Δευτέρα 20 Ιουλίου 2015

ΜΙΑ ΓΕΝΝΑΙΑ ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ 
ΖΟΦΕΡΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΟΣ


     Κρατώντας τη σημαία της, σκλαβωμένης, ιδιαίτερης Πατρίδος της, της Κύπρου, η 14χρονη Αρχηγός των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ ΚΥΠΡΟΥ" Αναστασία Φ. Φωτίου, υπενθύμισε στη πολυεθνή κοινότητα των αγωνιζομένων στους διεθνείς Αγώνες Μεσαιωνικής Τοξοβολίας "M.A.E.C. 2015" του San Marino, μιαν εκκρεμότητα την οποία δεν απεμπολεί η ψυχή κανενός Έλληνος!



      Η "ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ" και η Ελληνική Ομάδα Έφιππης Τοξοβολίας "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" συγχαίρουμε την νεαρή αργυρή πρωταθλήτρια των Αγώνων για την πατριωτική πράξη της!


ΕΜΠΛΟΚΗ  Ή  ΑΠΟΦΥΓΗ;

     Ένα ειδικό σημείωμα για τη κατανόηση της αφετηρίας της ψυχολογίας του Πολεμιστή υπό το πρίσμα της ανθρώπινης φυσιολογίας.
    

     Γενικώς, όλα τα πλάσματα αποτελούν ακεραιωμένους οργανισμούς συντιθέμενους από το πνεύμα τους και την ύλη τους σε μία αδιάσπαστη ενότητα της οποίας ο πρώτιστος σκοπός βίου είναι  η διασφάλιση της υπάρξεως του ιδίου του πλάσματος.

     Η αντιληπτικότητα του κάθε πλάσματος υφ’ οιανδήποτε διαδικασία και εάν αυτή επιτελείται (νοητική λειτουργία, αισθητήρια κλπ) καταφέρει ανακλαστικές επιδράσεις στο σώμα του πλάσματος αναλόγως της δομής ενός εκάστου, με αφετηρία τον βαθμό της αντιλαμβανόμενης εξωτερικής προκλήσεως (περιβαλλοντικού ερεθίσματος) αλλά και της επιγνώσεως ή και ενσυναισθήσεως της δυνατότητος αντιμετωπίσεως του κινδύνου που συνεπάγεται η πρόκληση από το ίδιο το απειλούμενο πλάσμα.

     Εκτός, όμως, των εξωτερικών προκλήσεων-ερεθισμάτων κινδύνου, τα πλάσματα αντιμετωπίζουν συχνά αντίστοιχες προκλήσεις-ερεθίσματα που προέρχονται από το ίδιο το πλάσμα, από το «εσωτερικό» του και σχετίζονται με την ψυχοσωματική κατάστασή του, είτε με τη μορφή οργανικών διαταραχών, είτε με τη μορφή ασθενειών, είτε με τη μορφή ψυχοσωματικών ενοχλήσεων που θέτουν το πλάσμα σε κατάσταση «συναγερμού», κάτι που εκφράζεται με πολλές αντιδράσεις του. Άλλωστε, είναι πλέον παραδεκτό ότι οι περισσότερες ασθένειες, αν όχι όλες, εμπεριέχουν ως ένα μεγάλο βαθμό την ψυχική συμμετοχή του οργανισμού και αυτό είναι ένα βασικό σημείο προσοχής για τη χάραξη της στρατηγικής μιας θεραπείας.

     Οι αντιδράσεις των πλασμάτων που θα μπορούσαν να θεωρηθούν «απαντητικές» σε εξωτερικά ή εσωτερικά ερεθίσματα απειλής για το ίδιο το πλάσμα συνιστούν μιαν «εικόνα» την οποία εξεικονίζει το σώμα του ίδιου του πλάσματος το οποίο «προδίδει», έτσι, την κατάσταση απειλής που αντιμετωπίζει. Μέσα σ’ αυτή την «εικόνα» εμπεριέχονται οι νοητικές ή και ενστικτωδώς αντιληπτικές παράμετροι που προκαλούνται αυτοματικά από τον εντοπισμό της εξω/εσωτερικής προκλήσεως-ερεθίσματος στο πλάσμα. Παρατηρώντας, λοιπόν, προσεκτικά, την σωματική εικόνα ενός πλάσματος μπορούμε να διαγνώσουμε σ’  αυτό κάθε ένδειξη ανησυχίας ή και φόβου έναντι απειλής για την ύπαρξή του και, αναλόγως να συμπεριφερθούμε.  

     Όλα σχεδόν τα πλάσματα ως βιολογικοί οργανισμοί διακρίνονται για την εξελικτική ανάπτυξη της ομοιοστατικής ικανότητός τους, δηλαδή, να διατηρούν την σταθερότητα του εσωτερικού τους «περιβάλλοντος» παρά τις εξωτερικές μεταβολές ουσιωδών παραμέτρων, καταφέρνοντας να επιβιώνουν.  Σύμφωνα με αυτή την ικανότητα ένας οργανισμός μπορεί να διατηρεί το υγρό των ιστών του σε σταθερή χημική και φυσική σύσταση. Όταν αυτή μεταβάλλεται τότε τα κύτταρα πεθαίνουν. Η ομοιόσταση διατηρείται σταθερή με συνεχή ανεφοδιασμό χρήσιμων ουσιών στα κύτταρα και με συνεχή απομάκρυνση άχρηστων και επιβλαβών ουσιών. Αυτό επιτυγχάνεται με την κυκλοφορία του αίματος και άλλων συστημάτων. Στο πλαίσιο αυτής της εξελικτικής (ανελικτικής ή και, ενίοτε, υπελικτικής) αναπτύξεως κάθε πλάσμα διαμορφώνει κι έναν αντίστοιχο «κώδικα» μεταφοράς κι ερμηνείας των πληροφοριών-ερεθισμάτων σε πλήρη αλληλεπίδραση με το εξωτερικό περιβάλλον ώστε, γονιδιωματικά πλέον, να παρακολουθεί την πορεία του πλάσματος μέσα στο χρόνο.

