην εγκυρότητα των γραπτών "πηγών" απ΄ όπου αντλούμε τις ασκήσεις του εκπαιδευτικού μας προγράμματος και στη προσεκτική επεξεργασία των αντλουμένων πληροφοριών ώστε να είναι επί του ασφαλούς εφαρμόσιμες! 


     Επειδή η συγκεκριμένη διδασκαλία την οποία κι εμείς εφαρμόζουμε προέρχεται από εποχές κατά τις οποίες και τα "πράγματα" και η γλώσσα ήσαν κατά πολύ διαφορετικά απ΄ ό,τι σήμερα, "πίσω" από κάθε μάθημά μας προς κάποιον από τους εκπαιδευομένους μας βρίσκονται επενδεδυμένες πολλές εργατώρες μελέτης και πρακτικής των όσων προέρχονται από τις ...πολυκαιρισμένες σελίδες των "πηγών" μας, κάτι που ούτε ο μαθητής ούτε και κανείς άλλος αντιλαμβάνεται! Όμως, η αγάπη μας προς το εκπαιδευτικό μας αντικείμενο και η επιμονή μας για δεοντολογική συνέπεια προς αναβίωση σημαντικών πολιτισμικών Παραδόσεων μας "μονοδρομεί" προς τη πορεία μιας επισταμένης προ-αυτοδιδαχής στα όσα κατόπιν καλούμεθα να διδάξουμε.


     Kατά την παρ'  ημίν διδασκαλία των Εφίππων Πολεμικών Τεχνών και, δη, του Ιππηλασίου, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη γεωμετρία της ιππεύσεως αλλά και των βηματισμών του Ίππου μέσα σε ένα πλαίσιο στρατιωτικής Ιππικής, όπως οίκοθεν απαιτείται. 


     Αντιθέτως, απ΄ ό,τι θα μπορούσε να εικάσει ο αναγνώστης, αυτή η στρατιωτική ίππευση όχι μόνον δεν αποβαίνει καταπιεστική για τον μαθητή  ως εκ της πειθαρχίας που προϋποθέτει αλλά εξελίσσεται και σε μία βατή "ατραπό" χωρίς εμπόδια κατά την προσπέλασή της, ώστε, μετ'  ου πολύ, να γίνεται και διασκεδαστική! και, βεβαίως, αναφερόμεθα στον "μαθητή" και όχι στον Ίππο διότι ο τελευταίος, ως φυσικό πλάσμα γεννάται με βιωμένο το αίσθημα της πειθαρχίας και του συντεταγμένου τρόπου διαβιώσεως αντιθέτως προς τον άνθρωπο ο οποίος εμφανίζει νοσηρές νοοτροπίες άναρχων κι επιζημίων για τον ίδιο και τη Φύση, συμπεριφορών. 


     Και όλα τούτα θα μπορούσε ο ενδιαφερόμενος να τα εντοπίσει σε κάθε "συλλαβή" του εκπαιδευτικού εγχειριδίου της Ομάδος μας που βρίσκεται αναρτημένο εδώ προς δωρεάν μελέτη κι εκτύπωση.


     Όσοι, λοιπόν, επιθυμούν να εκπαιδευθούν κοντά μας στις Έφιππες Πολεμικές Τέχνες, στο Ιππηλάσιο και, κυρίως, στην Έφιππη Τοξοβολία ας είναι βέβαιοι ότι, όπως όλοι οι επί δεκαετία μαθητές μας, θα εισαχθούν στα σπουδαία αυτά αντικείμενα με τον ασφαλέστερο αλλά και σοβαρότερο τρόπο ο οποίος θεμελιώνεται στην ευγένεια της επικοινωνίας με τον Ίππο αλλά και στην άριστη τεχνογνωσία αυτού του κορυφαίου "κεφαλαίου" Ιππικής.


     Μόνον έτσι εμείς πρώτοι θα μπορούμε να χαιρόμαστε τη Σχολή μας και κατόπιν οι μαθητές μας την ανάπτυξη των μαχίμων ικανοτήτων τους επάνω στις ράχες ευημερούντων Ίππων.



