ΟΙ
"ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ"
ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ
Μπορεί "οι καιροί" να είναι αντίξοοι και πολλοί να θεωρούν ότι η έγνοια της οπτικοποιήσεως της Ιστορίας είναι πολύ δευτερεύουσα εκεί που τα στομάχια αφουγκράζονται την ...εκκωφαντική κενότητά τους, όμως, φαίνεται ότι πολλά σοβαρά κι όμορφα "σαλεύουν" μέσα σ΄ ετούτη τη ναδιρική "στιγμή"... Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεραπέτρας, ένας θεσμός που ξεπερνά κατά πολύ τον τόπο στον οποίο οργανώνεται, θα αναδείξει μία πτυχή αρχαίας Ελληνικής ιστορίας με ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο κλήθηκε να συμμετάσχει και η Ομάδα των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ".
"Ψυχή" του Διεθνούς Φεστιβάλ Ιεραπέτρας το οποίο τελεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, η δημοσιογράφος και σκηνοθέτις κ. Ελένη Βλάσση, απεφάσισε φέτος να συμμετάσχει εκτός συναγωνισμού με ένα δημιούργημά της που βασίστηκε στο σενάριο ενός ρέκτη της Ιστορίας, του κ. Δημήτρη Πλευράκη με θέμα το ναύαρχο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Νέαρχο.
Η καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ιεραπέτρας
και παραγωγός του ντοκιμαντερ
κ. Ελένη Βλάσση
Με μία ευγενική πρόσκλησή της προς τους "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ" η κ. Ελένη Βλάσση πυροδότησε τον ενθουσιασμό της Ομάδος μας η οποία προσέφερε τον καλύτερο εαυτό της στις προβλεπόμενες σκηνές Έφιππης Τοξοβολίας, Παραδοσιακής Τοξοβολίας, αλλά και πολεμικών σκηνών της αρχαιότητος.
Το ντοκιμαντέρ αυτό βρίσκει σημαντική υποστήριξη από τη Δημοτική Αρχή Οροπεδίου Λασηθίου (Κρήτης) και τα γυρίσματα θα συνεχισθούν στο Δικταίον Άντρο προς υπογράμμιση και της μυθικής καταγωγής του Διός.
Εκείνο, όμως, που πολύ περισσότερο πυροδότησε τον ενθουσιασμό μας είναι το ενδιαφέρον του σημερινού Υπουργείου Πολιτισμού να "αγκαλιάσει" με την επίσημη αιγίδα του παρόμοιες πρωτοβουλίες που προάγουν, πράγματι, τον Ελληνικό Πολιτισμό, την Ελληνική Ιστορία αλλά και την Πολεμική Αρετή των Ελλήνων στο σύγχρονο (και όχι πάντοτε ...φιλικό) Κόσμο! Ομολογουμένως, αυτό για μας ήταν έκπληξη και, ασφαλώς, μας βρίσκει ένθερμους αρωγούς! Όσο για το Πανεπιστήμιο Κρήτης, πάντα το είχαμε σε ιδιαίτερη εκτίμηση ανατρέχοντας συχνά στις ψηφιοποιημένες ιστορικές εκδόσεις του για να αντλήσουμε στοιχεία σχετικά των προσπαθειών μας, λόγος για τον οποίο του είμαστε ευγνώμονες.
Ο Ιδρυτής των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" υπό την ιδιότητα του επιστημονικού συμβούλου αυτού του ντοκιμαντέρ, συνέταξε και κατέθεσε γραπτή μελέτη για την ιστορικήν ακρίβεια των ενδυμασιών, εξαρτύσεων και παρελκομένων, ώστε η "εικόνα" των πλάνων να ευθυγραμμίζεται με την ιστορικήν αλήθεια και πειστικότητα.
Ομολογουμένως, σε ένα σενάριο το οποίο εμπλέκει έφιππη και πεζή τοξευτική δράση καθώς και καθημερινά στιγμιότυπα περισσοτέρων του ενός λαού οι ενδυματολογικές και λοιπές επιλογές θα πρέπει να είναι όχι μόνον ιστορικώς ακριβείς αλλά και πολυποίκιλες ώστε, χωρίς να παρακάμπτεται ούτε κατά κεραία η ιστορική ακρίβεια, να αποφεύγεται ο εικαστικός "κορεσμός" των πλάνων με κουραστικές επαναλήψεις, ομοιομορφίες και ομοιοχρωμίες.