     Η αυτοπαραδοχή της ικανότητος του ανταπεξέρχεσθαι στις διάφορες περιβαλλοντικές (έσω/έξω) προκλήσεις που βαθμολογεί με θετικό πρόσημο την επιβίωση του πλάσματος, παρέχει στο τελευταίο την αίσθηση της αυτοπεποιθήσεως η οποία αποτυπώνεται στη συμπεριφορά και στην όλη εξωτερική ψυχοσωματική «εικόνα» του.

     Ποιος είναι, όμως, ο ρόλος, των μηχανισμών «Εμπλοκής ή Αποφυγής» των πλασμάτων που καλούνται να εκτιμήσουν και να αποφασίσουν περί της εμπλοκής τους ή της αποφυγής σε κάθε ευκαιρία εσω/εξωτερικού ερεθίσματος κινδύνου; Και, ειδικότερα, τι αφορά στον ίδιο τον άνθρωπο;  

     Tα θηλαστικά, όπως και ο άνθρωπος, διαμόρφωσαν μηχανισμούς αντιμετωπίσεως των κινδύνων και τους ενίσχυσαν με αντίστοιχα συναισθήματα ώστε να διασφαλίζεται η απομνημόνευσή τους αλλά και ο έγκαιρος εντοπισμός τους ανά πάσα στιγμή. Οι αντιδράσεις των θηλαστικών  έναντι αυτών των εσω/εξωτερικών κινδύνων (ή, καλύτερα, των ενδείξεων κινδύνου οι οποίες θα αξιολογηθούν αναλόγως) επηρεάζονται από τις δομές του λεγόμενου «μεταιχμιακού» ή «θηλαστικού εγκεφάλου» για τον οποίο θα πρέπει να κάνουμε μία σύντομη μνεία.

     Η σταδιακή εξέλιξη των ειδών συνεπέφερε και τη σταδιακή ανάπτυξη του βάρους του εγκεφάλου τους σε σχέση με άλλα όργανα, ιδιαίτερα με την εμφάνιση των πρωτίστων θηλαστικών και αποκορύφωμα τον άνθρωπο. Και με την εξέλιξη αυτή, διάφορα πεδία του εγκεφάλου εξειδικεύθηκαν διαφορετικά στα ποικίλα είδη ζώων, ενώ αναπτύχθηκαν καινούργια πεδία στον εγκέφαλο για νέες, επιπλέον, λειτουργίες. Οι περισσότερες από τις φυλογενετικώς αρχαιότερες περιοχές διατηρήθηκαν με την εξέλιξη, αλλά προοδευτικά καταλάμβαναν μικρότερο ποσοστό του εγκεφάλου, διατηρουμένων, π.χ., στον άνθρωπο όλων των κυρίων αισθητικών πεδίων της αφής και οράσεως. Όμως, ένα μεγαλύτερο ποσοστό του εγκεφάλου καταλαμβάνεται από το φυλογενετικώς νεώτερο μετωπιαίο λοβό και άλλες συνειρμικές περιοχές, υπεύθυνες για ό,τι αποκαλούμε «ανώτερες νοητικές λειτουργίες».

     Η παραδοχή της εξελίξεως των ειδών μας υπογραμμίζει τη σημασία των «ζωικών» προδιαγραφών του εγκεφάλου μας ο οποίος εμφανίζει σημαντικές διαφορές από τους εγκεφάλους διαφόρων άλλων ζώων με άξονα αναφοράς τον «τριπλό εγκέφαλο» (‘ενστικτώδη’ όπως στα ερπετά, ‘συναισθηματικό’ όπως στα πρώτα θηλαστικά και ‘νοητικό’ όπως στα πρώτιστα και στον άνθρωπο). Τα ερπετά, ως προγενέστερα εξελικτικώς, δεν έχουν αναπτύξει στον εγκέφαλο αυτές τις δομές, αλλά διαθέτουν συμπαθητική διέγερση που είναι εμπλεκόμενη στη συμπεριφορά «Μάχης ή Αποφυγής» η οποία εμφανίζεται εξίσου και σε αυτά, βεβαίως, υποδεέστερα ανεπτυγμένη απ' ότι στα θηλαστικά. Και είναι αλήθεια ότι το μεταιχμιακό σύστημα αναπτύχθηκε στα πρώτα θηλαστικά επιτρέποντας την ύπαρξη συναισθημάτων που δεν είχαν, π.χ., τα ερπετά, ακριβώς γιατί ο τρόπος αναπαραγωγής των θηλαστικών επέβαλε τη δημιουργία δεσμών ανάμεσα σε άτομα του ίδιου είδους. Αυτός, όμως, ο ‘συναισθηματικός’ εγκέφαλος δεν αποτελεί αυτοτέλεια διότι το μεταιχμιακό σύστημα παραμένει απαραίτητο για οποιαδήποτε νοητική λειτουργία περιλαμβάνοντας κέντρα που συμμετέχουν αποφασιστικά στα κίνητρα της νοητικής λειτουργίας, στη μνήμη κλπ.