     Η παρούσα ανάρτηση εκρίθη απαραίτητη μετά από μία σειρά (συμπτωματικώς;) τηλεφωνημάτων που δέχθηκε κατά την διαρρεύσασα εβδομάδα ο Ιδρυτής της Ελληνικής Ομάδος Έφιππης Τοξοβολίας "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" από εξαιρετικούς συνομιλητές οι οποίοι ενδιεφέρθησαν να παρακολουθήσουν στη Σχολή μας τη διδασκαλία των Εφίππων Πολεμικών Τεχνών. Οι σχετικές επικοινωνίες μας υπήρξαν τεκμήρια συναγωγής ελπιδοφόρων συμπερασμάτων για την γενική αποτίμηση της ποιότητος των Μελών της Ομάδος μας, αλλά και της απηχήσεως την οποία η Ομάδα μας ασκεί στον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο. Και ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό από την διδασκαλία των Εφίππων Πολεμικών τεχνών και του Ιππηλασίου στη Σχολή μας αναρτάται εδώ.




Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

ΣΥΜΒΟΛΗ

ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ "ΧΩΣΙΑΣ"


     Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί μία συμβολή στην ανάπτυξη της "χωσιάς" (βλ. Κ. Σάθα: "Οι Έλληνες Στρατιώται εν τη Δύσει" κ. Ζ') με σημείο αναφοράς την τόξευση μέσα από Τοξοθυρίδα. Η τόξευση μέσα από Τοξοθυρίδα παρουσιάζει πολλές ιδιαιτερότητες τις οποίες πρέπει να έχει κατά νου ο Τοξότης ώστε και η τόξευσή του να είναι ασφαλής και εύστοχη. Πριν, όμως, ο Τοξότης βρεθεί μέσα στο φάτνωμα ή τον χώρο της Τοξοθυρίδος, όπως οι Έλληνες Στρατιώτες της Αναγεννήσεως, θα πρέπει να πορευθεί προς το φιλοξενούν οχυρό με μεγάλη προσοχή και παρατήρηση ενδεχομένων κινδύνων ενέδρας που μπορεί να έχουν προβλεφθεί από τον εχθρό-αμύντορα της περιοχής.


 OΔΟΙΠΟΡΩΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ

     Η προσέγγιση προς ένα οχυρό, ή μία οχυρή θέση, ή ένα κτίσμα για το οποίο υπάρχει η υποψία ότι έχει φρουριακή σημασία, θα πρέπει να γίνεται πολύ προσεκτικά και με την παρατήρηση του προσεγγίζοντος ιδιαιτέρως αυξημένη. Σημεία ενέδρας ("χωσιάς" κατά τον Κ. Σάθα) μπορούν να βρίσκονται οπουδήποτε, ακόμη και σε τόπους εντελώς φυσικούς και "υπεράνω υποψίας" όπως, επί παραδείγματι, σε αυτόν τον βράχο ο οποίος, από μπροστά, από τη δημοσιά, δείχνει απολύτως φυσικός αλλά από πίσω μπορεί και να κρύβει διαμόρφωση που θα επέτρεπε σε έναν αμύντορα να ενεδρεύει ελέγχοντας, εντελώς αθέατος, τους διερχομένους.    


     Αν προσέξουμε καλύτερα την εμπρόσθια επιφάνεια αυτού του βράχου θα παρατηρήσουμε ένα ολότελα φυσικό σχίσιμο το οποίο, κάλλιστα, θα μπορούσε να είναι και Τοξοθυρίδα με τον αμύντορα της "χωσιάς" σε "έγκρυμμα" (Κ. Σάθας) σκαμμένο ακριβώς από πίσω.


     Αυτό είναι ένα από τα άπειρα παραδείγματα τόπων ενέδρας Χωσιαρίων και, εδώ, αναφέρεται απλώς ως προϊδεασμός των πολυποίκιλων σεναρίων που ο δρομάρης μπορεί να συναντήσει.

