Παρασκευή, 15 Ιουλίου 2011

JEAN-LOUIS-ERNEST MEISSONIER
Ο "χρωστήρας" της Ιππικής



     O Γάλλος ζωγράφος και γλύπτης Iωάννης-Λουδοβίκος-Ερνέστος Meissonier γεννήθηκε στη Λυόν το 1815 και πέθανε στο Παρίσι το 1891. Με τα πρώτα του σχεδιαγραφήματα να χρονολογούνται από το 1823 (!) εμφανίζει από μικρός την κλίση του στα εικαστικά και διαγράφει μία λαμπρή πορεία ως εικαστικός καλλιτέχνης, όμως εκεί που πραγματικά εκπλήσσει είναι το "βλέμμα" του στην αναπαράσταση και ανάδειξη του Ίππου!


     Ο J.L.E. Meissonier ανακαλύπτει την μαγεία της ανατομίας του Ίππου και διεισδύει σ' αυτή όσο κανείς άλλος καλλιτέχνης της χώρας και της εποχής του!


     Άλλοτε με τον χρωστήρα του, άλλοτε με το πεννάκι του κι άλλοτε με τη σμίλη του σε αιφνιδιάζει με την αισθητική απόδοση κάθε ανατομικού σημείου του Ίππου κάνοντάς σε να απορείς αν είναι εικαστικός καλλιτέχνης ή ...ιπποανατόμος!


     Οι Ίπποι του, ακόμη κι αν απεικονίζονται ακέραιοι και ζωντανοί σε προκαλούν να τους αφαιρέσεις το δέρμα, να μπεις βαθιά στη σάρκα τους και να φτάσεις ως μέσα το ερειστικό σύστημα επαληθεύοντας την μικρομετρική ανατομική τους ορθότητα. Μετά, επιστρέφοντας από τα "έγκατα" της ανατομικής αλήθειας τους, "ξαναβγαίνεις"  στο "ελεύθερο οξυγόνο" για να απολαύσεις το τέλειο άτι που δείχνει έτοιμο να σε περιμένει να το ιππεύσεις.


     Το έμφυτο τάλαντο του καλλιτέχνη ενισχύθηκε από την μοναδική ευκαιρία που του έδωσε ο Ναπολέων ΙΙΙ εντάσσοντάς τον στο Αυτοκρατορικό Επιτελείο και δίνοντάς του την ευκαιρία να παρακολουθήσει την εκστρατεία στην Ιταλία κατά την αρχή του πολέμου του 1870. Εκεί και κατά την πολιορκία του Παρισιού (1871) υπηρετώντας εν μέσω αμέτρητων στρατιωτικών ...Ίππων, τελειοποιεί στο έπακρο την παρατήρηση του μοναδικού, αυτού, τετραπόδου και αφήνει πίσω του ...εικαστικά μνημεία πολεμικών Ίππων και πολεμιστών Ιππέων.


     Βεβαίως, ο J.L.E. Meissonier δεν παραβλέπει καθόλου την σχέση Ίππου και Ιππέως και μελετά σε πολλά προσχέδιά του αυτή την σχέση η οποία δεν είναι άλλη από την Ιπασία. Δεινός Ιππέας και ο ίδιος (διοικούσε Σύνταγμα!) μας "χάρισε" μελέτες οι οποίες δεν αποτελούν, απλώς, καλλιτεχνικές μαρτυρίες αλλά ιστορικά τεκμήρια ιππεύσεως!


     Η  απόσταση του ποδιού στον αναβολέα του έφιππου σαλπιγκτή από τον Ίππο στην παρακάτω σπουδή, είναι ικανή να "βαθμολογήσει" την εξαίρετη παρατήρηση του καλλιτέχνη ακόμη και στην πιο μικρή λεπτομέρεια! 


     Όλη η προσπάθεια, ο κόπος, οι θυσίες μεγάλων εκστρατειών παραμένουν απαθανατισμένες από το J.L.E.Meissonier για να μας μεταφέρουν ακόμη και τη μυρουδιά της καβαλίνας μέσα από τα έργα του. Ο Ίππος, αυτός που μοιράστηκε με τον πολεμιστή Άνθρωπο όλες τις δραματικές εμπειρίες της Ιστορίας, παραμένει ολοζώντανος μέσα στην εργογραφία του μεγάλου εικαστικού καλλιτέχνη!


     Η Βιβλιοθήκη της "ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΦΙΠΠΟΤΟΞΟΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ" περιλαμβάνει τις δύο κορυφαίες εκδόσεις που αφορούν στον J.L.E.Meissonier, όχι τόσο ως δύο κοινά καλλιτεχνικά "λευκώματα" αλλά ως δύο μνημεία βαθειάς Ιππογνωσίας τα οποία συχνά μελετώνται για να εξαχθούν ιππολογικά συμπεράσματα. Και τα δύο εκδόθηκαν μετά τον θάνατό του. Ο πρώτος ογκωδέστατος τόμος με τίτλο "EXPOSITION MEISSONIER" (1893) περιλαμβάνει όλο το υλικό μιας παρουσιάσεως η οποία έγινε στο Παρίσι εις μνήμη του μεγάλου καλλιτέχνη






και ο δεύτερος μεγάλος τόμος με τίτλο : "JEAN-LOUIS-ERNEST MEISSONIER: SES SOUVENIRS - SES ENTRETIENS" με συγγραφέα τον Μ.Ο.Gréard (1897) 


 "συμπαραστέκουν" όχι απλώς στην αισθητική μας απόλαυση αλλά, κυρίως, στην ιππολογική μας διδασκαλία ακόμη και προ της διεξαγωγής ενός μαθήματος Ιππασίας!


     Οφείλουμε πολλά σε όσους προηγήθηκαν και πολύ περισσότερα στην ίδια την Τέχνη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.