     Έτσι, όταν εμφανίζεται κάποιος κίνδυνος να απειλεί το θηλαστικό, ανάλογα με τις αντίστοιχες «εγγραφές», αν γίνει εκτίμηση ότι μπορεί να τον αντιμετωπίσει, τότε επιλέγεται η αντιμετώπιση, κινητοποιείται ο μηχανισμός μάχης και εκκρίνονται οι ορμόνες του στρες ( κατεχολαμίνες, κορτιζόλη) ώστε να καταστήσουν τον οργανισμό ικανό να αντιπαρατεθεί. Τότε αυξάνεται η πίεση, οι παλμοί της καρδιάς ώστε να αιματώσουν τους μύες, διαστέλλονται οι βρόγχοι όπως επίσης και οι κόρες των ματιών.  Κατά την διάρκεια της εκκρίσεως των ορμονών του στρες παρατηρείται η αναστολή όλων των άλλων (αναβολικών) λειτουργιών που συνδέονται με την ανάπλαση των ιστών ενώ μειώνεται και η ανοσοποιητική ικανότητα του οργανισμού ως συμπεριλαμβανόμενη στις αναπλαστικές λειτουργίες μαζύ με τις υπόλοιπες. Σε αυτή τη συνεγερτική φάση του οργανισμού τα πάντα επικεντρώνονται στην αντιμετώπιση του διαγνωσθέντος κινδύνου και όλα συστρατεύονται στον ένα και μόνο σκοπό: στη κατανίκηση της απειλής της οποίας η υπέρβαση κρίνεται ζωτική για την επιβίωση του οργανισμού!

      Εάν το θηλαστικό παραδεχθεί μεν την ύπαρξη κινδύνου αλλά σταθμίσει ότι αδυνατεί να ανταπεξέλθει στη κατανίκηση της απειλής μαχόμενο, τότε, επιλέγει την οδό της αποφυγής της εμπλοκής. Στη προκειμένη περίπτωση πέραν από την αυτοματική έκκριση ορμονών στρες η οποία θα επισυμβεί αμέσως όταν αντιληφθεί το ερέθισμα κινδύνου, η αποφυγή θα αποτρέψει την περαιτέρω έκκριση τέτοιων ορμονών. Βλάβες επέρχονται όταν το θηλαστικό αισθανθεί παγιδευμένο σε μία παρατεταμένη κατάσταση εμπλοκής ενώπιον κινδύνου χωρίς να μπορεί να αντιδράσει επιτυχώς και ταχέως για την έξοδο από αυτή. Μια, έστω πρόσκαιρη, φοβική ένταση μπορεί να οδηγήσει το θηλαστικό σε, παραπέρα, παρατεταμένη κατάσταση μειώσεως ικανοτήτων,  απωλείας της αυτοπεποιθήσεώς του, μονίμων φοβικών αντιδράσεων ή και θάνατο.   

     Η δυνατότητα του ανθρώπινου εγκεφάλου να παράγει ερμηνείες και σενάρια υπήρξε το πλεονέκτημα της εξελίξεώς του αλλά και ένα αίτιο παρενεργειών που διαφοροποιεί τη διαδικασία επιλογών «Eμπλοκής ή Αποφυγής» του ανθρώπου.

     Αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος υπόκειται πάντοτε στο λάθος μιας διογκώσεως ή ελαχιστοποιήσεως ενός «σινιάλου κινδύνου», ή της καθ’ υπερβολήν εμμονής σε ένα άλλο ήσσονος σημασίας. Συχνά ο άνθρωπος μπορεί να «κολλήσει» σε διάφορα εσω/εξωτερικά ερεθίσματα τα οποία, αν και δε σηματοδοτούν κινδύνους, εκείνος τα ανάγει σε τέτοια αλλά και δεν αποφασίζει να δράσει αναλόγως απολαμβάνοντας μιαν ηροστράτεια σχέση με την ψυχική του γαλήνη για λόγους αναγόμενους στην ίδια τη ψυχοπαθολογία του και με ύστατο αποτέλεσμα τη μακροπρόθεσμη (ή και βραχυπρόθεσμη, αναλόγως εντάσεων) ψυχική του (ενίοτε και σωματική του) φθορά.

     Αυτές οι άκυρες εκτιμήσεις μπορεί να αποτελούν προϊόντα μιας ενότητος συναισθημάτων, φοβικών εμπειριών ή και του επιπέδου (διογκωμένου ή και μειωμένου) της αυτοπεποιθήσεώς του ατόμου που το οδηγούν σε έναν αντίστοιχο συναισθηματικό πανικό ή και συναισθηματική έκπτωση, μια κατάσταση ψευδούς απειλής ή και μη υπάρξεως εκεί που πραγματικά μπορεί να υπάρχει, συνειδητοποιημένης ή και μη συνειδητοποιημένης, που να καθηλώνει τον άνθρωπο σε μια συνεχή στρεσογόνο φθορά.