ΕΓΚΑΙΡΟΣ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΟΞΟΘΥΡΙΔΟΣ
   
     Εντοπίζοντας στον ανοικτό ορίζοντα οποιοδήποτε σημείο ή κτίσμα για το οποίο υπάρχει η οιαδήποτε υποψία ότι πρόκειται περί οχυρού, αφού βεβαιωθούμε ότι βρισκόμαστε εκτός εμβελείας τοξεύσεως από ενδεχόμενο, αμύντορα, εχθρό και αφού σιγουρέψουμε τη δική μας απόκρυψη, παρατηρούμε σαρωτικά την εικόνα του αντικειμένου μας για να εντοπίσουμε εγκαίρως Τοξοθυρίδες μέσα από τις οποίες, προσεγγίζοντας, θα δεχθούμε τοξεύσεις βελών.


     Η απόσταση από το αντικείμενο της παρατηρήσεώς μας όσο μικραίνει, τηρουμένων πάντοτε των μέτρων ασφαλείας μας από εχθρικά βέλη, τόσο θα μας "αποκαλύπτει" πληροφορίες οι οποίες θα πρέπει να αξιολογηθούν λεπτομερέστερα.


     Παρατηρώντας το κτίσμα που πλησιάζουμε θα δούμε με μια πρώτη ματιά ότι πρόκειται για ένα αναγεννησιακό ναίδριο με ένα προσαρτημένο κατάλυμα ασκητών και με μία μεταγενέστερη πτέρυγα φιλοξενίας επισκεπτών. Για τον βιαστικό παρατηρητή η όλη εικόνα παραπέμπει  σε ένα ναοδομικό δείγμα χωρίς καμία οχυρωτική σημασία. Αντιθέτως, ο Πολεμιστής θα αναλογισθεί τη θέση του όλου οικοδομήματος και, κυρίως, του αναγεννησιακού ναϊδρίου το οποίο, όταν κτίσθηκε και στο σημείο που κτίσθηκε είχε σαφή οχυρωτική σημασία. Το "γιατί" χτίσθηκε ένα τέτοιο ναϊδριο σε ένα τέτοιο σημείο και το κοινωνικό πλαίσιο των χρόνων της ανεγέρσεώς του (τέλη 14ου αι., αρχές 15ου αι.) μας παραπέμπουν αμέσως σε ύπαρξη ...Τοξοθυρίδος και μάλιστα με "θέα" προς τη δημοσιά! Πράγματι, το εξασκημένο "μάτι" ακόμη και από μία αρκετή απόσταση, ανάμεσα στα κλαδιά του μεγάλου πλατανιού που δεσπόζει στο χώρο, θα εντοπίσει την απειλητική Τοξοθυρίδα και, μάλιστα, μεταξύ πολλών παραπλανητικών οπών (κυρίως, στηρίξεως εσωτερικών ξυλοδοκών)  και σκιασμάτων της λιθοδομής. Μεγεθύνοντας τη φωτογραφία που ακολουθεί βλέπουμε πλαισιωμένη με κόκκινο περίγραμμα την Τοξοθυρίδα να "ελέγχει" την υπερυψωμένη δημοσιά που περνά από την αρχή του μονοπατιού  το οποίο οδηγεί στο κτίσμα.  


     Πλησιάζοντας ακόμη περισσότερο παρατηρούμε ότι ενώ στο κτίσμα μπορεί κανείς να φτάσει απ΄ οπουδήποτε, εν τούτοις, υπάρχει ένα καθορισμένο μονοπάτι που ξεκινά από τη δημοσιά και οδηγεί προς το κτίσμα κ'ανοντας τον επισκέπτη να "αντιμετωπίσει", αρχικώς, τον μικρό φεγγίτη της κόγχης του ναϊδρίου ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως άτυπη "Τοξοθυρίδα" ή και ως παραπλανητική απειλή παρασύροντας τον ανύποπτο επισκέπτη προς την πραγματική απειλή της νότιας λιθοδομής του ασκητικού προσαρτήματος,  μπροστά από την οποία διέρχεται το μοναδικό μονοπάτι προσεγγίσεως.