Γι αυτόν τον σκοπό ο πονήσας την μελέτη, επιστημονικός σύμβουλος, κατέφυγε στον κορυφαίο μελετητή Hermann Weiss και στο μνημειακό έργο του "Geschichte
der Tracht und des Geräths der Völker des Altherthums" (Στουτγάρδη, 1881) ενώ, παραλλήλως ανεσύρθη από την Βιβλιοθήκη της "ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ" και το πολύτομο έργο του Giulio Ferrario "Il costume antico e
moderno o storia del
governo, della milizia, della religione, delle arti scienze ed usanze di tutti
i popoli antichi e moderni" (Firenze, 1825 κλπ).
Βεβαίως, δεν παρελείφθη και η καταφυγή στις δύο πληρέστατες μελέτες του κορυφαίου ερευνητή "λευκού" οπλισμού στην ελλάδα κ. Δημήτρη Α. Νικολακόπουλου του οποίου οι, επί 40ετία, ακριβείς ανακατασκευές κοσμούν το Πολεμικό Μουσείο Αθηνών αλλά και το ιδιωτικό Μουσείο που διατηρεί ο σεμνός, αυτός, ερευνητής ο οποίος, μακράν της δημοσιότητος αναπαράγει την Ιστορία των Λευκών Όπλων.
Ο ερευνητής, συγγραφεύς, δωρητής του Πολεμικού Μουσείου Αθηνών, αλλά και φίλος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ ( στο βιβλίο του χαρακτηρίζει την Ομάδα μας ως "αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Τοξοβολίας") κ. Δημήτρης Α. Νικολακόπουλος, πραγματικά με τις δημοσιευμένες μελέτες του, όπως και με τις πλέον των 600 ανακατασκευές του, επιλύει δαιδαλώδη προβλήματα σε αντίστοιχες περιπτώσεις κατανοήσεως των Λευκών Όπλων πολλών γεωγραφικών περιοχών και ιστορικών περιόδων, κάτι για το οποίο τον ευγνωμονούμε!
Σε ότι αφορά στην ακρίβεια των χρώσεων, κατά την ως άνω σπουδή, ελήφθη υπ΄ όψη ο κατάλογος-μελέτη της εκθέσεως του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου "Πολύχρωμοι Θεοί" η οποία διοργανώθηκε το 2007, σε συνεργασία με την Γλυπτοθήκη του Μονάχου και το Ινστιτούτο "Goethe" Αθηνών.
Με αυτά, λοιπόν, τα εχέγγυα ιστορικής ακριβείας, ο Αρχηγός της Ομάδος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" Αρπάλυκος ξεκίνησε την ραφή των ενδυμασιών αλλά και την κατασκευή παρελκομένων ώστε η ιστορική πραγματικότητα να αποδοθεί με ακρίβεια προ της κάμερας.
Τα "δημιουργήματα" του Αρχηγού των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ", ...υπεγράφησαν με μία σχεδιαστική αλλά και χρωματική τελειότητα που θα ζήλευε και η ...Cinecita και ο πολυτάλαντος Αρπάλυκος τη φορά αυτή είχε να αντιμετωπίσει την πρόκληση της ποιότητος, του όγκου αλλά και του περιορισμένου χρόνου διότι το εγχείρημα σοβαρό, με μεγάλη συμμετοχή 25 "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" και 4 Ίππων και ο χρόνος μόλις 15 ημερών (!) αλλά ο Αρχηγός για άλλη μια φορά έδωσε recital επιτυχίας έργου!'
Kαι όσοι ζούμε καθημερινώς τον Αρπάλυκο γνωρίζοντας ότι ο Αρχηγός μας συνδυάζει τον ...μόδιστρο, τον ...μάγειρα και τον ...σιδηρουργό, ταυτοχρόνως, με τον γενναίο Πολεμιστή, τόσο επιβεβαιώνεται ότι η διδασκαλία της Ομάδος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" είναι απολύτως ισορροπιστική για τη καθημερινότητα ενός υγιούς και δημιουργικού βίου!
"Πειστικότερα" της ...πειθούς, μέχρι και στη τελευταία τους λεπτομέρεια, τα "δημιουργήματα" του Αρπάλυκου δοκιμάσθηκαν στη πρώτη συγκέντρωση των συντελεστών του ντοκιμαντέρ στη Κοιλάδα των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" που έγινε το Σάββατο 23η Μαίου 2015, υπό την παρουσία της παραγωγού και σκηνοθέτιδος κ. Ελένη Βλάσση.
Tα Μέλη των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" παρήλασαν, πεζή αυτή τη φορά, στη καλπαστική ευθεία δίνοντας στο φωτογραφικό "σημειωματάριο" του εικονολήπτη την πρώτη αίσθηση.
Τα δοκιμαστικά πλάνα-διελεύσεις των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" μπροστά από τον φακό του εικονολήπτη κατέγραψαν μία πολύ πειστική αλλά και αισθητική "εικόνα" ιστορικής αληθοφανείας χωρίς καμία "φλυαρία" ή εσφαλμένο αναχρονισμό.