     Κατά κανόνα, αυτού του είδους οι αποκλίνουσες εκτιμήσεις δεν είναι επαρκώς συνειδητοποιημένες, αλλά κυμαίνονται  σε ένα επίπεδο συναισθηματικών προσεγγίσεων. Εάν  υπάρξει συνειδητότητα κατά την εκτίμηση ενός εσω/εξωτερικού ερεθίσματος το οποίο παραπέμπει σε κίνδυνο τότε προσδοκάται δυνατότητα λογικής επεξεργασίας ώστε να υπάρξει τελική αποτίμηση όσο γίνεται εγγύτερα στη πραγματική σοβαρότητα της περιπτώσεως κάτι απαραίτητο για την ορθή αντιμετώπισή της. Δυστυχώς, όμως, συχνά σημειώνεται μία υπερβολική συναισθηματική παρεμβολή προς τη κατεύθυνση του φόβου, διογκώνοντας την απειλή, με αποτέλεσμα στην απομείωση της λογικής αναλύσεως. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτή η συναισθηματική υπερβολή που προς τον φόβο άγει στο παραμερισμό ελέγχου του συναισθηματικού εγκεφάλου από τον μετωπιαίο φλοιό περιστέλλοντας τη λογική και διογκώνοντας το ρόλο των συναισθημάτων που θέτουν εκτός πραγματικότητος. Και είναι αντιληπτή η μεγάλη σημασία του μετωπιαίου φλοιού για τη λογική επεξεργασία στην αποτίμηση του πραγματικού ή μη κινδύνου εσω/εξωτερικών ερεθισμάτων καθώς και η δυσμενέστατη επίδραση της διαιωνίσεως των μονίμων νοσηρών φοβικών συναισθημάτων για τον άνθρωπο.

     Ένα, επιπλέον, νοσογόνο μειονέκτημα της ανθρώπινης νοήσεως είναι και η «εχέφρων» συνείδηση πολλών σοβαρών υπαρξιακών ζητημάτων όπως ο θάνατος, οι δυσχέρειες υπερβάσεως πολλών αστάθμητων καταστάσεων (ενδεχομένων οργανικών νόσων) κλπ, κάτι που προξενεί στον άνθρωπο-φορέα μια διαρκή πηγή άγχους. Και αυτή η παρατεταμένη κατάσταση υπερεκκρίσεως ορμονών του στρες δεν επιφέρει, απλώς, ζημιογόνες επιπτώσεις σε πολλά οργανικά επίπεδα αλλά και εξαντλεί τον οργανισμό ώστε να μη μπορεί να αντιδράσει με συγκέντρωση δυνάμεων όταν κληθεί να αντιμετωπίσει μία πραγματικά σοβαρή απειλή. Εξ’  άλλου, αυτή η παρατεταμένη στρεσογόνος κατάσταση προκαλεί την παρελκυστική εστίαση της προσοχής σε ένα συγκεκριμένο σημείο (συχνά αμελητέο) καθ’  ην στιγμή η προσοχή θα έπρεπε να στραφεί σε άλλα σημεία πολύ πιο σοβαρά και απαραίτητο, κατά προτεραιότητα, να αντιμετωπισθούν. Όλα τούτα καταλήγουν συχνά σε ποικίλα σωματικά συμπτώματα, από απλές διαταραχές χωρίς βλάβη οργάνου μέχρι και σε σοβαρές βλάβες οργάνων ή ακόμη και τον θάνατο, αναλόγως με την συνειδητοποίηση και τη βαθειά «εγγραφή» των αφετηριακών (υπαρξιακών και άλλων…) ζητημάτων. Και οι βλάβες αυτές παρατηρούνται εντονότερες σε εσωστρεφείς οργανισμούς που δεν αποφορτίζουν το άγχος τους προς τα έξω αλλά το στρέφουν εναντίον εαυτών, συχνά, προς ίδιον «όφελος», προσπαθώντας, π.χ. να προσελκύσουν την προσοχή, το ενδιαφέρον ή και την αγάπη των γύρω τους χωρίς όμως να αντιλαμβάνονται την καταστροφικότητα αυτής της τακτικής.

     Μία σημαντική και συχνά εμφανιζόμενη, τέτοια, βλάβη, είναι και η υπέρταση η οποία βασανίζει εκατομμύρια αγχωσικών οργανισμών διασυνδεδεμένη με τη μόνιμη διέγερση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος η οποία προξενεί την υπερέκκριση ορμονών στρες. Στη προκειμένη περίπτωση παρατηρούμε άνοδο αρτηριακής πιέσεως με συνεπαγόμενη αλλοίωση των αγγείων, κάτι το οποίο μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στο θάνατο (σοβαρά καρδιοαγγειακά συμβάντα).

     Αλλά, ας μη παραβλέπουμε ότι η συνειδητοποίηση και βαθειά «εγγραφή» που ενεργοποιούν μηχανισμούς αντιμετωπίσεως υπαρκτών και ανυπάρκτων, εν πολλοίς, κινδύνων, εξαρτώνται και από τις γονιδιωματικές «σφραγίδες» του οργανισμού ο οποίος, έτσι, διαμορφώνει ιδιοσυγκρασία, τη θέση του μέσα στην κοινωνική κοινότητα και τις, εξ αυτής, απορρέουσες εμπειρίες.