     Όσο πλησιάζουμε παρατηρούμε προσεκτικότερα τη τοιχοποιία του κτίσματος και θα ήταν λάθος να εφησυχάσουμε μη βλέποντας τίποτε ανησυχαστικό ούτε στη τοιχοποιία του κυρίως ναϊδρίου, ούτε στην αντίστοιχη του ασκητικού προσαρτήματος. Οι Τοξοθυρίδες στα πραγματικά οχυρά ..."εμφανίζονται" απρόσμενα και συνήθως πολύ ...αργά για τον απρόσκλητο που προσεγγίζει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι αμύντορες του σημείου σκέφτηκαν πολύ έξυπνα και απέφυγαν να προκαλέσουν κάθε υποψία του απρόσκλητου επισκέπτη που θα μπορούσε να τον κάνει προσεκτικότερο. Μία "καθαρή" λιθοδομή χωρίς τίποτε το απειλητικό μας "υποδέχεται" μετωπικώς του μονοπατιού προσεγγίσεως αλλά ο Πολεμιστής ποτέ δεν εφησυχάζει...! 


     Πλέον, το μονοπάτι μας έχει φέρει ακριβώς μπροστά στη νότια τοιχοποιία του ασκητικού προσαρτήματος και όπως τη βλέπουμε υπό τη γωνία προσεγγίσεως συνεχίζουμε να μη παρατηρούμε τίποτε το ύποπτο... Κι όμως! 


     Όσο η οξεία γωνία προσεγγίσεώς μας αμβλύνεται κι εμείς αρχίζουμε να βλέπουμε μετωπικώς την νότια τοιχοποιία του ασκητικού προσαρτήματος, γρήγορα θα δούμε από κοντά την ίδια "θανατηφόρα" σχισμή που είχαμε εντοπίσει στη λίθινη επιφάνεια από τη δημοσιά. Η φονική Τοξοθυρίδα αρχίζει, πλέον, να διαγράφει τη σιλουέτα της σε όλο της το "μεγαλείο".


     Αν μπορούσαμε να δούμε τη συγκεκριμένη τοιχοποιία από λίγο μακρύτερα αλλά πάντοτε μετωπικώς, θα βλέπαμε πολλές οπές και σκιάσματα όχι τυχαία αλλά σκοπίμως παραπλανητικά ώστε η θυρίδα να "αφομοιώνεται" από την γενική "εικόνα" και να μη συνεγείρει τον προσεγγίζοντα. 


     Όμως, η διαμόρφωση του χώρου με το μονοπάτι υποχρεωτικής προσεγγίσεως (βλ. παραπάνω φωτογραφία, πράσινο βέλος) να περνά ακριβώς "κολλητά" στη τοιχοποιία ενώ στο νότιο όριό του υπάρχει μικρός κρημνός (χώρος όπου εμφανίζεται ένας στόχος), δείχνει ότι το ναίδριο και το ασκητικό του προσάρτημα ήταν "τύποις" ναοδομικό στοιχείο, στη πραγματικότητα δε οχυρωτικό σημείο ελέγχου της περιοχής.


     Συμπεραίνουμε λοιπόν, ότι κατ΄ εκείνες τις εποχές, ένα "αθώο" χριστιανικό ναίδριο στη πλαγιά ενός όρους όπως η Πεντέλη, θα μπορούσε να υπηρετεί ως προκεχωρημένο παρατηρητήριο-βίγλα πολύ περισσότερο τον Θεό Άρη από ...οποιονδήποτε άλλο και πάντα με εμφανή την Τοξοθυρίδα!



ΤΟΞΕΥΟΝΤΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΞΟΘΥΡΙΔΑ

     Στα κάστρα ή τα λοιπά οχυρωτικά κτίσματα, οι Τοξοθυρίδες φιλοξενούνται, εσωτερικώς σε ξεχωριστούς χώρους ή και φατνώματα μέσα από τα οποία τοξεύει ο εντεταλμένος Τοξότης, ή και συχνά βρίσκονται στα τοιχεία των βιγλών που προβλέπονται επί των τειχών, όπως στην εικόνα που ακολουθεί και προέρχεται από τα τείχη του παραλιακού κάστρου της Λάρνακος (Κύπρου).