Ο επιστημονικός σύμβουλος καταθέτοντας την αρχαιολογικώς τεκμηριωμένη πρότασή του είχε ακριβώς αυτό κατά νου: την αποφυγή κάθε ιστοριοφανούς εξάρσεως που "καίει" όχι μόνον ...πλάνα αλλά και την αλήθεια του χρόνου μέσα στην αιωνιότητα.
Και όλοι οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" οι οποίοι τούτη τη μέρα υπεβλήθησαν στην "ανάκριση" της "πρώτης αναγνώσεως" του εικονολήπτη, κατάφεραν να σταθούν έως και ...μνημειακοί μπροστά στον "απογυμνωτικό" φακό του.
Μαζύ μας και ο Έφορος της "ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ", γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης του θεάτρου, κινηματογράφου και τηλεοράσεως, Γιάννης Δρίτσας ο οποίος μας προσφέρει την ελληνικότατη μορφή του έφιππος και τοξοφόρος στο υπό προετοιμασία ντοκιμαντέρ!
Η αλήθεια είναι ότι δουλεύοντας με μία σκηνοθέτιδα τεραστίας εμπειρίας όπως η κ. Ελένη Βλάσση δε μπορεί παρά να ευθυγραμμιστείς με τις υψηλές απαιτήσεις της συμμεριζόμενος τη προσδοκία της για ένα άριστο αποτέλεσμα.
Δύστοκες μέρες που πεισμώνουν "όσους ζωντανούς" ώστε, χωρίς μεμψιμοιρίες, οι πιονιέροι του Πολιτισμού να συνεχίζουν το έργο τους... Και, καθείς, με ό,τι το "περίσσευμα καρδιάς" μπορεί να χαρίσει, έχει χρέος να πορευτεί στο δρόμο του προνοιασμού ενός καλύτερου "αύριο" για τους ...επερχομένους!
H ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Η ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΡΕΤΗ
ΚΑΙ
ΕΥΣΕΒΕΙΑ
Ο στρατηγός Νέαρχος ο οποίος κατάγεται από
την περιοχή της ανατολικής Κρήτης ανεβαίνει για προσκύνημα στον Ιερό τόπο
γέννησης του Δία, αρχικά όταν ήταν παιδί μαζί με τον Πατέρα του Ανδρότιμο,
προσωπικό φίλο του Φιλίππου ο οποίος είχε μεταναστεύσει στην Αμφίπολη περί το
344 π.χ.χ. Στην διαδρομή συναντούν και άλλους προσκυνητές, που κρατούν
προσφορές για τον Δία, από όλα τα μέρη της Ελλάδος και της Μεσογείου .
Όταν είναι πια νέος ο Νέαρχος, μαζί με τον
φίλο του Μ. Αλέξανδρο ανεβαίνει για δεύτερη φορά στο Ιερό Σπήλαιο και κρατώντας
προσφορές από την Μακεδονία, τις εναποθέτουν στις κοιλότητες των σταλαγμιτών
και σταλακτιτών της ιερής λίμνης, με την βοήθεια των ιερέων του Δία.
Στην εκστρατεία του Μ. Αλέξανδρου, ο
Νέαρχος συμμετέχει ως αρχηγός του σώματος των Κρητών τοξοτών του Μακεδονικού
στρατού και αργότερα ως ναύαρχος του στόλου.
Μετά από ταλαιπωρία και κινδύνους ως
πρώτος εξερευνητής του Ινδικού Ωκεανού συναντιέται με τον υπόλοιπο στρατό στην
έρημο της κάτω Περσίας, αποφασίζοντας να προσφέρουν ένα ομοίωμα αναθηματικής
ασπίδας, για την σωτηρία τους, εφόσον και ο στρατός και ο στόλος είχαν θετική
κατάληξη του θαλάσσιου ταξιδιού και επιτυχή διάβαση από την έρημο της
Γεδρωσίας. Οι Κρήτες ανταμείβονται με την ίδρυση της Κρητοπόλεως και o Νέαρχος
παντρεύεται με την κόρη της Περσίδας γυναίκας του Μ. Αλέξανδρου.
Ο Νέαρχος μετά τον θάνατο του φίλου του Μ.
Αλέξανδρου, εμπλέκεται στους πολέμους των διαδόχων, και πολύ αργότερα ως ώριμος
άνδρας, εκπληρώνει το τάμα και πηγαίνει για τρίτη και τελευταία φορά στο Ιερό
Σπήλαιο του Δία , αφήνοντας το αφιέρωμα στις πτυχές ενός σταλακτίτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.