     Ο «άξονας» του φόβου έναντι των κινδύνων και όχι της χαράς ή της αισιοδοξίας είναι και ο καθοριστικός για τη μακροχρόνια διαμόρφωση της ψυχοφυσιολογίας  του οργανισμού, διότι η ύπαρξη κινδύνων καθορίζει και τη μακροβιότητα του οργανισμού ως εκ της ανάγκης μέτρων έγκαιρης αντιμετωπίσεώς τους. Συνεπώς η συγερσιμότητα και όχι η χαλάρωση, κυριαρχεί στη ζωή του οργανισμού με αποτέλεσμα γύρω από τη προτεραιότητα αυτή να πλέκεται ο «καμβάς» της βιωσιμότητος του οργανισμού. Ως αντίμετρο αυτής της διαρκούς συνεγερσιμότητος η οποία αποβαίνει καθοριστικώς στρεσογόνος, ο οργανισμός έχει να αντιπαραθέσει τη λογική νηφαλιότητα (ανάπτυξη του ρόλου του μετωπιαίου φλοιού) προκειμένου να διαχωρίζει τους πραγματικούς από τους φανταστικούς κινδύνους  και την αυτοπεποίθηση της επακριβούς γνώσεως των δυνατοτήτων του (αυτογνωσία) ώστε να διατηρεί την ηρεμία του έναντι της επιτυχούς αντιμετωπίσεως οιουδήποτε κινδύνου εμφανισθεί.


     Η λογική εξεργασία προτάσσεται πάντοτε από τον Πολεμιστή και προς τούτο συνιστούμε σ΄ αυτόν να διατηρεί τη νηφαλιότητα της σκέψεώς του υφ’  οιανδήποτε συνθήκη μάχης!




Κυριακή 19 Ιουλίου 2015

ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΡΓΥΡΗ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ 
14 ΕΤΩΝ

AN INTERNATIONAL SILVER CHAMPION

14 YEARS OLD


     Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από τους Διεθνείς Αγώνες Παραδοσιακής Τοξοβολίας M.A.E.C. 2015” του San Marino, η 14χρονη  ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Φ. ΦΩΤΙΟΥ, η οποία λαμβάνει μέρος για πρώτη φορά σε αγώνες, ανεκηρύχθη αργυρή πρωταθλήτρια της κατηγορίας της. Οι «ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ» ανακοινώνουν υπερήφανα το αποτέλεσμα, υπερήφανοι όντες και για τη νεαρή ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Φ. ΦΩΤΙΟΥ η οποία, επίσης, είναι και η Αρχηγός της Σχολής των «ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ» Κύπρου.


     According to latest information concerning final results from San Marino’s “M.A.E.C. 2015” international Archery Competition, the 14 years old member of our Team ANASTASIA F. FOTIOU  (first time participating competition) is the silver champion in her category.  The “GREEK CENTAURS” Horseback Archery Team is proud to announce the result and proud for the young ANASTASIA F. FOTIOU who, also, is the leader of “GREEK CENTAURS’ Cypriot School.



Πέμπτη 16 Ιουλίου 2015

Π Α Ν Ε Τ Ο Ι Μ Ο Ι
ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΟΥΜΕ ΔΙΕΘΝΩΣ
ΚΑΙ ΠΑΛΙ 
ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!


     Με τη χώρα σε διεθνή απαξίωση, αντιμετωπιζόμενη από την παγκόσμια κοινότητα ως κάτι χειρότερο από κεντροαφρικανική μπανανία, οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" είμαστε πανέτοιμοι, με απολύτως δικά μας μέσα, να εκπροσωπήσουμε διεθνώς και κατά τον καλύτερο τρόπο τη Πατρίδα μας στο αρχαιότερο κράτος του κόσμου το, San Marino, στους Αγώνες Παραδοσιακής Τοξοβολίας "Μ.Α.Ε.C. 2015" που αρχίζουν μεθαύριο, 18 Ιουλίου 2015. 


     Η Γαληνοτάτη Πολιτεία του Αγίου Μαρίνου (στα ιταλικά: Serenissima Repubblica di San Marino) ιδρύθηκε το 301 μ.χ.χ. είναι ένα από τα μικρότερα κράτη του κόσμου, με έκταση μόλις 61,2 τ.χλμ. και 32.789 κατοίκους σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις του 2014. Είναι μεσόγεια χώρα και βρίσκεται στο κέντρο της ιταλικής χερσονήσου. 


     Ο Άγιος Μαρίνος συχνά αναφέρεται ως το παλαιότερο «δημοκρατικό» κράτος στον κόσμο όμως αυτό είναι ψευδές διότι η λέξη «Republica» στα Ιταλικά δεν σημαίνει «δημοκρατία» (η οποία στη γλώσσα αυτή είναι «democrazia») αλλά «Πολιτεία». Άλλωστε η «Πολιτεία» του Πλάτωνος στα Ιταλικά μεταφράζεται ως «Republica» και, ως γνωστόν, ο Πλάτων υπήρξε δεδηλωμένος εχθρός της δημοκρατίας. Σε αυτό, λοιπόν, το κρατίδιο, οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" θα εκπροσωπήσουμε την Ελλάδα και την Παραδοσιακή Τοξοβολία της χώρας μας, στους πολύ απαιτητικούς ιστορικούς Διεθνείς Αγώνες M.A.E.C. που θα διεξαχθούν από 18 έως 19 Ιουλίου 2015.


     Η τετραμελής αγωνιστική Αποστολή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" ήδη είναι πανέτοιμη!