     Κατά κανόνα, ο χώρος που φιλοξενούσε την Τοξοθυρίδα και μέσα από τον οποίο τόξευε ο Τοξότης ήταν πολύ περιορισμένος, επιτρέποντας μόλις και μετά βίας σε ένα άτομο την διαδικασία της τοξεύσεως .


     Ακόμη και στις εξωτερικές επάλξεις (π.χ. των στεγών) των μεγάλων φρουριακών εγκαταστάσεων (κάστρων) όπως, επί παραδείγματι, στο Κολόσσι (Κύπρου) που φαίνονται στη παραπάνω εικόνα, τα ασπίδια των Τοξοθυρίδων δεν επέτρεπαν παρά μόνον σε έναν Τοξότη να τοξεύει από πίσω τους. 


     Η βασική Τοξοθυρίδα του αναγεννησιακού ναϊδρίου στη πλαγιά του Πεντελικού όρους βρίσκονταν και αυτή στο τοίχο ενός πολύ μικρού δωματίου, το δεύτερο κατά σειρά εισόδου του ασκητικού προσαρτήματος. 


     Μάλιστα, η είσοδος στο δωμάτιο με την Τοξοθυρίδα γίνεται από ένα πολύ χαμηλό άνοιγμα (βλ. πράσινο βέλος στη παραπάνω φωτογραφία) ισοϋψές με το τζάκι του πρώτου κατά σειρά εισόδου δωματίου, του ασκητικού προσαρτήματος.


     Στον συγκεκριμένο χώρο μπορούν μόλις και μετά βίας, προ της Τοξοθυρίδος, να σταθούν και να τοξεύσουν δύο Τοξότες και εφ'  όσον είναι καλά εκπαιδευμένοι, άλλως, κινδυνεύουν οι ίδιοι από ατύχημα λόγω στενότητος του χώρου. 


     Αντικειμενικώς, μέσα σε έναν τόσο περιορισμένο χώρο και μέσω μιας τόσο μικρής Τοξοθυρίδος (βεβαίως, σχεδόν ιδίου μεγέθους όπως κατά κανόνα όλες οι Τοξοθυρίδες) οι ταυτόχρονες τοξεύσεις δύο καλώς εξασκημένων Τοξοτών εγκυμονούν πολλούς κινδύνους αναποτελεσματικότητος τοξεύσεως ή και ατυχημάτων διότι, υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες, επιτυχείς ταυτόχρονες τοξεύσεις απαιτούν αποτελεσματικό διαχωρισμό κινήσεως των βελών κάτι που προϋποθέτει εγγύτητα προς την Τοξοθυρίδα όμως, εν τοιαύτη περιπτώσει κινδυνεύει από θραύση το Τόξο του οποίου τα κέρατα, κατά την άφεση της χορδής, εκτινάσσονται προς τα εμπρός κινδυνεύοντας να σπάσουν προσκρούοντας στα εσωτερικά χείλη της Τοξοθυρίδος, όπως θα δούμε εν συνεχεία. 


     Ο Τοξότης ο  οποίος εικονίζεται να τοξεύει μέσα από την Τοξοθυρίδα στη παραπάνω φωτογραφία δείχνει άνεση χειρισμών και -πάρα πολύ σωστά!- βρίσκεται σε μία ασφαλή απόσταση από τα εσωτερικά χείλη της Τοξοθυρίδος ώστε αν αφεθεί η χορδή και εκτιναχθούν μαζύ της τα δύο κέρατα του Τόξου προς τα εμπρός, δε θα κινδυνεύουν από πρόσκρουση και, ενδεχομένως, θραύση στα εσωτερικά χείλη της Τοξοθυρίδος.


     Στη παραπάνω φωτογραφία, το Τόξο βρίσκεται πολύ κοντά στα εσωτερικά χείλη της Τοξοθυρίδος με σοβαρό ενδεχόμενο κινδύνου θραύσεως κατά την άφεση της χορδής λόγω της εκρηκτικής προς τα εμπρός εκτινάξεως των κεράτων του και αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να αποφεύγουμε τοξεύοντας από το εσωτερικό μιας Τοξοθυρίδος.