     Με Αρχηγό της τετραμελούς Αποστολής μας τον Σπύρο Νικόλη (Πρωτεσίλαο) ο οποίος είναι και ο ειδικός κατασκευαστής βελών της Ομάδος μας, έχοντας φροντίσει και ένα προς ένα τα ...πυρομαχικά των αγωνιζομένων μας, όλα είναι έτοιμα κατά τον καλύτερο τρόπο ώστε να δείξουν σε όλους ότι στην Ελλάδα της κΥνοβουλευτικής αθλιότητος, όσοι ακολουθούν τις Αξίες και τους Νόμους της Πλατωνικής "Πολιτείας" μπορούν να παράγουν πολιτισμικό έργο επ΄ ωφελεία μιας χειμαζόμενης ανθρωπότητος!



     Κεντρική "ηρωίδα" της Αποστολής μας η ανήλικη Αρχηγός της Σχολής των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ ΚΥΠΡΟΥ" Αναστασία Φ. Φωτίου η οποία θα μετάσχει για πρώτη φορά μιας παρόμοιας δύσκολης διοργανώσεως εκπροσωπώντας τη Πατρίδα και το μεγάλο ιστορικό νησί της, συνοδευόμενη και από τον Πατέρα της.



     Η μικρή μας Αναστασία, με ένα εκπληκτικό ένδυμα το οποίο της έφτιαξε με τα χέρια του ο Αρχηγός της Ομάδος μας Αρπάλυκος και υπό το περήφανο βλέμμα του Πατέρα της, εμφανίστηκε άριστα προετοιμασμένη ώστε να ανταποκριθεί με επιτυχία στις υψηλές απαιτήσεις των Διεθνών Αγώνων του San Marino "M.A.E.C. 2015". 



     Ο Εφιπποτοξότης και Εκπαιδευτής υπό επίβλεψη, Γεώργιος Σταυριανόπουλος (Ιφικράτης) θα μετάσχει και αυτός της Αποστολής μας πολλά υποσχόμενος.


     Έτσι, σήμερα, με την παρουσία του Ιδρυτή και του Αρχηγού της Ομάδος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" αλλά και την συμμετοχή της Εριθέλγης η οποία αξιοποίησε μία προπονητική ευκαιρία, διεξήχθη η προγραμματισμένη Προπόνηση προ αναχωρήσεως αγωνιστικής Αποστολής ώστε να βεβαιωθεί η τοξευτική επάρκεια των Μελών που την απαρτίζουν.


     Λίγο πιο διαφορετική από τις συνηθισμένες, λίγο πιο απαιτητική, η σημερινή έκτακτη Προπόνηση προ αναχωρήσεως αγωνιστικής Αποστολής μέσα σε ελάχιστο χρόνο έδειξε τη σωστή πορεία των Σχολών Ελλάδος και Κύπρου των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ".


     Οι τοξεύσεις της μικρής Αναστασίας μας μας άφησαν έκπληκτους όχι μόνον με την ευστοχία τους αλλά και με τη τεχνική που ανέπτυξε η Αρχηγός των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ ΚΥΠΡΟΥ" προπονούμενη στο πανέμορφο νησί της μόνη και παρά τον φόρτο των σχολικών υποχρεώσεών της.


     Το ίδιο, όμως, νοιώσαμε παρακολουθώντας και τις τοξεύσεις της Εριθέλγης μας διαπιστώνοντας το πόσο εγκεφαλικά λειτουργούν, πια, τα δύο κορίτσια μας.


     Μπορεί στη πλατεία Συντάγματος κάποιοι διαστροφικοί γραικύλοι να καίνε τη Σημαία αυτής της ταλαίπωρης Πατρίδας, αλλά οι "ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ" σε δύσκολους καιρούς θα τη κρατήσουμε ψηλά, δείχνοντας σε όσους (δικαίως ή αδίκως...)  καταφρονούν μιαν ιστορική γη ότι οι Αξίες και οι Νόμοι που κρατούν ζωντανό το Κόσμο εξακολουθούν να φέρονται υπερήφανα από εκείνους που τα σέβονται!


     λλωστε, αυτός υπήρξε και ο στόχος εκείνου που ίδρυσε την Ομάδα των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" ώστε η Ελληνική Σημαία να κυματίζει περήφανα και διακριτά, σε έναν ακλόνητο ιστό, ανάμεσα στις Σημαίες του Κόσμου!




Σάββατο 11 Ιουλίου 2015

ΒΟΗΘΟΙ ΑΡΧΗΓΟΥ


     Οι αυξημένες ανάγκες εργασίας του Αρχηγού μιας εργώδους αλλά και πολυμελούς Ομάδος Όπως των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" προϋποθέτουν την κατανομή και διαχείριση των εργασιών σε περισσότερα υπεύθυνα άτομα ώστε να μπορούν να διεκπεραιωθούν με επιτυχία. Έτσι, όπως συνηθίζεται από την αρχή της λειτουργίας της Ομάδος μας, ο Αρχηγός μας επέλεξε δύο μαθητές του οι οποίοι από σήμερα αναλαμβάνουν ως βοηθοί του, ανακουφίζοντάς τον από ένα φόρτο εργασίας. Οι βοηθοί Αρχηγού που ορίσθηκαν είναι:

   ΒΟΗΘΟΣ ΙΠΠΙΚΗΣ


Παντελής Γιαννίκος

και

ΒΟΗΘΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΤΟΞΟΒΟΛΙΑΣ


Σπυρίδων Νικόλης (Πρωτεσίλαος)


      Στους δύο βοηθούς Αρχηγού αλλά και στον ίδιο τον Αρχηγό ευχόμαστε καλή επιτυχία στην εργασία που τους περιμένει!