     Επίσης, η εγγύτητα προς τα εσωτερικά χείλη μιας Τοξοθυρίδος μεταφέρει προς τα έξω την σιλουέτα του βέλους (ή των βελών) που πρόκειται να τοξευθούν με αποτέλεσμα να γίνεται εύκολα αντιληπτή η θέση μιας Τοξοθυρίδος από έναν εξωτερικό και, κυρίως, πλάγιο παρατηρητή ο οποίος, εν εναντία περιπτώσει, δε θα πρόσεχε τη θέση της Τοξοθυρίδος ώστε να μη λάβει μέτρα.


     Η Τοξοθυρίδα, αναλόγως του φωτισμού, μπορεί και να λειτουργήσει βοηθητικώς για την καλύτερη εστίαση του σκοπεύοντος οφθαλμού επί του στόχου. Το μαύρο "πλαίσιο" των εσωτερικών τοιχωμάτων της που διαμορφώνει γύρω από τη φωτιζόμενη εξωτερική "εικόνα" στην οποία αντιστοιχεί ο στόχος είναι ένας οπτικός "μονόδρομος" τον οποίο διατρέχει η σκοπευτική "ευθεία" του Τοξότη.


     Αναλόγως, όμως, με το προσπίπτον εξωτερικό φως που συχνά μπορεί να σχηματίζει έντονη ακτίνα διερχόμενη μέσω της Τοξοθυρίδος, ο Τοξότης μπορεί ακόμη και να παρεμποδισθεί πλήρως στο να καταφέρει να διακρίνει τον εξωτερικό στόχο και να τοξεύσει εναντίον του. 



     Η "εικόνα" του στόχου την οποία βλέπει ο Τοξότης μέσα από την Τοξοθυρίδα συχνά τον αιφνιδιάζει, καλώντας τον να αντιδράσει γρήγορα και αποτελεσματικά υπό διάφορα "σενάρια" όπως αυτό που δείχνει η παραπάνω εικόνα όπου ο Τοξότης καλείται να προετοιμασθεί τάχιστα για δύο γρήγορες και αποτελεσματικές τοξεύσεις πρώτα κατά του στόχου ο οποίος ίσταται κατά μέτωπον και κατόπιν κατά του στόχου ο οποίος "δείχνει πλάτη". Εάν επιλέξει αντιστρόφως, αυξάνει τις πιθανότητες να δεχθεί απαντητική τόξευση από τον κατά μέτωπο στόχο ο οποίος μπορεί να εντοπίσει γρήγορα την προέλευση του βέλους που έπληξε τον σύντροφό του και να ανταποδώσει τάχιστα ένα βέλος κατά της Τοξοθυρίδος. Αντιθέτως πλήττοντας πρώτα τον κατά μέτωπο ιστάμενο, ο έχων στραμμένη την "πλάτη", ακόμη και εάν εντοπίσει εγκαίρως την προέλευση του βέλους, θα χρειασθεί χρόνο να στραφεί προς τη Τοξοθυρίδα και να ανταποδώσει την τόξευση έτσι ώστε να επιτρέψει στον αμύντορα να λάβει μέτρα προστασίας του.


     Η "στάση" του στόχου σε σχέση με τη γραμμή τοξεύσεως προκαλεί, επίσης, τον Τοξότη σε μία γρήγορη επιλογή του ζωτικού σημείου που θα πλήξει. εδώ θα υπολογίσει, κατ' αρχήν,  το πόσο ευάλωτες είναι οι περιοχές που ο στόχος εκθέτει από πλευράς τρωτότητος λαμβανομένων υπ΄ όψη πολλών επιπρόσθετων παραγόντων όπως η ένδυση και εξάρτυση του στόχου. 


     Επί παραδείγματι, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ένας έμπειρος αμύντωρ θα προτιμούσε μιαν απευθείας βολή στο κεφάλι παρά στο κορμό επί του οποίου το βέλος θα μπορούσε να είναι αναποτελεσματικό λόγω μιας χοντρής δερμάτινης ζώνης ή ενός άλλου εσωτερικού παρελκομένου εξαρτύσεως.