ΣΤΕΦΑΝΟΙ ΚΑΙ ΔΕΣΜΟΙ ΚΕΦΑΛΩΝ
ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
"ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ"

[Με τη συμμετοχή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ"]


     Ο στέφανος αλλά και ο κεφαλόδεσμος ως στοιχεία αρχαίων εμφανίσεων, αντιμετωπίσθηκαν με ιδιαίτερη προσοχή από τον επιστημονικό επιμελητή του ιστορικού ντοκιμαντέρ "Ένας Θεός γεννιέται", με τη συμμετοχή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ", που προορίζεται για το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ιεραπέτρας 2015 υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και του Πανεπιστημίου Κρήτης και, εν συνεχεία για 32 χώρες.


     Για την ακριβή απόδοση "επί σκηνής" των παραπάνω δύο στοιχείων, ο επιστημονικός επιμελητής έλαβε υπ΄ όψη του δύο σημαντικά βοηθήματα από την Βιβλιοθήκη της "ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ", το μεν ένα εκ των παλαιοτύπων της το δε άλλο εκ των νεωτέρων εκδόσεων που περιέχει.


     Το μεν πρώτο, "Ολίγα τινα περί αρχης και χρήσεως του στεφάνου παρά τοις αρχαίοις Έλλησιν",   συγγραφέν από τον Αλέξανδρο Καρικούλα αποτελεί μία Γερμανική πανεπιστημιακή έκδοση του Erlangen (1880) και εξαντλεί το ζήτημα της αρχής και χρήσεως των αρχαίων στεφάνων κάνοντάς μας γνωστό ότι στην αρχαιότητα υπήρχαν ακόμη και στέφανοι ...αισχύνης (!) τεκμηριώνοντας την εν λόγω παράγραφο (κεφ. Β' παρ. ΙV, σελ. 40) με ένα χωρίο του Διοδώρου: "τους δ' επί συκοφαντία καταγνωσθέντας προσέταξε περιπατείν εστεφανωμένους μυρίκη, όπως εν πάσι τοις πολίταις φαίνωνται το πρωτείον της πονηρίας περιπεποιημένοι" (Διοδ. XII, 12). Ας δούμε, όμως, το πολύ ενδιαφέρον, εισαγωγικό, Α' Κεφάλαιο, αυτής της παλιάς Γερμανικής πανεπιστημιακής εκδόσεως:





     Επάνω, λοιπόν σε αυτό το παλιό σύγγραμμα ο επιστημονικός επιμελητής βάσισε τις σκηνές στεφανηφορίας του υπό δημιουργία ντοκιμαντέρ


     Το δεύτερο βοήθημα το οποίο ελήφθη υπ΄ όψη αναφορικώς με τους κρητικούς κεφαλοδέσμους, δε θα μπορούσε παρά να είναι το λαμπρό πόνημα του Μιχαήλ Ε. Σκούληκα "Οι Κρήτες Τοξότες" το οποίο προ πολλού καιρού παρουσιάσαμε από το παρόν Ιστολόγιο.


     Και, βεβαίως, το αποτέλεσμα δε θα μπορούσε να είναι ...πειστικότερο!


     Τα μεταλλικά χρυσόχροα στεφάνια αλλά και οι μαύροι κρητικοί υφασμάτινοι κεφαλόδεσμοι που χρησιμοποιήθηκαν στο συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ, όπως και όλα τα υπόλοιπα σκηνικά, κατασκευάστηκαν από τον ίδιο τον Αρχηγό της Ομάδος των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" Δ. Π. Χρήστου (Αρπάλυκο).


      Έτσι, κατά την διάρκεια των "γυρισμάτων" χαρήκαμε ακόμη και τον νεαρό μας Γεώργιο να ζητά να φορέσει έναν από τους στεφάνους, προφανώς, εμπνευσμένος από το κλέος του προγόνου του Αλεξάνδρου. Ευχόμαστε στον νεαρό Συνέλληνα να καταφέρει να υπερβεί τα επιτεύγματα του μεγάλου Στρατηλάτη!




Για το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας
2015
υπό την αιγίδα του
ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
και του
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ





Παρασκευή 10 Ιουλίου 2015

O ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑ ΤΟΥ ΙΠΠΟΥ


     Όπως συμβαίνει σε κάθε σοβαρή Σχολή Ιππικής ή, μάλλον, όπως πρέπει να συμβαίνει, έτσι και στη Σχολή των «ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ» αποδίδεται μεγάλη σημασία στο «σεβασμό» του στόματος του Ίππου, δηλαδή, στην αποφυγή κάθε μορφής ασκήσεως βίας ή κακοποιήσεως του στόματος του τετράποδου συνεργάτη μας λόγω αδεξιότητος ή και σκληρότητος της χρήσεως των ηνιών από τον Ιππέα.


     Οι Εκπαιδευτές μας και παρά την, εξ αρχής, αποφυγή χρήσεως στομίδος που αποτελεί κανόνα στη Σχολή μας, φροντίζουν ώστε οι μαθητές μας να αποκτούν «καλές χείρες», δηλαδή, να μάθουν να χειρίζονται με λεπτότητα και προσοχή τις ηνίες ώστε να μεταδίδουν, μεν,  τις διευθυντικές εντολές τους προς τον Ίππο αποφεύγοντας, δε, να του προκαλούν με αυτές την οποιανδήποτε ενόχληση ή και πόνο στο στόμα.


     Παραστατικός και χωρίς βιασύνες, ο επιμελής Εκπαιδευτής θα εξηγήσει όσο πιο κατανοητά απαιτείται για κάθε μαθητή το τι σημαίνει "καλές χείρες" και διακριτική χρήση των ηνιών. Τότε και μόνον στη Σχολή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" είναι επιτρεπτό να εκκινήσει η εκπαίδευση εδάφους για κάθε πρωτοείσακτο μαθητή αφού, βεβαίως, έχει προηγηθεί ο "Κύκλος Προσεγγίσεως" ο οποίος αποτελεί και την εισαγωγή στη διδασκαλία της Σχολής μας.


     Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμά μας, ο μαθητής πολύ πριν εφιππεύσει για πρώτη φορά και κληθεί να αναλάβει τις ηνίες ώστε να διευθύνει ως πρωτοείσακτος έναν Ίππο, εισάγεται στη φιλοσοφία των «καλών χειρών» ρυταγωγώντας τον Ίππο από το έδαφος.


     Κατά την φάση αυτή ο μαθητής αντιλαμβάνεται ότι η διευθυντική εντολή προς τον Ίππο δεν συγχωρείται να εμπεριέχει βία ή σκληρότητα αλλά αρκεί ο νοητικός συντονισμός των δύο συνεργατών (Ιππέως και Ίππου) ώστε η διευθυντική εντολή να είναι απολύτως αποτελεσματική ακόμη και σε ένα υπαινικτικό στάδιο χωρίς καμίαν ανάγκη «επιτάσεων» ή και εντάσεων σε βάρος του ευφυέστατου τετραπόδου. Κατόπιν ο μαθητής εφιππεύει αλλά ακόμη αργεί να αναλάβει τις ηνίες.


     Κατά το επόμενο εκπαιδευτικό στάδιο, ο μαθητής, εφιππεύοντας με ακίνητο τον Ίππο, θα βοηθηθεί στην ανακάλυψη πολύ καλύτερων λύσεων ισορροπίας από την στήριξη στις ηνίες η οποία είναι και το κύριο αίτιο της κακοποιήσεως του στόματος του Ίππου.


     Αποενοχοποιώντας το φόβο της πτώσεως στο μαθητή και εξοικειώνοντάς τον με διάφορες ετερόκλητες καταστάσεις ασταθούς ισορροπίας τον βοηθάμε να αντιληφθεί ότι η διαχείριση του βάρους του σώματος και όχι το "στήριγμα" στις ηνίες είναι το θεμέλιο της ευσταθούς ιππεύσεώς του. Εν συνεχεία οι ίδιες αλλά και επιπλέον ασκήσεις θα διεξαχθούν εν κινήσει του Ίππου υπό την ιδιαίτερη προσοχή του παρατηρητικού Εκπαιδευτή.


     Τώρα ο μαθητής θα επιλέξει στάσεις οι οποίες θα του αυξήσουν την ισορροπιστική αυτοπεποίθηση πάντοτε με βαθμιαία δυσκολία. 



     Σε όλη την επόμενη διαδικασία ο μαθητής θα συνειδητοποιήσει ότι η χρήση των χειρών του έχει μία κατά πολύ μικρότερη σημασία για τη στήριξή του απ΄ ό,τι αρχικώς νόμιζε. 



     Και με τη μεθοδικότητα του Εκπαιδευτή, ο μαθητής θα βιώσει έφιππος και εν κινήσει τη μεγάλη σημασία του ίδιου του "καθίσματος" και όχι της στηρίξεως των χειρών του ως θεμέλιο της ασφαλούς ιππεύσεώς του. 



     Τότε, θα επιτραπεί στο μαθητή να αναλάβει τις ηνίες και υπό την συνεχή παρατηρητικότητα του Εκπαιδευτή, έστω και χωρίς τη στομίδα, ο Ίππος θα είναι διπλά ευτυχής στο στόμα μη δεχόμενος βία ή έστω καταπόνηση.    



     Και από αυτή τη πρώτη στιγμή, μέχρι και τη τελευταία που η ζωή θα τον αξιώσει να βρίσκεται πάνω στη ράχη του Ίππου, αυτή η μικρή, διακριτική, "καμπύλη" των ηνιών θα υπογραμμίζει τις "καλές χείρες" του Ιππέως αλλά και τον σεβασμό στο στόμα του Ίππου διασφαλίζοντας την καλή του σχέση με τον Άνθρωπο!


     Στη Σχολή των "ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ" είμαστε υπερήφανοι για την ικανότητά μας να χειριζόμαστε με ασφάλεια αλλά, κυρίως με σεβασμό,άνευ στομίδος, Ίππους οι οποίοι μέχρι πριν λίγο ιππεύονταν με στομίδα. Για τον Ίππο ένα καλοδεχούμενο δώρο, για μας μια αναγκαιότητα αφού, με τα δύο χέρια αποσπασμένα στην Έφιππη Τοξοβολία η χρήση των ηνιών αποδεικνύεται ανέφικτη. Και γι αυτό φροντίζουν οι Εκπαιδευτές μας οι οποίοι εργάζονται με αυταπάρνηση και, κυρίως, χωρίς ...χρονόμετρο, μέχρι ο κάθε μαθητής μας αφιππεύσει ωφελημένος από το κάθε μάθημά του!