     Εντελώς αντίθετες πρακτικές συνιστώσες εμφανίζει η εκ των έξω κατά Τοξοθυρίδος τόξευση και αυτό είναι αντικείμενο επομένης αναπτύξεως.


Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

ΣΤΗ ΧΩΡΑ 
ΤΗΣ ...ΟΙΚΤΡΑΣ ΠΟΡΤΟΚΑΛΕΑΣ!

     Ελπίζοντας να γίναμε απολύτως κατανοητοί  για την καλή μας πρόθεση αφ'  ενός να μην επιτρέψουμε την φαλκίδευση της Παραδοσιακής Τοξοβολίας την οποία όχι μόνον εισαγάγαμε στη σύγχρονη Ελλάδα αλλά και με ασφάλεια υπηρετούμε επί δεκαετία, αλλά και να βοηθήσουμε τους ασχέτους να εννοήσουν τους κινδύνους που προέρχονται από τις, εν γένει, βλητικές δραστηριότητες, επαναφέρουμε την ομότιτλη ανάρτησή μας σε κατάσταση αποθηκευμένου προχείρου.

     Παρακαλούμε δε όλους όσους νομίζουν ότι οι Πολεμικές Τέχνες και, δη, η παραδοσιακή Τοξοβολία είναι παιγνίδι προς διασκέδαση ελευθέρων ωρών (για να μην επικαλεσθούμε κάτι ευτελέστερο...) να θυμούνται την τελευταία παράγραφο της προhγούμενης αναρτήσεώς μας:

     Δεν θα αναλύσουμε το τι ΟΙΚΤΡΟ σημαίνει για την ασφάλεια ενός ανηλίκου παιδιού να ανοίγει μία χορδή πάνω στην οποία αιωρείται ένα  α ν ε ξ έ λ ε γ κ τ ο  βέλος το οποίο μπορεί να καρφωθεί ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ, ούτε το τι σημαίνει ένας "σπασμένος" παιδικός καρπός κατά τη διάρκεια μιας τοξεύσεως, ούτε το τι σημαίνει ένα ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ κράτημα δέσμης βελών ή τα δάχτυλα πάνω σε υπό άφεση βέλος ούτε..., ούτε...,ούτε...διότι αποστολή μας δεν είναι να συγγράφουμε διατριβές για ασχέτους. Απλώς, έχουμε όλη τη καλή διάθεση να προσκαλέσουμε κοντά μας τους ασχέτους (που συνήγαγαν και την αίσθηση ότι πρόκειται περί των ..."Διδασκάλων" των ..."Διδασκάλων") ώστε να τους δείξουμε ΔΩΡΕΑΝ (όπως ΔΩΡΕΑΝ προσφέρουμε σε όλους τις γνώσεις μας) προκειμένου να αποφύγουν αυτό το οποίο βρίσκεται επί θύραις τους με ολέθριες συνέπειες: το ατύχημα! Και τότε δε θα φταίει η "κακιά ώρα" αλλά το κακό τους το κεφάλι που νόμισαν ότι κρατώντας ένα Τόξο μπορούν να παίξουν με τη μοίρα τους! Λυπούμεθα που εμείς δεν είμαστε "Δάσκαλοι" αλλά αρχάριοι μαθητές του Τοξευτικού αντικειμένου το οποίο το σπουδάζουμε επί χρόνια μεταξύ Ουγγαρίας, Κορέας, Κίνας, Μογγολίας, Τουρκίας, με δύο πρώτα παγκόσμια βραβεία και αρκετές ακόμη διακρίσεις, αλλά πάντως ΑΡΧΑΡΙΟΙ! Σε κάθε περίπτωση όμως έχουμε κάθε καλή διάθεση να μοιραστούμε αυτά που γνωρίζουμε ΔΩΡΕΑΝ (!) με εκείνους που δηλώνουν, μεν, "Δάσκαλοι" δείχνοντας πάντως ότι δεν ...ξεκίνησαν ακόμη!